Stroringscode P2797 en P0868

RastaMc

Nieuw hier
28 jul 2015
16
12
3
Beste leden.
Gisteren voor het eerst een harde storing gekregen aan mijn Lexus GS450h 2008 met 232.xxxkm. Na starten zonder problemen kreeg ik na ongeveer 150m allerlei meldingen over het Hybride systeem. Ik dacht..Neeeee, niet mijn batterij!! Op deze 150m reed ik op de accu pakket en opeens was er geen kracht meer. auto was muisstil. Auto aan de kant gezet en meteen uitgezet. Daarna weer gestart en kreeg ik meteen de melding Check hybride systeem. De auto startte wel op de motor maar het Hybride systeem stond uit. Op deze manier terug naar huis gereden (van Amsterdam naar Purmerend) en de auto geparkeerd. ANWB gebeld en de auto uitgelezen. 2 storingscodes gevonden, namelijk P0868 (Transmissie olie druk laag) en de P2797 (Prestatie Circuit Vloeistofpomp). Als eerst geconcludeerd dat er 2 verschillende onderdelen kapot zijn. Echter, na een gesprek met een goede vriend van me bleek dat het om dezelfde storing gaat, namelijk dat de Auxiliary oil pump van de versnellingsbak (oftewel de elektrische pomp) het begaf. Volgens hem heeft de GS450h 2 recirculatiepompen voor de transmissieolie, eentje is mechanisch en de andere elektrisch. Als de motor aan gaat zal de mechanische pomp aangedreven worden en kan de versnellinsbak zijn werk doen. Als de Hybride systeem het over neemt dan zal de elekrtische pomp het overnemen. Echter, als deze niet werkt dan zegt het Hybride systeem "Sorry, ik kan niet de auto laten rijden zonder dat de transmissie zijn werk doet, en dus shut down". Dat is de reden waarom beide storingscodes naar voren komen. P0868 was een zachte storing welke gereset kon worden. De P2797 niet, deze was een Harde storing en kwam na elk reset actie weer naar boven.

Uit de Lexus forum van de UK blijkt dat in dit geval de lagers van de oliepompmotor het begeven hebben. Er is zogenaamnd teveel slijtage. Volgens de leden een min puntje voor Lexus, aangezien er minder kwalitatieve onderdelen juist hierin hebben gestopt. In ieder geval stuur ik hierbij de link voor degene die ge?ntereseerd is:

https://www.lexusownersclub.co.uk/forum/topic/91739-gs450h-loss-of-power/

Andere gerelateerde problemen uit USA:
https://www.clublexus.com/forums/hy...-driver-malfunction-vehicle-in-limp-mode.html

https://www.clublexus.com/forums/hy...1-p2797-with-subcode-865-on-2008-gs-450h.html

Ik heb de lagers besteld en ga deze komend weekend vervangen. Daarna de storingen resetten en kijken hoe de auto loopt. Momenteel rijd ik met haar op benzine motor. Ik was bang voor het verbruik maar ik merk heeeel weinig van. Vanochtend naar mijn werk gereden en netjes 8.2L/100Km bereikt, net als met het Hybride systeem. Wat ik wel merkte is dat bij gas geven, op de snelweg, de kracht op een bepaald moment helemaal verdwijnt, dus de schakeling van de versnellingsbak naar de 2e ratio (hoger) vind niet plaats. Misschien omdat het Hybride systeem uit staat.

Maar goed, als het de lagers zijn dan scheelt dit een hoop geld. Alleen 2 lagers en 6 liter ATF nodig (?80)
Een oliepompmotor, gebruikt, is minimaal ?600. Ik wil niet weten hoeveel deze bij de dealer kost.

Ik kom hierop terug.
 

UsedLexus

Actief
Sponsor
25 jan 2014
335
1
178
43
ben erg benieud of het lukt, meestal is nl het printplaatje in de electromotor defect
meestal omdat het vacuumslangetje niet meer op het motortje zit, waardoor er vocht bijgekomen is.
maar hou ons op de hoogte
 
  • Leuk
Waarderingen: RastaMc

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Beste leden.
Gisteren voor het eerst een harde storing gekregen aan mijn Lexus GS450h 2008 met 232.xxxkm. Na starten zonder problemen kreeg ik na ongeveer 150m allerlei meldingen over het Hybride systeem. Ik dacht..Neeeee, niet mijn batterij!! Op deze 150m reed ik op de accu pakket en opeens was er geen kracht meer. auto was muisstil. Auto aan de kant gezet en meteen uitgezet. Daarna weer gestart en kreeg ik meteen de melding Check hybride systeem. De auto startte wel op de motor maar het Hybride systeem stond uit. Op deze manier terug naar huis gereden (van Amsterdam naar Purmerend) en de auto geparkeerd. ANWB gebeld en de auto uitgelezen. 2 storingscodes gevonden, namelijk P0868 (Transmissie olie druk laag) en de P2797 (Prestatie Circuit Vloeistofpomp). Als eerst geconcludeerd dat er 2 verschillende onderdelen kapot zijn. Echter, na een gesprek met een goede vriend van me bleek dat het om dezelfde storing gaat, namelijk dat de Auxiliary oil pump van de versnellingsbak (oftewel de elektrische pomp) het begaf. Volgens hem heeft de GS450h 2 recirculatiepompen voor de transmissieolie, eentje is mechanisch en de andere elektrisch. Als de motor aan gaat zal de mechanische pomp aangedreven worden en kan de versnellinsbak zijn werk doen. Als de Hybride systeem het over neemt dan zal de elekrtische pomp het overnemen. Echter, als deze niet werkt dan zegt het Hybride systeem "Sorry, ik kan niet de auto laten rijden zonder dat de transmissie zijn werk doet, en dus shut down". Dat is de reden waarom beide storingscodes naar voren komen. P0868 was een zachte storing welke gereset kon worden. De P2797 niet, deze was een Harde storing en kwam na elk reset actie weer naar boven.

Uit de Lexus forum van de UK blijkt dat in dit geval de lagers van de oliepompmotor het begeven hebben. Er is zogenaamnd teveel slijtage. Volgens de leden een min puntje voor Lexus, aangezien er minder kwalitatieve onderdelen juist hierin hebben gestopt. In ieder geval stuur ik hierbij de link voor degene die ge?ntereseerd is:

https://www.lexusownersclub.co.uk/forum/topic/91739-gs450h-loss-of-power/

Andere gerelateerde problemen uit USA:
https://www.clublexus.com/forums/hy...-driver-malfunction-vehicle-in-limp-mode.html

https://www.clublexus.com/forums/hy...1-p2797-with-subcode-865-on-2008-gs-450h.html

Ik heb de lagers besteld en ga deze komend weekend vervangen. Daarna de storingen resetten en kijken hoe de auto loopt. Momenteel rijd ik met haar op benzine motor. Ik was bang voor het verbruik maar ik merk heeeel weinig van. Vanochtend naar mijn werk gereden en netjes 8.2L/100Km bereikt, net als met het Hybride systeem. Wat ik wel merkte is dat bij gas geven, op de snelweg, de kracht op een bepaald moment helemaal verdwijnt, dus de schakeling van de versnellingsbak naar de 2e ratio (hoger) vind niet plaats. Misschien omdat het Hybride systeem uit staat.

Maar goed, als het de lagers zijn dan scheelt dit een hoop geld. Alleen 2 lagers en 6 liter ATF nodig (?80)
Een oliepompmotor, gebruikt, is minimaal ?600. Ik wil niet weten hoeveel deze bij de dealer kost.

Ik kom hierop terug.

Ik heb vorig jaar ook P2797 gehad met mn 3GS450h.
ECU gefrituurd en oliepomp vervangen: kosten ca ? 1560 (dealer)
 

RastaMc

Nieuw hier
28 jul 2015
16
12
3
Nou, probleem opgelost.
Zoals verwacht waren de lagers kapot. In iedere geval eentje, de voorste (bij de prinplaat). Deze zat echt vast waardoor de as van de motor niet wilde draaien.

Bij het loshalen van de pomp wordt geadviseerd deze inclusief de kabelboom, gekoppeld aan de voorkant van de auto net onder de luchtfilterhuis, te demonteren. reden hiervoor is dat de schroeven welke de motor aan de pomp vasthouden verroest kunnen zitten en extreem hard is aan te draaien. Je kan de kop van de schroefjes beschadigen en dan ben je verder van huis. De kabels zitten vast aan de carroserie middels 5 kabelbinders. Het is te doen.

