Automaat schakelt 'lomp'

queztor

Nieuw hier
7 mei 2016
13
0
0
Beste medeforummers en blije Lexus-eigenaren (m/v),

Zoals ik al snel in 't 'Welkom' topic op het forum heb geschreven ben ik sinds een jaartje de eigenaar van een 2nd gen GS430 (2001). Dit naar aanleiding van de GS van mijn ouders, deze heeft ietsjes minder KMs gelopen, maar verder uiteraard identiek. En het rijdt zo fijn :) Mijn GS heeft overigens 232k KM op de teller.

Ik heb al een beetje op het forum gezocht naar soortgelijke 'perikelen', maar kon niet echt iets eenduidig vinden, dat op mijn ervaringen lijkt, vandaar deze post.

Naast dat de GS een enorme 'smooth ride' is, bemerk ik (juist omdat ie verder zo smooth rijdt) een klein aantal 'ergernissen' van mijn GS, maar goed, we kunnen niet alles hebben (of toch wel, dat is toch Lexus?). De belangrijkste (opvallendste) is de automaat, die lijkt steeds 'lomper' (merkbaarder) te schakelen.

- automaat schakelt tussen 1-2-3 regelmatig schokkerig, soms zelfs een flinke 'schok' door de auto (dat laatste recentelijker) tijdens acceleratie icm schakelen op hogere snelheid
- accelereren / electronisch gaspedaal is onregelmatig, onvoorspelbaar - soms druk ik het gas een beetje in, dan schiet ie vooruit, volgende moment houdt ie sterk in en komt dan loom op gang
- vanuit stilstand accelereren is een bingo, vaak gaat het gepaard met wat 'inhouden' (en soms hoor ik n kort 'geklonk' bij de achterwielen) totdat er acceleratie plaatsvindt; over kick-down niet te spreken, m'n ma rijdt me er uit :sleep:
- er is vaak geen verschil tussen kick-down (schakelaartje) of 't gaspedaal 2/3 indrukken
- kick down is sloom; ivt de andere Lexus duurt het minstens 1,5 seconde tot er een reactie komt tot accelereren en dan nog gaat dat niet altijd 'soepel'

De monteur heeft recentelijk al

- ATF ververst (conform specs) en filter (origineel Toyota) vervangen
- Gekeken of er geen zaken aanlopen (remklauwen, etc.)
- ECT / DTC gereset (echter niet de aparte "reset memory" utility bij ECT etc, die was vreemd genoeg niet beschikbaar).

Het verversen leek trouwens heel even iets te helpen, maar alsnog... steeds 'bokkeriger'.

Hij vermoedt 'iets' in de aandrijflijn, maar ik wil het toch graag oplossen, het is storend.

Iemand tips, advies, suggesties, opmerkingen, doorverwijzingen? Nieuwe bak? Kom maar op met het slechte nieuws (of goede!).

Alvast bedankt!!
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
klinkt alsof je alles gedaan hebt om de bak zijn onderhoud te geven en uit je verhaal kan ik niet opmerken waarom de bak nog zo schokkerig schakelt , mits de juiste ATF is gebruikt daar zijn deze bakken best gevoelig voor
in het ergste geval is de bak aan revisie toe maar dat zou je door een automaten specialist of Lexus/Toyota moeten laten nakijken
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Ik zou je gasklep en luchtmassameter eens schoonmaken, deze kunnen ook diezelfde symptonen veroorzaken
 

Martijn

Actief
5 apr 2015
196
11
0
Ik zou inderdaad eerst je luchtmassameter schoonmaken en dan reseten (accu eraf)
En dan de eerste paar kilometers flink doorrijden
Ik heb hetzelfde gahad met mijn IS
Rijd weer als een nieuwe nu šŸ˜‰
 

UsedLexus

Actief
Sponsor
25 jan 2014
335
1
178
43
lees hem eerst even uit, laatst hetzelfde gehad motor had niet meer het juiste vermogen , dit was de reden van het hakkerig schakelen
bij uitlezen bleek dat er een klopsensor defect was, deze vervangen en alles opgelost
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
bij uitlezen bleek dat er een klopsensor defect was, deze vervangen en alles opgelost
In zo'n geval krijg je bijna altijd een storingslampje (CEL) en gaat de auto in 'limp' mode. In dit geval niet?
TS lijkt aan te geven dat de auto uitgelezen is? Tenminste, dat maak ik er uit op..

