Ultra korte stukjes rijden

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Ik moest eergisteren even mijn GS 2 meter verplaatsen. Ik starten, laten hem naar voren rollen en zet de motor weer af. Gister het zelfde maar dan terug. Motor ging gewoon netjes aan en niets aan de hand. Vanmorgen startte ik de auto weer en stotterde hij flink (alsof hij op 3 of 4 cylinders liep). Vermogen was totaal weg en flinke vibraties. Ik heb dit ??n keer eerder gehad nadat ik de auto ook een keer kort had gestart en gestopt (motor dus niet op temp. gekomen).

Enfin ik rijd maar zachtjes weg en 25 meter later slaat de motor gewoon af. Ik stopte de auto en startte hem weer. Met veel gekreun startte de auto en liep de auto inmiddels weer normaal. Wel een knipperend VSC lampje (maar dit heb ik sowieso vaak ivm wacko lambda's en ecu). Ik blijf dit toch een vreemd gedrag vinden. Meer 3GS-ers hier last van?
 

Stefan O

Heel actief
25 mei 2015
559
195
43
Het toeval wil dat ik dat vorig jaar heb meegemaakt. De auto een klein stukje verzet en weer uit gedaan. De volgende dag kwam hij met horten en stoten tot leven en idem dito van zijn plek. Accu en dynamo waren een paar weken daarvoor vervangen dus dat was het niet.
Wat het dan wel is geweest???? Geen idee, even daarna deed hij het weer prima.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
Ik denk dat het niet noodzakelijk iets heeft te maken met de afgelegde of af te leggen afstand. Op het moment dat je op de startknop worden er, voorafgaand aan het starten van de motor of een eventueel aanwezig EV systeem allerlei controles uitgevoerd. Daartbij moeten de signalen van allerlei sensors op correcte wijze worden ontvangen, en wanneer daar fouten bij optreden (te lage accuspanning, gecorrodeerde contacten etc) kan dat vervolgens eventueel het electronische besturingssysteem zodanig verwarren dat er allerlei storingen optreden. Die fouten hoeven niet permanent op te treden. Als het je nog eens overkomt wil soms de motor afzetten en opnieuw de startprocedure doorlopen wel eens helpen.
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Ik heb dat ook ??n keer gehad. Het is een bekend probleem bij o.a. de Prius III en daar is het opgelost met een aangepast inlaatspruitstuk. De oorzaak is condensatie van brandstof / water als gevolg van het starten, niet goed warmdraaien en weer flink afkoelen van de motor.Bij het starten van de wagen na kort draaien en vervolgens een koude nacht kan bij een vervolgstart de motor feitelijk verzuipen.

Is niet bijster chiq maar niet per s? een defect. Remedie: na een kleine verplaatsing de motor een paar minuten laten warmdraaien.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
957
498
63
Ik heb dat ook ??n keer gehad. Het is een bekend probleem bij o.a. de Prius III en daar is het opgelost met een aangepast inlaatspruitstuk. De oorzaak is condensatie van brandstof / water als gevolg van het starten, niet goed warmdraaien en weer flink afkoelen van de motor.Bij het starten van de wagen na kort draaien en vervolgens een koude nacht kan bij een vervolgstart de motor feitelijk verzuipen.

Is niet bijster chiq maar niet per s? een defect. Remedie: na een kleine verplaatsing de motor een paar minuten laten warmdraaien.

ThinlaneT Inderdaad, ik heb ook een keer gehad dat ik de motor vrij snel aan en uit heb gedaan. Vergelijkbaar met jouw verhaal. Toen kwam ik ook op bovenstaande oorzaak. Sindsdien iets beter gelet op de motor langer dan ?een paar meter? laten draaien en nooit meer last van gehad.
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
De eerdere keer was voor een accu-wissel en dacht dat het daar nog mee te maken had. Vreemd dat m?n IS200 hier nooit last van heeft, die komt al twee jaart nauwelijks nog op temperatuur. Een stukje simpelere techniek...
 

mark75

Nieuw hier
13 okt 2012
21
4
3
afgelopen voorjaar ook gehad bij het banden wisselen. Paar keer gestart met koude motor. waarschijnlijk gewoon verzopen omdat de hij bij koude motor hoger in toeren draait.
gaat dan waarschijnlijk in noodloop. totaal geen vermogen voor ongeveer 5 minuten. heb hem laten uitlezen maar geen foutmelding gevonden.
 
13 jun 2019
177
53
28
Zie Frank2b. Met de Prius ervaring in het achterhoofd vermijd ik het als de bliksem om de motor koud even te laten draaien. Dus bij verplaatsen altijd snel in EV zetten.Laatst gebeurde het toch maar gelukkig geen problemen de volgende start.