Winterbanden gs450h

Badabing

Hoort erbij
23 aug 2018
60
10
8
Hoi, welke winterbanden hebben jullie onder je GS? Ben uiteraard op zoek naar de meeste stille......
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.111
4
814
113
Winterbanden maken standaard een hoop herrie, in een Aygo valt dat niet zo op maar in een stille GS w?l.
Ik zou op een vergelijkings site kijken.

Ik ben de bron even kwijt maar het klinkt logisch:
Hoe grover het profiel, hoe beter de band presteert in de sneeuw, hoe meer lawaai deze maakt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Badabing

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
614
93
Ik heb de afgelopen winter met Bridgestone Blizzak LM500 gereden op een gen 4 GS 450h uit 2013. Dat is me zeer goed bevallen - ze waren stiller dan de Bridgestone Turanza zomerbanden die onder de auto zaten. Daarnaast was de stuurprecisie zeer goed, de auto ging niet "zoeken" bij spoorvorming wat bij de zomerbanden wel gebeurde.

Je kunt bij de keuze van de banden eigenlijk niet goed afgaan op de cijfers in dB die worden opgegeven voor een band in de diverse tests. Die test is bedoeld om de geluidsbelasting van een toeschouwer te meten als de auto met een voorgeschreven snelheid door een bocht rijdt. Wat je binnen hoort is anders en kan samen hangen met de manier waarop in het spatbord iets aan geluiddemping is gedaan, of er bepaalde carosseriedelen het geluid versterken en ook de aard van het profiel van de band. Wil je het geluid van verschillende banden als chauffeur vergelijken, dan zul je de banden moeten monteren en een stukje rijden. In de praktijk is het uiteraard lastig om een bedrijf te vinden dat bereid is je bijvoorbeeld op die manier een keuze te laten maken uit drie verschillende banden....

Als je de diverse winterbandentests van 2020/2019 bekijkt, lijkt het er op dat Bridgestone met deze nieuwe band een sprong voooruit geeft gemaakt - ze zijn niet meer grof, lomp en lawaaiig en scoren vaak bij de beste drie - voor wat dat waard is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Badabing en RoelVB

R3D

Actief
7 sep 2020
115
59
28
Ik heb geen ervaring met winterbanden onder een GS (want de GS moet er nog komen), maar wellicht wat algemene tips:
- Tyrereviews.co.uk heeft echt een schat aan informatie en samenvattingen van allerlei testen die zijn gedaan
- Als je maar zelden sneeuw ziet, dan is een all-season band misschien een betere keuze. Die presenteren beter dan winterbanden op nat en koud wegdek. In de sneeuw zijn ze maar iets minder goed dan winterbanden maar nog steeds heel veel beter dan zomerbanden. Als je 90% droog, nat en koud wegdek rijdt in de winter en 10% sneeuw dan is een band als de Michelin CrossClimate+ misschien een goede keuze.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
823
1
420
63
Ik heb jaren met winterbanden gereden wanneer de klok weer volgens de wintertijd liep. In 2010 had ik een Audi A4 met quattro, en ‘s winters winterbanden. Ik kan me van die auto heugen dat ik welgeteld 10 keer die winterbanden misschien nodig had. Met de IS heb ik misschien 4 keer de winterbanden nodig gehad? De vier seizoenen band is de laatste jaren genoeg verbeterd zodat ik met zoiets ga rijden in de winter als de huidige set winterbanden versleten is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Badabing

Badabing

Hoort erbij
23 aug 2018
60
10
8
Bedankt voor de tips! Zal zeker eens gaan nadenken over all season banden ipv echte winterbanden.
 
V

Verwijderd lid 3623

Guest
D43m0n Winterbanden is altijd een leuke discussie, vooral bij het Nederlandse klimaat.

4-seizoenen banden hebben in de zomer nooit dezelfde performance die een zomerband heeft. En in de winter die van een winterband niet.
Wat is dan het voordeel om in de winter voor all-seasons te gaan?