Ik zou ook eerst starten met reiniging van luchtmassameter en gasklephuis. Overigens dien je daar wel enige voorzichtigheid in te betrachten(!).

Je kunt hier eens kijken naar HowTo, ervaringen en etc m.b.t. je klacht: http://www.clublexus.com/forums/gs-2...and-gs430.html

Btw, dat 'geklonk' tijdens accelereren kan wijzen op ophangpunten differentieel of bak die gaar zijn.
 

queztor

Nieuw hier
7 mei 2016
13
0
0
Nogmaals bedankt voor de tips. Eergisteren gasklephuis en LMM laten reinigen. En ook, zoals voorgesteld, de accu even losgekoppeld. De motor lijkt nu wel rustiger stationair te lopen en (waarschijnlijk door het 'echt' resetten) het electronisch gaspedaal lijkt iets 'pittiger' te reageren.

Nogmaals ECU uitgelezen, gaf geen foutcodes op de diverse onderdelen.

Maar helaas, het onvoorspelbare, onregelmatige schakelen houdt nog steeds aan. Ene moment snel accelereren en schakelen bij een beetje gaspedaal indrukken. Het volgende moment geeft de Lexus amper mee en blijft ie een beetje 'hangen' op een toerental en schakelt door. Ook de kick-down vanuit stilstand, als de auto eenmaal reageert, is tergend traag. Hij begint ook pas echt te trekken rond 4000 rpm, ik weet niet precies hoe VVTi daarin een rol speelt, maar dat zou toch wat eerder zijn? Alles vergeleken met de andere Lexus (van m'n ouders) is het geen vlotte kar. Alleen in volle snelheid (100 km/h+) weet de kick-down te overtuigen.

Tussen het schakelen (1-3de versn.) lijkt het af en toe of er wat 'motorremming' is (nu weet ik nog n?t wel, dat het niet zo werkt met een automaat, maar toch :()

Ik zou bijna denken aan iets motortechnisch (injectoren, ontsteking) of grover (compressie van een cilinder), maar dat zou dan toch een regelmatiger probleem moeten geven? En de bak is, zoals al geopperd, een verdachte. Maar is het probleem dan ook niet 'eenduidiger' en niet zo onregelmatig? Nou ja, misschien nog iemand andere tips of kan een goede garage adviseren voor een 'second opinion'?
 

GS ke

Nieuw hier
14 mei 2016
2
1
0
Helaba,

Heb dit in een vorig leven ook gehad met een Porsche Cayenne. Bij overschakelen tss. 2 versnellingen begon bak te schokken en pas dan te "pakken" Je moet je Boite laten powerflushen.. Dit kan enkel in Nederland was volgens mij in Druten ergens. Bij vastleggen even vermelden dat je bak schokkerig schakelt en dan kappen ze er naast nieuwe olie ook speciaal product in. In ieder geval mijn Cayenne was ervanaf en bleek te maken te hebben met vastkoeken vuil op koppelomvormer denk ik. Bij powerflushen wordt de hele versnellingsbak doorgespoeld en wordt echt alle vuile bakolie verwijderd en vervangen wat bij een normale verversing niet gebeurd. Ik heb er alleszins dure kosten mee vermeden.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Met alle respect, maar ik zou de automaat voorlopig even met rust laten. Als die gaar is heb je heel andere problematiek.

VVT-i varieert de timing van de (inlaat)kleppen door nokkenas te regel middels oliedruk (kort door de bocht). Bedoelt om een optimale verbranding/verhouding te realiseren, waardoor meer power bij verminderd brandstofgebruik. Dit systeem werkt continue, dus niet enkel vanaf een x aantal toeren.

Als je hier kijkt (voor werking automaatlogica): http://forum.lexusforum.nl/forum/mod...maat-tech-info

Dat is dan het ECT-i deel. De bak schakelt op basis van gecombineerde data van sensoren/gasklep etc. Kan goed zijn dat in die 'chain' ergens iets niet lekker loopt, of b.v. je gaspedaalsensor/TPS van slag is (ik noem maar wat).

Wat je zou willen is een 'livestream' van data (ODBII) d.m.v. gekoppelde TIS techstream scanner tijdens het rijden. Dan kun je 'live' bepaalde waarden van diverse sensoren uitlezen.
 
