Aankoop GS: waar op letten?

Lars_K

Hoort erbij
9 okt 2016
34
4
0
Beste Lexus-fanaten,

Ik rijd nu ruim een jaar IS, naar volle tevredenheid, maar het kriebelt al weer enige tijd voor iets anders. Ik heb zijn grotere broer op het oog: een GS 300 uit 1999, een exemplaar van voor de facelift dus. De kilometerstand is behoorlijk laag. Zijn er typsiche GS-kwaaltjes waar ik op moet letten? Alvast bedankt! Mocht ik overgaan tot aankoop dan val ik jullie uiteraard lastig met een set mooie platen.

Mvg,

Lars
 

Nathanael

Heel actief
28 jul 2010
568
3
0
Hoi,

ik moest ff nadenken... serieus de GS gen 2 kent echt geen grote problemen. Er zijn alleen een aantal kleinere kwaaltjes die vervelend kunnen zijn.

Ophanging en remmen ivm trillingen
de ophanging aan de voorzijde is kwa rubbers niet heel zwaar uitgevoerd op den duur komt daar meer ruimte in en dit kan licht trillen veroorzaken. Diverse rubber scharnierpunten en bevestigingen in en om de ophanging kunnen licht gaan kraken. Dit verhelp je door alles schoon te maken en de rubbers aan contactplekken in te vetten.

De remmen van de GS zijn iets te klein en een goeie windtunnel voor koeling is niet aanwezig. Een goed merk schijven is belangrijk. Trilling bij remmen door kromme schijven hebben veel GS rijders wel eens last van gehad.

De ophanging achter is vaak wat lastig te verstellen omdat de bouten vast zijn geroest. Geen echte kwaal maar het kan vervelend zijn aangezien de GS vooral op de achteras gevoelig is voor zn uitlijning.

Bij dergelijke leeftijden moet je ook op de schokdempers letten. Geen kwaal maar zijn rond deze leeftijd vaak wel aan vervanging toe.

Deurrubbers willen soms wat wind geruis veroorzaken.

Wbt de motor:
Bij deze leeftijd altijd controleren wanneer de d.riem is vervangen.
vragen wanneer de bougies zijn vervangen en wanneer de kleppen voor het laatst zijn gesteld.

zweten van kleppendeksel komt wel eens voor ivm de leeftijd.

Bovengenoemde zaken wil men ivm het werk wel laten zitten.

Bij deze leeftijd naar de hoekjes bij de bumper, motorkap en kofferdeksel kijken. Als ze roesten is het op de mogelijke contactpunten.

Knakken van de deurvangers bij deze leeftijd.

bij deze leeftijd ook naar de krukaspoelie kijken ivm het rubber in de trillingsdemper.

Kijken of de elektrische antenne goed werkt kan door water zijn aangetast.

vheck voor de zekerheid de cd wisselaar die komt af en toe voor.

Let op beschadiging van de condensor en op eventuele imitatie condensor, kwaliteit is slecht van de aftermarket in NL.

Koplampen kunnen iets dof zijn ivm de leeftijd.


uiteraard moet je bij elke auto op historie, schade en algehele staat letten.
Verder is de GS denk ik de ultieme youngtimer zeer betrouwbaar en wanneer in goede staat gehouden nagenoeg geen afschrijving mogelijk. Uiteraard is het verbruik iets aan de hoge kant maar daar krijg je de meest betrouwbare 6 cilinder in lijn voor.