Tips betreft aanschaf

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Maar dan is de vraag; Heeft de kilometerteller dezelfde afwijking dan de snelheidsmeter.. het gaat immers niet om de snelheid welke je rijdt, maar om de afgelegde afstand.

Probeer het volgende eens:

Zet de cruise control aan op de snelweg met exact 100 km/h op de teller.

Ga dan in je boordcomputer naar AVG speed, en reset deze.
Blijf je ingestelde snelheid (100) vasthouden, en kijk maar eens wat de boordcomputer zegt ;)

Ik garandeer je dat een standaard auto minder aangeeft dan 100, en zelfs akelig nauwkeurig bij de gps snelheid in de buurt komt.

Stel je auto geeft 94 aan. En je blijft precies 1 uur lang die snelheid rijden .. dan heb je 94 km afgelegd ...
ook op je odo meter.

De auto zal zelf ook wel "weten"dat zijn snelheids meter (de naald) niet klopt, en berekend dus niet zijn afstand aan de hand van die snelheid. Zou wel vervelend zijn. Heb je maar 100 km gereden, staat er 107 op je odo:brr:
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
827
1
423
63
Ik vraag me af of dat waar is. De brandstofmeting wordt bepaald door de verbruikte hoeveelheid benzine te registreren, Het nauwkeurig meten van een kleine hoeveelheid doorstromende vloeistof is tamelijk moeilijk en het zal dus geen precisiemeting zijn. Daarnaast wordt het aantal afgelegde km geregistreerd, waarschijnlijk door het aantal omwentelingen van een of andere band te registreren, ook met een meetnauwkeurigheid die bepaald niet perfect is. Het aantal bandomwentelingen is ook de basis voor de snelheidsmeter. Die mag officieel iets te veel aanwijzen, maar niet te laag. Bij mijn eigen auto heb ik het idee dat de snelheidsmeter een km of 5 te veel aangeeft. De GPS meting voor de navigatie is betrekkelijk nauwkeurig - al is voor civiele toepassingen de precisie lager dan voor militaire doeleinden. Als je de GPS informatie zou koppelen aan de snelheidsmeter zou het systeem nauwkeuriger kunnen worden qua snelheidsaanduiding, maar het meten van de hoeveelheid doorgestroomde vloeistof is het zwakke punt van het systeem. Bij mijn eigen auto (GS 450h) merk ik dat het brandstofverbruik doorgaans 0,1 tot 0,3 liter/100 km hoger uitvalt als ik het aantal getankte liters en de afgelegde afstand in km op elkaar deel in vergelijking met wat de auto aangeeft. Professionele autotests worden doorgaans uitgevoerd met een geijkte doorstroommeter met een nauwkeurigheid van +/-2% en een zogenaamd vijfde wiel waarmee met ongeveer dezelfde nauwkeurigheid de afgelegde afstand wordt gemeten. Het eindresultaat kan dus daarbij tot ongeveer 4% afwijken als alles "de verkeerde kant opvalt". Bij auto's zou je het systeem mogelijk wel kunnen verbeteren. De electronica van het inspuitsysteem is zeer nauwkeurig en de informatie daarvan zou je kunnen gebruiken om het gebruikte volume te bepalen. Dat, samen met de eveneens beschikbare GPS info, zou een aanzienlijk betere nauwkeurigheid moeten opleveren. Een dergelijke aanpak zal waarschijnlijk te duur zijn voor een consumentartikel als een auto.

:rulez: mooie uitleg weer!

ik wil er aan toevoegen dat het daadwerkelijk gemeten verbruik bij directe inspuiting en wat je daar aan energie voor terug krijgt in geleverd vermogen en dus de voorwaartse beweging sterker af kan wijken naarmate je injectoren vervuild raken of minder hun werk gaan doen. De computer bepaalt de hoeveelheid die ingespoten wordt, die zal die hoeveelheid aan “opdracht tot inspuiting” gebruiken, samen met de afgelegde, gemeten meters van het wiel, om het huidige verbruik op de boordcomputer te tonen. Die gemeten meters is zoals Romke zegt geen precisie werk maar een erg goede benadering. Als je injectoren vervuild zijn, kan die computer dat niet registreren, maar mogelijk alleen concluderen (hoeveelheid inspuiting komt niet overeen met verwachte vermogensoutput, dus er moet meer ingespoten worden). Of dat dan ook meegenomen wordt in de verbruiksweergave van de boordcomputer, dat is de vraag. Hoe betrouwbaar of geloofwaardig wil de fabrikant dit aan haar klanten laten zien?
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Om weer even on-topic te gaan: Maak wat meer proefritjes in verschillende GS-en. Dan kun je ook beter bepalen of de wat beschadigde buitenzijde niet wijst op ruw gebruik en sterke slijtage van de aandrijflijn en de ophanging. Kijk of al het onderhoud is gedaan. Laat de wagen ook keuren eventueel.