Laatst bewerkt:

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
juist, met name het laatste wat GPS-10 zegt, real time uitlezen zodat je kan zien wat de waardes zijn en in hoeverre deze uitwijken, want het reinigen van sensoren heeft geen zin als deze bv defect zijn. Natuurlijk kan flushen van de bak de oplossing zijn, maar beter even een goede diagnose stellen alvorens er grotere actie wordt uitgevoerd.
 

queztor

Nieuw hier
7 mei 2016
13
0
0
GPS-10 Thanks, ik ga daar zeker mee aan de slag. Krijg alleen de indruk dat de OBD2-interface die beschikbaar is traag is, want live data werkt nogal schokkerig en vertraagd met Techstream. Ik vermoed iets met 't USB-naar-OBD2 chipje (geen idee hoeveel vertaalslagen (TTL etc.) daar tussen zitten. Daar ga ik induiken. Ik heb trouwens wel een service manual voor de GS, maar die is zwaar onlogisch opnieuw 'gesorteerd' op hoofdstuknaam ipv paginanummer, lekker handig. Dus iemand daar nog een goede van heeft, graag.

ATF niveau lijkt helemaal volgens de uitleg te kloppen, in het onderste deel van de HOT markering.
 
Laatst bewerkt:

queztor

Nieuw hier
7 mei 2016
13
0
0
Update: eindelijk "goed" nieuws. Het euvel lijkt 'erger' te worden, maar opeens was het goed hoorbaar: cilinders die af en toe niet meewerken: loopt op 6-7 pitten. Stationair kakt de motor in als je vol plankt ivt rustig gas indrukken. Volgens de monteur duidelijk bobine(s) of bougies. Update volgt.
 

queztor

Nieuw hier
7 mei 2016
13
0
0
Dan zou je toch minimaal wel wat (opgeslagen) 'misfire' codes verwachten bij het uitlezen...?


Hallo GPS-10 ! Je hebt 100% gelijk! Het was dan ook een verkeerde aanname van ons. Het klonk wel als 'misfires'. Het probleem werd erger en uiteindelijk was het ook goed te zien in de lambda-waarden: veel te arm bij flinke throttle. Het was dus t?ch de LMM. Schoonmaken was niet genoeg. Even gewisseld met die van mijn ouders (hehe handig, een GS430 in de buurt) en het euvel was gevonden. Een nieuwe LMM aangeschaft en hij accelereert weer als vanouds (misschien zelfs nog iets beter!). Bij het schakelen voel je soms nog wel een schokje, maar opvallend genoeg is dat niet altijd en erg afhankelijk van hoe je het gas indrukt (niet per se met hard accelereren, eerder met zachter)- ik weet niet of dat nu zo hoort, of dat het 'iets' kan zijn, maar ik ben in elk geval blij met het huidige resultaat. Nogmaals GPS-10 en anderen bedankt voor het meedenken!
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Dat je af en toe een schokje voelt bij schakelen is niet geheel ongebruikelijk. Kan te maken met het 'brein' wat het schakelgedrag (soms niet snel genoeg) berekent of ATF nog niet op temperatuur, etc. Kwestie van een poosje aankijken..

Maar iig gefeliciteerd dat je de dader hebt gevonden :rulez:
 

queztor

Nieuw hier
7 mei 2016
13
0
0
Dat je af en toe een schokje voelt bij schakelen is niet geheel ongebruikelijk. Kan te maken met het 'brein' wat het schakelgedrag (soms niet snel genoeg) berekent of ATF nog niet op temperatuur, etc. Kwestie van een poosje aankijken..

Ha GPS-10 - dank nogmaals. Accelereren etc. gaat prima, maar het schokken blijft toch regelmatig terugkomen. Ook na een tijdje rijden. Niveau ATF is goed (tussen de 'HOT' markeringen op de stok) na een goede rit.

Het schakelen gaat dus niet altijd even 'smooth'. Normaal gesproken zie je alleen aan de toerenteller ('terugvallen' van de wijzer) als de bak opschakelt en merk je amper wat van 't schakelen, maar dan opeens gaat dat met schokken, alsof er 'op de motor wordt afgeremd'.

Opvallend: vooral langzamer (<50 KM/h) is het merkbaar en als ik iets harder dan stapvoets (in DRIVE en dan rem los, beetje gas bijgeven) rijd, dan gaat de toerenteller soms heen en weer als een bezetene - alsof de bak / het brein moeite heeft te bepalen welke versnelling de juiste is. Dit is mijn eerste automaat, dus geen idee of dat gebruikelijk is?

Zou het toch iets met de oliedruk te maken hebben? Ik heb gelezen in de service manual / trouble shooting guide, dat je ergens de druk kunt aanpassen (als dat zin heeft), met een schakelaar (?). Tips welkom :)