Half jaar GS 450h

LEX(D)US

Actief
20 sep 2019
157
134
43
Na een km of 10000 in een half jaar tijd wil ik mijn bevindingen tot nu toe even met jullie delen.

De keuze werd in eerste instantie bepaald door mijn ervaring met een GS300 uit 2006.
Daar heb ik 100000 heerlijke kilometers in gereden.
De RX350 was een stuk minder soepel ( nerveus met wegrijden ,alleen "snow" stand loste dat op) en zat na langere tijd niet lekker.
Dat het uiteindelijk een rode GS450h zou worden had ik zelf nooit voorspeld maar dat heb ik al uitgelegd bij de introductie.
Mijn tip is als je twijfelt bij het zien van de foto's , gewoon heen gaan en kijken, kan een hele andere ervaring zijn.


De looks:

Ik vind de sedan prima in balans vanaf de zijkant bekeken.
Zeker bij de F sport is de achterkant echter wel behoorlijk anoniem vergeleken met de voorkant.
Lak en glans zijn van uitzonderlijke klasse ( zeker ivm mijn voorgaande Mazda 3 )
De antraciet grijze 19" velgen maken het helemaal af.


Rijeigenschappen:

Werkelijk precies zoals ik het hebben wil. Een ongelooflijke souplesse en kracht bij optrekken en een heerlijke rust bij cruisen. ( 1000 toeren bij 120km/h ??? }
Het komt zelden voor dat het "CVT loeien" , zoals de journalisten maar blijven bl?ren , bij extra snel optrekken boven de 4000 toeren komt.
Dit loeien klinkt trouwens heerlijk met een V6:oops:

De wegligging is prima , drempels en andere ellende worden goed gefilterd. En het bochtengedrag , mede door de meesturende achterwielen, is voor zo een grote auto waanzinnig goed.
De S+ modus geeft een goede extra stabiliteit bij hogere snelheden.
Je voelt wel dat je in een zware auto rijd , zeker bij een noodstop heuveltje af :relieved:. Remt verder wel goed.
Verbruik vind ik waanzinnig goed voor dit monster van ca 350pk. In deze ( zachte dat wel ) wintertijd zit ik tussen 13,5 - 14 km per liter.
Dat is net zoveel als de Starlet van mijn vriendin...


Binnenkant:

Ik heb de zwart leren binnenkant met alu kleurige afwerking. Ziet er goed uit en kwalitatief mooi materiaal. De alu lijsten zijn wel gevoelig voor aanrakingen , hier en daar zit een deukje.
De stoel is werkelijk in alle standen verstelbaar , als je hier niet lekker in kan zitten heb je of een hernia of ben je een zeikerd.
Praktisch is het jammer dat de achterbank niet naar voren kan klappen , dat hebben ze bij de IS300h wel voor elkaar.
De witte binnen en dashboard verlichting is duidelijk en goed instelbaar. De belangrijkste functies voor bv verwarming zijn dvmv knoppen direct oproepbaar.
En gelukkig maar , want nu kom ik bij mijn eerste ergernis waar ik de heren journalisten wel gelijk in moet geven , de muis icm de 2 gesplitte schermen:mad:
Zonder in detail te gaan vond ik de draaiknop in de Mazda veel simpeler en intu?tiever werken , waardoor je langer naar de weg voor je kon kijken ipv waar die muis nu weer zit.