De lagers zijn vervangen door de types:
- SKF Groefkogellager 61900-2Z ED 22mm; ID 10mm; D 6mm
- SKF Groefkogellager 608-2Z ED 22mm; ID 8mm; D 7mm

Totaal waren we zo'n 3 uurtjes kwijt (samen met een goede vriend van me).
Belangrijk: drain de olie van de versnellingsbak.

Hiermee dus wat behoorlijk geld bespaard. Bij de stealer zou ik minimaal zo'n ?1500 kwijt zijn geweest.
 

Bijlagen

  • photo7992.jpg
    photo7992.jpg
    85,3 KB · Weergaven: 58
  • photo7993.jpg
    photo7993.jpg
    59 KB · Weergaven: 61
  • photo7994.jpg
    photo7994.jpg
    103 KB · Weergaven: 67
  • photo7995.jpg
    photo7995.jpg
    64,3 KB · Weergaven: 62
  • photo7996.jpg
    photo7996.jpg
    63,1 KB · Weergaven: 62

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.087
4
790
113
Gaaf! Was ik maar zo handig, ik zoek wel storingen op maar repareren? Ho maar, ben ik niet handig genoeg voor.
Heb je beide lagers gedaan?
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Pfff was ik maar zo handig, had mij die ?1500 bespaard bij de stealer.

1500 Euro is wel erg veel geld als het probleem met het vervangen van twee simpele lagertjes en een paar uur werk voor demontage en montage kan worden opgelost. De dealer zal waarschijnlijk eenvoudigheidshalve alles gewoon vervangen - en dat biedt natuurlijk ook een bepaalde mate van zekerheid. Ik vraag me af of het werk ook niet kan worden gedaan door allerlei bedrijven die zich met reparatie van autoelectrische apparatuur bezig houden. Die zijn doorgaans zeer behendig in het uitvoeren van allerlei reparaties waar de dealer geen gat in ziet....het probleem is alleen dat je het kapotte onderdeel moet inleveren bij ze en liever niet de hele auto.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
1500 Euro is wel erg veel geld als het probleem met het vervangen van twee simpele lagertjes en een paar uur werk voor demontage en montage kan worden opgelost. De dealer zal waarschijnlijk eenvoudigheidshalve alles gewoon vervangen - en dat biedt natuurlijk ook een bepaalde mate van zekerheid. Ik vraag me af of het werk ook niet kan worden gedaan door allerlei bedrijven die zich met reparatie van autoelectrische apparatuur bezig houden. Die zijn doorgaans zeer behendig in het uitvoeren van allerlei reparaties waar de dealer geen gat in ziet....het probleem is alleen dat je het kapotte onderdeel moet inleveren bij ze en liever niet de hele auto.

Nou bij mij was ook de ECU die daar de boel aanstuurt gefrituurd dus het was waarschijnlijk niet exact hetzelfde probleem. Ik had ook niet beide foutcodes.
Het is inmiddels meer dan een jaar geleden, dus het hoe en wat precies ontgaat me.
 

RastaMc

Nieuw hier
28 jul 2015
16
12
3
Gaaf! Was ik maar zo handig, ik zoek wel storingen op maar repareren? Ho maar, ben ik niet handig genoeg voor.
Heb je beide lagers gedaan?

Hi Higgie.
Ja, absoluut. Ik heb meteen allebei vervangen en verder alle schroeven met koper vet ingevet. Alles nagelopen en weer in elkaar gezet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Avontuur

RastaMc

Nieuw hier
28 jul 2015
16
12
3
1500 Euro is wel erg veel geld als het probleem met het vervangen van twee simpele lagertjes en een paar uur werk voor demontage en montage kan worden opgelost. De dealer zal waarschijnlijk eenvoudigheidshalve alles gewoon vervangen - en dat biedt natuurlijk ook een bepaalde mate van zekerheid. Ik vraag me af of het werk ook niet kan worden gedaan door allerlei bedrijven die zich met reparatie van autoelectrische apparatuur bezig houden. Die zijn doorgaans zeer behendig in het uitvoeren van allerlei reparaties waar de dealer geen gat in ziet....het probleem is alleen dat je het kapotte onderdeel moet inleveren bij ze en liever niet de hele auto.

