aanlopende remmen

Wout

Actief
28 okt 2014
231
7
0
als ik een stuk heb gereden (lees 20 km) dan ruikt mijn auto ''warm'' na even kijken en zoeken blijken mijn remschijven en velgen ook goed warm / heet te zijn

ik dacht dan moet ik mijn remklauwen reviseren, maar even verder denken bracht mij bij het feit dat het alle 4 de wielen zijn, zijn het dan wel de remklauwen die gereviseerd moeten worden a ?124 per wiel...? of zit het ergens anders in bv mijn remkrachtverdeler of iets van de abs ofzo ???

ik hoop dat iemand hiermee ervaring heeft en ik direct het goede kan repareren.

wanneer komt het voor: na ongeveer 15-20 km rijden
wat is heet: schijf zo heet dat je geen 2 seconden je vinger er tegen aan wilt leggen
geur: warmte / brand lucht
als de auto stil staat zie je lichte damp in de lichtstraal van de koplampen
alle velgen schijven worden ongeveer even warm (niet gemeten maar gevoeld) zelf gedaan: remmen los gehaald, blokken zijn goed, schijven zijn goed, zit goed in het vet (lijkt zeer recentelijk vernieuwd) zuigers van remklauw zijn goed naar binnen te drukken.

wat nu ?
 
21 jan 2014
250
17
0
Wout, voor zover ik weet zijn de remklauwen "zwevend" uitgevoerd. Dat wil zeggen dat de klauwen ten opzichte van de schijf kunnen bewegen (zweven). Ik gok er op dat deze beweging op dit moment niet gaat omdat de boel vastzit. Wat je kunt doen. 1 wiel demonteren en met een hand/wringijzer oid de klauw kan bewegen ten opzichte van de schijf. Indien die niet gaat zul je de boel los moeten (laten) halen en gangbaar maken. Succes!
 

Martijn

Actief
5 apr 2015
196
11
0
Achter zijn de remklauwen niet zwevend
Ik zou de auto even opkrikken en dan je wiel ronddraaien en kijkn of die aanloopt
Lijkt me dat er anders lucht in het systeem zit of iets dergelijks.
 

toyboy

Actief
22 jan 2012
301
9
18
Hallo Wout. het meest voor de hand liggende is 1 van onderstaande oorzaken (of allemaal).

1. Plunjer loopt niet soepel in de keerring (roest/aanslag): plunjer + keerring + remklauw reinigen/vervangen
2. Glijpennen van de remklauw lopen niet soepel: reinigen/vervangen + nieuw ATE vet
3. Blokken glijden niet soepel over de RVS clips: reinigen/vervangen + kopervet
 

mvraamsdonkIS300

Stamgast
11 jan 2014
2.542
140
0
Wout heeft het over alle 4 de wielen.
Ik geloof in toeval maar dit zou betekenen dat alle 4 de wielen problemen hebben met de punten van toyboy,
en dat is dan wel heel erg toevallig.
Kan het niet iets met de remvloeistof zijn of water in de remvloeistof.
Ik ben een leek natuurlijk.
 

Henny

Heel actief
2 apr 2010
973
49
0
Lijkt mij meer iets van de hoofdremcilinder, problemen met alle vier de wielen tegelijk kan haast niet aan de remklauwen liggen.
 

Martijn

Actief
5 apr 2015
196
11
0
Ik dacht precies hetzelfde lijkt me ook sterk dat ze allemaal vastzitten
Maar zoizo als je een paar keer goed remt worden je schijven echt heel warm misschien is het iets onschuldigs dus ik zou eerst even kijken of de blokken de schijven echt raken
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Lijkt mij meer iets van de hoofdremcilinder, problemen met alle vier de wielen tegelijk kan haast niet aan de remklauwen liggen.
+1

Treedt meestal na korte tijd op, zuiger komt niet goed terug, waardoor druk in het systeem blijft.
 

toyboy

Actief
22 jan 2012
301
9
18
Sorry: als het alle vier de wielen betreft is een hoofdremcilinder/ABS probleem inderdaad het meest voor de hand liggend! Iets simpels om te controleren: komt het rempedaal goed terug?
 

Wout

Actief
28 okt 2014
231
7
0
bedankt voor jullie input!

ik heb het wiel links voor los gehad en gekeken of de geleidepennen (waarin de klauw zweeft) goed functioneren en dat is het geval
de vorige eigenaar was auto monteur en het spul ziet er nog erg jong gebruikt uit, ik ga er niet vanuit dat er lucht in het systeem zit maar als extra ontluchten kan nooit kwaad dus dit ga ik uitvoeren, baad het niet dan schaad het niet.

de klauwen sluit ik uit aangezien de zuigers goed terug te duwen zijn zelfs met de hand, de blokjes waren ook makkelijk te demonteren en zaten goed in het kopervet, snap dat dat ergens vergeten zou worden maar niet bij alle 4 de wielen, daarbij komt ook dat alle wielen erg warm worden ook bij normaal gebruik


voor mij blijft over, iets in de vloeistof, (lucht of water) of een probleem met de ABS of hoofdremcilinder,

komt het rempedaal goed terug?? ik heb geen idee, hoe kan ik dit controleren?? ik zal er op letten of ik rare dingen verneem. gevoelsmatig heb ik wel het idee dat de abs snel ingrijpt, maar mijn vorige auto had geen ABS dus echt een goed referentiekader heb ik hier niet voor
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ik betwijfel dat lucht of vocht in 't systeem de oorzaak vormt. Veelal heb je dan iets van een sponzig rempedaal en in beide gevallen neemt de remwerking juist af. Rempedaal kan al iets weggeven, zoals halverwege blijven hangen, niet volledig terugkomen, sponzig aanvoelen, tot op de grond kunnen indrukken, niet kunnen indrukken (rembekrachtiging/vacuum) etc.

Vooralsnog blijft die HRC verdacht, wat ook kan verklaren dat je ABS te snel ingrijpt. Lijkt me verstandig als je deze zaken zo snel mogelijk laat onderzoeken door een specialist.
 

Wout

Actief
28 okt 2014
231
7
0
van de week eens flink aan het remmen geweest en remmen functioneren gewoon goed, ook de abs grijpt in wanneer het nodig is en auto blijft volledig bestuurbaar en staat snel stil (iig goed om te weten)

HRC bekeken en zie er in principe niets aan, waarop zou ik moeten letten ??