Aankoop adviezen

Brice

Nieuw hier
27 feb 2019
10
0
1
Goedenavond,

Zoals in mijn eerste post is te bemerken zijn wij opzoek naar een nieuwe auto, mijn oog valt o.a. op de lexus GS450h, graag zou ik van jullie wil weten:

De aandachtpunten bij aanschaf
Bekende kwalen
Waar kraakt de auto (intereur) bij slecht wegdek (miniscule kraakjes geven mij namelijk al kippenvel)
Wat mag ik van een dealer verwachten zowel technisch als cosmetisch bij verkoop van de auto en maken ze dit ook waar
Hoe verhelpt men problemen en tekortkomingen in de 2 jaar garantie en hoever gaat men dan met je mee over de tekortkomingen (bijvoorbeeld een krakend dashboard bv) heb in het verleden bij andere merken de ervaring dat ze niet alles serieus nemen.
hoeveel km mag ik verwachten te kunnen rijden bij goed onderhoud en zeer rustig rijstijl.
Bij welke Lexus dealer hebben jullie de beste ervaring.
Hoe geluidsisolerend is de GS (wind en banden) op de snelweg
bij de dealer zie ik ook veel import GS uit belgie, hoe kijken jullie hiernaar?


Dit is voor ons een grote uitgave vandaar deze vragen.

bijvoorbaat dank voor de genomen moeite!

Brice
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Goedenavond,

Zoals in mijn eerste post is te bemerken zijn wij opzoek naar een nieuwe auto, mijn oog valt o.a. op de lexus GS450h, graag zou ik van jullie wil weten:

De aandachtpunten bij aanschaf
Bekende kwalen
Ligt aan het bouwjaar. Mijne (2006) heeft net het grootste motorprobleem gehad wat een GS doorgaans krijgen kan: een lekkende VVT-I leiding die voor een paar honderd euro door de dealer is vervangen. Met deze leeftijd is de waterpomp ook een puntje (vorig jaar gehad).
Gezien het gewicht van de auto, vooral (laten) inspecteren wat de staat van de remschijven is en profiel van de banden


Waar kraakt de auto (intereur) bij slecht wegdek (miniscule kraakjes geven mij namelijk al kippenvel)
In de regel geen kraakjes en rammeltjes. Het enige wat bij mij kraakt is het leer als het koud is de eerste paar KM totdat het interieur op temperatuur is.
Het schijn dat dashboards kunnen kraken, maar daar zijn fixes voor. (moet je even op googelen)


Wat mag ik van een dealer verwachten zowel technisch als cosmetisch bij verkoop van de auto en maken ze dit ook waar
Ja, Lexus dealers leveren excellente service ook al is je wagen bijna 13 jaar oud (zit bij Lexus Amsterdam)

Hoe verhelpt men problemen en tekortkomingen in de 2 jaar garantie en hoever gaat men dan met je mee over de tekortkomingen (bijvoorbeeld een krakend dashboard bv) heb in het verleden bij andere merken de ervaring dat ze niet alles serieus nemen.
Gaan ze fixen voor je, zie vorige antwoord.

hoeveel km mag ik verwachten te kunnen rijden bij goed onderhoud en zeer rustig rijstijl.
In totaal? Geen idee, 5ton? een miljoen? Mijn GS heeft net z'n 245.000 beurt gehad en rijdt beter dan de meeste nieuwe auto's: rammel en kraak vrij, ligt als een blok op de weg, super veilig (ondanks RWD doet de auto er alles aan om je veilig te houden) en zijde zachte aandrijflijn.

Bij welke Lexus dealer hebben jullie de beste ervaring.
Ik zit bij Lexus Amsterdam, ik ben wel regelmatig teruggegaan om dat, in de werkplaats, zaken niet naar mijn wens uitgevoerd waren.
Dat wordt altijd zonder discussie of meerprijs verholpen en indien nodig krijg ik altijd een leenauto mee.


