TPMS vraag

RobbertGS

Hoort erbij
7 jul 2018
50
7
8
Voor mijn Lexus (GS300, 2005) heb ik een extra set velgen (gelijk aan origineel) gekocht om makkelijk te kunnen wissen tussen zomer- en winterset. Het weer van de afgelopen dagen stimuleerde mij om de winterbanden weer te wisselen voor de zomerbanden. De winterbanden lagen om de bij de auto geleverde velgen. De zomerbanden liggen om de extra aangekochte en opgeknapte velgen (wat een corrosie op die Lexus velgen). Bij deze set velgen zitten Autel TPMS sensoren. Je raadt het al, nu de zomerset eronder zit met de (voor mijn auto) ' vreemde' TPMS sensoren krijg ik de storingsmelding op het dashboard. De resetknop onderaan de stuurkolom biedt geen soelaas. Volgens mij moeten deze sensoren ' ingelezen' worden zodat de auto ze herkent. Maar ik heb geen idee van de codes van deze sensoren (wielen gekocht bij demontagebedrijf, kwamen van GS300 met brandschade). Bij aankoop van de velgen met sensoren zaten geen codes. Is dat inleren mogelijk zonder die codes? (of leest juiste apparatuur die codes gewoon uit?). Kan dat alleen bij de dealer (die pas half maart plaats heeft in de werkplaats....) of zijn er alternatieven? Dank alvast voor de reacties.
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.719
458
83
Veel garages kunnen de sensoren voor je in leren. De GS gen3 heeft de mogelijkheid om twee sets in te leren (schakelaar bij bijrijders voeten), dus wellicht verstandig om deze als 2e set in te leren.
Het achterhalen van de codes zullen helaas minder garages kunnen, maar het moet wel mogelijk zijn.
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Vraagje, ik heb sinds enige tijd de melding dat ??n van m?n banden lage banden druk heeft (soms denk ik was het niet handiger geweest om die sensoren een tikkie verder te ontwikkelen zodat ze de platte band kunnen lokaliseren). Bij de pomp zet ik ze op 2.5 achter en 2.4 bar voor. Binnen no-time weer de melding dat de band slap is. Aan het comfort en uiterlijk kan ik het niet merken. Na een stukje van 10km rijden verdwijnt de melding weer. Kan het zijn dat de batterijen in die dingen bijna op zijn?


Ik ga binnenkort m?n banden vervangen, zijn de sensoren bij een wissel een beetje heel te houden?
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.087
4
789
113
Het wordt kouder, de druk gaat dan omlaag in je band. Als je een tijdje gereden hebt wordt de band warm en gaat de druk weer omhoog, hierdoor verdwijnt de melding.
Indien je moet blijven oppompen kan het zijn dat een ventiel lek is, dat was bij mij ook het geval. De sensoren zouden accuraat moeten blijven, zelfs als de batterij bijna leeg is. Ze gaan tot circa tien jaar mee.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Vraagje, ik heb sinds enige tijd de melding dat ??n van m?n banden lage banden druk heeft (soms denk ik was het niet handiger geweest om die sensoren een tikkie verder te ontwikkelen zodat ze de platte band kunnen lokaliseren). Bij de pomp zet ik ze op 2.5 achter en 2.4 bar voor. Binnen no-time weer de melding dat de band slap is. Aan het comfort en uiterlijk kan ik het niet merken. Na een stukje van 10km rijden verdwijnt de melding weer. Kan het zijn dat de batterijen in die dingen bijna op zijn?


Ik ga binnenkort m?n banden vervangen, zijn de sensoren bij een wissel een beetje heel te houden?

Ja inderdaad waarschijnlijk de batterij, mijn oude GS had ook doorlopend lege batterijen. Bij de stealer hebben ze als het goed is nog oude liggen die je voor weinig mag overnemen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ThinlaneT

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Volgens mij is voor een GS de vereiste bandendruk 2.8 bar.... Rond 2.2 bar krijg je de waarschuwing al. 2.4 zit daar niet erg ver boven.
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Ok, vreemd, gezien de stikker in de deurpost 2.3 en 2.4 aangeeft (245/40/R18). Ik zal er eens meer lucht in persen. Vorige eigenaar reed met 3.2bar rond; ik dacht de tmps ventiel daar wat verstorend werkte en maar aan de voorgeschreven druk.
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
691
133
43
wow 3,2 bar. Slijten je banden dan niet onevenredig af? Ik doe zelf altijd simpel: 2,5 bar voor en achter.

