benzine E5 of E10 voor GS450H

JANGS450H

Hoort erbij
27 dec 2018
49
16
8
Kan ik met mijn auto (gs450H 2008) E10 gaan gebruiken of zal ik toch maar voor het veiligere E5 gaan? Ik zie dat de gs300 en de LS460 tussen bouwjaar 2005/2007 deze niet mogen hebben. Waar kiezen jullie voor?
 

LEX(D)US

Actief
20 sep 2019
159
151
43
Als er ergens forums vol over staan is het wel de brandstof.
95 , 98 of zelfs 102
E10 ok of niet.
Volgens de E10 wijzer moet het geen probleem zijn , en toch heb ik ook twijfels als ik eenmaal bij de pomp sta.
Zeker deze periode gaat er een hoop 95 over op E10. Ben ook wel benieuwd of er al ervaringen hiermee zijn van mede Lexus eigenaren.
Zelf probeer ik nu uit of ik enig verschil zal merken tussen 95 en 98 , dit omdat de V6 een behoorlijk hoge compressie heeft.
Voorlopig zal het met alleen woon/werk en file verkeer lastig testen zijn zonder hoog vermogen aan te spreken. Sterker nog, je draait gemiddeld bijna geen hoge toeren omdat er al zoveel kracht beschikbaar is bij lage toeren. En vanwege dit laatste zou premium brandstof op langere termijn misschien toch beter zijn? Hoe premium is dit echt?
Sorry Jan , heb het antwoord dus ook nog niet.:p
 
  • Leuk
Waarderingen: JANGS450H

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.113
4
816
113
De "2GR-FSE" kan gewoon op E10 rijden, zoals je zelf al aangeeft zijn er enkele modellen waar dat bij afgeraden wordt.
 
  • Leuk
Waarderingen: JANGS450H

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
Ik heb sinds een paar maanden een 450h uit 2013. Heb er sindsdien ongeveer 6000 km mee gereden, altijd op E10 dat in Belgie al langer verkrijgbaar is. En dat heeft tot nu toe geen problemen opgeleverd en die verwacht ik ook in het geheel niet. Het hogere gehalte aan alcohol kan invloed hebben op slangen en andere rubberonderdelen waarmee het in contact zou komen, maar autofabrikanten was al van voor 2000 bekend dat E10 een keer zou komen, dus hebben ze nagenoeg allemaal tijdig eventueel gevoelige onderdelen aangepast.

De in de 450h gemonteerde motor zou aan een RON95 brandstof genoeg hebben volgens de fabrikant. Zolang de motor in goede staat verkeert (geen afzettingen in de verbrandingsruimte of op de inlaatklepstelen) zal dat ook zeker voldoende zijn, bij een lichte mate van vervuiling zou de motor mogelijk iets beter kunnen lopen op RON98 of RON102 (voor zover beschikbaar), maar in feite is dat symptoombestrijding: de brandstof is geschikt voor een motor met toegenomen oktaanbehoefte, maar de motor had die hogere oktaanbehoefte nooit moeten ontwikkelen. Het enkele feit dat een RON98 of RON102 het euvel verdoezelt, betekent niet dat het euvel over gaat.

Moderne benzines die aan de EU normen voldoen, dienen te beschikken over reinigende additieven die zowel afzettingen op klepstelen als in de verbrandingsruimte weten te voorkomen. Daarvoor zijn speciale tests ontwikkeld en zelfs de goedkoopste benzines halen die test - wanneer dat niet zo is voldoen ze eenvoudig niet aan de kwaliteitseisen. In de praktijk blijkt echter dat de uit de test voortvloeiende dosering niet voor alle motoren onder alle omstandigheden voldoende is. Om die reden leveren brandstofleveranciers naast RON95 soms premium brandstoffen met een effectievere dosering, meestal in combinatie met een hoger oktaangetal. Afhankelijk van voorheen gebruikte brandstof en rijomstandigheden kan dat soms duidelijk effectief zijn.

Er zijn in de praktijk bij allerlei merken talloze klachten over inhouden, stotteren, beroerd lopen en hoe de kwaal ook mag worden omschreven. Ten dele hangt dat samen met het motorontwerp, maar vooral met rijgedrag. Bij de meeste motoren wordt het maximale vermogen maar zelden benut waardoor de zelfreinigingstemperatuur in de verbrandingsruimte vaak niet wordt bereikt. Om een 450h op een vlakke weg op een windstille dag met een constante snelheid van 130 km per uur voort te bewegen, zal waarschijnlijk minder dan 40 kW meer dan volstaan.....dat komt overeen met Usain Bolt die op een sukkeldrafje loopt.

Omdat er zo veel klachten zijn, zijn er talloze leveranciers van (brandstof-)additieven die een oplossing aanbieden. In principe zijn dat dezelfde additieven als de brandstofleverancier bijvoegt (organische oplosmiddelen), alleen in een hogere dosering. Die kunnen effectief zijn wanneer er sprake is van vervuiling. Bij mijn eigen auto heb ik, omdat ik vond dat hij niet echt mooi "rond" liep, een keer een dergelijk additief toegevoegt. Daarna liep hij als een zonnetje en sindsdien tank ik gewoon alleen maar benzine. Mocht in de toekomst het motorgedrag weer hoorbaar of merkbaar verslechteren omdat de met de brandstof meekomende onderhoudsdosis niet meer volstaat, zal ik dat weer gaan doen - maar dus niet eerder als een soort voorbehoedmiddel.
 
  • Leuk
Waarderingen: JANGS450H

JANGS450H

Hoort erbij
27 dec 2018
49
16
8
Bedankt voor de antwoorden allemaal, ik zal het binnenkort eens in de gaten houden en eventuele problemen hier melden...
 

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
310
251
63
Ik heb met mijn GS 450h uit 2012 tot dusver geen enkel probleem gehad met e10 en ook niet met Blue One toen daar nog 15% ethanol in zat. Je hebt wel een fractie minder vermogen (in theorie althans, niet merkbaar bij normaal rijden) en een marginaal hoger verbruik. Ik zou me er maar geen zorgen over maken.

Jarno
 
  • Leuk
Waarderingen: JANGS450H

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
957
498
63
Ik (blijf) gewoon ultimate 98 tanken. Een goeie auto heeft goeie voeding nodig, wat mij betreft.
Bovendien schijnt de compressieverhouding van de 2GR-FS(X)E zo hoog te zijn dat 98 daadwerkelijk wat uitmaakt.
 
  • Leuk
Waarderingen: JANGS450H