Navigatie gebruik ik niet veel , maar werkt prima als ik het nodig heb.
Verkeersinfo vraagt net weer een paar handelingen teveel voordat je het juiste wegnummer te pakken hebt

De Mark Levinson audio is prachtig helder en nooit irritant. De echte bas fanaten zullen vaak de diepe sub missen. Ik heb de fader ook tussen midden en achter staan omdat de voorspeakers slechter met bassen om kunnen gaan in de middenstand. De manier hoe je in het instelmenu komt hiervoor vind ik ook omslachtig
DAB radio functioneert prima en schakelt soms naadloos over naar FM als er even geen ontvangst is.( wat een verschil )
USB heeft een eigen leven , onthoudt soms niet waar hij gestopt is en ook niet de random instelling .
DVD uiteraard alleen met de handrem er op beeld ( wie deblokkeert dit voor weinig? :p) en helaas in mijn 2013 versie altijd een gesplit scherm. Een 007 scene klinkt wel weer gaaf...
HUD , stoel en stuurverwarming , stoelverkoeling , allemaal fijne opties. Stuur ligt goed in de hand.
Automatisch groot licht nog niet echt kunnen testen , bij iets te veel omgevingslicht werkt het niet.
Ruitenwissers gaan soms bij motregen al in de snelste stand , even naar normaal en dan weer terug naar auto lost dat op.


Conclusie:

Wat mij het meeste opvalt is de totale onbekendheid van dit model bij mijn priv? en werkomgeving. Is natuurlijk ook niet zo gek met zo weinig aantallen in NL
En dat is gelijk ??n van de redenen waarom ik deze auto heb.
Samen met de geweldige kracht en souplesse van de hybride met de uitstervende :cry: V6 , de betrouwbaarheid , de zuinigheid en de heerlijkheid .:giggle:

Amen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Heino081076 en EvL

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Conclusie:

Wat mij het meeste opvalt is de totale onbekendheid van dit model bij mijn priv? en werkomgeving. Is natuurlijk ook niet zo gek met zo weinig aantallen in NL
En dat is gelijk ??n van de redenen waarom ik deze auto heb.

Ik kan me prima vinden in je conclusie. De GS gen 4 zie je erg weinig en zeker de 450h uitvoeringen. Het aanbod van gebruikte GS'en is beperkt en dan gaat het meestal om 300h uitvoeringen. Op de een of andere manier is men er nooit in geslaagd om de auto goed te positioneren als een alternatief voor de Mercedes E, de Audi A6 en de BMW 5 modellen. Qua afmetingen klopt dat wel zo ongeveer, maar kennelijk vinden rijders van die modellen een GS niet voldoen aan de door hun gewenste rijeigenschappen en statusbijdrage. Ik denk dat je een GS beter had kunnen positioneren als een alternatief voor de Volvo sedan, Saab 9 modellen en de Citroen C6. Berijders die ook wat "tegendraads" zijn in hun keuze - in staat een nieuwe auto in de GS prijsklasse aan te schaffen en daarbij niet beperkt door de voorwaarde "made in Germany".

Zelf heb ik gemerkt dat mensen vaak vragen waarom je een GS hebt aangeschaft (en dan min of meer op een toon die duidelijk maakt dat ze aan je verstandelijke vermogens beginnen te twijfelen...). Als ze dan op een keer niet kunnen voorkomen om een stukje (of nog beter een langere afstand) mee te rijden, zie je ze langzamerhand van gedachten veranderen. Helaas voor hen te laat om er nog een aan te schaffen :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Heino081076

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Conclusie:

Wat mij het meeste opvalt is de totale onbekendheid van dit model bij mijn priv? en werkomgeving. Is natuurlijk ook niet zo gek met zo weinig aantallen in NL
En dat is gelijk ??n van de redenen waarom ik deze auto heb.
Samen met de geweldige kracht en souplesse van de hybride met de uitstervende :cry: V6 , de betrouwbaarheid , de zuinigheid en de heerlijkheid .:giggle:

Amen.
 

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
306
249
43
Ik moet zeggen dat det allemaal heel erg bekend klinkt, tot en met het rare gedrag van de ruitenwissers aan toe. Toyota schijnt inderdaad chronisch onbekwaam in het ontwerpen van infotainment systemen, of in elk geval de interface ervan. Van het automatische grootlicht kan ik niet enthousiast worden omdat het vaak te lang duurt voordat een tegenligger gedetecteerd wordt en dat levert dan toch wat ge?rriteerde medeweggebruikers op.

