"Puls and glide" met Lexus GS 450h

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Met name onder Prius rijders schijnt de manier om te rijden volgens het "Puls and glide" principe populair te zijn om een zo laag mogelijk brandstofverbruik te realiseren. Het idee is dat door het vlot accelereren tot een relatief lage snelheid (stad, tweebaansweg) en het vervolgens laten uitrollen van de auto tot een wat lagere snelgeid en dit vervolgens steeds te herhalen een lager brandstofverbruik kan worden verkregen dan wanneer bijvoorbeeld op de cruise control met een constante snelheid zou worden gereden. Het idee dat er achter zit, is dat wanneer je accelereert in het "maximale ecogebied" de motor relatief hoog wordt belast en daardoor relatief weinig brandstof nodig heeft om te accelereren en tegelijk ook nog een beetje de hybride accu oplaadt waarna je in de "glide" fase de motor ontkoppelt van de aandrijving (waardoor geen benzine wordt gebruikt) en tegelijkertijd nog net zo veel gas geeft dat evenmin regeneratief wordt geremd. Die fase is herkenbaar op het scherm dat het samenspel tussen benzinemotor en electromotor laat zien: bij het op de juiste manier uitrollen verdwijnen zowel de rode, de gele als de blauwe pijlen.

Heeft iemand dat met een GS of een andere Lexus geprobeerd? Ik heb het geprobeerd, maar vindt het erg moeilijk om het scherm "helemaal zwart" te krijgen. Meestal blijven de blauwe pijlen toch zichtbaar (regeneratief remmen). Om de "zwarte fase" te handhaven is een uiterst fluwelen voet nodig....Of het echt uitmaakt heb ik nog niet kunnen constateren, mogelijk omdat het heel moeilijk blijkt om "zwart" te rollen. Uiteraard is deze techniek alleen bij betrekkelijk lage snelheden mogelijk, op de autoweg wordt je tot een irritant obstakel. Maar op tweebaanswegen is de rijstijl op zich niet echt hinderlijk als er betrekkelijk weinig verkeer is.

En voor de criticasters: je koopt natuurlijk geen "power hybrid" om altijd zo te rijden :)
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Ik heb voorheen Prius gereden en met die wagen was Pulse & Glide eenvoudig uit te voeren met idd debiel lage gebruikscijfers als resultaat. Met de GS450h die ik nu rijd heb ik dat wel eens geprobeerd maar het is haast niet te doen. Ik herken jouw ervaringen.

Maar de bedoeling van de GS450 is dan ook niet per s? de zuinigste auto van de buurt te zijn ... :p
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.719
458
83
Dit werkt inderdaad ook met een GS.
Wat je daarnaast ook kan doen is afremmen om de motor, door handmatig terug te "schakelen". Hierdoor win je extra energie terug richting de hybride accu.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Maar de bedoeling van de GS450 is dan ook niet per s? de zuinigste auto van de buurt te zijn ... :p

Nee, en dat is ook niet de opzet, hoewel ik het bij mij in de straat mogelijk nog wel zou winnen. En zonder dollen: de GS is de zuinigste auto die ik ooit heb gereden (na achtereenvolgens een Wolsely 1300 mkII. een Austin Allegro 1500, een Leyland Princess 1800, een Rover SD1 2600, diverse Peugeot 505 diesels, enkele Peugeot 405 SRT's, een Peugeot 605 Turbo en een Peugeot 407 V6). Tot en met de 505 diesels waren ze allemaal nieuw, daarna werden het gebruikte auto die bij aankoop ergens tussen 60.000 en 100.000 km hadden gereden.

De hybride techniek in combinatie met de "pseudo Atkinson" motor en de CVT in de GS werkt dus opmerkelijk goed, of misschien wat nauwkeuriger, het brein dat de diverse onderdelen aanstuurt beschikt voortdurend over alle relevante informatie en de juiste algoritmes..
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Wat je daarnaast ook kan doen is afremmen om de motor, door handmatig terug te "schakelen". Hierdoor win je extra energie terug richting de hybride accu.

