ES 300h vs GS 450h

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
310
251
63
Omdat mijn GS in onderhoud is heb ik vandaag de beschikking over een ES 300h President. De ES is in Europe de opvolger van de GS dus dit lijkt mij een mooie gelegenheid om ze eens met elkaar te vergelijken.

Het eerste wat mij meteen bij het instappen opviel is dat de stoelen in de ES wat steviger zijn. Ik weet niet of dit komt omdat mijn GS al wat jaartjes oud is (BJ 2012) maar het verschil is opvallend. Ik moet zeggen dat ik de wat steviger stoel merendeels wel prettig vind zitten, ik mis alleen de mogelijkheid om de kromming van de rugleunig te veranderen. Aan de andere kant heeft de ES de mogelijkheid om de lendesteun in hoogte te verstellen dus een comfortabele zitpositie vinden is in geen van beiden een probleem. Het stuur van de ES is een fractie dikker maar ligt goed in de hand.

Het tweede kleine detail wat me opviel is dat de binnenspiegel van de ES een stuk donkerder is. Misschien is dit een instelling ergens maar die heb ik dan nog niet gevonden.

Nadat ik alles had ingesteld reed ik weg en het was meteen duidelijk dat de ES een grotere draaicirkel heeft, het scheelt ongeveer een meter. Ondanks zijn formaat kan de GS 450 in aardig krappe hoekjes gemanoeuvreerd worden en met de ES is dit duidelijk lastiger. De ES heeft daarom meer camera's dan de GS, je hebt helikopterview en een camera aan de voorkant. Vooral dat laatste is prettig bij lage randjes die niet door de parkeersensoren worden opgepikt maar wel op bumperhoogte zitten.

Qua rijcomfort ontlopen de auto's elkaar maar weinig. De GS is misschien iets soepeler geveerd maar dat kan ook door het hogere gewicht komen. Het stuurgedrag van de ES is redelijk direct maar voelt een tikje afstandelijk aan. Na wat gewenning valt dat totaal niet meer op. Het optrekken gaat vlot genoeg om met alle verkeer mee te komen. Pas als je op de snelweg bij het inhalen het gas dieper intrapt merk je goed dat je met 120PK minder onderweg bent en ook de motor is dan beter hoorbaar dan in de GS. Dankzij zijn grotere motor kan de GS meer op koppel doen zodat het toerental laag blijft. Voor zover ik tot dusver heb kunnen beoordelen is de ES in het stadsverkeer merkbaar zuiniger dan de GS (16~18 km/l vs 10~15 km/l) maar op snelwegtempo is denk ik de GS weer een heel klein beetje in het voordeel. De ES zou van binnen extreem stil moeten zijn en dat klopt ook, zolang je niet te hard rijdt of teveel gas geeft. Ik vond op de snelweg dat het windgeruis nadrukkelijker aanwezig is dan in de GS. Bij het optrekken moet de motor van de ES meer toeren maken dan de GS en het geluid is ook wat hoger. Op dit punt is de GS duidelijk in het voordeel. Het geluid van de banden hoor je juist weer minder in de ES maar dat kan ook an de banden zelf liggen.

In het interieur zie je toch wel dat de ES v??l nieuwer is. Het scherm is helderder en heeft een hogere resolutie en de HUD is groter en in kleur. De afwerking is zoals we van Lexus gewend zijn absoluut top an alle knoppen en wieltjes voelen stevig aan. Het was even wennen dat de bediening van de cruise control nu op het stuur zit in plaats van een los hendeltje. En over de cruise control gesproken: hier laat de ES naar mijn mening een paar flinke steken vallen. Op de snelweg reed ik op de CC op de tweede baan, op de rechterbaan een vrachtwagen en voor me helemaal niets. Om de een of andere reden vond de CC het echter toch nodig om flink in te houden wat gevaarlijk had kunnen zijn als er een auto achter me had gereden. En zowel in de GS als de ES heeft de CC hetzelfde euvel: als de auto voor je versnelt duurt het vrij lang voordat de CC gas bijgeeft, dit zou best wat sneller mogen. Verder heeft de ES zaken als verkeersbordherkenning en lane keep assist maar ik heb hier zelf geen voordeel aan kunnen ontdekken.

