gear indicator in de war

Stefan O

Heel actief
25 mei 2015
559
195
43
Vraag over de versnellingsbak. Als ik schakel naar handmatig dan staat de gear indicator in zijn 5e versnelling.
Of ik dat nu doe als ik net heb gestart of onder het rijden hij staat altijd in zijn 5. Ik kan wel gewoon op en af schakelen maar het hoort niet zo.
iemand een idee?
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.112
4
816
113
Hoewel ik een CVT heb doet mijn auto hetzelfde, volgens mij ook altijd naar z'n 5. Ik kan daarna terugschakelen tot zo'n 4800 toeren. Wil ik verder terugschakelen dan krijg ik een foutmelding (piep-piep)
Ik gebruik de "S" stand regelmatig om op de motor af te remmen en mijn remmen te sparen bijvoorbeeld bij afritten, dit werkt behoorlijk goed.
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.723
464
83
De indicator die verschijnt in "S"-stand geeft de maximum versnelling aan, niet de huidige. Als ik hem in "S" zet begint ie altijd op 4, maar dan staat hij in 1, 2, 3 of 4.
 

Stefan O

Heel actief
25 mei 2015
559
195
43
Ok. Dat wist ik niet. Bij andere merken verschijnt in het scherm de versnelling waar ie dan in staat. Ik hoef me dus geen zorgen te maken. Thanks.
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.723
464
83
Heb je in de GS niet de mogelijkheid om in het display de daadwerkelijke versnelling te laten zien? Ik kan gewoon de "gear position" zien in de IS:
Gearposition.png
 

Stefan O

Heel actief
25 mei 2015
559
195
43
Heb je in de GS niet de mogelijkheid om in het display de daadwerkelijke versnelling te laten zien? Ik kan gewoon de "gear position" zien in de IS:


Nee, dat heb je niet in de gs. Hij rijd verder als een trein. Laatst olie ververst vd bak en ook het schakelen gaat soepel. Vind het alleen vreemd dat ie dan de 5 in beeld aangeeft. Zou graag willen zien, net als de is, in welke versnelling hij staat.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Ik heb 't nooit in een GS geprobeerd, maar waarschijnlijk kun je mbv een IT2 nog wel het een en ander tweaken inzake display weergaven. Misschien is ook nog wel in te stellen naar welke versnelling de bak moet terugspringen als je naar "S" schakelt. Dus bijvoorbeeld naar 4 ipv 5... Heb helaas geen GS om de hoek staan om de (on)mogelijkheden voor je uit te proberen.
 

uranj16

Hoort erbij
10 mrt 2016
45
7
8
Ik heb een GS 450h uit 2009.
Als ik stilstaand naar "S" schakel, dan staat ie op 5. Schakel ik rijdend naar de "S" dan staat die ook op 5.
Ik denk dus dat het heel normaal is.
De stand "S" gebruik ik als ik heuvel af rij, zodat ik niet al teveel op de rempedaal hoef te trappen.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Ik heb een GS 450h uit 2009...
...De stand "S" gebruik ik als ik heuvel af rij, zodat ik niet al teveel op de rempedaal hoef te trappen.

Nu de vraag van de TS eigenlijk toch al beantwoord is geworden, permitteer ik me even een afdwalertje mbt de quotes (maar ook die van Higgie) hierboven:

Ik ben allerminst een hybride-insider (heb er hooguit een paar keer in gereden, meer niet), maar is het niet juist bij een hybride interessant(er) om te remmen via het rempedaal? Ik zou me zo kunnen voorstellen dat bij remmen (tot op zekere hoogte natuurlijk) de electromotor wordt ingezet als een dynamo, waarmee het batterijpakket dan weer wordt opgeladen? Zo ja, dan zou je de remenergie juist verloren laten gaan als je zoveel mogelijk op je motor probeert af te remmen. Laatst kreeg ik een IS300h mee voor een dagje. Dan kijk je ineens tegen zo'n soort Amperemeter aan (ipv een toerenteller die enkel in de stand Sport in beeld komt). Opvallend was dat hoe steviger ik in de ankers in ging, hoe verder de meter richting "Charge" dook.

(Het principe dat ik hierachter zoek is vergelijkbaar met die van bijv. een accuboormachine: daarvan heb je types die na uitschakelen mechanisch 'langzaam' uitlopen naar 0 omw/sec, en je hebt types waarbij de motorwikkelingen bij uitschakelen worden 'kortgesloten' of electrisch zwaar worden belast, waardoor de motor een drastisch afremmende werking vertoont en de boorkop in no time afremt naar stilstand. Dat laatste zou ik bij een hybride in een 'regelbare vorm' ook verwachten.)

Shoot! :)
 

Zer0ne

Actief
25 jan 2015
498
66
28
maar is het niet juist bij een hybride interessant(er) om te remmen via het rempedaal?

Ja en nee, sowieso al je de hybride laat uitrollen wekt het energie op om de accu op te laden.
Bij remmen wordt er inderdaad ook energie opgewekt om de accu te laden. Enkel is het van wat ik heb begrepen bij "zachtjes" remmen. Zodra je harder gaat remmen komen de gebruikelijke remmen in werking maar of er dan nog steeds energie wordt opgewekt, dat weet ik niet.
En bij de CT is er nog een "B" stand, dat moet de motorrem "nabootsen" dan wordt er lucht ofzo in de motor gepompt waardoor je bij het uitrollen toch toeren maakt en daarbij wordt er ook energie opgewekt. Normaal is het zo dat je dan bij het uitrollen naar de 0rpm gaat of de stationair toerental.