Nieuwe Accu GS300

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Sinds vorige week woensdag ben ik de gelukkige eigenaar van een GS300 President uit 2005 met 182k op de teller. Hartstikke blij mee; echter een accu test liet weten dat de accu wel aan vervanging toe is (mogelijk dat dit nog een originele is).

De huidige Accu van Toyota (28800-YZZJD) 12V 70Ah - 620A BCI 630A EN heb ik proberen op te zoeken maar ik tref enkel maar Russische/Oost-Europese websites. Volgens het etiket is de Accu in Tjechie in elkaar gezet wat dit wellicht verklaard.

Weten jullie welk merk en type Accu Toyota re-brand (er even van uit gaan dat zij zelf geen accu's produceren)? Ik heb wel gelezen dat bij het afwijken naar een ander type accu, de systemen van de auto dit niet altijd leuk vinden.
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Wederom issues met de accu in deze tijd van weinig kilometers en veel stilstaan. Een kleine 2,5 jaar de accu vervangen door een nieuw exemplaar (Toyota 28800 YZZJD 70 Ah). Na 2 jaar prima gebruik en geen issues, merkte ik dat de GS na 2 weken stilstaan al bijzonder moeite had om te starten. Na om de 2 weken minimaal 20km te rijden, heb ik de accu proberen te conserveren. Echter na de servicebeurt bij Lexus Amsterdam (eind april) en dus nog korte ritjes om de accu toch nog wat opgeladen te houden was het na een paar warme dagen over. Auto ging niet meer van de central deurvergrendeling en 'n accu-lader gaf een foutmelding. Multi-meter erop en gaf 4.1V aan. Zo dood als een pier....

Gezien de vorige accu ook maar 2,5 jaar meeging heb ik zowel wat twijfels over de kwaliteit van de Toyota accu's, maar ook een lekstroom kan het probleem zijn. Het gerenommeerde merk Optima komt na de productieverplaatsing naar Mexico ook niet zo goed uit de test (ondanks de relatief hoge prijs) als voorheen. Varta kan ik beter lings laten liggen. Ook Bosch heb ik twijfels. Yuasa schijnen ook goede accu's te produceren tegen redelijke prijs. Maar het ontbreekt dan weer aan constructieve reviews.

Wat hebben jullie zoal in jullie 3GS liggen qua accu?

Ik ga verder met het zoeken naar de lekstroom. Ik heb op een Stinger na, geen aftermarket spulle die een lekstroom genereren die mij de accu hebben gekost.
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Ik heb er dus bovenvermelde Fulmen Formula FB704 in zitten .... 2,5 jaar al en stil going strong. Hangt ook een marterverjager aan.
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Ik heb er dus bovenvermelde Fulmen Formula FB704 in zitten .... 2,5 jaar al en stil going strong. Hangt ook een marterverjager aan.

Dank je! Last van marters hebben wij hier (nog) niet, maar je hoort het vaker.

Ik begrijp overigens dat ik AGM accu's beter kan laten, gezien deze meer geschikt zijn voor auto's met ingebouwd start/stop systeem en daar de dynamo en spanningsregelaar daar ook naar aangepast zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Inmiddels een Tokohama 80Ah 650A besteld bij onze Oosterburen. Hopelijk is de accu er morgen. De auto staat nu al wat dagen op 4.2 volt en iets van 3,5A. Vormt dat nog een issue t.a.v. lopende systemen/circuits?
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
En we zijn 5 maanden verder. Een vakantie naar Oostenrijk en vervolgens iedere week/2 weken even een rondje rijden om de accu "uit te laten" en zo de lekstroom tijdelijk de baas te zijn. Inmiddels de multimeter er tussen gezet en meet 160/170mA in rust (en alle systemen na circa 5 minuten op standby). De twee fuseboxes onder de motorkap, boven de voetrem, beenruimte passagiersstoel en links in de bagage ruimte, stuk voor stuk de zekeringen eruit gehaald, maar geen effect. Een verdwaalde ELM327 Bluetooth OBD2 uitleesapparaat en bedieningsunit van de Stinger (die ik niet gebruikte) heb ik als "aftermarket" spul eruit gehaald. Nu wel enige twijfel of de rest van de Stinger nu niet voor de lekstroom zorgt, dus deze ga ik er nog (netjes) uithalen. Deze zou dan wel buiten alle zekeringsgroepen om lopen (wat ik lastig vindt te geloven).
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
[...]
Inmiddels de multimeter er tussen gezet en meet 160/170mA in rust (en alle systemen na circa 5 minuten op standby).
[...].

