Auto op slot, verlichting aan?

Stefan O

Heel actief
25 mei 2015
559
195
43
na een dagje weg geweest te zijn, met andere auto, kwamen we thuis en zagen toen dat de verlichting aan stond van de lexus.
deuren wilden niet open met afstandsbediening, key not detected dus accu nagenoeg leeg.
Auto was op slot en verlichting stond op automatisch.
heel raar in mijn ogen maar hoe kan dat?
zal morgen de accu opladen en dan ff laten checken.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.086
4
789
113
Is mij ook overkomen, de deurschakelaar in de B-stijl blijft hangen. Deze is makkelijk te vervangen en kost iets van twee tientjes.
 

Stefan O

Heel actief
25 mei 2015
559
195
43
Is mij ook overkomen, de deurschakelaar in de B-stijl blijft hangen. Deze is makkelijk te vervangen en kost iets van twee tientjes.

Dank voor je bericht Higgie. Dat zou dus makkelijk te fiksen moeten zijn. Kan die ook weer aangaan als ie een tijdje uit is geweest?
 

Stefan O

Heel actief
25 mei 2015
559
195
43
Heb ook geprobeerd om met startkabels de boel te starten dat ging niet lukken. Kabels te dun of langer op laten laden?
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Hmm...je verlichting brandde nog bij thuiskomst? Je display vertoonde "Key not detected"? Dat wil dus zeggen dat je GS niet volledig van contact af was, maar op de 'accessoirestand' stond, anders zouden je verlichting en display gedoofd zijn. Dan is wel wel h??l erg waarschijnlijk dat de bak van je GS niet in P stond toen je de motor uitschakelde, maar in de N (in ieder geval andere stand dan P).

Ik zou zeggen: laadt 'm vannacht rustig op. Starten kost nogal een dot vermogen en dat pomp je niet in een kwartiertje in een uitgeputte accu. Als de auto niet reageert zoals het hoort, zou ik 'm resetten door de minpool van de accu los te koppelen, rempedaal even in te trappen en de minpool weer aan te koppelen. Nadeel is dat je je ruitbediening weer moet initialiseren en je klokje en radio mogelijk hun instellingen kwijt zullen zijn.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.086
4
789
113
De symptonen zijn als volgt:
Met het licht op automaat, als je in het donker de deur open doet nadat het contact uit staat blijven de lampen branden. Tik eens tegen de schakelaar en ze zouden uit moeten gaan.
Met het licht op automaat gaan de lampen spontaan branden als het donker wordt, gewoon als de auto geparkeerd staat.
Beide is mij overkomen, gelukkig zag ik het dus geen lege accu.
Op Club Lexus staan een hele berg berichten hierover.

Overigens wil je overdag weten of de schakelaar goed werkt zodat 's avonds de lampen niet spontaan gaan branden, luister dan naar het stuurslot, deze hoor je inkomen als je de deur open doet. Is dit het geval dan werkt de schakelaar goed.
 

Stefan O

Heel actief
25 mei 2015
559
195
43
Ik heb de minpool al los gemaakt omdat anders het licht bleef branden, gaat op geen mogelijkheid uit.
Ik heb de auto weggezet in de P, zet hem nooit op de handrem.
Ik zal morgen of overmorgen een jumpstarter regelen.
Kan ik die schakelaar in de deur ook verwijderen?
Dan zou het probleem ook weg moeten zijn toch?
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Wow... Dus ook de lichtschakelaar op off wil niet helpen? Wel heel apart verschijnsel. Lijkt wel of het relais blijft plakken... Anders zekering trekken.
 

Stefan O

Heel actief
25 mei 2015
559
195
43
Ja Vincent, ik vond het ook echt wel een beetje apart.
Ik ga eerst de schakelaars in de deur eruit halen en schoon maken, evt vervangen.
Waar kan ik dat relais vinden?
Zekeringen staan in het boekje welke bij wat hoort?
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Die deurschakelaar zou ik verdenken wanneer (wat Higgie terecht opmerkte) ook je stuurslot niet activeert bij het openen van de bestuurdersdeur. Maar het is een kleine moeite om te testen. Maar het feit dat je verlichting ook niet meer reageert op de lichtschakelaar {OFF} laat me anders vermoeden. Zekeringen en relais bij een GS weet ik zo niet te vinden, maar kreten als "Lo Beam" of "HID" zijn als aanduiding wel te verwachten.
 

