Welke banden zijn het fijnst op een GS450H?

Badabing

Hoort erbij
23 aug 2018
60
10
8
Hoi,

mijn zomerbanden zijn aan vervanging toe (245 40 R18) en ik vroeg mij af wat anderen onder hun gs450h hebben geplaatst? Ik wil zelf eigenlijk het liefst banden die zo stil mogelijk zijn.

Zou de Michelle crossclimate plus een optie zijn? Iemand ervaring mee?
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Er zijn een aantal objectieve en een aantal subjectieve opmerkingen te maken. Objectief technisch gezien zijn zogenaamde "all season" banden een compromis. Ze presteren redelijk goed onder winterse omstandigheden (maar niet zo goed op een besneeuwde weg als "echte" winterbanden) en ze presteren acceptabel onder zomerse omstandigheden ivm "echte" zomerbanden. Bij ijzel hebben winterbanden nauwelijks voordelen, tenzij er spijkers in zetten wat op de meeste plaatsen verboden is. In de zomer kan de remweg bij een noodstop met een "all season" band van wat hogere snelheid enkele autolengtes langer uitvallen dan met een zomerband - en het hangt dus af hoeveel afstand je tot je voorligger houdt of je die marge hebt....Daarnaast hebben "all season" banden een wat grover profiel dan zomerbanden, hetgeen mogelijk wat meer geluid produceert. Met name bij een GS 450h in EV-mode zou dat kunnen storen. Het werkelijke verschil in geluid tussen verschillende banden bedraagt hooguit 2 dB, maar het is, op bepaalde wegdekken, zeker hoorbaar.

Daar staat uiteraard gemak tegenover en gezien het nederlandse klimaat heb je hier hooguit een enkele keer een echte winterband echt nodig. Op die dagen blijf je gewoon beter thuis om andere automobilisten te ontwijken.

Bedenk wel dat in een aantal landen het gebruik van echte winterbanden in de winter verplicht is, ook al schijnt de zon en is de weg gortdroog (bijvoorbeeld Scandinavische landen). In Duitsland mag je wel rijden met dergelijke banden, maar bij mijn weten niet als er sneeuw op de weg ligt....Als je niet naar de wintersport gaat, zou ik niet voor "all season" banden kiezen omdat het verschil in remweg op een droge weg (in ieder geval voor mij) te groot is. En als je echt een besneeuwde pasweg wilt afdalen heb je beter "echte" winterbanden.

De afweging van optimale veiligheid, kosten en gemak is uiteraard zeer persoonlijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Badabing en RoelVB

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Als je voor een vierseizoenenband wil gaan dan kun je alleen bij Vredestein terecht. Die heeft als enige een vierseizoenenband met de juiste snelheidsspecificatie.

Deze banden zoemen wel wat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Badabing

SC430 almelo

Heel actief
13 jun 2011
501
61
28
Dat klopt niet wat je zegt Frank,er zijn talloze andere merken met vierseizoenen banden met snelheidsindex tot 270km/u. Bridgestone,Falken,Michelin enz. Dus keus genoeg.
 
  • Leuk
Waarderingen: Badabing

Badabing

Hoort erbij
23 aug 2018
60
10
8
Geluid vind ik wel belangrijk, dus voor mij het liefst zo stil mogelijk. En zomer- en winterbanden is voor mij ook een serieuze optie. Wat hebben jullie er ondef zitten qua merk, afmetingen, breedte etc.?
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Michelin Primacy 3/HP liggen onder mijn GS300 (ik heb dezelfde bandenmaat als jou); Inmiddels zijn de achterbanden af (zijn ook gecupt en zingen dus wat) en ben ook op zoek naar vervanging. Ik kom steeds uit op Goodyear Asymetric 5.
 
  • Leuk
Waarderingen: Badabing