Mijn accu perikelen in deze corona dagen:
2 weken geleden wilde mijn 450h ook niet meer starten. De Panasonic S56D26L accu was dus helemaal leeg. Heb Lexus gebeld en ze kwamen super snel met een booster de auto weer starten. Erg netjes uiteraard. Vervolgens ben ik een flink stuk gaan rijden en even langs Lexus Eindhoven gegaan om de accu te laten doormeten. Daar kreeg ik uiteindelijk te horen dat de accu nog prima was. Sofar so good.
Auto thuis geparkeerd. 3 dagen later: leeg.
Dus toen dacht ik, oke, ik koop wel een nieuwe accu, dit schiet niet op. Kenteken via accudienst ingevoerd en een Varta Blue Dynamic E23 accu 12V 70Ah besteld.
Na ontvangst bleken de polen verkeerd om te zitten, dus daar had ik niets aan. Die kenteken check is dus een wassen neus.
Afin, accudienst gebeld, en ze ruilde hem om voor dezelfde accu met de de plus pool aan de rechterkant, zoals het in de Lexus hoort.
Ik heb de beugel om 'm vast te zetten nog flink moeten vervormen om hem stevig vast te krijgen, want de Varta is dus net te hoog, zucht. Ook daar: kenteken check, heb je niets aan.
Deze Varta heeft een hogere capaciteit en start-kracht vergeleken met het origineel, maar dat kan geen kwaad, voorkomt enkel dat de accu eerder leeg is (aangezien hij mee energie kan opslaan).
Punt is alleen, even later ben ik nog wat verder gaan zoeken en zag de info over AGM accu's! Het belangrijkste is dat laad-systemen van AGM accu's anders zijn als die van normale accus. Die Varta die ik heb gekozen is geen AGM accu, maar nu twijfel ik over de originele Panasonic Accu, of dat wel/niet een AGM accu is. Als het dat wel is, dan heb ik dus nu de verkeerde accu, want dan zou er wel degelijk een AGM in moeten, toch?
Ik lees hier van
Stoffelaar dat de Panasonic S56D26L geen AGM accu is, maar weet je dat zeker?!
Als ik hier kijk (google search)
https://www.yoycart.com/Product/578369658985/ dan staat er bij de specs wel degelijk AGM!?
Vroeger was dit allemaal veel simpeler
Anyway: wat denken jullie: moet er nou wel of niet AGM in?