Tot nu toe heb ik met de auto nog niet "geflipperd". Ik denk dat je op de door jou beschreven manier geen extra energie "wint", maar slechts de hybride accu wat extra oplaadt. Immers, als je de auto gewoon laat uitrollen naar bijvoorbeeld een rotonde in de "zwarte pijlen stand" is de motor uit en werkt de electromotor net niet als dynamo en wordt de ladingstoestand van de hybrideaccu dus ook niet veranderd. Je gebruikt dus puur de kinetische energie die nog in de automassa aanwezig is om deze te laten uitrollen.

Als je daarentegen "terugschakeld" zal de electromotor de hybride accu opladen. Daarbij treden verliezen op: de omzetting van de kinetische energie in electriciteit, de omzetting van electriciteit in chemische energie in de hybride accu en tenslotte de omzetting van chemische energie in electriciteit voor electrisch rijden kennen allemaal hun eigen rendement dat kleiner dan 100% is. Uiteindelijk kom je dan op een lager rendement uit dan wanneer je de auto laat uitrollen omdat je twee van die omzettingsprocessen vermijdt.

Uiteraard is de extra lading in de accu welkom, maar uit oogpunt van brandstofeconomie niet noodzakelijk optimaal. Tot nu toe heb ik overigens ook de indruk dat de ladingstoestand van de hybide accu nauwkeurig wordt geregeld, lager dan 2 of meer dan 6 "volle" balkjes heb ik nog niet gezien. Helemaal volladen zou ook wel eens minder goed kunnen zijn voor de acculevensduur.

Voor mij is de "flippermogelijkheid" iets dat zinvol kan zijn bij het afdalen van steile berghellingen, onder alle andere omstandigheden is juist de min of meer traploze verandering in de overbrengingsverhouding de optimale aanpak. Ik weet dat er bestuurders zijn die een CVT onplezierig vinden omdat er geen vaste verhouding is tussen motortoerental/lawaai en de rijsnelheid. Ze raken daardoor kennelijk enigszins "ontheemd", de vanouds gewende zekerheden vallen bij een CVT opeens weg. Ik ken ook mensen die na een CVT auto te hebben gereden terugkeerden naar een "klassieke" getrapte automaat of een DSG versnellingsbak en zich verbaasden over de in hun ogen "achterhaalde" techniek. Kennelijk is het met een CVT zo dat je het of heel plezierig of helemaal niks vindt :)
 

Erjee

Actief
5 feb 2017
373
92
28
Ook ik heb wel eens met deze techniek ge?xperimenteerd in mijn CT.
Ja, je kunt er erg lage verbruikscijfers mee halen.
4,5 en minder liters/100 km zijn zo zeer goed haalbaar.
Ook in handgeschakelde auto?s.
Gewoon snelheid maken, koppeling intrappen en laten uitrollen, tot een bepaalde minimum snelheid.
Dan de handeling herhalen.
Een erg effici?nte manier van je voort bewegen.

Maar...

Nee, het is erg vermoeiend om dit lang te doen.
O?k voor het verkeer achter je!

Ik vind het een interessante techniek, ben blij dat ik er vanaf weet en weet hoe ik ?m moet toe passen.
Maar na een paar keer op die manier woon-werk gependeld te zijn geloofde ik het wel.

De cruise control is en blijft me teveel comfort geven om daar van af te zien om wat benzine te sparen.
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.719
458
83
Tot nu toe heb ik met de auto nog niet "geflipperd". Ik denk dat je op de door jou beschreven manier geen extra energie "wint", maar slechts de hybride accu wat extra oplaadt. Immers, als je de auto gewoon laat uitrollen naar bijvoorbeeld een rotonde in de "zwarte pijlen stand" is de motor uit en werkt de electromotor net niet als dynamo en wordt de ladingstoestand van de hybrideaccu dus ook niet veranderd. Je gebruikt dus puur de kinetische energie die nog in de automassa aanwezig is om deze te laten uitrollen.

Dat heb ik verkeerd verwoord, uiteraard krijg je geen "extra" energie. Je krijg wat energie terug.
Op het moment dat je toch moet remmen kan je dat beter doen op de motor (door terug te schakelen) dan d.m.v. de rem. Remmen met de rem levert minder energie op dan remmen op de motor en kost ook nog eens remblokken. Laten uitrollen is natuurlijk nog beter, maar daar heeft toch niemand tijd voor?! :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Metalfreak en Arbitrator

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Remmen met de rem levert minder energie op dan remmen op de motor en kost ook nog eens remblokken. Laten uitrollen is natuurlijk nog beter, maar daar heeft toch niemand tijd voor?! :)

Als pensionado heb je die tijd wel :D maar ik begrijp je punt. Uitrollen is zeker niet altijd mogelijk.
 