Euhm, dit moet je me even iets toelichten. Bedoel je hiermee dat je de ruststroom van 160-170mA hebt gemeten nadat de auto gedurende ca 5 min volledig uitgeschakeld staat?
Zo ja: in afgesloten toestand, of niet? Het verschil hiertussen is namelijk dat in afgesloten toestand het alarmsysteem (incl interieurradar) ook actief is. Dat lust ook een handje mA's.

Met 160 tot 170mA lurk je theoretisch per dag zo'n 4Ah capaciteit uit je accu. Tel maar uit: daarmee is -ook weer theoretisch- je accu binnen 20 dagen compleet vacuum getrokken... In de praktijk mag je in je handen knijpen als je 'm na 14 dagen nog gestart krijgt. Hoe kouder, hoe lastiger. En elke keer dat je onder zulke condities start, komt dat de levensduur van -ongeacht welke accu dan ook- nooit ten goede.
Met ...'n rondje rijden... laadt je een (m??r dan) half ontladen accu nooit volledig op. Zeker niet als daar ook nog een voor die rit noodzakelijke koude start aan voorafgegaan is. Dan moeten het al rondjes zijn van minimaal 20 tot 30km. Als dat straks rondjes worden met ingeschakelde verlichting, achterruitverwarming en/of stoelverwarming en een stevig muziekje uit je ML, dan ga je 't niet eens meer redden met rondjes van 30km.

Als ik eraan toe mocht komen, zal ik ook eens de lekstroom bij mijn eigen GS in kaart brengen. Ter vergelijk...
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Euhm, dit moet je me even iets toelichten. Bedoel je hiermee dat je de ruststroom van 160-170mA hebt gemeten nadat de auto gedurende ca 5 min volledig uitgeschakeld staat?
Zo ja: in afgesloten toestand, of niet? Het verschil hiertussen is namelijk dat in afgesloten toestand het alarmsysteem (incl interieurradar) ook actief is. Dat lust ook een handje mA's.

Met 160 tot 170mA lurk je theoretisch per dag zo'n 4Ah capaciteit uit je accu. Tel maar uit: daarmee is -ook weer theoretisch- je accu binnen 20 dagen compleet vacuum getrokken... In de praktijk mag je in je handen knijpen als je 'm na 14 dagen nog gestart krijgt. Hoe kouder, hoe lastiger. En elke keer dat je onder zulke condities start, komt dat de levensduur van -ongeacht welke accu dan ook- nooit ten goede.
Met ...'n rondje rijden... laadt je een (m??r dan) half ontladen accu nooit volledig op. Zeker niet als daar ook nog een voor die rit noodzakelijke koude start aan voorafgegaan is. Dan moeten het al rondjes zijn van minimaal 20 tot 30km. Als dat straks rondjes worden met ingeschakelde verlichting, achterruitverwarming en/of stoelverwarming en een stevig muziekje uit je ML, dan ga je 't niet eens meer redden met rondjes van 30km.

Als ik eraan toe mocht komen, zal ik ook eens de lekstroom bij mijn eigen GS in kaart brengen. Ter vergelijk...