Hoe geluidsisolerend is de GS (wind en banden) op de snelweg
De GS is een super stille auto. De banden heb je natuurlijk invloed op, maar de auto zelf is super stil en ontspannen.

bij de dealer zie ik ook veel import GS uit belgie, hoe kijken jullie hiernaar?
Ik zou zelf nooit een auto uit Belgi? willen rijden. Die wegen kunnen nooit goed zijn voor de ophanging etc van een wagen.
Ik zou zelf echter wel in DE opzoek gaan naar een mooie jonge occasion..



Dit is voor ons een grote uitgave vandaar deze vragen.
Wat is het budget als ik vragen mag? Ik zou namelijk aanraden om voor de meest complete GS te gaan (president line of F-sport line) waar gewoon alles op zit.
Wat mij betreft moet er Mark Levinson sound system op zitten.

bijvoorbaat dank voor de genomen moeite!
Succes met de zoektocht!

Brice

Hi, naar welk bouwjaar/KM-stand zit je te kijken? Uit de post maak ik op dat het om een Lexus select occasion gaat?
Voor antwoord op je vragen zie de quote hierboven.
 

Brice

Nieuw hier
27 feb 2019
10
0
1
Beste Arbitor,

bedankt voor het beatwoorden van mijn vragen, zit zelf te kijken naar een GS450h van 2012 tot 2015, km stand niet meer dan 125k
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Even bij de onderhoudshistorie nagaan of de bougies e.d. zijn vervangen rond de 100/125k.
Ik zie steeds meer mooie exemplaren op MP komen van de eerste 4GS. Let vooral op de opties adaptive cruise, lane keep assist en stuurwielverwarming. Die zijn redelijk zeldzaam te vinden.
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Je kunt het eigenlijk niet fout doen. Maak wat proefritjes om de wagen te leren kennen - en als je een interessant exemplaar gevonden hebt, maak dan een uitgebreide proefrit. Er zijn eigenlijk geen grote problemen te verwachten. De auto moet wel geheel trillingvrij rijden. Voel je de wagen trillen, walk away.
 
  • Leuk
Waarderingen: Brice

Brice

Nieuw hier
27 feb 2019
10
0
1
Je kunt het eigenlijk niet fout doen. Maak wat proefritjes om de wagen te leren kennen - en als je een interessant exemplaar gevonden hebt, maak dan een uitgebreide proefrit. Er zijn eigenlijk geen grote problemen te verwachten. De auto moet wel geheel trillingvrij rijden. Voel je de wagen trillen, walk away.

Mocht het trillen het geval zijn bij een Lexus dealer occasion hoe kijk je er dan naar?
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Ik heb mijn GS gekocht bij Lexus Zwolle. Hij trilde wat - zouden ze naar kijken, waarschijnlijk de remmen. Waren niet de remmen, waarschijnlijk de banden. Waren niet de banden, waarschijnlijk vervuiling in de motor. Motor spoelen en top-treatment aan de olie toevoegen, vervolgens ff aankijken maar. Maakte geen verschil.

Nu heb ik de remschijven en blokken voor laten vervangen, want versleten, en wat denk je - trillingen weg.
Waren dus t?ch de remmen.