Voor de rest valt er weinig te klagen over de GS 450h. Snel, comfortabel, betrouwbaar en relatief zuinig. Klanten en collega's die met me zijn meegereden waren zonder uitzondering aangenaam verrast. ??n klant vroeg zelfs of ik de auto van de directeur had gestolen :) maar de directeur heeft "maar een BMW. :p Het zal ook wel een kwestie zijn van "onbekend maakt onbemind" hoewel er volgens deze site toch zo'n 400 GS 450's op kenteken staan.

Ik maak me eigenlijk alleen zorgen over wat ik zal gaan rijden als mijn GS uiteindelijk echt op is. Lexus heeft geen echt alternatief meer, de ES 300h voelt in vergelijking maar log en langzaam aan en de IS is toch wat kleiner en minder comfortabel. GS 450h uit de USA importeren dan maar of anders hopen dat Lexus met een betere BEV komt dan de UX 300e.

Jarno
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Ik vind het automatisch grootlicht echt briljant werken in mijn facelift 4GS. Ben nog geen enkel keer teruggeflitst. Ik heb wel de Matrix Led koplampen, wellicht dat die beter werken dan de standaard koplampen.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Ik maak me eigenlijk alleen zorgen over wat ik zal gaan rijden als mijn GS uiteindelijk echt op is. Lexus heeft geen echt alternatief meer, de ES 300h voelt in vergelijking maar log en langzaam aan en de IS is toch wat kleiner en minder comfortabel. GS 450h uit de USA importeren dan maar of anders hopen dat Lexus met een betere BEV komt dan de UX 300e.

Ik denk dat dat alternatief er wel gaat komen. Het gat tussen een LS en een ES is erg groot en daar zit wel ruimte voor iets innovatiefs. Over een paar jaar een "Mirai-achtige"? De techniek begint volwassen te worden en uiteindelijk zal dat waterstoftanknet er wel komen. De huidige infrastructuur voor stekkerauto's zal nooit toereikend zijn om iedereen te laten rijden. "Electrisch tanken" duurt voor de veelrijder gewoon te lang en als iedereen dat tegelijk wil slaan letterlijk de stoppen door. Er zijn nu al landen waar de electrificatie tegen de grenzen van de bestaande infrastructuur oploopt (Zweden, Duitsland, Belgie). Gewoon nog 10 jaar doorrijden met je huidige auto.....
 
  • Leuk
Waarderingen: RoelVB

LEX(D)US

Actief
20 sep 2019
157
134
43
Ik denk eerlijk gezegd ook dat waterstof een vlucht gaat nemen de aankomende jaren.
Als Toyota , Hyundai en zelfs Shell er nu volle vaart mee bezig zijn moet daar toch wat uitkomen.
Ben trouwens benieuwd of de grote oliemaatschappijen al niet een langere tijd een scenario hebben vastliggen voor de toekomst.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Ik denk eerlijk gezegd ook dat waterstof een vlucht gaat nemen de aankomende jaren.
Als Toyota , Hyundai en zelfs Shell er nu volle vaart mee bezig zijn moet daar toch wat uitkomen.
Ben trouwens benieuwd of de grote oliemaatschappijen al niet een langere tijd een scenario hebben vastliggen voor de toekomst.

Shell experimenteert al sinds decennia met waterstof en dat geldt ook voor diverse autofabrikanten en andere oliebedrijven wereldwijd. Het is op dit moment nog een kostenprobleem - de huidige waterstofauto's zijn veel te duur om aantrekkelijk te zijn. Ze zijn dat omdat ze min of meer quasi handmatig in zeer kleine aantallen worden gemaakt, van de eerste generatie Mirai zijn er slechts 10,000 verkocht wereldwijd. Die had je dus in een week kunnen maken op een efficiente productielijn. Voor de gebruiker geldt daarnaast dat er (nog) weinig tankgelegenheden zijn, een aantal dat wel langzaam stijgt. In Parijs rijden 500 Mirais als taxi, in Den Haag zijn er door een taxibedrijf 70 gepland waarvan de helft inmiddels is afgeleverd.

