Beslagen ramen

Manzoku

Nieuw hier
10 apr 2017
11
1
1
Hallo allemaal,
Mijn (nieuwe) GS450h heeft een probleem waar ook de dealerorganisatie nog geen oplossing voor heeft. Bij lagere buitenluchttemperaturen gebeurt het regelmatig dat alle ramen, vreemd genoeg met name aan de aan de bestuurderszijde, beurtelings beslaan en weer opdrogen, met een frequentie van pakweg 1 minuut. Dit gebeurt ook op de snelweg als de auto al heel wat kilometers achter de rug heeft en alle systemen opgewarmd zijn. Het is dus geen 'met natte kleren in een koude auto stappen' probleem.
Het heeft te maken met de recirculatie, zodra die ingeschakeld wordt voel je het snel vochtig worden in de auto en je ruikt het ook. Dan beginnen de ramen te beslaan en op een gegeven moment grijpt het systeem in en drogen ze weer op en dan herhaalt het hele circus zich weer. Het duurt order grootte een minuut per cyclus. Je voelt de temperatuur veranderen en de lucht beurtelings nat en droog worden.

De recirculatie kan worden ingeschakeld door de smogsensor, maar ook wel door een commando uit het systeem zelf; het maakt niet uit voor het gevolg. Alle airco settings staan op 'auto' en de airco compressor draait. De dealer heeft alle settings vergeleken met die van hun demo GS maar die zijn precies gelijk maar die demo doet dit niet. De dealer heeft rondgevraagd in de europese organisatie, maar e.e.a. is niet bekend dus is het geen seriematig probleem.

Ik dacht aanvankelijk dat wellicht een stekkerverbinding losgeraakt zou kunnen zijn bij het inbouwen van het voertuigvolgsysteem maar dat bleek ook niet het geval te zijn.
Een tijdelijke oplossing is het handmatig blokkeren van de reciculatie, maar dat zet de smogsensor buitenspel en het kost meer energie, dus een echte oplossing is welkom...
Wie heeeft de gouden tip...?
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Elk aircosysteem kent een bepaalde range voor de hoeveelheid in het systeem opgenomen koudemiddel. Ik heb het vermoeden dat die hoeveelheid in jouw systeem niet correct is. Kennelijk slaat jouw airco onder koelere omstandigheden af, waarschijnlijk door te lage druk in het systeem. Vervolgen warmt het systeem op en neemt de druk ook weer voldoende toe waardoor de airco weer inschakelt. En dat herhaalt zich dan... Remedie: systeem laten aftappen, vacuumtest laten uitvoeren en weer laten vullen met de voorgeschreven hoeveelheid (en type!) koudemiddel. Nieuwe auto? - > Garantie.
 

Manzoku

Nieuw hier
10 apr 2017
11
1
1
Hallo Xenon,
Bedankt voor je reactie, maar hier is al naar gekeken, de airco slaat niet af. Het beslaan en weer opdrogen van de ramen gaat zo snel (van helemaal vrij tot helemaal beslagen in pakweg 1 minuut) dat het aan en uitgaan van het compressorlampje heel gemakkelijk te zien is en dat gebeurt niet. Het regelsysteem gaat helemaal op tilt van het ene uiterste naar het andere. De drukken en temperaturen zijn vergeleken met die van de demo GS van de dealer en die zijn zo goed als gelijk, terwijl de ramen van die auto niet beslaan. Ook is er geen verklaring voor het vocht en voor het feit dat het bijna alleen aan de bestuurderskant gebeurt. Aan de andere kant zie je soms een beginnetje in de hoek waarde buitenspiegel zit, maar verder komt het daar niet. Als de recirculatie handmatig uitgezet wordt, blijven alle ramen droog en de compressor blijft dan ook gewoon draaien.
Ik vermoed dat er iets met de recirculatieklep en/of vochtaftappen mis is. Als er gerecirculeerd wordt, moet er altijd een deel behandelde lucht bijgmengd worden, m.a.w. de klep mag nooit de toevoer van behandelde buitenlucht helemaal afsluiten en ik vermoed dat dat wel gebeurt.
Men wil het hele systeem een keer napluizen, maar door ziekte van een van de monteurs is dat er nog niet van gekomen en nu ga ik eerst op vakantie. Daarna kunnen ze de auto wat langer krijgen en alles uitspitten. Hopelijk vinden ze het, het feit dat het niet gebeurt in andere auto's geeft aan dat er iets fout zit....
 

PJL

Actief
29 jun 2015
157
34
28
Wat een vervelend probleem. Mijn GS 450h kent dit ongemak niet. Zoekwerk voor de dealer dus. Eerst fijn van je vakantie genieten !
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Inderdaad een uiterst vreemd verschijnsel. Airco-verschijnselen doorgronden valt niet mee. Ik ben er vanuit mijn werk in betrokken geweest (van het caliber 26kW en 42kW) en heb verdampers vanwege de meest uiteenlopende oorzaken in no time zien bevriezen. Mogelijk ligt hier een oorzaak voor de vermoedelijk aanwezige vochtvoorraad in jouw auto?

Aangezien het beslaan de ruiten vooral aan bestuurderszijde plaatsvindt, zou ik er vooral ook zeker van willen zijn dat die ruiten vrij zijn van elke vorm van aanslag. Hoe schoon ze optisch ook lijken: schone ruiten beslaan doorgaans nogal knap moeilijk. Het zou zonde zijn als ze straks jouw nieuwe GS gaan ontleden en uiteindelijk blijkt dat er toch een soort waslaagje op aan binnenzijde van je ruiten zit... bijvoorbeeld omdat de ruiten zijn opgepoetst met een 'schone' doek waar eerder de schone carrosserie al mee is opgepoetst. Je zal de eerste niet zijn...