Jazeker. Voor deze klus is er geen specifieke tool en/of software van Lexus nodig. Als je eenmaal P2797 en/of P0868 krijgt dan weet je ongeveer hoe laat het is. Dan kan je met deze kennis naar een willekeurig bedrijf en de klus laten uitvoeren.
Als eerste zou je een inspectie laten doen en de pomp laten demonteren. Dan laat je de pomp gedeelte van de motor los halen en aan de as draaien. Als deze vast zit dan weet je dat het de lagers is. Als dat niet zo is dan kan het geval zijn als die van Arbitrator waar de printplaat verbrand is. In dit eerste geval zou je alleen Transmissie olie kwijt zijn.

Je kan ook meteen de lagers kopen en gokken dat het deze het probleem is. Voordeel is dat stel het toch de pomp en/of de motor is, dat je dan de lagers meteen vernieuwd en heb je dit risico weggehaald.

Het mooiste van de 450h is dat je nog met de motor kan rijden en dus gewoon de auto kan gebruiken. Hybride staat dan uit en kan je alle onderdelen bestellen.

Aan het eind is een kwestie van de foutcodes resetten en voil?....weer een betrouwbare auto op de weg.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

RastaMc

Nieuw hier
28 jul 2015
16
12
3
Nou bij mij was ook de ECU die daar de boel aanstuurt gefrituurd dus het was waarschijnlijk niet exact hetzelfde probleem. Ik had ook niet beide foutcodes.
Het is inmiddels meer dan een jaar geleden, dus het hoe en wat precies ontgaat me.

Ja, bij jou was de slang waar het vocht verdwijnt waarschijnlijk losgeraakt waardoor juist vuil in de motorgedeelte terecht kwam. Ik vond de slang wel goed zitten bij mij en vroeg ik me af hoe deze bij jou los ging.
 

Pleun

Hoort erbij
30 mei 2014
50
0
6
Ik heb met mijn 450h inmiddels ook 3 momenten achter de rug waarbij, bij wat vlotter optrekken, het vermogen op deze manier verdwijnt. Na opnieuw starten lijkt alles weer te werken, maar het 'check engine' lampje blijft een paar ritten aan, om daarna uit te gaan. Het is me opgevallen dat ik dit euvel alleen heb gehad bij wat hogere buiten temperaturen. Mijn vraag: hangt dat logischerwijs samen met het defect aan de oliepomp? Alvast dank voor het meedenken.
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Ik heb een dergelijk rijgedrag-met-waarschuwingslampje ook eens gehad met mijn vorige wagen (Prius) en dát bleek uiteindelijk gewoon door een vervuild gasklephuis te komen.
 

Pleun

Hoort erbij
30 mei 2014
50
0
6
Dank voor de reactie Frank. Dat zou een klein feestje waard zijn. Ik ga komende week eens langs de dealer. Het is ook jammer deze auto te hebben en bang te zijn het vermogen een keer te gebruiken omdat je aandrijflijn stil zou kunnen vallen.
 

Pleun

Hoort erbij
30 mei 2014
50
0
6
update: mijn GS is inmiddels uitgelezen en genereert 2 codes:
- P0A0F: engine failed to start
- P0087: fuel rail/system pressure too low

Er zit dus kennelijk een storing in de hogedrukpomp van het brandstofsysteem. Iemand enige ervaring hiermee en/of met de reparatie ervan?
 

zjelko

Actief
9 aug 2020
217
147
43
Nou bij mij was ook de ECU die daar de boel aanstuurt gefrituurd dus het was waarschijnlijk niet exact hetzelfde probleem. Ik had ook niet beide foutcodes.
Het is inmiddels meer dan een jaar geleden, dus het hoe en wat precies ontgaat me.
Dealers besteden ook werk uit, geloof me. Een ex van me heeft bij 3 verschillende dealers gewerkt en ze besteden dit soort klusjes graag uit en dan toch het volle pond rekenen. Niet elke dealer zal het doen maar 3 van de 3 is toch wel een aardig gemiddelde.
 

zjelko

Actief
9 aug 2020
217
147
43
update: mijn GS is inmiddels uitgelezen en genereert 2 codes:
- P0A0F: engine failed to start
- P0087: fuel rail/system pressure too low

Er zit dus kennelijk een storing in de hogedrukpomp van het brandstofsysteem. Iemand enige ervaring hiermee en/of met de reparatie ervan?
Ja, heb er ervaring mee. Het is een tijdrovend klusje maar niet moeilijk. Ik heb iemand ermee geholpen, was echt lang werk. Als je een garage kan vinden met een laag uur tarief word je winnaar, het hoeft geen Einstein te zijn die het gaat repareren want het is echt redelijk eenvoudig.