Motor houd in bij lage toeren

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Onlangs reed ik weer in mijn IS200 (welke nu ruim een jaar door mijn vrouw wordt bereden, korte stukjes van 3 km) en viel mij op dat de motor pittig in houdt tot +- 2100 toeren. Ik weet dat er rond de 1800 toeren een hik in de powerband zit. Nu heb ik van 1000 toeren tot 2100 dat hij hokt. Lijkt mij geen koppelingsissue, gezien het koppel daar zo laag is. Kan roetafzetting het issue zijn en moet ik hem een een keer schoon "blazen"/redlinen?
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
691
133
43
Ik zou inderdaad eerst eens een keer de auto goed warm laten worden. Van 3km wordt 'ie nooit warm. En als 'ie dan warm is (je olie moet warm zijn, niet alleen je koelvloeistoftemperatuur waarvoor je een meter hebt) eens flink doortrappen in de toeren. Die 6 cilinder is niet echt ideaal voor zo'n kleine stukjes.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
En goed warm wordt ie van zware belasting, dat krijg je door op topsnelheid te rijden, of met een aanhanger een berg op of zo. Als je in de buurt woont van de Duitse grens :thumbsup::thumbsup::p
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Dank, bougies leken mij nog schoon, idem het gasklephuis. Ik zal de carb-spray en tandenborstel daar nog eens op zetten.
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Vacu?mslangen inlaatsysteem nog lekvrij dan wel niet verdroogd/vergaan/los?

Het moest even duren voordat ik tijd had. Gister even op pad met de IS200 en ik stoorde mij steeds meer bij het horten en stoten tussen de 1000 en 2100 rpm. Vandaag Oliewissel gedaan (tevens VVTI filter schoon gemaakt), en gasklephuis schoon gemaakt (boven en onder) maar het probleem blijft. Bougies komen eerdaags binnen, hopelijk is dat het. Vreemde is echter dat boven de 2100 toeren de motor gewoon prima draait. Ook heb ik geen foutcodes (kan ik daar bobines/bougies/sensoren mee uitsluite?) (. Mogelijk zit het nog in de vacu?mslangen/pomp, al kon ik daar nu nog weinig van merken/ontdekken. Bij het uitzetten van de motor lijkt hij niet in ??n moment af te slaan maar meer van "Blfflflvlehvlehvleh.......". Het uitzetten van de motor gaat toch ook dmv vacuum? Mogelijk ervaar ik dit verkeerd en lijkt elk geluidje of effenheid verdacht...

Wel merkte ik mogelijk een lek in de uitlaat even na de Y pipe/flens daarvan. Maar als daar valse lucht zit, zou ik wel een melding verwachten van de labda's, of zitten deze daar nog voor?
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Inmiddels bougies vervangen en (zover ik kon) het vacuumsysteem gecontroleerd op lekkages. Het issue blijft. Rest nog een lek in de uitlaat na de Y-pipe, evt de bak (gezien de inhouding zo abrupt plaatsvind) dan wel iets in het vacuumsysteem wat ik over het hoofd heb gezien. Vreemde blijft dat ik geen storingslampjes te zien krijg. Hoe vaker ik in de IS rijdt, hoe meer ik mij stoor en schaam voor deze staat. Ook qua onderstel moet er nog het nodige gebeuren om de boel weer "strak" te krijgen. De economische zinnigheid valt te betwijfelen, maar het "het blijft toch je kind" gevoel overheerst....
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Inmiddels bougies vervangen en (zover ik kon) het vacuumsysteem gecontroleerd op lekkages. Het issue blijft. Rest nog een lek in de uitlaat na de Y-pipe, evt de bak (gezien de inhouding zo abrupt plaatsvind) dan wel iets in het vacuumsysteem wat ik over het hoofd heb gezien. Vreemde blijft dat ik geen storingslampjes te zien krijg. Hoe vaker ik in de IS rijdt, hoe meer ik mij stoor en schaam voor deze staat. Ook qua onderstel moet er nog het nodige gebeuren om de boel weer "strak" te krijgen. De economische zinnigheid valt te betwijfelen, maar het "het blijft toch je kind" gevoel overheerst....

Ik denk dat je beter mijn GS kunt overnemen;)
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Het niet meteen stoppen na het afzetten van het contact kan het gevolg zijn inlaatklepvervuiling en eventueel vervuiling op de zuigerbodem die blijft nagloeien en daardoor nog enkele keren voor ontsteking kan zorgen. Dat is niet ongebruikelijk bij het rijden van veel korte stukjes. In principe zou een kwaliteitsbrandstof dat moeten voorkomen, maar bij het rijden van veel korte afstanden kan dat soms ontoereikend zijn. Daarnaast kunnen de injectors zelf vervuild zijn. Een relatief goedkope mogelijkheid om de situatie te verbeteren is het een of tweemaal aan een volle tank brandstof toevoegen van een zogenaamde "injectorreiniger" verkrijbaar bij autoshops en tankstations. In feite is dat een aromatisch oplosmiddel, maar in een veel hogere concentratie dan normaal aan de brandstof toegevoegd. Een soort "paardemiddel" dus, maar het kan in veel gevallen een oplossing bieden. Het het zelf ook eens ervaren, zij het niet met een Lexus. Na enkele tientallen km rijden trad verbetering op en na een paar honderd km was het euvel definitief verholpen.
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Het niet meteen stoppen na het afzetten van het contact kan het gevolg zijn inlaatklepvervuiling en eventueel vervuiling op de zuigerbodem die blijft nagloeien en daardoor nog enkele keren voor ontsteking kan zorgen. Dat is niet ongebruikelijk bij het rijden van veel korte stukjes. In principe zou een kwaliteitsbrandstof dat moeten voorkomen, maar bij het rijden van veel korte afstanden kan dat soms ontoereikend zijn. Daarnaast kunnen de injectors zelf vervuild zijn. Een relatief goedkope mogelijkheid om de situatie te verbeteren is het een of tweemaal aan een volle tank brandstof toevoegen van een zogenaamde "injectorreiniger" verkrijbaar bij autoshops en tankstations. In feite is dat een aromatisch oplosmiddel, maar in een veel hogere concentratie dan normaal aan de brandstof toegevoegd. Een soort "paardemiddel" dus, maar het kan in veel gevallen een oplossing bieden. Het het zelf ook eens ervaren, zij het niet met een Lexus. Na enkele tientallen km rijden trad verbetering op en na een paar honderd km was het euvel definitief verholpen.