Ligt ook aan je banden, ik vind 2,5 bar voor zo'n zware auto juist wat aan de lage kant. Bandenleverancier raadde voor mijn banden ook aan niet onder de 3 bar te gaan, verschil merk je duidelijk. Onder de 3 bar is het dramatisch bij koud weer.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Ligt ook aan je banden, ik vind 2,5 bar voor zo'n zware auto juist wat aan de lage kant. Bandenleverancier raadde voor mijn banden ook aan niet onder de 3 bar te gaan, verschil merk je duidelijk. Onder de 3 bar is het dramatisch bij koud weer.

Hmmm, ga ik me even verder in verdiepen!

Edit:
Als ik zo google en in m'n boekje/deur kijk dan kom ik wel steeds terug op rond de 2,5 bar. (voor bijna alle modellen eigenlijk)

bronnen:
https://tirepressure.com/2017-lexus-gs450h-tire-pressure
https://blog.lexus.co.uk/lexus-tyre-pressure-size-guide/
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
691
133
43
Hmmm, ga ik me even verder in verdiepen!

Edit:
Als ik zo google en in m'n boekje/deur kijk dan kom ik wel steeds terug op rond de 2,5 bar. (voor bijna alle modellen eigenlijk)

bronnen:
https://tirepressure.com/2017-lexus-gs450h-tire-pressure
https://blog.lexus.co.uk/lexus-tyre-pressure-size-guide/

2,5 vind ik nog steeds wat aan de lage kant. Ook als ik bijvoorbeeld hier kijk:
https://www.allebandenspanning.nl/pressures/lexus/gs

Ik zie wel dat de GS gemiddeld een wat lagere spanning hanteert dan mijn IS, maar ik zit zelf liever iets aan de hogere kant dan aan de lagere kant. Maar nogmaals: ook afhankelijk van het gebruikte rubber. Met die verschrikkelijke Vredesteins die ik aan de voorkant erop heb liggen moet ik echt niet lager dan 3 bar gaan.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
De geadviseerde bandenspanning zal varieren per merk, type, bouwjaar en bandenmaat. Bij alle auto's is al sinds jaren ergens bij de deurststijl bij de bestuurdersstoel een sticker aangebracht met daarop de aanbevolen bandenspanning. Die bandenspanning is een keuze, de fabrikant kiest een zodanig compromis dat rijcomfort, draagvermogen en het oplopen van de bandtemperatuur bij langdurig rijden op hogere snelheid bij de meeste berijders past. Een lagere spanning dan geadviseerd is daarbij niet aan te raden. In veel gevallen zal een lichte verhoging van de bandenspanning de stuurprecisie iets kunnen verbeteren - en dat gaat meestal enigszins ten koste van het comfort. In de praktijk is het verhogen van de bandenspanning met 10 tot 15% geen probleem, zeker niet bij hogere snelheden of volle belasting (vakantie!). Op iedere band staat op de zijkant de maximale bandenspanning aangegeven. Dat is de bandenspanning die de band maximaal kan volhouden - niet de bandenspanning die optimaal rijgedrag oplevert. Die maximale bandenspanning dient dus niet te worden overschreden. Zowel een te hoge als een te lage bandenspanning kan tot overmatige slijtage leiden. Uiteindelijk kun je als berijder zelf uitzoeken wat je het prettigst vind rijden - dat zal ergens tussen de minimale en de maximaal door de fabrikant geadviseerde bandenspanning liggen. Tegenwoordig lijken bandenfabrikanten de door de fabrikant geadviseerde spanning letterlijk over te nemen, enkele tientallen jaren geleden gaven veel bandenfabrikanten een enigszins hogere of lagere bandenspanning op dan de autofabrikant. De bandenspanning varieert met de bandtemperatuur en daarom wordt altijd aanbevolen deze "koud" te meten. "Koud" betekent echter 's winters iets anders dan s'zomers. Om zomer en winter dezelfde bandenspanning te handhaven zul je er s'winters iets meer grammen lucht in moeten pompen om dezelfde spanning te bereiken.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63

Bijlagen

  • 2019-12-05_21h06_50.png
    2019-12-05_21h06_50.png
    112,8 KB · Weergaven: 58

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Ja ik begrijp met een 450H dat je nog extra gewicht van de accu's moet mee sleuren en een hogere bandenspanning (richting de 3.0bar) niet onredelijk is. Een GS300 en 450h scheelt al snel 270 kilo. Ik heb er vanmorgen maar even 2.8 in gedaan en tpms sensor melding was verdwenen. Wat ook verdwenen was, was het comfort tov 2.5bar. Misschien ook eens stukje gewenning.

Update; ondanks een rit zonder melding, kreeg ik bij parkeren toch weer de sensor melding. Of de sensor batterij is echt leeg of een langzaam leeglopende band (links voor waarschijnlijk)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator