Goedemiddag!
Inmiddels rijd ik een weekje rond met de GS450 F Sport. Helaas veel gewerkt dus niet heel veel kunnen rijden. Maar op de dagen dat ik ermee aan de slag ging, doemden er toch een paar vragen bij me op:
1. Gebruiken jullie de flippers tijdens afremmen voor stoplichten etc? Kan me nog niet helemaal voorstellen of het hier ook voor gemaakt is? Aan de andere kant blijf je dan wel energie " opwekken" natuurlijk.
2. Verder vroeg ik me af wat de sportstand van de cvt bak betekent. Zijn er dan echt bepaalde snelheden geconfigureerd?
3. Wanneer van 80 naar bijvoorbeeld 130 in kickdown wordt geaccelereerd voel ik een soort schakelmoment. Kan dat kloppen? Lijkt me niet vanwege de CVT? Of ben ik nou gek ;-)
1. Ik heb zelf geen flippers (helaas), maar ik kan hem wel met de pook in S zetten en dan 'schakelen'. Echt schakelen doet de wagen niet, meer een hoger toerenbereik pakken en vasthouden.
Wanneer ik op de snelweg rijdt en er wordt voor mij geremd, dan is mijn eerste reactie om hem direct 'terug te schakelen' omdat de eerste terugschakeling dusdanig veel afremt op de motor dat ik vaak niet echt hoef bij te remmen. Ik doe dit ook vaak voor stoplichten en rem ik alleen op het laatste stukje zodat de wagen echt tot stilstand komt en niet verder kruipt. Ik had graag flippers gewild, want dat is natuurlijk veel makkelijker dan dat gehannes met die pook. Ik weet van de nieuwe Lexussen dat je de rechter flipper 'ingedrukt' kunt houden waardoor hij ook weer in normaal D gaat, wanneer je bijvoorbeeld terug hebt geschakeld naar D4 o.i.d.
2. Er zijn 2 sportstanden: Sport en Sport S+ het verschil is dat de sport-stand, die iedere hybride heeft (ook wel de hybrid power-knop in Toyota's genoemd), er voor zorgt dat de gasresponse feller wordt en de accu's meer worden aangesproken om PK's te leveren. Dit t.o.v. de Eco-stand waarbij de gasresponse slaapverwekkend is en de airco wordt afgeknepen (dus ja, Eco doet wel echt iets naast je in slaap laten vallen).
Daarnaast heb jij ook Sport S+ (als het goed is zit die altijd op de F sport modellen en op de President-line). De S+ betekent dat je wagen adaptieve demping heeft en variabele stuuroverbrenging (VGRS), deze systemen worden wat stugger, strakker, scherper etc ingesteld zodat je 'sportief' kunt gaan rijden. Waarschijnlijk krijgen de motor en het gaspedaal ook een signaal om beter hun best te doen.
3. Klopt, heb ik ook. Ik weet niet precies hoe en wat, maar het lijkt er op dat er toch e.a. moet gebeuren in de overbrenging om snel die hoge toeren te kunnen pakken. Wat wel bijzonder is aan de e-cvt is dat de overbrenging en de motortoeren onafhankelijk van elkaar werken. Volgens mij moet je het zien als een Japanner onder je dashboard met een rekenmachine die bepaald hoeveel vermogen door de ICE en elektromotor moet worden geleverd aan de overbrenging en wordt daar het hele verhaal op ingesteld om een bepaalde trekkracht te genereren.