Automaat schakelt 'lomp'

queztor

Nieuw hier
7 mei 2016
13
0
0
Beste medeforummers en blije Lexus-eigenaren (m/v),

Zoals ik al snel in 't 'Welkom' topic op het forum heb geschreven ben ik sinds een jaartje de eigenaar van een 2nd gen GS430 (2001). Dit naar aanleiding van de GS van mijn ouders, deze heeft ietsjes minder KMs gelopen, maar verder uiteraard identiek. En het rijdt zo fijn :) Mijn GS heeft overigens 232k KM op de teller.

Ik heb al een beetje op het forum gezocht naar soortgelijke 'perikelen', maar kon niet echt iets eenduidig vinden, dat op mijn ervaringen lijkt, vandaar deze post.

Naast dat de GS een enorme 'smooth ride' is, bemerk ik (juist omdat ie verder zo smooth rijdt) een klein aantal 'ergernissen' van mijn GS, maar goed, we kunnen niet alles hebben (of toch wel, dat is toch Lexus?). De belangrijkste (opvallendste) is de automaat, die lijkt steeds 'lomper' (merkbaarder) te schakelen.

- automaat schakelt tussen 1-2-3 regelmatig schokkerig, soms zelfs een flinke 'schok' door de auto (dat laatste recentelijker) tijdens acceleratie icm schakelen op hogere snelheid
- accelereren / electronisch gaspedaal is onregelmatig, onvoorspelbaar - soms druk ik het gas een beetje in, dan schiet ie vooruit, volgende moment houdt ie sterk in en komt dan loom op gang
- vanuit stilstand accelereren is een bingo, vaak gaat het gepaard met wat 'inhouden' (en soms hoor ik n kort 'geklonk' bij de achterwielen) totdat er acceleratie plaatsvindt; over kick-down niet te spreken, m'n ma rijdt me er uit :sleep:
- er is vaak geen verschil tussen kick-down (schakelaartje) of 't gaspedaal 2/3 indrukken
- kick down is sloom; ivt de andere Lexus duurt het minstens 1,5 seconde tot er een reactie komt tot accelereren en dan nog gaat dat niet altijd 'soepel'

De monteur heeft recentelijk al

- ATF ververst (conform specs) en filter (origineel Toyota) vervangen
- Gekeken of er geen zaken aanlopen (remklauwen, etc.)
- ECT / DTC gereset (echter niet de aparte "reset memory" utility bij ECT etc, die was vreemd genoeg niet beschikbaar).

Het verversen leek trouwens heel even iets te helpen, maar alsnog... steeds 'bokkeriger'.

Hij vermoedt 'iets' in de aandrijflijn, maar ik wil het toch graag oplossen, het is storend.

Iemand tips, advies, suggesties, opmerkingen, doorverwijzingen? Nieuwe bak? Kom maar op met het slechte nieuws (of goede!).

Alvast bedankt!!
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Dit is niet gebruikelijk. Ik weet wat je bedoelt met druk aanpassen, maar denk dat het niet veel zin zal hebben. Waar ik meer aan denk (voorzover inschatting mogelijk via een forum), is dat een shift-solenoid (magneetschakelklep) een beetje vast zit. Overigens zijn dat onderdelen die redelijk eenvoudig zijn te vervangen en kosten vallen relatief gezien mee.

Het brein stuurt de magneetschakelkleppen aan en als 1 van die beetje 'plakken' duurt het langer voordat er ATF wordt doorlaten en in juiste verzet schakelt (schokt). Verder kun je denken aan de TPS (throttle position sensor) die niet correct is afgesteld. Overigens zal een volledige flush hier meestal niks aan kunnen doen. Misschien als eerste de TPS doormeten.

Als je hier kijkt: http://forum.lexusforum.nl/forum/mod...maat-tech-info dan staat onderaan een diagram met PDF naar solenoid locaties. Geeft een beetje impressie van wat ik bedoel.