Iedere oliemaatschappij is bezig zich om te bouwen tot energieleverancier. Op zich is dat geen nieuws - vele hebben zich in het verleden ook bezig gehouden met kolenwinning en zelfs kernenergie. En daarmee stopt men weer wanneer er veel maatschappelijke weerstand ontstaat en er niets meer aan kan worden verdiend omdat de vraag instort. Inmiddels zie je ze investeren in windparken. Nog niet of niet meer in zonne-energie - op dit moment is dat geen winstgevende activiteit voor ze. Het sommetje is vrij simpel: wat brengt het meest op - investeren in fossiele brandstof of in alternatieven. Zolang de vraag naar alternatieven in verhouding klein is, is de markt te klein voor dergelijke grote ondernemingen. Eigenlijk kan alleen de overheid door wetgeving sturend optreden, zolang dat niet gebeurt zal de consument geen auto's kopen omdat hij bijna nergens kan tanken en er komt geen tankgelegenheid bij omdat er bijna geen auto op rijdt....

Op een raffinaderij is men zeer bedreven in het maken van waterstof, het vormt een belangrijke component in allerlei conversieprocessen. Het maken is dus op zich geen probleem, maar er is wel veel electriciteit voor nodig. Wanneer je "overtollige" electriciteit (bijvoorbeeld s'nachts opgewekt door windparken) tijdelijk op de een of andere manier zou kunnen opslaan voor later gebruik gaat dat plaatje er anders uitzien. Men is bezig met allerlei experimenten, maar die hebben nog niet het stadium van commerciele levensvatbaarheid bereikt. Dat is overigens niet nieuw: de eerste fuelcell werd al ontwikkeld in 1839, maar was toen nog hopeloos onbetrouwbaar.... De eerste electrische auto was er al in 1890 - en electrische auto's werden snel vervangen door makkelijk en snel te tanken benzineauto's.

Voor (heel veel) achtergrondinformtie, zie: https://www.shell.com/energy-and-in...87972db5212be68d1fb2e8/shell-h2-study-new.pdf
 
  • Leuk
Waarderingen: LEX(D)US

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.087
4
790
113
Onbekend maakt onbemind... Toen ik elf jaar geleden m'n eerste Lexus kocht was ik eigenlijk op zoek naar een Toyota Avensis, maar daar stond ook een IS 200. Proefrit gemaakt en tien minuten later verkocht! Ik denk dat de meeste mensen het merk nauwelijks kennen en mensen met een behoorlijk leasebudget gaan daarom standaard voor een dikke Duitser. Eigenlijk is dat beter voor ons want hierdoor rijden wij een stuk exclusiever.
 
  • Leuk
Waarderingen: Verwijderd lid 3623

LEX(D)US

Actief
20 sep 2019
157
134
43
Uiteindelijk zal dat omslagpunt toch een keer komen dat een andere energievorm meer gaat opleveren dan de "olie" , gestimuleerd door de overheid of niet.
Hoe gaat je netwerk van tankstations er dan uitzien . Het zal nog jarenlang een mix blijven denk ik.
Als je dan komt aanrijden zal je het juiste laantje moeten kiezen voor LPG , aardgas , waterstof , laadpaal , benzine en ergens achter het muurtje uit zicht diesel.:p

Higgie
En dan moet je ondanks een behoorlijk leasebudget het ook nog mogen om vrij te kiezen voor een merk.
Het is wel heel vaak VAG en zwart.
 

LEX(D)US

Actief
20 sep 2019
157
134
43
Nee , hier heb ik gelukkig tot nu toe geen last van. Bij welke snelheid speelt dit?
Is dat er langzaam maar zeker ingeslopen of was het opeens aanwezig?
 

