Xenonlampen zijn gasontladingslampen. Voor het starten (ontsteken) van een gasontladingslamp is ca 20kV+ spanning nodig, die uit de 12V boordspanning moet worden opgewekt door de ballast. De conditie van de accu telt wat zwaarder op zo'n moment. Het starten van zo'n lamp trekt heel kortstondig ook nog eens v??l stroom (zo in de buurt van 30A per lamp). De koude weersomstandigheden maken het een accu niet makkelijk. Staat de lichtschakelaar op "Auto", dan gebeurt het ontsteken van de lampen ook nog eens gelijktijdig met het starten van een steenkoud blok, dus je accu kan z'n lol wel op op zo'n moment. Dan heb je nog een factor temperatuur die in de lamp zelf speelt: kouder gas laat zich minder makkelijk ontsteken dan warmer gas. Al met al kan het voorkomen dat ook een goede lamp dan wel eens niet opstart. Heb je er last van, probeer dan eens om de verlichting niet op Auto te laten staan, maar start eerst de auto en een paar seconden later pas de verlichting. Zeker als je accu geen puber meer is...
Op zich hoeven 'goedkope lampjes' niet per definitie minder goed te zijn. Wel heb je soms wat misbaksels (<< ?40/set) ertussen zitten die het wat minder nauw nemen met de geldende specs: electrodenafstand wat korter bij elkaar, of juist wat verder uit elkaar, ietwat afwijkend volume van de 'gaskamer', of electroden van minder zuiver material (die daardoor langzaam opbranden), wat allemaal zijn uitwerking heeft op de levensduur (ook van de ballast) en gedrag van de lamp. Een xenonlamp gaat zelden in ??n klap kapot. Hij slijt en veroudert.