GS 450 H 2013 ET waarde velgen

PJL

Actief
29 jun 2015
157
34
28
Alo, alo
Ik heb de dommigheid begaan om bij de lokale bandenman een set extra velgen en winterbanden te bestellen. Mijn auto staat standaard op 18 inch; volgens de experts zou het beter zijn om de velgen en winterbanden in 17 inch te nemen. Een en ander is besteld (op basis van de gegevens via het kenteken) en de geleverde velgen blijken niet te passen; aan de voorzijde raken zij de remklauwen. Mijn Lexus dealer zit 2 uur hier vandaan (Bordeaux en eigenlijk geen clienten met winterbanden), dus telefonisch gevraagd hoe ik dit probleem kan aanpakken. Ik begrijp dat de ET waarde niet correct is van de velgen, maar men kon mij de correcte waarde niet geven.
Is iemand hier in staat mij een tip te geven ?
 

covko

Actief
9 mrt 2011
296
39
28
Et 43, je kan eventueel een spacer van 5mm plaatsen(als dit al voldoende zou zijn) Het is ook mogelijk dat de velg gewoon te klein is,dat kleiner dan 18" altijd problemen geven.
 

PJL

Actief
29 jun 2015
157
34
28
Dank Covko voor je reactie. Dit type auto wordt zowel met 17, 18 als 19 inch velgen geleverd, afhankelijk van de uitvoering. Ik ga in ieder geval aan het werk met de ET waarde.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Ligt er ook aan op welke plaats de remklauw de velg raakt. Als de klauw tegen de binnenzijde van de spaken aanloopt, dan kan je wellicht nog iets met spacers redden. Lopen de klauwen tegen het velgbed aan, dan gaan ze ook met spacers niet passen.

Mocht je toch met spacers gaan werken, probeer dan in totaal niet teveel af te wijken van de originele ET, aangezien dat meestal een nadelige(re) uitwerking heeft op...

> het stuur-/rijgedrag
> de levensduur van je wiellagers/hubs
> het aanlooprisico van de banden in de wielkasten, met name bij maximale stuuruitslag
 

PJL

Actief
29 jun 2015
157
34
28
Er zijn inmiddels andere velgen met een ET waarde van 43 besteld. Ik heb geen behoefte aan onkosten of ander stuurgedrag aan mijn mooie en nog vrijwel nieuwe auto ;). Begin volgende week hopelijk en eindelijk op winterbanden, handig en veilig bij de ritten naar de Pyrenees.
Ik ben overigens verbaasd over de levensduur van de zomerbanden: achter binnenkort vervangen; voor nog meer dan 4 milimeter. (dunlop sportmaxx) bij 70.000 km.
 

PJL

Actief
29 jun 2015
157
34
28
Ik ben tot nu toe geen stap verder gekomen. Mijn bandenleverancier komt er niet uit en ik was zelf een paar weken in de revisie -5.

Mijn vraag: ik heb Borbet BS5 velgen van 17 inch om 225/50/17 te monteren gevonden, die volgens de site van de duitse fabrikant geschikt zijn voor de GS.

De leverancier vraagt mij alvorens te bestellen en te leveren of mijn auto is voorzien van de volgende remmen: ABVICS, geventileerd met 4 ventielen en met een diameter van 356x30 mm.

Ik ben inmiddels een week met Lexus France in de slag om eea bevestigd te krijgen. De dealer heeft twee dagen gezocht ... Kortom: ik lijkt een auto te hebben, die alleen op de maan rijdt.



De leverancier vraagt mij alvorens te bestellen en te leveren of mijn auto is voorzien van de volgende remmen: ABVICS, geventileerd met 4 ventielen en met een diameter van 356x30 mm. Het lijkt mij dat Borbet dit zou moeten weten als

Ik ben inmiddels een week met Lexus France in de slag om eea bevestigd te krijgen. De dealer heeft twee dagen gezocht ... Kortom: ik lijkt een auto te hebben, die alleen op de maan rijdt.

Weet iemand hier het antwoord ? Veel dank -)
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Dan mag die Franse Lexus dealer van jou wel eens h??l rap op cursus, want aan de hand van je VIN (ofwel chassisnummer) zou hij exact moeten kunnen achterhalen welke componenten jouw fraaie GS al dan niet aan boord heeft. Ik vertaal het als een dealer die duidelijk niet in de meewerkstand verkeert.
Daar nog van afgezien: geventileerde remschijven met ventielen? Dan heb je echt een primeur...
 

PJL

Actief
29 jun 2015
157
34
28
@ Xenon: ik heb eerder al geschreven hoe slecht mijn ervaringen met diverse dealers zijn. Maar als je in ZW Frankrijk woont, heb je de keuze uit Bordeaux, Toulouse of Biarritz. Alle op meer dan 150 km en slechts geinteresseerd in verkoop, niet in service. Voor de velgen was de oplossing: hier bestellen ? 450 euro per stuk.
Men vraagt mij of de auto is uitgerust met ABVICS remmen, geventileerd met kleppen (pistons) en met een zekere diameter.
Lexus Den Haag kon me niet verder helpen; zij weten niets te melden over het type remmen en de diameter.
 

PJL

Actief
29 jun 2015
157
34
28
Om deze draad vooralsnog te beeindigen: ik heb de Borbet BS5 velgen besteld. Deze handelaar kon aan de hand van het kenteken in een oogwenk vaststellen welke remmen en vooral met welke diameter aanwezig zijn. Goedkeuring van de T?V voor montage onder deze auto en dat alles voor ? 88 per velg. Dinsdag te leveren.
 

Ruuth

Hoort erbij
26 nov 2016
45
1
8
Heel fijn dat je er toch nog bent uitgekomen! Pijnlijk om te lezen hoe je door je dealer in de steek bent gelaten. Ik wens je veel veilige kilometers.
 

PJL

Actief
29 jun 2015
157
34
28
Mijn never ending story: de Borbets BS5 17"velgen blijken.... niet te passen. :brr: In overleg met de leverancier, waarvan een medewerker steeds weer zijn stinkende best voor me lijkt te doen, zijn we vanmiddag uitgekomen bij Ronal R54 velgen. Ik ga dit weekend op stap naar de Pyrenees. De Lexus blijft helaas op stal, want zonder winterbanden is het chalet niet bereikbaar. Gelukkig is het simpeler om mijn good old Yaris van sneeuwkettingen te voorzien voor de laatste paar honderd meter....
RONAL_R54_49.jpg
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
2017-01-18 22_31_35-Rims _ reifen.com - brand tyre, complete wheels and rims superfavourably a...png

Noumoe, wat een drama! Ik woon in Duitsland en hier hebben we een T?V. Die wil voor elk afwijkend onderdeel aan een auto een Gutachten of ABE zien. Kan je dat niet overleggen, komt je auto simpelweg niet door de keuring heen. Velgenleveranciers hier weten exact of een velg geschikt is (en zo ja, in welke maatvoering(en) voor een bepaald type auto, want in dat geval verstrekken ze ook het benodigde ABE (Allgemeine Betriebs Erlaubnis). Ik ben jouw auto gaan opzoeken bij 'mijn' leverancier, en daar komt uit dat de Borbet BS5 in de maat 7.5x17 ET40 met ABE wordt geleverd voor een 2013 Lexus GS450h (HSN/TSN: 5013/AHR en 5013/AIP). En om het nog leuker te maken: de Ronal R54 van hierboven krijgt op jouw Lexus in Duitsland geen ABE mee...

Ik wil de ABE ook nog wel voor je opzoeken voor de inhoudelijke details...

Voil?:

2017-01-18 23_02_07-ra-000598-c0-015-11~to-5-114_3-60-et40.pdf and 6 more pages ‎- Microsoft...png

De belangrijkste randvoorwaarden (die uit de A-serie zijn naar mijn idee niet van toepassing en hebben betrekking op het Duitse kenteken).
De rest kan ik niet beoordelen... Kijk en huiver... Vooral B40!!! Die staat niet opgesomt als zijnde van toepassing, dus... Zul?ssig!


2017-01-18 22_58_20-ra-000598-c0-015-11~to-5-114_3-60-et40.pdf and 6 more pages ‎- Microsoft...png


...en als laatste, voor als je verschillende bandenmaten wilt hebben op de voor- en achteras...

2017-01-18 23_05_46-ra-000598-c0-015-11~to-5-114_3-60-et40.pdf and 6 more pages ‎- Microsoft...png
 
Laatst bewerkt:

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Bij nader inzien...(ja, heb ook een stevige dag achter de rug en heb m'n accu ver leeg :)... is EF0) mogelijk wel de spelbreker: Jouw GS450h staat standaard op 18"... Dan mag je (althans in Duitsland, geen idee hoe Frankrijk daarmee omgaat) niet naar een kleinere, of smallere velg switchen. Misschien zijn jouw speciale ABVICS-stoppers wel de reden dat je GS af fabriek op 18" staat?

Ik weet niet welke BS5 niet op je GS bleken te passen (breedte en ET) en waar ze dan aanliepen? Apart dat die ene leverancier speciaal wilde weten of B40 van toepassing was. Bij 7.5x17 ET40 speelt B40) geen rol, maar dat punt kan ook door EF0) alsnog afgevangen zijn, dus ik denk dat je de BS5 in een andere maatvoering hebt proberen te passen dan deze hier.
 

PJL

Actief
29 jun 2015
157
34
28
Met een beetje vertraging (met excuses aan Xenon): de leverancier heeft mij ongeveer hetzelfde voorgelezen en we hebben dus samen geconstateerd dat er niets anders te leveren is dan 18 inch. Mijn bandendame heeft de bestelde en geleverde winterbanden inmiddels weten terug te geven aan haar leverancier. De winter loopt hier nu bijna ten einde, dus ik ga de komende periode nog eens benutten om te kijken hoe ik de komende winter beter door kan komen. Waarbij ik nog steeds niet begrijp hoe Lexus (NL en FR) blijven beweren dat je met 17 inch de weg op kunt. Standaarduitrusting voor de business-modellen hier en ook in NL...... Wordt vervolgd