Ik zal eens een flesje Wynn Injectorreiniger er in gooien en de IS wat regelmatiger echt uitlaten.
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Vandaag de IS op de brug, enerzijds om een poging te de schijfremmen voor los te rammen, anderzijds om het lek in de uitlaat te lokaliseren. Deze zit bij de flens voor de Y-pijp. Ik zal deze nog even ?stoppen? met gun-gum. Wel lijkt het dat in de catalysator v??r de Y-pijp er af en toe een ontbranding/naverbranding plaatsvind. Kan dit last? Kan dit zorgen voor het inhouden van de motor? Ik merk overigens geen foutcodes op.
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Vandaag weer een rondje gereden, gewoon even om het rijden. Toen de motor nog koud was geen last van inhouden van de motor alsmede onregelmatig draaien bij stationair. Eenmaal warm (koelvloeistof temp indicator) leek het inhouden zich weer voor te doen. Bij een rev-drop op stationair merkte je ook frictie/moment wat door het chassis gaat. Eenmaal thuis heb ik er maar even een filmpje van gemaakt. Uiteraard leek het toen wel aanzienlijk minder maar wel merkbaar.

Achter het stuur:
https://youtu.be/ndw_ne0MY8Y


Onder de kap:
https://youtu.be/TTER-0J5UUA
 

DaWaN

Nieuw hier
16 feb 2015
15
1
0
Hoe is de staat van jouw pre-cats? Ik heb bij mijn IS200 namelijk ook gehad dat deze enorm inhield en dat bleek uiteindelijk ??n van de twee pre-cats te zijn. Die was namelijk volledig verpulverd en had de grote catalysator verstopt. Bij mij kwam dit ook aan het licht door een uitlaatlekkage (hoge druk in de uitlaat vanwege verstopping). Als je de mogelijkheid hebt even het spruitstuk en de katalysator eraf halen en inspecteren met een endoscoop camera.
 
  • Leuk
Waarderingen: ThinlaneT

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Hoe is de staat van jouw pre-cats? Ik heb bij mijn IS200 namelijk ook gehad dat deze enorm inhield en dat bleek uiteindelijk ??n van de twee pre-cats te zijn. Die was namelijk volledig verpulverd en had de grote catalysator verstopt. Bij mij kwam dit ook aan het licht door een uitlaatlekkage (hoge druk in de uitlaat vanwege verstopping). Als je de mogelijkheid hebt even het spruitstuk en de katalysator eraf halen en inspecteren met een endoscoop camera.

Geen idee hoe die eruit zien. Ik had bij de flens na de y-pipe wel een lekkage welke ik nog definitief moet fixen met nieuwe pakkingen. Nu je het zegt zou dit wel een verklaring kunnen zijn. Ging dit ook gepaard met het ontbreken van foutcodes (want die heb ik namelijk niet). Remedie de katalysator leeg kloppen?
 

DaWaN

Nieuw hier
16 feb 2015
15
1
0
Geen idee hoe die eruit zien. Ik had bij de flens na de y-pipe wel een lekkage welke ik nog definitief moet fixen met nieuwe pakkingen. Nu je het zegt zou dit wel een verklaring kunnen zijn. Ging dit ook gepaard met het ontbreken van foutcodes (want die heb ik namelijk niet). Remedie de katalysator leeg kloppen?

Bij mij lekte hij tussen het spruitstuk en de grote katalysator (dat is een flens met 2 pakkingen). Geen foutcodes inderdaad. Leegkloppen kun je doen om te kijken of dat het probleem oplost, maar zonder katalysator kom je niet meer door de APK. Mijn oplossing was een tweedehands spruitstuk en katalysator kopen. Ik vond de auto een nieuw spruitstuk + katalysator niet waard. Ik had uiteindelijk bij CBS een goed spruitstuk en katalysator gevonden, als zij niets meer hebben kun je ze ook uit Engeland halen.
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Bij mij lekte hij tussen het spruitstuk en de grote katalysator (dat is een flens met 2 pakkingen). Geen foutcodes inderdaad. Leegkloppen kun je doen om te kijken of dat het probleem oplost, maar zonder katalysator kom je niet meer door de APK. Mijn oplossing was een tweedehands spruitstuk en katalysator kopen. Ik vond de auto een nieuw spruitstuk + katalysator niet waard. Ik had uiteindelijk bij CBS een goed spruitstuk en katalysator gevonden, als zij niets meer hebben kun je ze ook uit Engeland halen.

Ja dat is precies de plek van mijn lekkage. Blijkbaar zorgt die katalysator verstopping dat ik nog wel netjes door de Apk kom (januari), heb nog nooit een opmerking over emissie gehad.

Maar het verschroeien van je pre-cats zorgt er voor dat je katalysator dus ook niet meer gaat werken? ik zal eens kijken naar spruitstuk en katalysator