Dietrich

Actief
16 mrt 2018
256
89
28
Als je wilt weten hoe de fabrikant het bedacht heeft moet je de auto gewoon het werk laten doen.
Als je bijvoorbeeld op CC 120 hebt gereden en je wil terug naar die snelheid dan hervat je die snelheid door de CC hendel naar boven te drukken.

Die acceleratie is dat wat ze bij Toyota/Lexus uitgedokterd hebben, probeer dat te evenaren want dat gaat echt niet met een slakkengangetje, snel en effici?nt terug op snelheid dus.

Ga als je 120 wilt rijden iets boven die snelheid rijden 122 ofzo, zet de auto op CC, wacht even tot de auto in die modus zit en tik dan de CC hendel een keer terug, zodat de CC snelheid op 120 uitkomt.

Zo doe ik het al jaren en de verbuikscijfers zijn navenant.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Als je wilt weten hoe de fabrikant het bedacht heeft moet je de auto gewoon het werk laten doen.
Als je bijvoorbeeld op CC 120 hebt gereden en je wil terug naar die snelheid dan hervat je die snelheid door de CC hendel naar boven te drukken.

Die acceleratie is dat wat ze bij Toyota/Lexus uitgedokterd hebben, probeer dat te evenaren want dat gaat echt niet met een slakkengangetje, snel en effici?nt terug op snelheid dus.

Dat doe ik ook doorgaans - in de ECO stand. Is er daar nog iets te winnen door ipv de ECO stand tijdelijk de "normal" of "sport" stand te gebruiken? Er is ergens natuurlijk een optimum om zeg van 80 naar 120 te versnellen voor wat betreft "snel en efficient".

Ga als je 120 wilt rijden iets boven die snelheid rijden 122 ofzo, zet de auto op CC, wacht even tot de auto in die modus zit en tik dan de CC hendel een keer terug, zodat de CC snelheid op 120 uitkomt.

Wat is het effect precies van het lichtjes terug tikken? Neemt de regelnauwkeurigheid van het "brein" toe bij een vraag naar slechts een minieme snelheidsverandering?

Bij een rit op een af en toe zeer licht stijgende of dalende autoweg is me gisteren wel opgevallen dat het "samenspel" van de rode, gele en blauwe pijlen voortdurend wordt aangepast bij "vals plat".
 

Dietrich

Actief
16 mrt 2018
256
89
28
Dat doe ik ook doorgaans - in de ECO stand. Is er daar nog iets te winnen door ipv de ECO stand tijdelijk de "normal" of "sport" stand te gebruiken? Er is ergens natuurlijk een optimum om zeg van 80 naar 120 te versnellen voor wat betreft "snel en efficient".



Wat is het effect precies van het lichtjes terug tikken? Neemt de regelnauwkeurigheid van het "brein" toe bij een vraag naar slechts een minieme snelheidsverandering?

Bij een rit op een af en toe zeer licht stijgende of dalende autoweg is me gisteren wel opgevallen dat het "samenspel" van de rode, gele en blauwe pijlen voortdurend wordt aangepast bij "vals plat".


In mijn NX gebruik ik vrijwel altijd ECO. Dat deed ik ook in mijn IS en in de Prius.
In de Prius haalde ik redelijk gemakkelijk 1 op 23 tot 1 op 25, met de IS kwam ik gemiddeld uit op 1 op 19.5, en de huidige NX ligt het verbruik rond 1 op 16/17.

Met dat lichtjes terug tikken simuleer je eigenlijk dat P&G principe, zonder dat je er veel moeite voor hoeft te doen.
Probeer het maar eens.

Overigens wordt onze NX boven de 135 wel wat dorstig, het frontaal oppervlak is toch wel enorm.
Ik heb ook gemerkt dat hybrides een sweetspot hebben, bij de Prius was dat bij 117 km per uur, bij de IS zelfs 127 en de NX 123, dan draait alles lekker, loopt alles soepel en is de auto op zijn zuinigst. Op onze laatste vakantie heb ik een hele tank benzine verreden met 105 km constant, en dan verbruikt de auto vreemd genoeg meer dan met 123 constant.