Persoonlijk zou ik dan zeggen: Rij dan het hele jaar op all-seasons of in de winter gewoon op winterbanden. In die 4x dat je ze nodig hebt gehad, baal je toch wel als jouw winterband op ??n van die momenten niet genoeg grip heeft geboden.

Ik denk dat de waarheid in het midden ligt: Je moet rijden op hetgeen waar je je veilig bij voelt. En dat kan sterk afhangen van het soort ritten en aantal km. wat je maakt.

Badabing Ik heb zelf overigens goede ervaring met Continental en Uniroyal (Uniroyal is wel gehorig maar veel bang voor de buck kwa grip).
Alleen was dat dan op een kleinere bandenmaat (Yaris 175/65R15).

Ben er zelf ook nog niet over uit wat ik deze winter ga doen onder mijn IS.
 
  • Leuk
Waarderingen: Badabing en Xenon

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Dit is weer zo'n typisch topic waar je een hapje en drankje bij pakt en gaat afwachten wat er allemaal aan reacties voorbij gaat komen. Ik kan mij volledig aansluiten bij de bovenstaande reactie. Ik heb een kleine twee jaar geleden eens deelgenomen aan een (anti-)slipcursus. In december, met de IS op (niet eens meer zo heel nieuwe) winterschoenen. Het was gewoon opvallend hoe abrubt de IS ineens de grip verloor en hoe even abrubt die grip weer werd teruggevonden. Er waren ook auto's bij op zomerbanden. Die vielen bij elke oefening direct kansloos door de mand. Er stonden er ook een paar op all-seasons, die beduidend meer moeite hadden om de boel in het gareel te houden/krijgen dan de auto's op echte winterbanden.
Kortom: all-seasons zijn acceptabel (en comfortabel omdat je ze niet hoeft te (laten) wisselen). Maar aan de kwaliteiten van een echte zomer- en winterset kunnen ze eenvoudigweg niet tippen. Vlak daarbij niet uit dat zowel de IS als GS achterwielaandrijvers zijn en qua tractie nog meer afhankelijk zijn van de capaciteiten van de (achter)banden.

En wat geluid betreft: banden worden meestal pas vervangen als de oude 'op' zijn. Hoe minder profiel een band nog heeft, hoe meer geluid de band produceert.
Als je dan ineens van 2mm naar een nieuwe 8mm gaat, is ELKE nieuwe band stiller dan welk oud 2mm-exemplaar dan ook. Zelfs als je opnieuw exact dezelfde "herriebanden" nieuw monteert, zullen ze aanzienlijk stiller zijn.
 

Badabing

Hoort erbij
23 aug 2018
60
10
8
D43m0n Winterbanden is altijd een leuke discussie, vooral bij het Nederlandse klimaat.

4-seizoenen banden hebben in de zomer nooit dezelfde performance die een zomerband heeft. En in de winter die van een winterband niet.
Wat is dan het voordeel om in de winter voor all-seasons te gaan?

Persoonlijk zou ik dan zeggen: Rij dan het hele jaar op all-seasons of in de winter gewoon op winterbanden. In die 4x dat je ze nodig hebt gehad, baal je toch wel als jouw winterband op ??n van die momenten niet genoeg grip heeft geboden.

Ik denk dat de waarheid in het midden ligt: Je moet rijden op hetgeen waar je je veilig bij voelt. En dat kan sterk afhangen van het soort ritten en aantal km. wat je maakt.

Badabing Ik heb zelf overigens goede ervaring met Continental en Uniroyal (Uniroyal is wel gehorig maar veel bang voor de buck kwa grip).
Alleen was dat dan op een kleinere bandenmaat (Yaris 175/65R15).

Ben er zelf ook nog niet over uit wat ik deze winter ga doen onder mijn IS.

Eens, ik ga ook voor winterbanden ipv all season.
 
  • Leuk
Waarderingen: Verwijderd lid 3623