GS450H 12v accu

Stoffelaar

Hoort erbij
26 feb 2014
79
7
8
Hallo leden ;-)

De 12v accu lijkt aan vervanging toe te zijn. Nu is mijn vraag aan jullie GS rijders: hebben jullie deze al eens vervangen? En daarnaast: waarom lopen de prijzen zo belachelijk uiteen.
Zelfs binnen de dealer zijn er grote prijsverschillen, verschillen van 300,- in de btw zijn geen uitzondering..
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
De originele Panasonic is echt super duur.
Wat belangrijk is dat je een AGM-accu hebt.

Een paar jaar geleden heb ik mijn 12v accu vervangen.
Ik heb bij de dealer een Bosch AGM accu gekocht voor ?178,-- en zelf ge?nstalleerd. (m.b.v. dit YT-filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=adqWSb8SppU&t=2s)

2 belangrijke punten van aandacht:
1. de temperatuursensor die aan de originele accu vast zit kun je met temperatuur tape (of zo iets) tegen de nieuwe aanplakken.
2. de dealer had mij een accu verkocht met een bredere 'voet' aan de onderkant waardoor hij niet in de accubak paste >_>. Daarnaast was de accu ook lager waardoor hij niet goed vast gezet kon worden.
De oplossing hiervoor was 1: met een figuurzaak de brede rand wegzagen en 2. een stuk hout op de bovenkant zodat de accu goed vastgeklemd kon worden.

Achteraf gezien was het een simpele klus, alleen het losmaken van de sensor was in eerste instantie een flink gepiel. En van te voren goed kijken naar de dimensies van de oude accu zodat hij goed past is ook een aanrader.
 

Stoffelaar

Hoort erbij
26 feb 2014
79
7
8
Bedankt voor de reacties! Het gekke is dat ik op alle sites waar ik heb gekeken mijn kenteken invul, er geen AGM uit de resultaten komt rollen. Dit is tegen de verwachting in.
Ik begrijp in ieder geval dat de accu van 500/600,- totaal niet nodig is..
 

Stoffelaar

Hoort erbij
26 feb 2014
79
7
8
Zojuist accu vervangen. Er zat geen AGM (maar een Panasonic s65d26l) accu in en er is ook gewoon een normale in teruggegaan (EFB). Ben bij de montage gebleven en er zat niet eens een losse temperatuur sensor oid aan.
Al met al dus de accu vervangen, dat leek me wel handig gezien de lange tijd die de auto?s tegenwoordig stil staan ??
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.087
4
790
113
ik heb hier ook nog even gekeken, volgens mij gebruikt onze lexus geen regeneratie naar de 12v accu maar alles naar het hybride pakket als ik me niet vergis.
wat denken jullie?

Ja klopt, de 12 volt accu wordt geladen via de HV hybride accu, zelfs als de motor niet aanstaat.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93

In dat verhaal wordt met name gewaarschuwd dat een normale accu niet blij is met een start/stop voorziening en dat een AGM accu bij relatief goedkope hybrides te duur is en daarom vaak naar een EFB type accu wordt uitgeweken. Lexus kiest kennelijk voor de duurste (en veiligste) oplossing. Of dat echt essentieel is, is niet helemaal duidelijk. Ten eerste verloopt het laadproces via de hybride accu - en dus zal er wel een voorziening zijn om overladen te voorkomen. Daarnaast is er het "slopen" van de accu via een start/stop system. Ook dat lijkt me minder waarschijnlijk - immers, dat start/stop systeem treedt pas in werking wanneer de verbrandingsmotor een bepaalde minimumtemperatuur overschrijdt. Bij een steenkoude motor is het systeem buiten werking - ter bescherming van in eerste instantie de motor omdat bij iedere te koude start extra slijtage zou optreden maar mogelijk ook ter bescherming van de accu (die daardoor veel minder vaak een zeer hoge startstroom zal moeten leveren). De hele opzet van het motorkoelsysteem is er op gericht om de motor zo snel mogelijk op een acceptabele temperatuur te krijgen - het is opvallend hoe snel de temperatuurmeter al begint uit te slaan na een koude start. In die tijd, zal echter de accu al weer grotendeels zijn bijgeladen - en het daarop mogelijke start/stop gebeuren zal slechts een fractie van de stroom vergen dan bij een echte koude start omdat motor, koelsysteem en mogelijk ook al de motorolie al behoorlijk op temperatuur zijn.

