olietype

JANGS450H

Hoort erbij
27 dec 2018
49
16
8
Geachte leden van dit fantastische forum,

Ik ben benieuwd welk type olie en welk merk jullie gebruiken voor jullie GS450H. Ik weet dat 5W30 aanbevolen wordt maar op dit moment zit er bij mij 10W40 half synthetisch in op aanbevelen van mijn autoleverancier.
Alvast bedankt voor het antwoord..
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Voor mijn GS 450h uit 2013 is het officiele voorschrift SAE 0W20 API SL (of beter). Dat betekent een voorkeur voor een relatief dunnere olie met een betrekkelijk laag kwaliteitsniveau (API SL of beter). Dat zal alles te maken hebben met de vaak matige kwaliteit die in de VS wordt aangeboden. Ik zag dat in de nieuwe UX men nog dunnere olie aanbeveelt (SAE 0W-16) - de verkrijgbaarheid daarvan zal in NL nog niet erg groot zijn. In feite is Toyota (net als veel andere japanse fabrikanten) niet zo kritisch met het stellen van kwaliteitseisen voor motorolie, in tegenstelling tot veel Europese fabrikanten.
 
  • Leuk
Waarderingen: JANGS450H

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Uitgangspunt voor de oliekeuze is hetgeen de fabrikant voorschrijft in bijvoorbeeld het instructieboekje. Voor een bepaald type auto kan dat, afhankelijk van het bouwjaar, soms verschillen. Een dergelijk voorschrift bestaat uit twee delen: enerzijds de viscositeit ("dikte") van de olie zoals bijvoorbeeld SAE 5W-30 of SAE 10W 40 en daarnaast uit een voor de gemiddelde chauffeur volstrekt onbegrijpelijke code die de kwaliteit van de olie aangeeft (zoals bijvoorbeeld API SL, SM of SN). Vaak wordt aan de gebruiker voor wat betreft de viscositeit enige keuze gelaten, afhankelijk van de te verwachten laagste start- en hoogste te verwachten omgevingstemperatuur.

Mits de te gebruiken olie aan de voorschriften voldoet (meestal vermeldt in kleine letters op de achterkant van de verpakking) kan in principe ieder merk olie worden toegepast. Dat wil niet zeggen dat er geen kwaliteitsverschillen zijn tussen verschillende merken, maar ze voldoen bij dezelfde specificatie alle aan de in die specificatie vermelde minimumeisen.

In de loop der jaren is men overgegaan op steeds dunnere olie. Dat heeft een (beperkte) gunstige invloed op het brandstofverbruik (en daarmee op de CO2 uitstoot). Daarnaast zijn de kwaliteitseisen steeds meer gestegen, met name vanwege steeds hogere emissie-eisen die leidden tot zowel inwendige technische veranderingen in de motor als aan veranderingen in de gewenste precisie van uitlaatgasnabehandelingsapparatuur (katalysator). In een aantal gevallen is men daarnaast overgegaan op aanzienlijk langere verversingstermijnen, hetgeen om een hogere beginkwaliteit vraagt, zodat op het tijdstip van verversen nog steeds voldoende bescherming tegen slijtage aanwezig is.

Hoewel men heeft geprobeerd om het voor de consument en de onderhoudswereld allemaal begrijpelijk te houden, is dat niet helemaal gelukt. Het belangrijkste is om te beseffen dat motorolie wordt beschreven door twee zaken: de viscositeit en daarnaast (en belangrijker!) de kwaliteit die de mate van bescherming en de toe te stane verversingstermijn definieert.

Mocht er behoefte bestaan over meer uitleg waar al die rare getallen en lettercombinaties voor staan, dan kan ik desgewenst daarover meer uitleg geven met een omvang die een normale "post" op een forum ver te boven gaat. Dat zou dan eventueel kunnen in de vorm van een pdf document van meerdere pagina's....
 