Voor wat betreft dat groot onderhoud aan de ophanging. Toen ik mijn GS n?t aangeschaft had maakte ik een proefrit met mijn broer. Die was zo onder de indruk dat hij ongezien een GS 430 kocht bij Louwman Groningen. Nu, drie jaar later hebben we beiden 270k km op de teller staan en hebben we beiden te maken gehad met vervangen van dempers en remmelarij. Het lijkt er op dat je hiervoor zo tussen de 250k en 300k km aan de beurt bent. Dat is best kostbaar, maar kennelijk heb je nog j??ren rijplezier voordat je deze kilometerstanden gaat halen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arween en D43m0n

R3D

Actief
7 sep 2020
115
59
28
GS 2015 25th edition
146000KM
Prijs: 19750
Lexus Select garantie
1e eigenaar
Opmerkingen:
1. Roestplekje motorkap (steenslag, dus heel klein en oppervlakkig)
2. Twee deukjes op motorkap
3. Schade op de bovenkant achterzijde (links van kofferklep)
4. Deukje kofferklep
5. op de punten waar de ophanging bevestigd is in het motorruim (cirkelvormig ding met drie bouten erin, links en rechts) heeft oppervlakkig roest.
6. Interieur was netjes en volgens mij was er niet in gerookt
7. navigatie muis leek het niet goed te doen.
Als je zo rondkijkt op Gaspedaal.nl vind ik dat toch en hele nette prijs voor een exemplaar bij een officiele Lexus dealer en twee jaar garantie. Het eerstvolgende aanbod van een Lexus dealer kost 26k. Voor 20k kun je ook terecht bij UsedLexus (ook betrouwbaar hoor ik) voor een iets ouder exemplaar met meer kilometers, minder garantie maar net wat rijkere uitrusting.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arween

Arween

Hoort erbij
28 okt 2020
25
2
3
Om weer even on-topic te gaan: Maak wat meer proefritjes in verschillende GS-en. Dan kun je ook beter bepalen of de wat beschadigde buitenzijde niet wijst op ruw gebruik en sterke slijtage van de aandrijflijn en de ophanging. Kijk of al het onderhoud is gedaan. Laat de wagen ook keuren eventueel.

Voor wat betreft dat groot onderhoud aan de ophanging. Toen ik mijn GS n?t aangeschaft had maakte ik een proefrit met mijn broer. Die was zo onder de indruk dat hij ongezien een GS 430 kocht bij Louwman Groningen. Nu, drie jaar later hebben we beiden 270k km op de teller staan en hebben we beiden te maken gehad met vervangen van dempers en remmelarij. Het lijkt er op dat je hiervoor zo tussen de 250k en 300k km aan de beurt bent. Dat is best kostbaar, maar kennelijk heb je nog j??ren rijplezier voordat je deze kilometerstanden gaat halen.

Bedankt voor de reactie, heb eerlijk gezegd geen andere GS geprobeerd, merendeels door de priv? situatie en heb geregeld dat Lexus alle wat niet ok? is, voor een schappelijke prijs in orde maakt:)

de Lexus wordt vanwege mijn priv? situatie ook nog eens gratis voor de deur afgeleverd:)
 

Arween

Hoort erbij
28 okt 2020
25
2
3
Als je zo rondkijkt op Gaspedaal.nl vind ik dat toch en hele nette prijs voor een exemplaar bij een officiele Lexus dealer en twee jaar garantie. Het eerstvolgende aanbod van een Lexus dealer kost 26k. Voor 20k kun je ook terecht bij UsedLexus (ook betrouwbaar hoor ik) voor een iets ouder exemplaar met meer kilometers, minder garantie maar net wat rijkere uitrusting.

Ik moet eerlijk zijn dat de twee jaar garantie mij over de streep heeft getrokken, ik wilde persoonlijk op dit moment niet bij leggen. Ik heb nog naar een Ford Mondeo HEV gekeken en zij lenen de hybride technologie bij Toyota via een patent. Ik vond de voorstoelen niet comfortabel (ben niet dik of iets maar wel wat breder postuur) doordat ik iets in mijn zij voelde aan beide kanten.

ik vergelijk nu de Ford niet direct met Lexus qua klasse, maar ik wilde graag een auto met garantie en een hybride en beiden voldeden aan die eis.

maar de GS is besteld:)
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator
13 jun 2019
179
54
28
Ik dacht: ik bemoei me er niet mee zo op afstand en zonder directe kennis van de CT of de GS. Maar ik zou zeker voor de GS zijn gegaan. Goede keuze lijkt mij. Maar is het nou een 300 of een 450? kan het in de gauwigheid niet uit je teksten opmaken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Arween

Hoort erbij
28 okt 2020
25
2
3
Gasterp[lancke;n177104 zei:
Ik dacht: ik bemoei me er niet mee zo op afstand en zonder directe kennis van de CT of de GS. Maar ik zou zeker voor de GS zijn gegaan. Goede keuze lijkt mij. Maar is het nou een 300 of een 450? kan het in de gauwigheid niet uit je teksten opmaken.

Het gaat hierbij om een 300h, de CT is in nieuwstaat en de GS heeft een paar kleine gebruiksporen, maar is nog netjes voor de rest. De lichte schades worden aangepakt (betreft vooral lak).

De CT is een prima auto, alleen schiet het tekort in ruimte. De GS lost dit voor mij op en daarnaast wil ik graag een comfortabele cruisebak, voor als COVID onder controle is. Dan wil ik graag naar verre bestemmingen met het gezinnetje rijden (denk aan Spanje en roadtrips in het weekend) of lekker door NL heen. Dus ik hoop dat de GS hierbij kan helpen:)
 

Arween

Hoort erbij
28 okt 2020
25
2
3
Hoeveel KM rijden jullie overigens op een volle tank? Met cruise control op 110/120?