Stefan O

Heel actief
25 mei 2015
559
195
43
Ik heb voor de zekerheid maar ff met Lexus gebeld. Monteur had er nog nooit van gehoord. Ik zal vd week ff langs om de boel uit te laten lezen.
Ben benieuwd.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Uitlezen? Ik kan me niet voorstellen dat je dat iets gaat opleveren (behalve een rekening), omdat onboard diagnostics dit soort functies niet bewaakt (tenminste... Ik heb nooit codes in die richting voorbij zien komen, dus betwijfel of ze wel bestaan). Ben benieuwd! Maaruh... Geen zekering of relais kunnen vinden?
 

Stefan O

Heel actief
25 mei 2015
559
195
43
Het zal mij trouwens niet verbazen als het in de richtingaanwijzer unit zit.
Mijn claxon doet het sinds een tijdje ook niet meer.
voor hetzelfde geld zit er daar een storing in.
Ook omdat de lampen aangingen terwijl de verlichting off stond.
 

Stefan O

Heel actief
25 mei 2015
559
195
43
Wordt steeds gekker............jumpstarter aangesloten, lampjes gaan aan, startmotor geeft geen krimp. Startonderbreker die ingrijpt........denk het wel.
schijnt dat als de spanning van je accu te laag is een auto ook allerlei kuren kan krijgen.
nu de accu aan de prik en morgen weer proberen. Start ie niet dan zal het een belletje naar de ANWB worden.
zal vast iets zijn als een zekering kapot, relais of kabelbreuk oid en waarschijnlijk een accu die niet al te fris meer is.
afwachten
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Ik loop misschien even op iets vooruit... maar mocht het tot een nieuwe accu komen, laat je dan niets wijs maken dat accu's al 'droog voorgeladen' zijn en na het vullen zo de auto in kunnen.
Ja, het kan, je auto start waarschijnlijk prima zonder vooraf op te laden, maar dan sloop je daarmee in ??n klap wel tot zo'n 50% van de levensduur van je splinternieuwe accu af! Dat zijn gauw drie tot vijf jaren... De accuboer/dealer vindt 't namelijk helemaal niet zo bezwaarlijk als je 'n paar jaar eerder dan nodig terugkomt voor weer een nieuwe accu...

Mijn advies: een splinternieuwe accu na het vullen altijd eerst een dag laten 'inweken' en vervolgens rustig volledig opladen VOOR de eerste start. Natuurlijk wel met een fatsoenlijk geregelde acculader die niet kan overladen.
Soms worden accu's al gevuld verkocht (zeker in deze tijd van het jaar). Op zich is dat prima, maar laadt 'm dan alsnog in elk geval volledig op alvorens voor de eerste keer ermee te starten.
 

Stefan O

Heel actief
25 mei 2015
559
195
43
Dank je Vincent, accu bleek super te zijn. Ik plaatste hem in de auto en hij startte. Naar lexus zwolle gegaan en daar stond de monteur toch ff op zijn neus te kijken. Auto is uit maar de blower staan aan en de lichten ook. Zit een storing in de computer of in de startknop. Vandaar dat de accu ook zo snel leeg was. Zoektocht is begonnen. Uiteraard nog nooit meegemaakt. 😣😣😣😣
Hij staat er dus wel even. Hopelijk is de storing te vinden en blijven de kosten binnen de perken.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Mooi dat je accu nog fit is. Maar waar ik nu benieuwd naar ben: wat gebeurde er nu toen je de laatste accupool aansloot? Licht aan? Radio en/of blower aan? Werkte je claxon toevallig weer? Of was de hele auto 'uit', zoals je normaal zou verwachten?
 