  • Leuk
Waarderingen: RoelVB en JANGS450H

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Misschien dat ik mijn 3GS (300) er ook wel 10w40 in ga donderen (of de dealer verzoeken). Dat geratel bij koude start vind ik ergens een beetje Lexus-onwaardig
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

JANGS450H

Hoort erbij
27 dec 2018
49
16
8
Ik heb al een maand Mannol 10W40 in mijn blok, deze olie kwam uitstekend uit de test en heeft een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding. Tot nu toe nog nergens last van gehad.
olie.jpg
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Lexus-brand kom ik nu zelfs tegen in de handel. Toyota-olie met ander stikkertje of echt andere olie? 10w40 variant van Toyota kom ik trouwens enkel in half-syntheet tegen. Van vol-synth naar half-synth is nooit een goed plan geloof ik
 

Bijlagen

  • photo7747.jpg
    photo7747.jpg
    81,2 KB · Weergaven: 40

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Lexus-brand kom ik nu zelfs tegen in de handel. Toyota-olie met ander stikkertje of echt andere olie? 10w40 variant van Toyota kom ik trouwens enkel in half-syntheet tegen. Van vol-synth naar half-synth is nooit een goed plan geloof ik

Zowel de Toyota als de Lexus olie worden uiteraard niet door Toyota of op aanwijzing van Toyota samengesteld. Wat mogelijk wel het geval is dat Toyota leveranciers benaderd met het verzoek een offerte te doen voor levering van een bepaalde hoeveelheid olie die aan een door Toyota aangegeven specificatie dient te voldoen in diverse verpakkingen en die dan worden voorzien van de aanduiding Lexus en/of Toyota. Een dergelijk product kun je omschrijven als "goed genoeg voor Toyota", maar dat is iets anders als "speciaal gemaakt voor Toyota". Het gaat dus bij dergelijke producten veelal om producten die ook ander andere naam in de handel zijn.

Er kunnen voor een autoleverancier verschillende redenen zijn om dat te doen. Je kunt daardoor klanten en garagebedrijven een product aanbieden waarvan je zeker weet dat het aan bepaalde kwaliteitseisen voldoet, ook in gebieden waar "kwaliteitsmotorolie" niet zo maar overal te koop is. Daarnaast verkoop je ook nog wat olie, hetgeen inkomsten genereerd. En er zijn altijd gebruikers die geloven dat de olie alleen geschikt is als er "Toyota" of "Lexus" opstaat - wat uiteraard niet het geval is.

De Lexus olie voldoet zo te zien aan aanzienlijk hogere eisen dan voor de meeste Lexus auto's wordt gevraagd. Opmerkelijk is ook dat vermeldt wordt dat de olie voldoet aan ACEA C2 - een europese kwaliteitsaanduiding waarnaar door aziatische fabrikanten eigenlijk nooit naar wordt verwezen, maar die wel aangeeft dat de kwaliteit waarschijnlijk beter is dan wat in de USA gebruikelijk is.

Het teruggaan van volsyntheet naar halfsyntheet is inderdaad een stap terug. Niet zozeer in termen als slijtagebescherming maar meer in hoe lang die slijtagebescherming stand houdt. SAE 10W-40 zegt echter niets over het al dan niet (half-)synthetisch zijn. In dit geval is noch op de verpakking noch in de productbeschrijving iets gezegd over het al of niet synthetisch zijn. Dat is meestal geval als het product niet (deels) synthetisch is. Ook is op de verpakking te lezen dat het product in Frankrijk is vervaardigd - hetgeen je kunt zien als een aanbeveling: motorolie in Europa is meestal van aanzienlijk hogere kwaliteit dan in de rest van de wereld.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Zowel de Toyota als de Lexus olie worden uiteraard niet door Toyota of op aanwijzing van Toyota samengesteld. Wat mogelijk wel het geval is dat Toyota leveranciers benaderd met het verzoek een offerte te doen voor levering van een bepaalde hoeveelheid olie die aan een door Toyota aangegeven specificatie dient te voldoen in diverse verpakkingen en die dan worden voorzien van de aanduiding Lexus en/of Toyota. Een dergelijk product kun je omschrijven als "goed genoeg voor Toyota", maar dat is iets anders als "speciaal gemaakt voor Toyota". Het gaat dus bij dergelijke producten veelal om producten die ook ander andere naam in de handel zijn.

Er kunnen voor een autoleverancier verschillende redenen zijn om dat te doen. Je kunt daardoor klanten en garagebedrijven een product aanbieden waarvan je zeker weet dat het aan bepaalde kwaliteitseisen voldoet, ook in gebieden waar "kwaliteitsmotorolie" niet zo maar overal te koop is. Daarnaast verkoop je ook nog wat olie, hetgeen inkomsten genereerd. En er zijn altijd gebruikers die geloven dat de olie alleen geschikt is als er "Toyota" of "Lexus" opstaat - wat uiteraard niet het geval is.

