Check VSC

AHAM1

Hoort erbij
4 mrt 2015
57
0
0
Afgelopen tijd heb ik geregeld de melding check VSC. Ca elke 250 KM. Melding komt bij rustig cruisen op 90-100 km/u

Na uitlezen techstream komen dan de foutmeldingen P0430 en C1201 te voorschijn en als je radar cruise geprobeerd hebt een 1578 code. De melding lijkt te beginnen met een P0430 code die dan doorgezet wordt in de andere computers. Het check engine lampje gaat als eerste branden en dan pas Brakes en VSC. De P0430 verwijst naar de O2 sensor Bank rechts achterste na de cat. Als ik echter de tech stream monitor uitleest dan blijken beide achterste O2 sensoren waardes te hebben die buiten de range liggen en een Fail (duim naar beneden) laten zien. Na het wissen van de DTC's ziet er life monitor er vervolgens netjes uit. Je kan dan beide O2 sensoren uitlezen. Beide hebben een groen vinkje en waardes binnen de range.

Wat studie op de US en UK forums geeft me de volgende tips. Check de benzine vuldop. (moet schoon zijn en rubber heel, moet blijkbaar goed sluiten) en check je uitlaat op lekkages. De vuldop lijkt er netjes uit te zien. Ik hoorde in het verleden wel lucht zuigen als ik ging tanken, de laatste tijd niet meer. De uitlaat moet ik nog checken, al hoor ik geen extra geluiden naast de auto. De lekkage kan dus niet groot zijn.

Hebben jullie nog tips of heeft iemand dezelfde issues gehad?
 

MrDaniel

Actief
13 dec 2015
414
173
43
Ik heb hetzelfde gehad.. Na wat onderzoek en door meedere apparaten laten uitlezen kwamen we tot de conclusie dat niet 1 maar 2 lambda's vervangen moesten worden. Bank 1 rij 2 en Bank 2 rij 1. Na beide vernieuwd te hebben en de codes laten resetten nooit meer last gehad.

Brand toevallig bij jou ook je tractioncontrol lampje branden ?
 

AHAM1

Hoort erbij
4 mrt 2015
57
0
0
Klinkt als een duur geintje... Beide lambada vervangen.šŸ˜“ Tractioncontrol en Brake lampjes branden beide idd. Het is vreemd dat beide achterste o2 sensoren een fail aangeven door dat ze verkeerde waarden afgeven en dan weer normaal functioneren. Een paar 100 km en dan gaan de lampjes weer
 

AHAM1

Hoort erbij
4 mrt 2015
57
0
0
Een update van het topic. Lambda's zijn in orde. Er zat een gaatje in de uitlaat. Komt door de ommanteling, die vreet in op de plek waar de slangklemmen om de uitlaat zitten en verkort zo de levensduur. Ik heb er afgelopen week RVS stukken tussen laten zetten en het achterdeel door RVS laten vervangen. Al met al goedkoper en duurzamer dan origineel. Het geluid heeft alleen een sportief tintje gekregen.
 

MennoKloosterman

Hoort erbij
9 sep 2017
89
8
8
Ik heb sinds kort ook deze melding. Lijkt alleen te komen bij koude start nadat de auto enkele dagen stilgestaan heeft. Uitlezen bij Louwman blijkt een storing bij een van lambdasensoren. De auto rijdt verder perfect. Kan dit ook te maken hebben met kortstondig te rijk lopen van de motor bij koude start, lage accuspanning oid?
 