Mijn les: als een occasion trilt, hoe gering ook, laten staan dat ding. Geeft een boel gedoe.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
306
249
43
Bij deze mijn ervaring met een aantal van de bovenstaande punten:
  1. Trillen van de auto. De mijne trilde bij het remmen en dat bleek afkomstig van de remschijven. Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar een paar keer flink geremd en daarna met hete schijven de rem ingedrukt gehouden. Er kan dan materiaal van de remblokken aan de schijven vastplakken en hierdoor slijten de schijven onregelmatig. De schijven zijn zonder enig probleem onder garantie vervangen en het trillen is volkomen weg. De auto werd bij mijn werk opgehaald en weer netjes teruggebracht, service level 110%.
  2. Waar kraakt de auto (intereur) bij slecht wegdek. Losliggende spullen in het dashboardkastje en bij hele harde hobbels mogelijk de gewrichten van de inzittenden. Verder niet.
  3. Hoe verhelpt men problemen en tekortkomingen in de 2 jaar garantie en hoever gaat men dan met je mee over de tekortkomingen. Zie 1. Mijn ervaring is dat Lexus de "red carpet treatment" z??r serieus neemt.
  4. hoeveel km mag ik verwachten te kunnen rijden bij goed onderhoud en zeer rustig rijstijl. Dat is momenteel nog niet te zeggen, er zijn nog niet voldoende GS'en kapot gegaan om een betrouwbare schatting te geven van de levensduur. Ze gaan in elk geval erg lang mee.
  5. Bij welke Lexus dealer hebben jullie de beste ervaring. Zie wederom 1, de mijne komt bij Lexus Breda vandaan en daar ben ik uitstekend geholpen. Hiervoor had ik een IS 300h uit Enschede en ook daar was alles tot in de puntjes verzorgd.
  6. Hoe geluidsisolerend is de GS (wind en banden) op de snelweg. Zoals Arbritrator aangeeft is het bandengeluid sterk afhankelijk van wat je eronder legt, ik heb Michelin CrossClimates en die zijn redelijk stil. Windgeruis hoor je wel een beetje maar veel, v??l minder dan bv. een Captur, Laguna, Auris of een BMW X3. Het "probleem" is dat de motor zo ontzettend stil is dat je andere dingen beter gaat horen maar de radio zachtjes aanzetten zal dit verhelpen. Op snelwegtempo (120 km/u) maakt de motor slechts 1100-1300 toeren en dan is de cabine zo stil dat je fluisterend met elkaar kunt praten.
  7. Let vooral op de opties adaptive cruise, lane keep assist en stuurwielverwarming. LKA heb ik niet dus daar kan ik niets over zeggen. Adaptive cruise control is prettig maar in druk Nederlands verkeer houdt hij iets teveel afstand waardoor hufters de kans krijgen ertussen te persen.In NL zet ik de cruise control daarom meestal op de vaste snelheid stand en in landen waar men wat beschaafder rijdt is het geen probleem. Stuurwielverwarming wil je hebben, geloof me. Niet de hele omtrek van het stuur wordt verwarmd maar alleen de gedeeltes die niet van hout zijn (ja, dat is echt hout, geen kunststof) maar dat zijn ook de plaatsen waar je het stuur hoort vast te houden. Op een koude dag in de auto stappen en dan stuurwiel- en stoelverwarming aanzetten is alsof je in een lekker warm bad stapt. :) De stoelventilatie vond ik eerst maar een gimmick maar na een lange rit over de Autobahn bij 30+ ?C was ik al snel van mening veranderd.
De GS 450h is met ruime voorsprong de meest comfortabele reisauto die ik ooit heb gehad. Met de Auris TS en de IS 300h was ik na een rit van 1000km redelijk brak maar met de GS heb ik zoiets van "Zo, dat hebben we weer gehad". Ik denk niet dat je spijt zult krijgen van de GS.

