Flipperen met CVT

Stoffelaar

Hoort erbij
26 feb 2014
79
7
8
Goedemiddag!
Inmiddels rijd ik een weekje rond met de GS450 F Sport. Helaas veel gewerkt dus niet heel veel kunnen rijden. Maar op de dagen dat ik ermee aan de slag ging, doemden er toch een paar vragen bij me op:

1. Gebruiken jullie de flippers tijdens afremmen voor stoplichten etc? Kan me nog niet helemaal voorstellen of het hier ook voor gemaakt is? Aan de andere kant blijf je dan wel energie " opwekken" natuurlijk.

2. Verder vroeg ik me af wat de sportstand van de cvt bak betekent. Zijn er dan echt bepaalde snelheden geconfigureerd?

3. Wanneer van 80 naar bijvoorbeeld 130 in kickdown wordt geaccelereerd voel ik een soort schakelmoment. Kan dat kloppen? Lijkt me niet vanwege de CVT? Of ben ik nou gek ;-)
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.719
458
83
1. Ik weet dat Arbitrator heel veel op de motor afremt door handmatig te schakelen
2. Je bedoeld de "S"-stand waarin je handmatig kan schakelen? Dat lijken mij inderdaad voor geconfigureerde overbrengingen
3. Ik denk dat je EGR-klep open gaat waardoor de motor opeens meer lucht krijgt en een "duwtje" in de rug geeft (ik ben geen expert op dit gebied, kan zomaar onzin zijn wat ik hier vertel)
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.086
4
789
113
1. Gebruiken jullie de flippers tijdens afremmen voor stoplichten etc? Kan me nog niet helemaal voorstellen of het hier ook voor gemaakt is? Aan de andere kant blijf je dan wel energie " opwekken" natuurlijk.
Doe ik ook, niet om energie op te slaan maar om de remmen minder te belasten en dus schonere wielen te houden.

2. Verder vroeg ik me af wat de sportstand van de cvt bak betekent. Zijn er dan echt bepaalde snelheden geconfigureerd?

3. Wanneer van 80 naar bijvoorbeeld 130 in kickdown wordt geaccelereerd voel ik een soort schakelmoment. Kan dat kloppen? Lijkt me niet vanwege de CVT? Of ben ik nou gek ;-)
Ja dat is normaal, ik heb me laten zeggen dat dat is om de overbrenging van de elektromotor te veranderen. "Onze auto's" zijn begrensd op 250km/h, niet op 180 tot 200km/h zoals de meeste ander hybride modellen van Lexus.
 

Stoffelaar

Hoort erbij
26 feb 2014
79
7
8
3. Het is wel tijdens het accelereren, dus volgas: dan trekt hij hard op, iets later soort schakelmoment, en weer verder.. Of ik voel het alleen zo
 

Stoffelaar

Hoort erbij
26 feb 2014
79
7
8
Bedankt Higgie,
zie nog wel mijn opmerking hierboven: het is eerst als een gek trekken, daarna even een hikje of schakelmoment, en dan weer door. Is dat ook wat jij bedoelt?
 

Stoffelaar

Hoort erbij
26 feb 2014
79
7
8
Nog over puntje 1 Higgie; Dat kan dus geen kwaad, het terugflipperen? Je kunt het niet vernielen zeg maar
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.086
4
789
113
Bedankt Higgie,
zie nog wel mijn opmerking hierboven: het is eerst als een gek trekken, daarna even een hikje of schakelmoment, en dan weer door. Is dat ook wat jij bedoelt?

Ja, dit bedoel ik ook, kort inhouden bij plankgas bij in mijn geval ca. 120km/h Mijn 3GS en 4LS deden dat allebei.

Nog over puntje 1 Higgie; Dat kan dus geen kwaad, het terugflipperen? Je kunt het niet vernielen zeg maar.
Weet ik niet, maar ik doe het al jaren en er vliegen nog steeds geen tandwielen in de rondte.:p
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.086
4
789
113

Nog een opmerking, mijn auto kan bijzonder hard afremmen op de motor, je hebt dan geen remlichten zover ik weet. Houd daar rekening mee voor de achterliggers.
 