Tot slot heb ik ook de zitruimte achterin en de bagageruimte nog even bekeken. Achterpassagiers hebben in de ES duidelijk meer beenruimte maar de bank had voor mij wat hoger mogen staan, of in elk geval de voorkant van de bank een beetje verhogen zodat je bovenbenen wat meer steun krijgen. Misschien staat de bank wat lager vanwege de wat sterker aflopende daklijn van de ES, de hele tijd met je hoofd tegen het dak aanzitten is ten slotte ook redelijk onplezierig. De rugleuning achterin is bij de ES verstelbaar dus dat is dan weer een pluspunt. De bagageruimte van de ES is dieper maar lager dan de GS en het volume ontloopt elkaar maar een paar liter. Welke van de twee prettiger is, isdus vooral een kwestie van persoonlijke voorkeur.

Tot slot nog even een plaatje van de ES:

20191216_121711-M.jpg


Alles bij elkaar genomen is de ES een uitstekende reisauto waarin een rit van een paar honderd kilometer aanvoelt als een blokje rond. Zou ik er zelf een kopen? Als de GS echt aan vervanging toe is zou ik na wat gewenning best met een ES uit de voeten kunnen maar ik zou het vermogen van de GS vast nog wel een tijdje blijven missen.

Jarno
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
692
617
93
Interessante "appels en peren" vergelijking. Ik heb niet in een ES gereden, maar je bevindingen kloppen wel zo ongeveer met wat ik verwachtte. Meer geluid bij optrekken, ja, die kleinere motor moet harder werken. Grotere draaicirkel: het directe gevolg van voorwielaandrijving. Moderner infotainment: inmiddels is veel meer mogelijk dan een aantal jaren geleden, En wat de adaptieve cruisecontrol betreft: die kijkt kennelijk enigszins breed voor je uit - als je dus die vrachtwagen inhaalt denkt je auto dat er opeens iemand van rechts komt - en dus wordt er afgeremd. Het "te laat" versnellen zal wel een ingebouwde veiligheidsfactor zijn: als je accelereert wordt je geacht wat meer afstand tot je voorligger te houden...Persoonlijk ben ik geen liefhebber van adaptieve CC en LKA - de kans dat je als bestuurder "indut" omdat de auto zelf de weg wel weet is niet bevorderlijk voor je levensduur.

Voor mij lijkt een ES toch niet echt een alternatief voor een GS 450h. Een beetje grof zou je de ES kunnen zien als een behoorlijk gepimpte Camry. Daar kun je natuurlijk prima mee rijden, maar het is toch anders. Afgezien van het lagere vermogen (dat wellicht in de toekomst nog wat zou kunnen vergroot) is mijn voornaamste bezwaar de voorwielaandrijving. Dat leidt tot een merkbaar grotere draaicirkel en het stuurt natuurlijk ook anders. Hoe beviel de aandrijflijn verder?
 

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
310
251
63
Ach het is een kwestie van je rijstijl aanpassen op de capaciteiten van de auto. Zodra er wat meer vermogen gevraagd wordt gaat de motor meteen hoog in de toeren zitten en dat hoor je uiteraard. Met de GS weet je dat je altijd vermogen in reserve hebt en met de ES moet je bij het inhalen eerder denken "ik wacht nog even een autootje". Een 0-100 tijd van pak-em-beet 9 seconden is voldoende om vlot mee te komen met het verkeer maar ik denk dat de ES op vakantie in de bergen het nog wel eens moeilijk zou kunnen krijgen. Wat dat betreft dus geen enkele verrassing. Ik heb de ES dan ook heel zorgvuldig de "opvolger" van de GS genoemd en niet de "vervanger" want dat is het niet. Zoals je zelf al zegt, appels en peren.

Jarno
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
961
499
63
De ES is in feite een veredelde Toyota Avalon (die staat een stap boven de Camry) en de GS is een veredelde Toyota Crown.
De vergelijking met de GS450h gaat op 2 punten mank: ES is een lager segment, maar nieuwer en de GS heeft 2 cilinders meer.