De Lexus olie voldoet zo te zien aan aanzienlijk hogere eisen dan voor de meeste Lexus auto's wordt gevraagd. Opmerkelijk is ook dat vermeldt wordt dat de olie voldoet aan ACEA C2 - een europese kwaliteitsaanduiding waarnaar door aziatische fabrikanten eigenlijk nooit naar wordt verwezen, maar die wel aangeeft dat de kwaliteit waarschijnlijk beter is dan wat in de USA gebruikelijk is.

Het teruggaan van volsyntheet naar halfsyntheet is inderdaad een stap terug. Niet zozeer in termen als slijtagebescherming maar meer in hoe lang die slijtagebescherming stand houdt. SAE 10W-40 zegt echter niets over het al dan niet (half-)synthetisch zijn. In dit geval is noch op de verpakking noch in de productbeschrijving iets gezegd over het al of niet synthetisch zijn. Dat is meestal geval als het product niet (deels) synthetisch is. Ook is op de verpakking te lezen dat het product in Frankrijk is vervaardigd - hetgeen je kunt zien als een aanbeveling: motorolie in Europa is meestal van aanzienlijk hogere kwaliteit dan in de rest van de wereld.

Dank voor het uitgebreide antwoord. ACEA C2 is ??n van de hogere standaarden op dit moment? Variant van een tientje goedkoper is ACEA A4/B4. Is dit dan flink minder? Ik had vanmiddag ff een litertje nodig en stond bij de Cartal/Rijsenbergen. De man achter de balie had bijzonder veel moeite om de juiste olie te vinden in zijn systemen, terwijl ik Castrol Edge 5w30 longlife voor z?n neus had neergezet. 3x vragen of ik dit er ook al in had... Thuis dus maar even op zoek gegaan naar olie waar ik een paar 5L vaatjes van kan bestellen.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
ACEA C2 is ??n van de hogere standaarden op dit moment? Variant van een tientje goedkoper is ACEA A4/B4. Is dit dan flink minder? Ik had vanmiddag ff een litertje nodig en stond bij de Cartal/Rijsenbergen. De man achter de balie had bijzonder veel moeite om de juiste olie te vinden in zijn systemen, terwijl ik Castrol Edge 5w30 longlife voor z?n neus had neergezet. 3x vragen of ik dit er ook al in had... Thuis dus maar even op zoek gegaan naar olie waar ik een paar 5L vaatjes van kan bestellen.

ACEA kent twee soorten oliespecificaties voor personenauto's: de Ax/Bx reeks en van meer recenter datum de Cx reeks. Oorspronkelijk waren de A typen bestemd voor benzinemotoren, de B typen voor personenautodiesels. Na verloop zijn de vereisten voor de A en B typen in een enkele olie gecombineerd. De C-serie is bedoeld voor meer recente auto's waar vanwege de uitlaatgasnabehandelingsapparatuur restricties kunnen gelden voor bepaalde bestanddelen in de motorolie en er wordt bij de C-serie ook onderscheid gemaakt op basis van de viscositeit van de motorolie bij 150 graden C. Een preciese beschrijving is hier te vinden: https://www.acea.be/uploads/news_doc...ences_2016.pdf

Het is een vrij ingewikkeld verhaal: de C reeks loopt van C1 tm C5 en het is niet zo dat C5 beter is dan C4, maar anders. Dat betekent dat ieder C-type alleen mag worden gebruikt wanneer dat door de autofabrikant wordt aangegeven. Sommige C-typen bieden voor wat oudere auto's mogelijk te weinig bescherming tegen nokkenasslijtage, andere zijn mogelijk iets te dun, en weer andere voldoen niet aan beide behoeften van al wat oudere auto's. Bij de nieuwste generatie motoren heeft de fabrikant in zijn ontwerp rekening gehouden met het gebruik van "catalyst compatible" en "fuel efficient" olie.

Overigens: ACEA A4/B4? Dat zal waarschijnlijk een vergissing zijn - bij mijn weten bestaat die combinatie niet, al sluit ik niet uit dat deze inn een ver verleden heeft bestaan
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n