160/170mA bij ruststroom, auto niet op slot. Ik zal straks even kijken wat de ruststroom is wanneer de auto op slot is.
Met een rondje rijden maakte ik wel meteen een rondje van 50+ km; minimaal 20-30 minuten over de snelweg (100). Ik heb de auto af en toe ook nog even aan de druppellader hangen (max 6A) of als ik weg moet en het niet helemaal vertrouw even twee uurtjes aan de snellader (max. 12A). Doorgaans is hij dan volledig opgeladen (al vertrouw ik de %-vol meting van de lader ook niet helemaal).
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Ah kijk, dat maakt het alweer een stuk duidelijker. En als je dit soort 'rondjes' rijdt, dan heeft dat ook zin.
Een volledig opgeladen accu heeft in rust 12.8V op de accupolen. Dan is ie 'volledig geladen'.
Bij 10.8V wordt een accu als volledig ontladen beschouwd. Het verschil tussen deze twee spanningsniveaus, uitgezet op een schaal van 0 tot 100, levert je de ladingstoestand op in %. Zo zou je kunnen checken of je %-meterindicatie een beetje betrouwbaar is.
Zou je dus in rust bijv 12.0V meten, dan lijkt dat in beginsel niet eens zo verkeerd voor een 12V accu, maar komt de ladingstoestand toch maar neer op slechts 60%...
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Ah kijk, dat maakt het alweer een stuk duidelijker. En als je dit soort 'rondjes' rijdt, dan heeft dat ook zin.
Een volledig opgeladen accu heeft in rust 12.8V op de accupolen. Dan is ie 'volledig geladen'.
Bij 10.8V wordt een accu als volledig ontladen beschouwd. Het verschil tussen deze twee spanningsniveaus, uitgezet op een schaal van 0 tot 100, levert je de ladingstoestand op in %. Zo zou je kunnen checken of je %-meterindicatie een beetje betrouwbaar is.
Zou je dus in rust bijv 12.0V meten, dan lijkt dat in beginsel niet eens zo verkeerd voor een 12V accu, maar komt de ladingstoestand toch maar neer op slechts 60%...

Ja klopt, ik hou het nu ook wat meer in de gaten en probeer het ergens nog een beetje te registreren. Hoegenaamd geen verschil overigens tussen lekstroom auto op slot (twee keer klikken op keyfob) en open. Kan mogelijk in de afronding zitten.
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Na een hoop zwoegen en hulp van Xenon tot de conclusie gekomen dat ik geen lekstroom heb. Dit dus even ter naslag werk. Mijn model (2005) is de eerste bouwjaar van de 3GS reeks en kent (zover ik weet een andere ECU dan de jaren na medio 2006). De volgende fases in stroomsterkte meet ik (na sluiten van de auto, incl. motorkapslot).

0-2 minuten: +-935 mA
3-12 minuten: +- 345 mA
13-50 minuten: +- 170 mA
51> minuten: +- 60 mA

Xenon meette een veel snellere afschaling naar de 60mA. Gezien ik geen after-market spul meer in mijn auto heb zitten, wijt ik dit maar aan een andere ECU/regelunit door de verschillende bouwjaren.

Eind conclusie is, dat ik in eerder stadia toen ik nog wat "gebruikers" in mijn auto had zitten, de accu te diep was ontladen om nog fatsoenlijk/verantwoord te kunnen starten. Daarmee heeft de accu een flinke optater gekregen waardoor deze zich nu nog wel oplaadt, maar bij klein verbruik al snel in capaciteit terrein verliest. Ik ga even op zoek naar een andere accu. Al met al een leerzame route geweest. Zonder zelf wat tijd er in te investeren was ik waarschijnlijk al de nodige euro's kwijt geweest aan arbeid bij de garage. Bottomline dus een redelijk goed gevoel aan over gehouden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator en Xenon

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
ThinlaneT : Dank voor je credits :rulez:

Nou ja, geen lekstroom? Wel iets, maar gelukkig niet zo gek veel, zoals je eerst vermoedde. Kennelijk is 60mA normaal, aangezien onze GS'en dat gemeen hebben.
Ik weet niet in welk tempo je huidige accu uitgeput raakt? Een uiteindelijke ruststroom van 60mA, ook al is in de eerste minuten de ruststroom bij jou fiks hoger, zou een fitte accu twee weken probleemloos moeten kunnen volhouden zonder risico op enige volgschade. Een daaropvolgend oplaadbeurt is dan inderdaad niet misplaatst, omdat je ruststroom na twee weken -puur theoretisch- toch stiekem zo'n 25 tot 30% van je accucapaciteit (mits volledig geladen) heeft opgesnoept.

