Probleem wegligging CT

Hans_

Nieuw hier
21 jun 2019
12
2
0
Vorige week reed ik met het midden van de auto over een stuk van een kapotte vrachtwagenband, met 100 kmh. Dat gaf een flinke knal, maar de auto reed nog steeds prima.
Paar dagen later is de CT helaas toch wat hobbelig qua wegligging, alsof je elke 10 meter over een ribbeltje rijdt, stuurt verder nog wel gewoon goed. Dus vandaag naar de garage geweest. 1e garage kon niks vinden, prima auto zeiden ze. Ik was blij dat er geen (zichtbare) schade aangetroffen was. Toch maar ff een second opinion, toen naar een Mazda dealer hier om de hoek gegaan.
Konden ook niks vinden, auto op de brug, drie kwartier alles bekeken, reden een rondje, en zeiden nee zijn gewoon stugge banden/onderstel. Maar voor dit incident reed de Lexus geweldig en nu zit ik met dit gehobbel.
Hebben jullie enig idee? Zal uitlijnen/balanceren evt helpen, misschien 1 van de wielen een tik gekregen?
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Het klinkt in ieder geval niet goed. Deed het "hobbelverschijnsel" zich ook tijdens de proefrit voor of zat je toen niet in de auto? Ik zou in ieder geval laten kijken of alle banden nog "rond om de velg" zitten (geen hoogteslag), of geen van de velgen is beschadigd en of er ergens in de wielophanging mogelijk een of ander ophangeubber is beschadigt. De eerstgenoemde twee zaken kun je prima laten controleren bij een "bandenboer", de derde controle kun je waarschijnlijk beter overlaten aan een ervaren Lexus dealer die weet hoe een CT normaal "aanvoelt".
 

Hans_

Nieuw hier
21 jun 2019
12
2
0
Bedankt voor je antwoord. Ik zat niet bij de monteur in de auto inderdaad, en misschien is het probleem dat zij niet kunnen vergelijken met hoe de Lexus normaal rijdt.
Goede tips, ga ik mee aan de slag.

Overigens, twee dagen voor dit incident heb ik 4 nieuwe all season banden er onder laten leggen, misschien is daar iets niet goed gegaan en komt het probleem daar vandaan, al is het opvallend dat het de eerste paar dagen met die nieuwe banden het heel prettig rijden was.
 

Hans_

Nieuw hier
21 jun 2019
12
2
0
Bedankt voor jullie reacties.
Ik ben ook bij de Lexus dealer geweest en die zei net als garage hier om de hoek, nee hoor zijn gewoon stugge banden.
Donderdag ben ik bij Euromaster geweest, banden balanceren. Ik heb er geen verstand van dus situatie uitgelegd en ze zullen het vast wel weten.
Nu las ik zojuist de reactie van Metalfreak, en inderdaad op beide velgen voor zit geen lood meer. Achter wel plaklood te zien. Op een foto die ik maand geleden maakte toen ik de auto kocht, zie ik op velg voor gewoon loodjes zitten.
Ik ga maandag maar weer even langs want de auto hobbelt nog steeds, niet heel erg, maar je merkt het wel.

aanvullende opmerking: wellicht hebben zij ander lood geplaatst wat voor mij onzichtbaar is nu...
 
Laatst bewerkt:

Hans_

Nieuw hier
21 jun 2019
12
2
0
Haha idd raar verhaal, las ik op website van Euromaster.
?De geplaatste loodjes zijn na montage niet meer zichtbaar?
Maar goed, mij kan je alles wijs maken.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
"Onzichtbaar lood" kan wel, dwz je kunt in veel gevallen het plaklood "verbergen" achter de "spaken" of richels die zich op de velg bevinden, zodat je het niet (onmiddellijk) ziet :grin: Het vraagt wat extra aandacht van degene die de band balanceert, maar vaak lukt het.
 

Hans_

Nieuw hier
21 jun 2019
12
2
0
Ergens in de banden zat blijkbaar iets niet goed, al kon ik niet vinden waar precies. Ik heb er 4 nieuwe banden onder gegooid en rijdt weer super.
Bedankt voor het mee denken.
 

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
306
249
43
Je kunt met banden inderdaad vreemde problemen hebben terwijl er aan de buitenkant niets te zien is. In jouw geval was mogelijk de metalen versterking in ??n of meerdere banden beschadigd waardoor hij plaatselijk minder stijf was geworden. Bij elke omwenteling wordt de band dan op die plaats iets meer ingedrukt -> hobbelen.

Ik heb zelf weleens een band gehad waarin door een productiefout de lagen rubber rondom niet overal even dik waren. Ook hiervan was aan de buitenkant niets te zien maar het zorgde ook voor trillingen die met uitlijnen en balanceren niet weg te krijgen waren.

Mijn advies aan iedereen is dan ook om in vergelijkbare gevallen altijd de banden te vervangen ook al is er geen zichtbare schade. Je wilt ten slotte niet bij 130 km/u opeens een klapband krijgen.

Jarno
 
  • Leuk
Waarderingen: Hans_