Ik ben dan ook er nieuwsgierig naar de afweging tussen een (oude) GS300h en een nieuwe ES300h.
De belangrijkste verschillen qua dimensies, ophang, aandrijflijn (rwd vs fwd) etc etc komen dat beter tot uiting.
 

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
310
251
63
Ik ben dan ook er nieuwsgierig naar de afweging tussen een (oude) GS300h en een nieuwe ES300h.

Dat zal iemand anders dan moeten doen want ik heb geen GS 300 ter beschikking en inmiddels ook geen ES 300 meer. Ben weer terug in mijn ouwe vertrouwde GS 450h en dat bevalt me prima. :oops:

Jarno
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

LEX(D)US

Actief
20 sep 2019
159
152
43
Dus wat blijft er straks nog over voor de V6 liefhebbers. Ik vind persoonlijk dat er teveel 300h in de Lexusmodellen zit , met als ultieme "misser" de RC. Waarschijnlijk is de ruimte te krap , maar
als er 1 model een 450h zou moeten dragen is deze het wel. Nu is het een schaap in wolfskleren , terwijl de overstap naar V8 heel zwaar gestraft wordt in dit land.
Ik hoop nog lang genoeg in de GS450h te kunnen rijden , wat echt een exclusieve auto blijkt te worden, totdat er toch een leuk alternatief is , of dat mijn rug zo krom is dat ik toch in een hoge 300h plaats moet nemen ...;)
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
961
499
63
Dus wat blijft er straks nog over voor de V6 liefhebbers. Ik vind persoonlijk dat er teveel 300h in de Lexusmodellen zit , met als ultieme "misser" de RC. Waarschijnlijk is de ruimte te krap , maar
als er 1 model een 450h zou moeten dragen is deze het wel. Nu is het een schaap in wolfskleren , terwijl de overstap naar V8 heel zwaar gestraft wordt in dit land.
Ik hoop nog lang genoeg in de GS450h te kunnen rijden , wat echt een exclusieve auto blijkt te worden, totdat er toch een leuk alternatief is , of dat mijn rug zo krom is dat ik toch in een hoge 300h plaats moet nemen ...;)

hear hear
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Ik heb zelf met veel plezier gebruik gemaakt van de twee dagen proefrit in de ES300h toen mijn GS in onderhoud was. Jouw review is erg herkenbaar. Ik vond het interieur fantastisch mooi, en de bediening logisch. Ik kreeg de F-sport mee. Ik weet niet of het voor elke uitvoering van de ES geldt, maar deze was uitgerust met het LFA-dashboard. Geinig.

De 300h motorisering is voor een dergelijke zware wagen n?t te licht naar mijn smaak. Wanneer je rustig met het verkeer meegaat doet-ie zijn werk maar als je wat wil doorrijden dan hoor je de aandrijving zwoegen. De GS450h doet dat aanmerkelijk onmerkbaarder. Zuinig issie dan weer wel.

Mijn GS heeft Xenon, de ES LED. Vind ik een verbetering. Maar het high-beam systeem leidde bij tegenliggers t?ch tot irritaties, weer snel op handmatig grootlicht overgestapt.

Niet echt verschil gemerkt agv voorwielaandrijving. Maar ach, sportief rijden in een dergelijke sloep ....
 

PJL

Actief
29 jun 2015
165
39
28
Ik heb inmiddels ook diverse keren een ES meegekregen als tijdelijke vervanger van mijn GS 450h. Het is natuurlijk net wat je gewend bent qua vermogen. In een ES met 4 personen aan boord en op de autoroute, die hier nogal omhoog en weer omlaag loopt (A 65 even voor Pau) heeft de ES het bijna moeilijk. Natuurlijk je komt er, maar met het nodige "geweld". In mijn RC 300h zat ik nooit met 4 personen, maar die vond ik in de bergen ook niet echt fijn. En stinken als je bovenaan de pas was aangekomen.
Ik kreeg ooit een LC mee. Met de motorisering van de GS 450h. In die zeer fraai auto vond ik de 350 paarden eigenlijk ook tekort schieten. Je verwacht in zo'n beauty brute kracht en dat levert slechts de V8, die hier in Frankrijk overigens even duur is (maar vrijwel niet verkocht).
Het aardige van een GS is dat de draaicircel erg kort is (zeker met een meesturende achteras), waarmee je als het ware kort kunt slalommen. Ik vond de ES in de stad minder aangenaam manoevreren. Maar alles went...

