waterpomp gs 450h

stadler

Actief
12 jan 2009
155
3
18
Na 12 jaar en slechts 88000km is bij de lexie de waterpomp aan de beurt,niets gaat eeuwig mee zullen we maar denken...
Volgens de dealer begint het al wat te zweten wat eigenlijk de voorbode is van slechter nieuws,heb dan ook een offerte meegekregen van +800?,denk dat ik ook eens ga solliciteren bij lexus belgie,90?/ u vind ik niet zo slecht:):):).
Ga ik dus lekker zelf doen, omdat er geen distributieriem mee gemoeid is lijkt het mij niet zo moeilijk.
Iemand ervaring hiermee?
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.719
458
83
Ik heb gehoord dat dit een verschrikkelijke klus is, omdat er van alles weg moet voordat je ?berhaupt bij de waterpomp kan.
 

stadler

Actief
12 jan 2009
155
3
18
Klopt,het is een heel werk maar niks ingewikkeld,dus volgens mij goed te doen.
Er komt geen afstelwerk aan te pas,anders begon ik er ook niet aan...
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Het vervangen van een waterpomp is op zich geen ingewikkelde klus. Wat het moeilijk maakt is dat je er niet goed bij kunt en dat er eerst allerlei andere zaken dienen te worden verwijderd. Dat maakt het tijdrovend, en afhankelijk van wat er allemaal eerst aan de kant moet, lastig. De genoemde reparatielosten zullen dan ook voor een groot deel uit arbeiskosten bestaan. Als je het zelf gaat doen "bespaar" je die arbeidskosten. Waarschijnlijk kun je ook op de kosten van vervanging van de pomp besparen: meestal zal het vervangen van een lager en een afdichting en een nieuwe pakking volstaan en je hoeft dus niet een nieuwe pomp aan te schaffen. Voor het vervangen van een waterpomplager zul je waarschijnlijk echter wel speciaal gereedschap nodig hebben om het oude lager te verwijderen en het nieuwe op zijn plaats te krijgen. Daarnaast zijn er eventueel nog kosten van het vervangen van de koelvloeistof, slangen die na 12 jaar niet helemaal fris meer zijn etc. Op zich allemaal prima uit te voeren als je geduld, handigheid en tijd hebt en het niet erg is dat de auto enige tijd niet beschikbaar is. Als je niet zeker weet of je de noodzakelijke vaardigheden hebt, zou ik het echter door een Lexus dealer laten doen en in de daardoor beschikbaar gekomen vrije tijd iets leuks gaan doen :)

Er zijn in de automaterialenhandel middeltjes te koop die pretenderen in ieder geval tijdelijk de lekkage te kunnen stoppen. Het principe daarvan is dat ze inwerken op de pompafdichting door deze de oorspronkelijke soepelheid min of meer terug te geven alsmede een geringe zwelling. Daardoor zou het "zweten" kunnen worden onderdrukt. Dat kost niet meer dan een paar tientjes en is mogelijk het proberen waard. Als het werkt ben je goedkoop uit, als het geen effect heeft zal de kwaal niet verergeren en zul je toch een "echte" reparatie moeten (laten) uitvoeren.
 
  • Leuk
Waarderingen: RoelVB

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Het vervangen van een waterpomp is op zich geen ingewikkelde klus. Wat het moeilijk maakt is dat je er niet goed bij kunt en dat er eerst allerlei andere zaken dienen te worden verwijderd. Dat maakt het tijdrovend, en afhankelijk van wat er allemaal eerst aan de kant moet, lastig. De genoemde reparatielosten zullen dan ook voor een groot deel uit arbeiskosten bestaan. Als je het zelf gaat doen "bespaar" je die arbeidskosten. Waarschijnlijk kun je ook op de kosten van vervanging van de pomp besparen: meestal zal het vervangen van een lager en een afdichting en een nieuwe pakking volstaan en je hoeft dus niet een nieuwe pomp aan te schaffen. Voor het vervangen van een waterpomplager zul je waarschijnlijk echter wel speciaal gereedschap nodig hebben om het oude lager te verwijderen en het nieuwe op zijn plaats te krijgen. Daarnaast zijn er eventueel nog kosten van het vervangen van de koelvloeistof, slangen die na 12 jaar niet helemaal fris meer zijn etc. Op zich allemaal prima uit te voeren als je geduld, handigheid en tijd hebt en het niet erg is dat de auto enige tijd niet beschikbaar is. Als je niet zeker weet of je de noodzakelijke vaardigheden hebt, zou ik het echter door een Lexus dealer laten doen en in de daardoor beschikbaar gekomen vrije tijd iets leuks gaan doen :)

Er zijn in de automaterialenhandel middeltjes te koop die pretenderen in ieder geval tijdelijk de lekkage te kunnen stoppen. Het principe daarvan is dat ze inwerken op de pompafdichting door deze de oorspronkelijke soepelheid min of meer terug te geven alsmede een geringe zwelling. Daardoor zou het "zweten" kunnen worden onderdrukt. Dat kost niet meer dan een paar tientjes en is mogelijk het proberen waard. Als het werkt ben je goedkoop uit, als het geen effect heeft zal de kwaal niet verergeren en zul je toch een "echte" reparatie moeten (laten) uitvoeren.

Copy past je nou steeds wikipedia of weet je dit gewoon allemaal?
 
  • Leuk
Waarderingen: RoelVB

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Copy past je nou steeds wikipedia of weet je dit gewoon allemaal?

Dit komt gewoon uit mijn hoofd...de neerslag van 30+ jaar ervaring in de olieindustrie met daardoor decennia lang wereldwijde contacten met researchafdelingen in de "automotive" industrie. En daardoor wellicht ook een gepensioneerde "vakidioot" op het gebied van smering van motoren en transmissies en de samenstelling van producten daarvoor.
 
  • Leuk
Waarderingen: stadler en Arbitrator

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
691
133
43
Bij een IS is het in elk geval goed te doen. Als ik het kan, kan iedereen het ;)

Alleen beetje geknoei gehad met koelvloeistof omdat je niet alles netjes kon aflaten, dus zorg voor iets om dat op te vangen.