DIY - Resonantie bas geluiden bedieningspaneel deur

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Een Mark Levinson is natuurlijk helemaal geweldig. Helaas kan het voorkomen dat bij bass geluiden de knoppen van het bedieningspaneel in de deur aan de bestuurderskant nogal een vervelende trilling/resonantie kunnen geven. Dit is redelijk simpel op te lossen en erg handig hoef je er niet voor te zijn.

In deze DIY (Do It Yourself) wordt gebruik gemaakt van isolatietape. Men kan er ook voor kiezen een combinatie van plakvelt en isolatietape te gebruiken.
Benodigdheden:
1. Plastic pry tool (platte schroevendraaier kan ook), goedkoop te verkrijgen op ebay
2. Isolatietape (en eventueel plakvelt)


Stap 1, til het bedieningspaneel uit de deur, wellicht kan de pry-tool hier hulp bij bieden (Let op! Doe dit voorzichtig):
image_2194.jpg

Stap 2 koppel het bedieningspaneel los door de witte stekker los te maken:
image_2195.jpg

Stap 3, gebruik de pry-tool om het control unit los te maken. Let op, laat de schroeven zitten, het heeft geen nut deze los te maken.
iPod-Pry-Tool-1000x1000.jpg


image_2197.jpg

Stap 4, gebruik de isolatietape en/of plakvelt om het onderstaande effect te krijgen (rood isolatietape gebruikt voor deze DIY):
image_2198.jpg

image_2199.jpg

Stap 5: Klik alles weer in elkaar

Stap 6: Klik de stekker weer in het unit en plaats het geheel terug in de deur.

Wellicht niet een echte high-tech oplossing, maar voor mij werkte dit.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ik zie een aantal foto's niet opkomen (alleen de pry tool)...

Maar buiten dat...het kan toch niet zo zijn dat de knoppen bij hoog volume lostrillen/resoneren..??
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Ik zal ze even opnieuw uploaden. Nee, ze resoneren niet los, maar het harde plastic op het harde plastic zorgt wel voor een resonantie bij bas tonen. Volgens mij is dit een fabrieks af aan probleem, op clublexus wordt dit ook ervaren. Oplossing is echter erg simpel.
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
nice, kan me voorstellen dat je geen resonantie wilt... knap irritant kan het zijn haha
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Ja, wanneer iedere keer de bass klinkt dat je de knoppen hoort trillen. Zelfs bij laag volume.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Makkelijk op te lossen zo. Beter dit dan ergens in het dashboard of dat de exacte trillocatie niet te vinden is... :p

Btw, is vilt misschien niet een betere (langdurige) oplossing? Die tape ziet er zo fragiel uit..
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Absoluut. Plakvilt moet ik zelf nog steeds halen. De rode tape is echt ff tijdelijk, maar geeft wel aan hoe je het ongeveer moet oplossen en is goed te zien op foto's :)