Stefan O

Heel actief
25 mei 2015
559
195
43
Toen ik de laatste accupool aansloot toen gingen de lichten op het dashboard aan en de blowers, radio ed begonnen ook te werken.
dim en stads verlichting waren volgens mij uit. De claxon bleek een zekering te zijn.
op de computer kon je zien dat als je de auto via de startknop uitzette hij op "on" bleef staan terwijl dat uiteraard niet moet.
dat was terug te herleiden naar 2 dingen, of storing in de startknop of in de computer volgens de monteur.
via allerlei schema's gaat die nu uitzoeken waar dat zou moeten zitten.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Ik ben benieuwd, Stefan. De boordelectronica, ook in auto's die 10 jaar geleden van de band rolden, is redelijk complex. Alles is aan elkaar geknoopt en aangezien in mijn 'simpele' IS uit 2007 al dik 20 z.g. Control Units met elkaar kleppen om alles in de auto in goede banen te leiden, zullen dat in jouw dikkere GS vast niet minder zijn. En als ??n Control Unit er de brui aan geeft, hebben de 19 andere daar last van. Alleen... die Control Units gaan eigenlijk nooit stuk. De kans dat je een leuke prijs in de loterij wint, is groter. Ik verwacht dat een simpele oorzaak jouw GS-pret verziekt. Op vocht is je GS al gecheckt, schreef je. Maar dan denk ik nog aan

* een plakkend relais. Als je de laatste accupool aansluit en je dash en apparatuur tot leven komt, hoor/voel je dan een relais (IGN) tikken? Zo ja, dan wordt dat relais kennelijk aangestuurd, zo nee, dan is het aannemelijk dat het blijft plakken. Een relais, zelfs met een Lexus-prijskaartje, is een tientjeskwestie.

* oxidatie. Je komt redelijk makkelijk aan alle relais en zekeringen. Trek ze er allemaal per er ??n tegelijk uit (en weer erin voordat je de volgende gaat checken) en check op zwartegeblakerde plekjes (of juist een witte poederachtige aanslag) op de aansluitlipjes van het relais of de zekering. Tref je dat aan = niet goed!

* een losse / niet ingeklikte connector. Is er laatst iets uit- en weer ingebouwd? Is de middenconsole, zijpanelen, of onder je dash onlangs open geweest (weet ik veel: inbouwen USB-spul / Yatour & Co / iets met de navigatieunit uitgespookt? Zo ja, check dan dat alle connectoren, vooral in (E)CU's, goed vastgeklikt zijn en dat er nergens kabels/aders zijn bekneld / beschadigd / geknikt zijn geraakt.

Pas als bovenstaande punten nog steeds niets hebben opgeleverd, zou ik aan de gezondheid van ECU's gaan twijfelen en wordt het hoog tijd voor een staatslot, want je kansen liggen dan best goed en de opbrengst komt dan (wanneer niet?) goed van pas...

Het is dat we ver van elkaar vandaan wonen, anders was ik graag 'erin gedoken' om dit soort zaken voor je te checken.
 

Stefan O

Heel actief
25 mei 2015
559
195
43
Dankjewel Vincent, ook de monteur stond voor een raadsel. Meer dan 20 jaar Lexus ervaring en dit nog nooit meegemaakt.
toen ik de accupool aansloot begin er van alles te tikken en te zoemen, ga ervanuit dat dat goed is.
zekeringen ed gecheckt. Die van de claxon was door. Toen computer aan de prik. Daar kwamen wat eigenaardigheden naar boven. De monteur gaat nu inloggen op Lexus te Japan om zo de computer schema's te bekijken. Dit om te zien waar het probleem zou kunnen zitten. Tijdrovende klus. Als de motor uit is blijft de rest op "on" staan. Blowers, airco, ramen kunnen op en neer, lichten aan etc. Ik heb niets aan de auto gedaan, nog origineel. Een deel al open gemaakt en alles was nog maagdelijk. Er schakelt dus iets niet mee uit. Afijn, gezien de gebeurtenissen de laatste tijd in en rondom ons huis valt dit in de lijn der verwachtingen. Als er 1 ding tegen gaat zitten volgen er meer. Een ongeluk komt gewoonlijk in 3-en, bij ons komt ie op het moment met een veelvoud daarvan. Het is even zoals het is. Hopelijk kan de monteur vinden waar het zit en kan ik weer genieten van de Lexus. Ben bang dat de vrouw weer terug wil naar de probleemloze golf.......................