JDB

Actief
20 jun 2010
286
0
0
Het begint bij 120 km/u. Ik weet niet of het er langzaam is gekomen. Ik heb de GS pas 7 maanden, maar heb er nog maar weinig autosnelweg mee gereden. Ik had het wel eens opgemerkt, maar dacht dat het aan de aftermarket velgen lag, niet dus. Het blijkt een gekend probleem te zijn bij de F sport.
 

LEX(D)US

Actief
20 sep 2019
157
134
43
Ik lees eerlijk gezegd voor het eerst dat dit een gekend probleem is bij specifiek de F sport. Waar lees je dit en is daar dus niets voor gevonden?
Toch zou ik de tip van Frank2b eerst checken en zeker bij het simpelste beginnen. Hoe oud zijn de banden ( ondanks misschien nog goed profiel ) en zitten er echt geen afwijkingen in.
Met 265 achter ga je dat wel voelen.
Aftermarket velgen die veel pasringen gebruiken. Soms ook een optelsom van factoren. Ik zou daarna balanceren en uitlijnen zeker nog proberen voordat het misschien gezocht moet worden in het systeem voor de meesturende achterwielen. Dat zou je dan bijna gaan denken als het echt een F sport probleem is. Een Lexus dealer zou dit dan toch moeten weten.
 

JDB

Actief
20 jun 2010
286
0
0
Het probleem wordt door PJL op dit forum ook aangekaart in ?even voorstellen? en ik heb dat nog ergens gelezen.
Bij Lexus Gent stellen ze een software update voor en als dat geen oplossing is, willen ze silentblocs vervangen. Dat laatste is geen oplossing, want bij PJL bracht dat ook niets op.
Mijn GS is reeds uitgelijnd, ik heb 3 verschillende velgensets geprobeerd en ze zijn meermaals uitgebalanceerd, zowel mijn winterset, oem Lexus velgen, aftermarket velgen ...
Maar ik ben wel blij dat jouw GS Fsport er geen last van heeft !
 

PJL

Actief
29 jun 2015
157
34
28
Ik zie nu pas dat hier een review staat van een GS 450 H sport.

Ik heb die van mij inmiddels 2 jaar en ben door een diep dal gegaan met het apparaat. Heb hem een aantal keren willen dumpen....

Zonder in herhaling te vallen: werd zeer slecht afgeleverd bij 35.000 km. Trilde enorm. Heb tot vandaag (bijna 2 jaar na de aankoop) moeten wachten op een heerlijk rijdende auto. Er zijn voor de tweede keer modificaties uitgevoerd aan de meesturende achteras en onder zeer zware druk van mijn kant zijn nu eindelijk de schokbrekers vervangen alsmede diverse silentblocks.
Ik kom net terug van de concessionaire (2 uur heen en twee uur terug net als afgelopen maandag om hem te brengen). Maar ik heb nu eindelijk een GS zoals ik eerdere GS'en ken: als een blok op de weg, strak sturend en vooal geen trillingen en stil. De nieuwe banden (jawel de derde set reeds na de eerste vervanging op 36.000, daarna 52.000 en nu 71.000. De kapotte schokbrekers (2 duidelijk lek (LV en RA) zijn daar ongetwijfeld debet aan. Ik rijd vooral snelweg met deze auto. Bij mijn vorige GS werden de voorbanden bij 75.000 km vervangen. Volgens mij is mijn rijstijl niet veranderd.

De dealerorganisatie van Lexus France is een aanfluiting. Ik heb met aanwijzingen van Lexus NL (Lexus France beantwoordt geen mails van clienten) en met steun van mijn rechtsbijstandverzekering en twee experts uiteindelijk voor elkaar gekregen wat 2 jaar geleden had moeten gebeuren.

Na deze klaagzang wil ik positief eindigen: de auto stuurt heerlijk, heeft heerlijk veel vermogen en is stil.