Btw, die magneetschakelkleppen zijn afzonderlijk testbaar via TIS techstream.
 
Laatst bewerkt:

queztor

Nieuw hier
7 mei 2016
13
0
0
Dit is niet gebruikelijk. Ik weet wat je bedoelt met druk aanpassen, maar denk dat het niet veel zin zal hebben. Waar ik meer aan denk (voorzover inschatting mogelijk via een forum), is dat een shift-solenoid (magneetschakelklep) een beetje vast zit. Overigens zijn dat onderdelen die redelijk eenvoudig zijn te vervangen en kosten vallen relatief gezien mee.

Het brein stuurt de magneetschakelkleppen aan en als 1 van die beetje 'plakken' duurt het langer voordat er ATF wordt doorlaten en in juiste verzet schakelt (schokt). Verder kun je denken aan de TPS (throttle position sensor) die niet correct is afgesteld. Overigens zal een volledige flush hier meestal niks aan kunnen doen. Misschien als eerste de TPS doormeten.

Als je hier kijkt: http://forum.lexusforum.nl/forum/mod...maat-tech-info dan staat onderaan een diagram met PDF naar solenoid locaties. Geeft een beetje impressie van wat ik bedoel.
Btw, die magneetschakelkleppen zijn afzonderlijk testbaar via TIS techstream.

Thx GPS-10 ! Enorm bedankt voor deze informatie. Ik ga daar 't weekend naar kijken. Heb je nog 'tips & tricks' voor Techstream waar ik goed op moet letten / 'rare/goede waarden' mbt TPS en solenoids? De service manual is wat summier met 'goede waarden'. M'n simpele scantool toont qua TPS 13,3% ongeveer als de GS stationair draait met airco aan en 14,5% als de motor uit staat, contact op IGN. Lijkt te kloppen met de manual.

Ik snap wat je bedoelt met dat de TPS invloed kan hebben - lijkt ook vaak of de gasklep of te traag of te snel is (met open en dicht gaan): reageert traag op t gas of juist te giftig (vooral bij lage snelheden merkbaar) en soms ook blijft 'hangen' in toerental en de bak niet doorschakelt. Vooral, waar ik het aan merk, is remmen voor het stoplicht (en dit kwam een jaar geleden niet voor): de auto staat bijna stil en lijkt dan op het laatst nog terug te schakelen (toerenteller schiet wat omhoog) en remt wat op de motor (lijkt het). In het verleden stopte de gewoon en voelde je niets (alsof de bak pas naar de 1 schakelt tijdens stilstand). Trouwens, in hoeverre heeft de servo van de gasklep invloed? Kan die 'hangen' of krijg je dan meteen storingen/MIL?
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
TPS waarde lijkt te kloppen, maar voor de zekerheid ook nog de Accelerator Pedal Position Sensor kunnen checken), zie ook APPS en TPS PDF bijlagen:
APS diagram.jpg


1. Disconnect the accelerator pedal position sensor connector.
2. Using an ohmmeter, measure the resistance between terminal VC and E2.
3. Reconnect the accelerator pedal position sensor connector. Resistance should be 1.2-3.2 kohms at 68?F (20?C).
4. If the resistance is not as specified, replace the accelerator pedal position sensor.

Voor de gasklep motor kun je hier even kijken: http://www.clublexus.com/forums/gs-2nd-gen-1998-2005/598233-throttle-control-motor-question.html (normaal gesproken zou je hier ook een lampje voor moeten krijgen wanneer fout).

Over de solenoids:
Techstream heeft een 'test system' functie. Feitelijk meet ie alleen of ze open of dicht zijn, short- of open circuit. Met dit linkje krijg je het idee (ff doorscrollen naar techstream meting): https://techinfo.toyota.com/t3Portal...=1466213329020

Normaal gesproken krijg je wel een foutmelding (of is opgeslagen) als de ECM een fout meet met een solenoid. Een P07xxx code. Dat wil helaas niet zeggen dat een solenoid die niet lekker werkt altijd een code genereert, dat gebeurd pas na een testloop van 8x. Misschien is er wel een code opgeslagen, dus dat zou een indicatie kunnen geven. Zie ook ter info volgende link voor info en hoe men dat soms oplost: http://www.clublexus.com/forums/gs-2...oid-fixed.html Overigens zou ik voorgaand als kennisgeving aannemen en eerst naar andere (simpelere) oorzaken zoeken.

