nieuwe schokdemper

AHAM1

Hoort erbij
4 mrt 2015
57
0
0
Terug van vakantie vond ik een plasje olie onder het linker voorwiel. Schokdemper overleden. Na wat rondvragen blijken de schokdempers te speciaal en de GS 430 te weinig verkocht in NL om aftermarket schokdempers te maken. Een nieuwe bij Lexus halen kan altijd (EUR 400). Heeft iemand dit zelf ook al eens aan de hand gehad en een betere oplossing gevonden: import vanuit andere UK landen, eBay?? Het gaat overigens om nr 48520-30160. Dit is een de instelbare schokdemper (2 standen). Deze zou vervangen zijn door 48520-80172. maar dat laatste is me niet helemaal duidelijk.

Suggesties zijn welkom.

Andre
 
Laatst bewerkt:

Stefan O

Heel actief
25 mei 2015
559
195
43
Bij mijn gs 300 werd door de lexus dealer ook een lekke schokdemper geconstateerd. Nieuwe inderdaad schreeuwend duur. Had ook wel een alternatief gevonden, geen 2 standen instelbaar dus makkelijker te vinden, maar ik heb bij Deijne een gebruikte gevonden. Ik heb geen idee welke alternatieven er zijn. Voor een nieuw setje alleen voorzijde ben je dan al 800,- kwijt. Vind ik een hoop geld. Ebay ed heb ik niet op gekeken. Import ook geen idee. CAR Toyota Nijkerk al geprobeerd??
 

AHAM1

Hoort erbij
4 mrt 2015
57
0
0
Thanks. Wel gezocht, maar het niet gevonden. Uiteindelijk een origineel gemonteerd. 2 uur werk. Dat valt dan toch weer mee.
 

MennoKloosterman

Hoort erbij
9 sep 2017
89
8
8
Mijn schokbrekers achter zweten redelijk. Volgens de garage dempen ze echter nog goed maar is het een kwestie van tijd dat ze een keer vervangen moeten worden. Ik heb echter wat research gedaan en ze zijn goed te krijgen op internet lijkt het. ( dit zijn geen adaptieve dempers, maar gewone standaard) Via WinParts kan je ze goed krijgen van het merk Kayaba. Volgens mij is dit ook het OEM merk van Lexus. Prijs ongeveer EUR 80 per stuk... Hoe kan het dat deze zo veel duurder zijn bij een dealer dan?
 

Stefan O

Heel actief
25 mei 2015
559
195
43
KYB is inderdaad een goede schokbreker. Prijzen bij de Lexus..........tja als je voor een gasveer al 180 euro moet betalen zal een schokdemper al helemaal aan de prijs zijn. Ik heb een verlagingsset geplaatst van Tein. Deze kan je geheel instellen In hoogte en dempkracht. Heb je gelijk 4 nieuwe veren en schokbrekers en een sportievere look. Ik zou gewoon de KYB kopen.
 

MennoKloosterman

Hoort erbij
9 sep 2017
89
8
8
ik krijg achter twee nieuwe schokbrekers van JapanParts eronder. Volgens mij ook wel een waardig alternatief. Kon de zwetende schokbrekers niet langer aanzien. Ben benieuwd of hij straks ook wat strakker op de weg ligt.
 

MennoKloosterman

Hoort erbij
9 sep 2017
89
8
8
Zo die zitten er onder. Geen moment te laat want de oude waren fietspompen geworden ipv schokbrekers. Wat een groot verschil in de bochten. Wel gek dat bij indrukken de auto niet na bleef deinen, maar nu er nieuwe onder zitten merk je pas hoeveel stabieler de auto is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Stefan O

MennoKloosterman

Hoort erbij
9 sep 2017
89
8
8
Helaas merk ik nu een vrij duidelijk bonkend geluid rechtsachter nu met de nieuwe schokbrekers. De garage kon het ook horen maar kon niet direct constateren wat het was. Het lijkt uit het bovenste deel van de schokbreker te komen. Garage heeft nu eerst even alle rubbers met spray behandeld maar zou mij verbazen als dat het oplost... Iemand een idee?
 

Stefan O

Heel actief
25 mei 2015
559
195
43
Dat had ik ook Menno. Alle bouten ed waren extra aangedraaid maar kennelijk een bout van een stabilisatorstang over het hoofd gezien. Die zit op een aparte manier vast. Aan de voorzijde moet je die vastzetten met een steeksleutel en in die bout zit dan een opening voor een inbussleutel. Als je die tegenhoud dan kan je de steeksleutel een slagje geven. Je kan het je niet voorstellen maar dat kleine beetje speling in die bout gaf me toch een klappen......ik dacht dat de hele as los lag, wat een kabaal.
 

MennoKloosterman

Hoort erbij
9 sep 2017
89
8
8
Ok goede info. Klinkt dat het bij jou echte herrie was. Bij mij is het meer een lichte tik bij het inveren die je vooral bij lage snelheden hoort in bochten en dergelijke. Als je rechtsachter de auto wat indrukt dan hoor je het tikje ook.
 

MennoKloosterman

Hoort erbij
9 sep 2017
89
8
8
Ha, nu begint de andere kant te bonken en te doen... achteraf ook niet handig om maar ??n rubber te vervangen... als de rechterkant versleten is zal de linker logischerwijs ook zijn beste tijd wel hebben gehad.... nou ja weer even een ritje naar de garagist dan maar. Want een bonkende Lexus houd ik niet van..
 

Sch

Nieuw hier
15 dec 2019
5
0
0
Ik heb nu een probleem met de scholdemper, heeft iemand een onderdeelnummer van KYB? Vandaag zijn de verkeerde geleverd zonder adapatieve verstelling....
 

Sch

Nieuw hier
15 dec 2019
5
0
0
Mijn GS300 van 08 heeft nu ook een lekkende schokbreker voor. Blijkbaar een zwak punt van de Lexus. Garage is nu naar een prijs op zoek maar dat zal wel schrikken worden. In januari was het een heel gedoe om de achterste te vervangen, er zijn tot 3x de verkeerde geleverd, namelijk niet adaptief.
Welke opties zijn er om het betaalbaar te houden? Is het mogelijke om niet adaptieve te monteren, of moet je dan gelijk achter ook weer vervangen. En hebben jullie adressen en onderdeelnummers van vergelijkbare niet-originele maar wel adaptieve dempers?
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Ik heb redelijk recent vier nieuwe schokdempers onder de GS laten monteren. De oude waren tot op de draad versleten. Is even wat kostbaar inderdaad, maar goed, het is een eenmalige uitgave en daarna is de wegligging weer 'als een dijk'.

Wat ik me wel afvraag is wat nou helemaal het nut is van de adaptieve dempers onder de GS. Ik merk geen enkel verschil in het gedrag van de ophanging in de verschillende rijmodi.....
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Weet je zeker dat er ook weer adaptieve dempers zijn teruggeplaatst? Zover ik weet kan er een klep open/dicht worden gezet in de demper waardoor het volume van de olie (tbv compressie) kleiner wordt en zo straffer/sportievere rijdbeleving oplevert. Al rijmt het woordje adaptief meer in een situatie als niveauregeleing tbv het trekken van een zware aanhanger. Door de demper een hogere compressie te geven zou de auto dan minder door z'n hoeven zakken.

Ferrari heeft ooit een demper ontworpen met minuscule metaal deeltjes erin. Dmv een spoel konden ze deze metaaldeeltjes in de demper op 1 plek krijgen waardoor je een volume in de demper kreeg met een andere viscociteit en compressie waardoor je met enorme snelheid de dempercompressie kon aanpassen, als zijnde een soort active-suspension.