Ik werd vanmorgen nog even gewezen op een bijzondere occasion bij de concessionaire: Er stond fraaie 500 LS uit november 2018 met 4.000 km op de teller voor het bijzondere bedrag van ? 72.000. Hetgeen een afschrijving van bijna 50k betekent. En een mooie start om met lagere afschrijvingen te beginnen. Ze raken dit soort demo's hier in Frankrijk aan niemand kwijt.
 

Redguy

Actief
19 apr 2014
175
30
28
Ik zie nu pas dat hier een review staat van een GS 450 H sport.

Ik heb die van mij inmiddels 2 jaar en ben door een diep dal gegaan met het apparaat. Heb hem een aantal keren willen dumpen....

Zonder in herhaling te vallen: werd zeer slecht afgeleverd bij 35.000 km. Trilde enorm. Heb tot vandaag (bijna 2 jaar na de aankoop) moeten wachten op een heerlijk rijdende auto. Er zijn voor de tweede keer modificaties uitgevoerd aan de meesturende achteras en onder zeer zware druk van mijn kant zijn nu eindelijk de schokbrekers vervangen alsmede diverse silentblocks.
Ik kom net terug van de concessionaire (2 uur heen en twee uur terug net als afgelopen maandag om hem te brengen). Maar ik heb nu eindelijk een GS zoals ik eerdere GS'en ken: als een blok op de weg, strak sturend en vooal geen trillingen en stil. De nieuwe banden (jawel de derde set reeds na de eerste vervanging op 36.000, daarna 52.000 en nu 71.000. De kapotte schokbrekers (2 duidelijk lek (LV en RA) zijn daar ongetwijfeld debet aan. Ik rijd vooral snelweg met deze auto. Bij mijn vorige GS werden de voorbanden bij 75.000 km vervangen. Volgens mij is mijn rijstijl niet veranderd.

De dealerorganisatie van Lexus France is een aanfluiting. Ik heb met aanwijzingen van Lexus NL (Lexus France beantwoordt geen mails van clienten) en met steun van mijn rechtsbijstandverzekering en twee experts uiteindelijk voor elkaar gekregen wat 2 jaar geleden had moeten gebeuren.

Na deze klaagzang wil ik positief eindigen: de auto stuurt heerlijk, heeft heerlijk veel vermogen en is stil.

Ik werd vanmorgen nog even gewezen op een bijzondere occasion bij de concessionaire: Er stond fraaie 500 LS uit november 2018 met 4.000 km op de teller voor het bijzondere bedrag van ? 72.000. Hetgeen een afschrijving van bijna 50k betekent. En een mooie start om met lagere afschrijvingen te beginnen. Ze raken dit soort demo's hier in Frankrijk aan niemand kwijt.


Mooi dat het eindelijk opgelost is, chapeau zullen we maar zeggen!
Maar wel best een onvoldoende voor de garagist over het feit dat deze de defecte schokbrekers niet eerder heeft opgemerkt.
En...hulde voor de volharding om met een Japanse toplimousine het Franse autolandschap te blijven trotseren :)
 

MrB

Nieuw hier
24 aug 2020
17
14
3
Ik maak me eigenlijk alleen zorgen over wat ik zal gaan rijden als mijn GS uiteindelijk echt op is. Lexus heeft geen echt alternatief meer, de ES 300h voelt in vergelijking maar log en langzaam aan en de IS is toch wat kleiner en minder comfortabel. GS 450h uit de USA importeren dan maar of anders hopen dat Lexus met een betere BEV komt dan de UX 300e.

Jarno

Dat heb ik dus ook, er is niks meer wat een echt alternatief is van Lexus na deze gs450h, hoogstens de RX450h, maar meer vanwege de ruimte. Zal nog eens een testritje moeten maken.
Zojuist weekje Duitsland gedaan met kids achterin (11/14 jaar), toch wat anders qua ruimte dan de phev hiervoor..... uiteraard niet te vergelijken, maar ruimte achterin valt toch een beetje tegen.
Toegegeven dat ik met 1.87 redelijk ver naar achteren zit, maar toch ....