Multifunction knoppen stuurwiel werken niet (meer)

Knot

Actief
28 apr 2017
114
4
0
Heb een 2012 F-sport CT200h, volgens mij hebben alle auto's een MF stuur. De MODE en DISP knoppen werken wel, de audio knoppen links en telefoon knoppen rechts niet meer.

De volume - deed het soms nog wel, de + heel afentoe maar nu werken ze helemaal niet meer. Kan het online niet echt vinden dat daar vervangende contactmatjes oid voor zijn.

Iemand hier al mee te maken gehad of zoiets voorbij zien komen op het internet?
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.080
4
777
113
Dit klinkt hetzelfde als mijn volumeknop, deze deed het ook niet altijd. Ik heb de contacten opnieuw gesoldeerd met loodhoudende soldeertin en het werkt weer perfect!
Tegenwoordig wordt loodhoudende soldeertin nog zelden gebruikt omdat lood giftig is maar soldeertin zonder lood is een stuk brosser en kan slechter contact gaan maken na een tijdje, zeker in een auto die beweegt en sterk opwarmt en afkoelt.
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
786
444
63
In het stuurwiel zit een stroomlint op een haspel. Dit verbindt het MF stuurwiel met de rest van de auto en de haspel rolt het lint op en af als aan het stuur draait.
Dit lint kan een breuk krijgen en dan verlies je de verbinding, soms met een nog intermitterende werking.
Ik vermoed dat dit aan de hand is.
 
  • Leuk
Waarderingen: tvkip

Knot

Actief
28 apr 2017
114
4
0
Oke, de rechterkant van de spreekbesturing werkt wel goed vreemd genoeg. Als je de knoppen zou willen bekijken en evt solderen weet ik niet of je die deksel er zo af kan trekken ivm de airbag die in het stuur zit.