Performance / upgrade kits

Stoffelaar

Hoort erbij
26 feb 2014
79
7
8
Heeft iemand hier een goed onderbouwd idee waarom er voor de GS450H geen enkel performance of upgrade kit te koop is?
Denk hierbij dan aan een goede air intake of een uitlaatsysteem. Geen sjonnie open uitlaten of universele troep..

Ik kan toch niet de enige zijn die wat beleving zou willen toevoegen?
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Er zijn er relatief weinig van verkocht - en de eerste eigenaars waren waarschijnlijk meer geinteresseerd in rust en comfort dan "hoorbare" performance. Als deze auto's in de tweede of derde hand komen gaat er een ander publiek in rijden waarvan een deel mogelijk wel geinteresseerd is in modificaties. De markt is dus gewoon erg klein, al is er in Japan en de VS wel het een en ander te koop en dan met name zaken die de wielophanging en het remvermogen kunnen beinvloeden.

Een meer technisch argument zou kunnen zijn dat het aanbrengen van modificaties zoals een andere luchtinlaat of uitlaat mogelijk de nauwkeurig geregelde samenwerking tussen verbrandingsmotor en electromotor zou kunnen verstoren ofwel mogelijk aangepaste software nodig zou kunnen hebben. Tot nu toe is er bij mijn weten nog niemand in geslaagd aan die zorgvuldig door Toyota afgeschermde software te "sleutelen". Ook leveranciers van "chiptuning" weten er volstrekt geen raad mee en beperken zich tot het simpel beinvloeden van de reactie op de stand van het gaspedaal tussen stationair en volgas - in wezen niet anders dan je door de keuze van Eco/Normaal/Sport kunt bereiken, alleen met nog wat meer keuzemogelijkheden tussen Eco en Sport.

In Nederland zijn er wel een aantal bedrijven die een aangepast uitlaatsysteem kunnen leveren in roestvast staal. Dat valt te overwegen als het originele systeem aan vervanging toe is. Qua performance zal het niet veel uitmaken, tenzij je alles tussen motor en uitlaateinde zou vervangen. Wat je er wel voor krijgt is (desgewenst) een ander geluid en een "onverslijtbaar" systeem - je gaat er nauwelijks harder door maar door een luidere uitlaat heb je wel dat idee.

"Goede air intakes" is een rekbaar begrip. Over het standaard inlaatsysteem is door de fabrikant doorgaans goed nagedacht - zo snel mogelijk de motor opwarmen, daarna zo koel mogelijk en altijd een goede filtratie. Voor de meeste alternatieven geldt dat allemaal meestal niet. Ze zien er "racy" uit en dat kan voor de gebruiker van belang zijn, maar of het min of meer regelen van de inlaatluchttemperatuur net zo goed is, is maar de vraag. Qua filtering zijn ze niet beter - ik denk dat je met het originele luchtfilter minder cilinder- en zuigerveerslijtage zult ervaren dan met een "verbetert" filter.

Modificaties aan het onderstel zijn een stuk zinvoller: een "strutbar" om de veerpoten in bedwang te houden en eventueel iets "strakkere" torsiestabilisators zullen de op comfort getrimde auto een stuk "strakker" doen sturen. Desnoods ook andere veren en dempers, al zal dat uiteraard het comfort verminderen. Je kunt op die manier proberen er een BMW M type of een Mercedes AMG van te maken, maar daarmee help je wel het oorspronkelijke karakter van de auto om zeep.
 

Stoffelaar

Hoort erbij
26 feb 2014
79
7
8
bedankt voor de antwoorden!
Wat ik ben vergeten te vermelden is dat het me niet om de snelheid gaat. Niet om het "tunen" want dan had ik wel gelijk een turbo of compressor voertuig gekocht.

Het gaat om iets meer beleving.
Voor een GS350 kun je allerlei dingen vinden, goede kwaliteit en geen sjonnie troep, maar past dit dan allemaal niet op een 450H?
Zoveel zal bijvoorbeeld een luchtinlaat niet verschillen denk ik.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
bedankt voor de antwoorden!
Wat ik ben vergeten te vermelden is dat het me niet om de snelheid gaat. Niet om het "tunen" want dan had ik wel gelijk een turbo of compressor voertuig gekocht.

Het gaat om iets meer beleving.
Voor een GS350 kun je allerlei dingen vinden, goede kwaliteit en geen sjonnie troep, maar past dit dan allemaal niet op een 450H?
Zoveel zal bijvoorbeeld een luchtinlaat niet verschillen denk ik.

Ik schat in dat je daarvoor een account zal moeten maken op een Amerikaans Lexusforum.
Volgens mij wordt daar met name de GS300 / GS350 verkocht.
Wereldwijd is de GS-markt al relatief klein, laat staan het hybride-aandeel.

Naar wat voor beleving ben je op zoek?
Qua styling is het mogelijk om een kofferbak en dakspoiler te (laten) monteren.
Verder zou je nog naar F-sport accenten, velgen, remmerij unnen kijken.
Daarnaast is verlagen ook een optie (zie bijv. dit projecttopic: https://forum.lexusforum.nl/forum/lexusforum/projecten/127487-project-gs450h-f-sport)


Wat betreft uitlaatysteem, ik vermoed dat dat voor geen meter gaat klinken op een CVT.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.087
4
789
113
Een hybride schakelt niet, en soms stopt de motor.... Ik denk dat je met een aangepaste intake/uitlaat gewoon een kolereherrie gaat maken die soms spontaan wegvalt omdat je EV rijdt.
Met een klep en conventionele automaat zou het wel gaaf zijn. (kijk naar MrDaniel) Maar helaas, zoals Arbitrator al zegt wij hebben een CVT.
Wat je wel tijdelijk zou kunnen doen om te testen is de intakebox weghalen. Heb je een idee hoe dat gaat klinken...
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator