Olieverbruik

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Wellicht een beetje na?ef, maar sinds ik mijn GS300 in oktober heb verkregen (en in augustus nog een grote beurt heeft gehad) en ik het ini-minimale olieverbruik van m'n IS200 gewend was, heb ik eigenlijk nog nooit het oliepijl gecheckt, tot afgelopen weekend. Bleek dat het oliepijl onder het onderste bolletje op de peilstok zat. Voor iets meer dan 6 maanden na een grote beurt vond ik dat verbruik wel pittig (ik schat zo'n 1 ? 1,5 liter op 10.000km)
Ik had nog wat Castol Edge 5w30 staan, dus daar 2 liter (voor de zekerheid) in gedonderd. Nu zit ie iets boven het peil (bovenste bolletje). Zover ik kan zie is het onder de auto aardig droog en zweet er niks. Overigens begon er geen lampje te branden t.a.v. laag oliepeil. Jullie ook ervaring met (overmatig) olieverbruik?
 

MennoKloosterman

Hoort erbij
9 sep 2017
89
8
8
Sprak toevallig met lexus monteur van Louwman. Hij zei dat de V6 motoren ong 1l op 15000km nemen zowel de is250 als gs300. Bij verversing kwam er bij mij ook slechts 5l uit terwijl er 6.3l in gaat..
 

MennoKloosterman

Hoort erbij
9 sep 2017
89
8
8
Overigens wel leuk dat Lexus rijders 1l op 10k km veel vinden... Op het VW forum zullen ze dat met die tsi motoren buitengewoon weinig vinden.... Mijn BMW was ook wel anders, die lekte olie uit op verschillende plaatsen en begon op een gegeven moment echt olie te zuipen.... Onder mijn GS300 is het echter kurkdroog
 

MennoKloosterman

Hoort erbij
9 sep 2017
89
8
8
Overigens kan verstopte carterontluchting olk reden zijn van olie verbruik.. PCV valve kan je wellicht even vervangen/schoonmaken. Is volgens mij goedkoop onderdeel...
 

Dietrich

Actief
16 mrt 2018
256
89
28
'Echte Alfa's' werden door de Alfistie vroeger pas echt als echte Alfa's beschouwd als er een blauwe walm uit de uitlaat kwam. Voortschrijdend inzicht leert ons dat zo'n blauw walmende uitlaat gewoon betekende dat de koppakking lek was.
Bestrijden deed je dat door enorm dikke olie in het blok te gieten, samen met een of ander Amerikaans product dat de scheuren in de koppakking zou dichten, ? dat hielp soms, heel eventjes.

Je moest wel snel je Alfa verkopen als je die truc uithaalde, maar ja wisten wij veel.
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Ja precies, die IS200 dronk geen druppel. Enkel bij een verstopte pcv-valve en later bij een lekkende klepdekselpakking. Ik zal eens naar de PCV valve kijken. Waar zit deze bij de GS300?
 

MennoKloosterman

Hoort erbij
9 sep 2017
89
8
8
van het amerikaanse forum:

" It is located on driver side short block, closest to the fire wall....the PCV is vertically oriented same goes with both 300s/350s"
 

Dietrich

Actief
16 mrt 2018
256
89
28
Overigens wel leuk dat Lexus rijders 1l op 10k km veel vinden... Op het VW forum zullen ze dat met die tsi motoren buitengewoon weinig vinden.... Mijn BMW was ook wel anders, die lekte olie uit op verschillende plaatsen en begon op een gegeven moment echt olie te zuipen.... Onder mijn GS300 is het echter kurkdroog

1l op 10.000 km is bijna niets, wij zijn verwend aan het worden. Ik peil nog wel regelmatig de olie maar het is meer een gewoonte dan wat anders, het resultaat blijft hetzelfde. Ik herinner me echter nog de parkeerplaatsen van vroeger waar je, als je niet oppaste uitgleed over de olie die de voorganger had nagelaten.
Dat zie je tegenwoordig eigenlijk bijna niet meer.
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Soms zie ik nog wel eens een oliespoor als een of ander Exxon Valdiz is langsgelaveerd.

Een zeldzaamheid inderdaad....
 

MennoKloosterman

Hoort erbij
9 sep 2017
89
8
8
Heeft iemand al eens de PCV valve vervangen? Im heb hem besteld bij de dealer (?21) . Ik heb afgelopen weekend olie vervangen en heb geen concreet olieverbruik geconstateerd. Echter preventief de PCV vervangen is wellicht sowieso geen slecht idee...
 

Redguy

Actief
19 apr 2014
175
30
28
Een verbruik van 1 liter op 10/15000 is niets, totaal geen punt. Een motor mag zelfs olie verbruiken anders smeert ie niet of nauwelijks.
Zelf olie peilen blijft altijd van belang.

Het wordt anders als het verbruik 1 op 150 (km) wordt zoals ooit ervaren met een maandagochtend product uit de UK eind jaren zeventig.
Na een rit van 300 km begon vanzelf de oliedruklamp te branden met de mededeling; te laat!
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Ik heb er vandaag ook weer een litertje bij gedaan na na de olieverversing afgelopen mei (11.000 km geleden). Viel mij nog mee na een tochtje naar/door Itali? en Oostenrijkse Alpen.