Lexus en Toyota lijken met hun hybrides bij de keuze van componenten veiliger en conservatiever te werk te gaan dan sommige andere fabrikanten. Zo wordt bijvoorbeeld nog steeds slechts in beperkte mate gebruik gemaakt van Li-ion batterijen en als dat al gebeurt bij nieuwere modellen vormen die Li-ion batterijen slechts een deel van het totale pakket van de hybrideaccu. Het gevolg daarvan is een inherent veiliger ontwerp bij aanrijdingen - in tegenstelling tot bijvoorbeeld Tesla's die op dat gebied inmiddels een niet-benijdenswaardige reputatie hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: RoelVB

Stoffelaar

Hoort erbij
26 feb 2014
79
7
8
In dat verhaal wordt met name gewaarschuwd dat een normale accu niet blij is met een start/stop voorziening en dat een AGM accu bij relatief goedkope hybrides te duur is en daarom vaak naar een EFB type accu wordt uitgeweken. Lexus kiest kennelijk voor de duurste (en veiligste) oplossing. Of dat echt essentieel is, is niet helemaal duidelijk.

Ik ben het zeker met je antwoord eens. Het onderstreepte en bold gedeelte had ik verwacht aan te treffen in de auto. Maar er zat niet eens een AGM in. Ook de sensor was nergens te vinden.
Weet dus eigenlijk nog steeds niet waar je nu goed aan doet. In ieder geval geen conventionele accu, dat begrijp ik dan weer wel ;-)
EFB lijkt me voor de GS gewoon meer dan voldoende te zijn, en qua prijs was deze in principe net zo duur als de AGM accu's die ik heb gevonden.
 

MarSmul

Nieuw hier
15 mei 2018
14
5
3
Mijn accu perikelen in deze corona dagen:

2 weken geleden wilde mijn 450h ook niet meer starten. De Panasonic S56D26L accu was dus helemaal leeg. Heb Lexus gebeld en ze kwamen super snel met een booster de auto weer starten. Erg netjes uiteraard. Vervolgens ben ik een flink stuk gaan rijden en even langs Lexus Eindhoven gegaan om de accu te laten doormeten. Daar kreeg ik uiteindelijk te horen dat de accu nog prima was. Sofar so good.

Auto thuis geparkeerd. 3 dagen later: leeg.

Dus toen dacht ik, oke, ik koop wel een nieuwe accu, dit schiet niet op. Kenteken via accudienst ingevoerd en een Varta Blue Dynamic E23 accu 12V 70Ah besteld.
Na ontvangst bleken de polen verkeerd om te zitten, dus daar had ik niets aan. Die kenteken check is dus een wassen neus.
Afin, accudienst gebeld, en ze ruilde hem om voor dezelfde accu met de de plus pool aan de rechterkant, zoals het in de Lexus hoort.

Ik heb de beugel om 'm vast te zetten nog flink moeten vervormen om hem stevig vast te krijgen, want de Varta is dus net te hoog, zucht. Ook daar: kenteken check, heb je niets aan.
Deze Varta heeft een hogere capaciteit en start-kracht vergeleken met het origineel, maar dat kan geen kwaad, voorkomt enkel dat de accu eerder leeg is (aangezien hij mee energie kan opslaan).

Punt is alleen, even later ben ik nog wat verder gaan zoeken en zag de info over AGM accu's! Het belangrijkste is dat laad-systemen van AGM accu's anders zijn als die van normale accus. Die Varta die ik heb gekozen is geen AGM accu, maar nu twijfel ik over de originele Panasonic Accu, of dat wel/niet een AGM accu is. Als het dat wel is, dan heb ik dus nu de verkeerde accu, want dan zou er wel degelijk een AGM in moeten, toch?

Ik lees hier van Stoffelaar dat de Panasonic S56D26L geen AGM accu is, maar weet je dat zeker?!
Als ik hier kijk (google search) https://www.yoycart.com/Product/578369658985/ dan staat er bij de specs wel degelijk AGM!?

Vroeger was dit allemaal veel simpeler :)

Anyway: wat denken jullie: moet er nou wel of niet AGM in?
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

wortelknager

Hoort erbij
28 sep 2013
65
34
18
Een jaar terug mijn 12V accu (gel accu) vervangen voor een standaard YUASA YBX5000 accu (?65,-).
Tot op heden werkt deze perfect (IS300h).
De 12V accu is alleen voor de accessoires, de motor start op het hybride accu pakket.
Ik zou mij geen zorgen maken en de accu lekker laten zitten.
 

Stoffelaar

Hoort erbij
26 feb 2014
79
7
8
je hoort de panasonic accu ook "klotsen" wanneer je ermee schudt. Dit is dan geen AGM accu volgens de specialisten omdat die even gek gezegd zelfs ondersteboven gemonteerd zou kunnen worden.
Daarnaast is die hele temperatuursensor ook nergens aangetroffen in mijn auto, waarvan Lexus Eindhoven aangaf super belangrijk te zijn en daardoor een duurdere accu in moest.
Dit werd overigens al direct tegengesproken door andere dealers, zij kregen namelijk meerdere opties voor accu's binnen het advies systeem (dit noemen ze 2e lijns producten)