Stoffelaar

Hoort erbij
26 feb 2014
79
7
8
Nog een opmerking, mijn auto kan bijzonder hard afremmen op de motor, je hebt dan geen remlichten zover ik weet. Houd daar rekening mee voor de achterliggers.

haha ja inderdaad, ik kan me voorstellen dat men het niet verwacht.. Zo rijd ik met de motor weleens achter een oude ducati, die remmen ook vreselijk hard op t blok, daar moet je goed erg in houden ja.
 

Stoffelaar

Hoort erbij
26 feb 2014
79
7
8
Gebruik je de sportstand ook weleens? Vind het vreemd dat die op een CVT zit eigenlijk. Wat voegt het toe.. Qua afremmen begrijp ik dat we de remmen dus langer mee laten gaan, en de wielen lekker schoon blijven als extra. Maar tijdens accelereren denk ik niet dat de sportstand iets toevoegt.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.086
4
789
113
Ik gebruik de sportstand (Hybrid power) zelden, ik heb niet het idee dat het iets toevoegt, alleen de response van het gaspedaal wordt iets feller. Je kunt ook gewoon zelf het pedaal helemaal indrukken, is hetzelfde effect. Het zit er volgens mij op omdat andere merken het ook doen. Totaal nutteloos.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Goedemiddag!
Inmiddels rijd ik een weekje rond met de GS450 F Sport. Helaas veel gewerkt dus niet heel veel kunnen rijden. Maar op de dagen dat ik ermee aan de slag ging, doemden er toch een paar vragen bij me op:

1. Gebruiken jullie de flippers tijdens afremmen voor stoplichten etc? Kan me nog niet helemaal voorstellen of het hier ook voor gemaakt is? Aan de andere kant blijf je dan wel energie " opwekken" natuurlijk.

2. Verder vroeg ik me af wat de sportstand van de cvt bak betekent. Zijn er dan echt bepaalde snelheden geconfigureerd?

3. Wanneer van 80 naar bijvoorbeeld 130 in kickdown wordt geaccelereerd voel ik een soort schakelmoment. Kan dat kloppen? Lijkt me niet vanwege de CVT? Of ben ik nou gek ;-)


1. Ik heb zelf geen flippers (helaas), maar ik kan hem wel met de pook in S zetten en dan 'schakelen'. Echt schakelen doet de wagen niet, meer een hoger toerenbereik pakken en vasthouden.
Wanneer ik op de snelweg rijdt en er wordt voor mij geremd, dan is mijn eerste reactie om hem direct 'terug te schakelen' omdat de eerste terugschakeling dusdanig veel afremt op de motor dat ik vaak niet echt hoef bij te remmen. Ik doe dit ook vaak voor stoplichten en rem ik alleen op het laatste stukje zodat de wagen echt tot stilstand komt en niet verder kruipt. Ik had graag flippers gewild, want dat is natuurlijk veel makkelijker dan dat gehannes met die pook. Ik weet van de nieuwe Lexussen dat je de rechter flipper 'ingedrukt' kunt houden waardoor hij ook weer in normaal D gaat, wanneer je bijvoorbeeld terug hebt geschakeld naar D4 o.i.d.

2. Er zijn 2 sportstanden: Sport en Sport S+ het verschil is dat de sport-stand, die iedere hybride heeft (ook wel de hybrid power-knop in Toyota's genoemd), er voor zorgt dat de gasresponse feller wordt en de accu's meer worden aangesproken om PK's te leveren. Dit t.o.v. de Eco-stand waarbij de gasresponse slaapverwekkend is en de airco wordt afgeknepen (dus ja, Eco doet wel echt iets naast je in slaap laten vallen).
Daarnaast heb jij ook Sport S+ (als het goed is zit die altijd op de F sport modellen en op de President-line). De S+ betekent dat je wagen adaptieve demping heeft en variabele stuuroverbrenging (VGRS), deze systemen worden wat stugger, strakker, scherper etc ingesteld zodat je 'sportief' kunt gaan rijden. Waarschijnlijk krijgen de motor en het gaspedaal ook een signaal om beter hun best te doen.