MennoKloosterman

Hoort erbij
9 sep 2017
89
8
8
Ah die lijken wel heel goedkoop. Mij werd voorgerekend dat ze 360 euro per stuk moesten kosten. Zal wellicht het verschil tussen universele en OEM part zijn.
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Ik lees dat de Lambda sondes vaker stuk gaan, ik ben van plan de achterste twee (van beide bank elk) aan te schaffen. Heeft iemand de onderdeelnummers hiervan? Ik lees dat Denso en Bosch doorgaans de juiste sondes hebben met juiste weerstand (zodat de foutcode niet ontstaat). Als toekomstig GS300 eigenaar...
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Zojuist bij de Toyota-dealer geweest om een Check VSC code uit te lezen (was ik al bekend mee; P0138); Bank 1 Sensor 2 is aan vervanging toe (de signalen worden vertraagd doorgegeven waardoor de ECU een foutcode geeft. Vervangen kost volgens Toyota 420 euro. Via dergelijke onderdelen websites kom ik op bedragen (even zonder arbeid) op 1/10 daarvan:

https://www.besteonderdelen.nl/denso-1665300.html
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Na wat zoeken blijk ik Denso 234-4806 nodig te hebben (voor beide banken het zelfde type lambda sonde). Ik ga er even vanuit dat er geen verschil is tussen Europese en Amerikaanse GS300 modellen (t.a.v. uitstoot en dus mogelijk ander type lambda sonde). Ik trof een filmpje/instructie aan waar het halve interieur er uit moet om bij de connector te kunnen komen. Na een check bij mijn 2005 exemplaar, gaat de kabel ter hoogte van voorportierschanieren direct de bodemplaat in en lijkt een andere constructie van toepassing dan het 2006 US model uit het filmpje. Mogelijk scheelt dat tevens een hoop uitbouw/uitbreek werk.

Ik vraag mij nu wel af wat de impact is, wanneer je de Check VSC melding wist zonder de Lambda sensor te vervangen. Er zit nu zo'n 300 km tussen het moment dat ik de foutmelding kreeg. Er van uitgaande dat deze melding direct op komt wanneer er een fout voor doet (en dus niet het aantal meldingen opbouwt tot een drempelwaarde), dan zou eens in de 300 km de lambda sonde een verkeerde waarde geeft.
 
Laatst bewerkt:

MennoKloosterman

Hoort erbij
9 sep 2017
89
8
8
Het advies is wel om originele te nemen of tenminste sensoren waarbij de stekker past zonder dat je draadjes moet knippen e.d. ik krijg volgende week twee tweedehands sensoren allebei na de kat. Deze komen uit schadeauto met lage km stand.. hopelijk lost dit het probleem op.
 

MennoKloosterman

Hoort erbij
9 sep 2017
89
8
8
Overigens komt bij mij het check vsc lampje alleen aan bij een koude start. Het lijkt erop dat de verwarming van de sensoren defect is. Kreeg codes P0138 en P0158
 
Laatst bewerkt:

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Volgens de Toyota monteur bleek de sensor wel te werken alleen kwamen de signalen niet snel genoeg door, waardoor de ECU alarm slaat.
OVerigens ben ik ook van plan om een Denso "Direct fit" alternatief te gebruiken, inderdaad zelfde fitting/stekker. Ik ben alleen erg benieuwd naar de montage. Mocht je meer insights krijgen na volgende week, zijn wij hier erg benieuwd!
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Overigens komt bij mij het check vsc lampje alleen aan bij een koude start. Het lijkt erop dat de verwarming van de sensoren defect is. Kreeg codes P0138 en P0158

Menno, is het bij jouw gefixt met tweedehands Lambda?s? Heb je de montage zelf gedaan of laten doen?

Ik merk bij mij een sterke correlatie tussen vochtig weer en de foutmelding. Na een paar dagen droog weer verdwijnt de code weer. Ik zal de uitlaten ook eens controleren op evt gaatjes.
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Een update van het topic. Lambda's zijn in orde. Er zat een gaatje in de uitlaat. Komt door de ommanteling, die vreet in op de plek waar de slangklemmen om de uitlaat zitten en verkort zo de levensduur. Ik heb er afgelopen week RVS stukken tussen laten zetten en het achterdeel door RVS laten vervangen. Al met al goedkoper en duurzamer dan origineel. Het geluid heeft alleen een sportief tintje gekregen.

Ter hoogte van waar had jij een gaatje AHAM1? Dan zal ik daar even gaan kijken. Zelf een RVS deel gemaakt of gekocht? Hen stiekem ook wel interesse in iets wat een langere levensduur kent alsmede sportiever klinkt...