TPS APS sf-36.pdf
SB Solenoid L-TC004-05.pdf
 

Bijlagen

  • SB Solenoid L-TC004-05.pdf
    31,8 KB · Weergaven: 46
  • TPS APS sf-36.pdf
    82,7 KB · Weergaven: 65
Laatst bewerkt:

Martijn

Actief
5 apr 2015
196
11
0
Ik zou de accu loskoppelen dan vastmaken
en dan de eerst 50 km flink doorgassen met die GS
dan leerst de automaat weer opnieuw in.
 

queztor

Nieuw hier
7 mei 2016
13
0
0
TPS waarde lijkt te kloppen, maar voor de zekerheid ook nog de Accelerator Pedal Position Sensor kunnen checken), zie ook APPS en TPS PDF bijlagen:



1. Disconnect the accelerator pedal position sensor connector.
2. Using an ohmmeter, measure the resistance between terminal VC and E2.
3. Reconnect the accelerator pedal position sensor connector. Resistance should be 1.2-3.2 kohms at 68?F (20?C).
4. If the resistance is not as specified, replace the accelerator pedal position sensor.

Voor de gasklep motor kun je hier even kijken: http://www.clublexus.com/forums/gs-2nd-gen-1998-2005/598233-throttle-control-motor-question.html (normaal gesproken zou je hier ook een lampje voor moeten krijgen wanneer fout).

Over de solenoids:
Techstream heeft een 'test system' functie. Feitelijk meet ie alleen of ze open of dicht zijn, short- of open circuit. Met dit linkje krijg je het idee (ff doorscrollen naar techstream meting): https://techinfo.toyota.com/t3Portal...=1466213329020

Normaal gesproken krijg je wel een foutmelding (of is opgeslagen) als de ECM een fout meet met een solenoid. Een P07xxx code. Dat wil helaas niet zeggen dat een solenoid die niet lekker werkt altijd een code genereert, dat gebeurd pas na een testloop van 8x. Misschien is er wel een code opgeslagen, dus dat zou een indicatie kunnen geven. Zie ook ter info volgende link voor info en hoe men dat soms oplost: http://www.clublexus.com/forums/gs-2...oid-fixed.html Overigens zou ik voorgaand als kennisgeving aannemen en eerst naar andere (simpelere) oorzaken zoeken.

Ha GPS-10,

Een beetje late reactie, maar vakantieperiode bracht wat drukte. Wederom bedankt voor de informatie!

De bijgesloten TPS bijlage gaat om de LS400, zit daar geen verschil tussen 400 en 430 ECU?

Techstream tests leverde niets op dat duidt op fouten. Zelfs de klepjes aansturen leek goed te gaan (grappig, dat je dat zo goed kunt doen via de software!).

Ik ben terug van Spanje waar de GS zich prima heeft gedragen (beter dan in het koude Nederland leek het). Bij terugkomst viel wel op dat de thermostaat het inmiddels had begeven (niet meer lekker werkte). Die is vervangen en de auto komt weer vlot op temperatuur. Maar terug in Nederland, al voor het vervangen van de thermostaat treedt er nog iets vreemders op:

Regelmatig, zeker op hogere snelheid, lijkt de auto gewoonweg het gas in te houden, ik moet dan het pedaal beduidend dieper indrukken om snelheid aan te houden of te accelereren. Dit is echt van het ene moment op het andere. Het 'voelt' alsof het pedaal plots heel zwaar wordt, maar dat kan natuurlijk niet. Is dat nu toch TPS, TPPS of ECT? Het wordt steeds maffer!