3. Klopt, heb ik ook. Ik weet niet precies hoe en wat, maar het lijkt er op dat er toch e.a. moet gebeuren in de overbrenging om snel die hoge toeren te kunnen pakken. Wat wel bijzonder is aan de e-cvt is dat de overbrenging en de motortoeren onafhankelijk van elkaar werken. Volgens mij moet je het zien als een Japanner onder je dashboard met een rekenmachine die bepaald hoeveel vermogen door de ICE en elektromotor moet worden geleverd aan de overbrenging en wordt daar het hele verhaal op ingesteld om een bepaalde trekkracht te genereren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Stoffelaar

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
De GS450h heeft naast de variable CVT een extra overbrenging met schakelmoment. Het kortstondige inhouden dat je voelt is het moment waarop deze overbrenging schakelt. Dit is nodig om te voorkomen dat bij hogere snelheden de generator te veel toeren gaat maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Stoffelaar

Hoort erbij
26 feb 2014
79
7
8
1. Ik heb zelf geen flippers (helaas), maar ik kan hem wel met de pook in S zetten en dan 'schakelen'. Echt schakelen doet de wagen niet, meer een hoger toerenbereik pakken en vasthouden.
Wanneer ik op de snelweg rijdt en er wordt voor mij geremd, dan is mijn eerste reactie om hem direct 'terug te schakelen' omdat de eerste terugschakeling dusdanig veel afremt op de motor dat ik vaak niet echt hoef bij te remmen. Ik doe dit ook vaak voor stoplichten en rem ik alleen op het laatste stukje zodat de wagen echt tot stilstand komt en niet verder kruipt. Ik had graag flippers gewild, want dat is natuurlijk veel makkelijker dan dat gehannes met die pook. Ik weet van de nieuwe Lexussen dat je de rechter flipper 'ingedrukt' kunt houden waardoor hij ook weer in normaal D gaat, wanneer je bijvoorbeeld terug hebt geschakeld naar D4 o.i.d.

2. Er zijn 2 sportstanden: Sport en Sport S+ het verschil is dat de sport-stand, die iedere hybride heeft (ook wel de hybrid power-knop in Toyota's genoemd), er voor zorgt dat de gasresponse feller wordt en de accu's meer worden aangesproken om PK's te leveren. Dit t.o.v. de Eco-stand waarbij de gasresponse slaapverwekkend is en de airco wordt afgeknepen (dus ja, Eco doet wel echt iets naast je in slaap laten vallen).
Daarnaast heb jij ook Sport S+ (als het goed is zit die altijd op de F sport modellen en op de President-line). De S+ betekent dat je wagen adaptieve demping heeft en variabele stuuroverbrenging (VGRS), deze systemen worden wat stugger, strakker, scherper etc ingesteld zodat je 'sportief' kunt gaan rijden. Waarschijnlijk krijgen de motor en het gaspedaal ook een signaal om beter hun best te doen.

3. Klopt, heb ik ook. Ik weet niet precies hoe en wat, maar het lijkt er op dat er toch e.a. moet gebeuren in de overbrenging om snel die hoge toeren te kunnen pakken. Wat wel bijzonder is aan de e-cvt is dat de overbrenging en de motortoeren onafhankelijk van elkaar werken. Volgens mij moet je het zien als een Japanner onder je dashboard met een rekenmachine die bepaald hoeveel vermogen door de ICE en elektromotor moet worden geleverd aan de overbrenging en wordt daar het hele verhaal op ingesteld om een bepaalde trekkracht te genereren.


1. De F sport heeft inderdaad flippers, en ben er echt helemaal fan van. Waar iedereen tegen me zei: "dat ga je nooit gebruiken" denk ik dat eerder over mijn rempedaal ;-) Het inhouden van de flipper heb ik idd al gemerkt, leek me zelf al iets logisch om te proberen. Ook bij stilstand schakelt hij direct over op normal. Wanneer je een tijdje in D2 rijdt schakelt hij over naar D.

2. De sport D+ is een mooie setting, je merkt dat er wel iets gebeurt met de auto. Gebruik het niet veel, maar t idee is leuk. Op mijn sportmotor zit het ook, en daar maak ik vaker gebruik van. Naar het wegdek stel ik de setting in.

3. :p Die japanner zit lekker te rekenen de komende tijd !