Spiegels defect

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
691
133
43
Mijn 17,5 jaar oude IS200 begint nu toch langzaamaan kuren te krijgen ben ik bang. Dat uit zich vooralsnog alleen via de spiegels... Ik heb namelijk twee problemen:

Mijn rechterspiegel wil niet meer inklappen als ik op het knopje druk. Dit gebeurde nadat ik die een keer moest inklappen om door een veel te druk straatje te komen ergens in Zuid-Limburg, die klapte toen nog netjes uit en vervolgens deed 'ie niks meer. Links werkt het wel nog.

Bij mijn linkerspiegel werkt (volgens mij sinds vanmorgen) de verwarming niet meer. Bij mijn rechterspiegel werkt dat dus wel.

Het is niet zo dat die zaken toevallig samen op 1 zekering zitten o.i.d.? Iemand nog idee?n om dat te fixen of is dat alleen mogelijk door het vervangen van de complete spiegel?
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Ik kan mij indenken dat de motor of de vertanding in de spiegel aan onderhoud onderhevig is. Het gebeurd best wel eens dat een spiegel onbedoeld wordt ingedrukt en zo de vertanding van de positionering sloopt, dan wel de motor die deze aandrijft. Je zou eens de spiegel manueel inklappen en met de knoppen uitklappen en vice versa. Als er echt niks gebeurd, dan is de motor waarschijnlijk stuk. Volledig nieuwe/ aftermarket spiegels lijkt mij dan het voordeligst.

Spiegelverwarming kan je helaas enkel testen met flinke vorst. Ik weet niet of de beide zijden separaat van zekering zijn voorzien.

Al met al verwacht ik eerder een "mechanisch" defect dan electronisch. De heren van Toyota/Lexus wisten al heel snel de regelunits buiten vochtgevoelige plekken te houden. Die ingeving moet de VAG groep nog krijgen...
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
691
133
43
Thanks, ik vergeet er de hele tijd naar te kijken als ik wel tijd heb. Probeer er straks even aan te denken.

Ik heb al een aanbod gekregen voor een vervangende spiegel aan de rechterkant, eerst eens even dubbelchecken of die echt kapot is.
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
691
133
43
Net even geprobeerd, maar door de spiegel inderdaad handmatig in te klappen, vervolgens de sleutel in het contact te steken en de rechterspiegel klapte ook weer mee uit. Nu werkt het inklappen ook weer :)

Verder heb ik de auto even gestart en ik merkte dat de linkerspiegel nu ook weer warm werd. Vreemd genoeg hebben beide defecten zich dus automatisch weer opgelost. Best fijn, zo'n zelfhelende Lexus :D