@ Allen met een indicatie dat de accu in het vooronder niet meer helemaal fit is / de motor (al een aantal keren) nog ternauwernood kon worden gestart: weet dat de dynamo/spanningsregelaar uiteindelijk opdraait voor het tekortschieten van de accu. Dat gaat een tijdje goed, maar meestal uit zich dat na enige tijd in het vroegtijdig overlijden van de spanningsregelaar (als onderdeel van de dynamo). Zeker in de winterperiode met koude starts, verlichting voeren, ingeschakelde achterruit-, spiegel- en stoelverwarming, aanjager, etc... en het bijladen van een uitgeputte accu moet de dynamo allemaal maar zien op te hoesten. Rijd je ook nog eens relatief korte ritjes, dan wordt die aanslag alleen nog maar groter en wordt het 'uitstellen' van een nieuwe accu gauw extra kostbaar, omdat men ook nog wordt getrakteerd op het moeten (laten) vervangen van de dynamo. Daarom: wees wijs en houd je accu ook bij gering gebruik (zoals het tegenwoordige massale thuiswerken) gezond! Als je 'm op een ochtend niet meer gestart krijgt, heb je daarmee meteen al de eerste genadeklap aan je accu, ongeacht hoe nieuw of oud, uitgedeeld en kan je niet meer terugdraaien...
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
ThinlaneT : Dank voor je credits :rulez:

Nou ja, geen lekstroom? Wel iets, maar gelukkig niet zo gek veel, zoals je eerst vermoedde. Kennelijk is 60mA normaal, aangezien onze GS'en dat gemeen hebben.
Ik weet niet in welk tempo je huidige accu uitgeput raakt? Een uiteindelijke ruststroom van 60mA, ook al is in de eerste minuten de ruststroom bij jou fiks hoger, zou een fitte accu twee weken probleemloos moeten kunnen volhouden zonder risico op enige volgschade. Een daaropvolgend oplaadbeurt is dan inderdaad niet misplaatst, omdat je ruststroom na twee weken -puur theoretisch- toch stiekem zo'n 25 tot 30% van je accucapaciteit (mits volledig geladen) heeft opgesnoept.

@ Allen met een indicatie dat de accu in het vooronder niet meer helemaal fit is / de motor (al een aantal keren) nog ternauwernood kon worden gestart: weet dat de dynamo/spanningsregelaar uiteindelijk opdraait voor het tekortschieten van de accu. Dat gaat een tijdje goed, maar meestal uit zich dat na enige tijd in het vroegtijdig overlijden van de spanningsregelaar (als onderdeel van de dynamo). Zeker in de winterperiode met koude starts, verlichting voeren, ingeschakelde achterruit-, spiegel- en stoelverwarming, aanjager, etc... en het bijladen van een uitgeputte accu moet de dynamo allemaal maar zien op te hoesten. Rijd je ook nog eens relatief korte ritjes, dan wordt die aanslag alleen nog maar groter en wordt het 'uitstellen' van een nieuwe accu gauw extra kostbaar, omdat men ook nog wordt getrakteerd op het moeten (laten) vervangen van de dynamo. Daarom: wees wijs en houd je accu ook bij gering gebruik (zoals het tegenwoordige massale thuiswerken) gezond! Als je 'm op een ochtend niet meer gestart krijgt, heb je daarmee meteen al de eerste genadeklap aan je accu, ongeacht hoe nieuw of oud, uitgedeeld en kan je niet meer terugdraaien...

Vorige week na deze constatering een rondje gereden van 2x 70km (bijna allemaal snelweg). Gister (5 dagen/120 uur verder) de spanning gemeten en betrof 12.35V. Gezien oppervlakte spanning wanneer de motor net is afgezet, de begin stand niet gemeten maar ik ga er van uit dat deze 12,8V (als zijnde een volle accu) betrof. 60mA lekstroom ga ik even van uit, maar gezien de conditie van mijn accu beperkt is, neem ik even aan dat deze wel netjes oplaad naar 12,8V maar dan relatief snel of sneller dan normaal in voltage afbouwt.
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Nou, 5 maanden verder en na veel hulp van @Xenon buiten dit forum om, enigszins bij toeval terecht gekomen bij de bron van de lekstroom, namelijk een plakkende relais of regelunit van de knipperlichten van m’n Lexus-branded Thule/Brink afneembare trekhaak. Door het sporadische effect was het met een multimeter niet snel te ontdekken. Een voltmeter met BT-uitleesfunctie gaf beter inzicht. Zowaar vandaag op zoek gegaan naar het relais maar ik kon deze achterin de auto achter de wielkasten niet zo snel vinden. Brink/Thule stuurt alle vragen of technische support via hun “Partners”, dus zal ik daar morgen even contact op nemen. Blij dat het lekstroompje dus eindelijk is gevonden; nu nog even oplossen.