Qua interieur wint de ES het overigens ruim van de GS. Daar zie je dat de tands des tijds zijn werk doet.
 

Citrofiel1975

Hoort erbij
8 nov 2022
91
55
18
Oud draadje maar toevallig rij ik nu een 3.000 km een GS300h - en heb met de verlate afleverbeurt nu een nagenoeg nieuwe ES300h meegekregen. Enige manco: de GS300h is een BusPro, dus vooral comfy, de ES300h is een F-sport-edition geloof ik (geen echte Sport+, wel de opsmuk aan grote zwarte wielen e.d.).

Mijn indruk: de aandrijflijn voelt in NL nauwelijks anders. De nieuwere ES300h lijkt nóg zuiniger, al blijft de GS me ook verbazen. De voorwielaandrijving voel je in rustig verkeer niet, alleen de grote draaicirkel merk je gelijk. Denk dat ik in de Franse bergen het verschil pas zou voelen, of ik moest zin hebben in klaverblad rossen. Maar daar nodigen zowel de GS als de ES niet direct toe uit. En de wat lome vermogensopbouw van de Lexus zorgt ook niet voor zenuwachtig stuurgedrag bij accelereer zoals de vaak té agressief afgestelde VAG-voorwielaandrijvers nogal last van kunnen hebben.

Eindelijk CarPlay dus geen gedonder meer met altijd-achterlopende-fabrieksnavi, heerlijk in de ES. Wel viel tijdens een telefoongesprek van 35 minuten meermalen de verbinding een seconde of 5 weg, zowel voor mij als voor de andere kant van de lijn. Nogal hinderlijk, wellicht incidenteel.

Het interieur is voor mij wel écht een afknapper. Ja, er zitten modernere lijnen in - maar de consistentie is niet op het niveau van de GS. De analoge klok is bij de GS bijvoorbeeld prachtig in het interieur opgenomen, waarbij deze in de ES "over" leek en toen maar gekunsteld in het mediascherm erbij gezet is? Ook de materialen van bijvoorbeeld de ventilatie-openingen en de volumeknop (in GS nog echt brushes aluminium, ook zonder ML audio) doen veel minder high-end aan. En ook die van de stuurhendels, wat ik een erg belangrijk "touchpoint" vind, dat merk je zo vaak per rit.
Het F-Sport dash vonden zowel dochter als ik erg druk/vol - ik weet niet of een Business/Luxury ook in de ES nog een ander instrumentarium krijgt?

Het exterieur is moderner maar mij ook te druk - ik ben een ouwe lul aan het worden die met weemoed terug denkt aan statige bolides als de Lancia Kappa, de BMW E34/E39, de Alfa 164, mijn XM. Chique zonder opdringerig te zijn. De verplichte moderne agressieve look vind ik vaak over-the-top, de Mazda 6 was daar een zeldzaam lichtpuntje. En ook de "opgelegde" kofferdeksels, ik ben er onderhand aan gewend maar waarderen kan ik ze nog niet. Dan zie ik liever de wellicht wat anonieme pre-facelift GS dan de "KIJK-NAAR-MIJ!!!" ES.

Dus: ik denk dat ik op CarPlay na blij ben morgen of zaterdag weer mijn GS in te mogen stappen. Zelfs met 11.000km vs 254.000km...

Dat zal iemand anders dan moeten doen want ik heb geen GS 300 ter beschikking en inmiddels ook geen ES 300 meer. Ben weer terug in mijn ouwe vertrouwde GS 450h en dat bevalt me prima. :oops:

Jarno