Jarno
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Bij deze mijn ervaring met een aantal van de bovenstaande punten:
  1. Trillen van de auto. De mijne trilde bij het remmen en dat bleek afkomstig van de remschijven. Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar een paar keer flink geremd en daarna met hete schijven de rem ingedrukt gehouden. Er kan dan materiaal van de remblokken aan de schijven vastplakken en hierdoor slijten de schijven onregelmatig. De schijven zijn zonder enig probleem onder garantie vervangen en het trillen is volkomen weg. De auto werd bij mijn werk opgehaald en weer netjes teruggebracht, service level 110%.
  2. Waar kraakt de auto (intereur) bij slecht wegdek. Losliggende spullen in het dashboardkastje en bij hele harde hobbels mogelijk de gewrichten van de inzittenden. Verder niet.
  3. Hoe verhelpt men problemen en tekortkomingen in de 2 jaar garantie en hoever gaat men dan met je mee over de tekortkomingen. Zie 1. Mijn ervaring is dat Lexus de "red carpet treatment" z??r serieus neemt.
  4. hoeveel km mag ik verwachten te kunnen rijden bij goed onderhoud en zeer rustig rijstijl. Dat is momenteel nog niet te zeggen, er zijn nog niet voldoende GS'en kapot gegaan om een betrouwbare schatting te geven van de levensduur. Ze gaan in elk geval erg lang mee.
  5. Bij welke Lexus dealer hebben jullie de beste ervaring. Zie wederom 1, de mijne komt bij Lexus Breda vandaan en daar ben ik uitstekend geholpen. Hiervoor had ik een IS 300h uit Enschede en ook daar was alles tot in de puntjes verzorgd.
  6. Hoe geluidsisolerend is de GS (wind en banden) op de snelweg. Zoals Arbritrator aangeeft is het bandengeluid sterk afhankelijk van wat je eronder legt, ik heb Michelin CrossClimates en die zijn redelijk stil. Windgeruis hoor je wel een beetje maar veel, v??l minder dan bv. een Captur, Laguna, Auris of een BMW X3. Het "probleem" is dat de motor zo ontzettend stil is dat je andere dingen beter gaat horen maar de radio zachtjes aanzetten zal dit verhelpen. Op snelwegtempo (120 km/u) maakt de motor slechts 1100-1300 toeren en dan is de cabine zo stil dat je fluisterend met elkaar kunt praten.
  7. Let vooral op de opties adaptive cruise, lane keep assist en stuurwielverwarming. LKA heb ik niet dus daar kan ik niets over zeggen. Adaptive cruise control is prettig maar in druk Nederlands verkeer houdt hij iets teveel afstand waardoor hufters de kans krijgen ertussen te persen.In NL zet ik de cruise control daarom meestal op de vaste snelheid stand en in landen waar men wat beschaafder rijdt is het geen probleem. Stuurwielverwarming wil je hebben, geloof me. Niet de hele omtrek van het stuur wordt verwarmd maar alleen de gedeeltes die niet van hout zijn (ja, dat is echt hout, geen kunststof) maar dat zijn ook de plaatsen waar je het stuur hoort vast te houden. Op een koude dag in de auto stappen en dan stuurwiel- en stoelverwarming aanzetten is alsof je in een lekker warm bad stapt. :) De stoelventilatie vond ik eerst maar een gimmick maar na een lange rit over de Autobahn bij 30+ ?C was ik al snel van mening veranderd.
De GS 450h is met ruime voorsprong de meest comfortabele reisauto die ik ooit heb gehad. Met de Auris TS en de IS 300h was ik na een rit van 1000km redelijk brak maar met de GS heb ik zoiets van "Zo, dat hebben we weer gehad". Ik denk niet dat je spijt zult krijgen van de GS.

Jarno

Ondanks dat ik 150 en een H minder heb, kan ik een GS aanbevelen! Een trip van 1300 km in 1 ruk was geen enkel probleem en zoals Jarno zegt "zo gepiept". Door mijn gebruiksprofiel van praktisch enkel snelweg was het voor mij interessanter om voor een 300 te gaan. Een fatsoenlijke kofferbak vond ik namelijk ook belangrijk (al valt dit enigzins mee bij het faceliftmodel van de 3e generatie Hybride modellen; de 4e generatie heeft het nog beter voor elkaar). Ik heb zelf Michelin Primacy 3's eronder (fabrieksopgaaf 71db), maar wil het liever nog stiller (al is dat waanzin).
Stoelventilatie was inderdaad ook even wennen, maar bij zomerse temperaturen wel heerlijk en kom je niet als een stikker uit de zetel.

Succes met je zoektocht!
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
(..)
De GS 450h is met ruime voorsprong de meest comfortabele reisauto die ik ooit heb gehad. Met de Auris TS en de IS 300h was ik na een rit van 1000km redelijk brak maar met de GS heb ik zoiets van "Zo, dat hebben we weer gehad". Ik denk niet dat je spijt zult krijgen van de GS.

Jarno

Mooi verhaal, lekker herkenbaar ook ;)
 

Brice

Nieuw hier
27 feb 2019
10
0
1
Hartelijke dank voor julle uitgebreide antwoorden, krijg steeds meer vertrouwen in het merk! Ik laat jullie zeker gauw weten zodra ik er eentje op het vizier heb.