Aftermarket Koplampen

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Mijn koplampen beginnen flink achteruit te gaan. Headlight restoration kit van Meguiars een paar keer geprobeerd maar is een jaarlijks terugkomende taak. Daarnaast gaat het vanuit de binnenkant ook achteruit

Op welke dingen moet ik letten bij aftermarket kits uit de US/China. Ombouw naar EU lichtbeeld of is dat alleen een issue met UK/AUS/JP kits?

ik heb deze op het oog;

https://www.ebay.com/itm/For-2001-2...eadlights-Head-Lamps-Left-Right-/383172378920
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Nagel me er niet 100% op vast, want ik heb me nooit verdiept in aftermarket koplampen voor de IS200 (wel voor de IS250, o.a. ook van Specdtuning). Dus...voor wat het waard is:

Komen ze vanuit de USA, dan is het lichtbeeld (L/R-verkeer) meestal geen issue, tenzij ze het vroegere z.g "Sealed Beam" lichtbeeld geven (feitelijk zijn het dan puntspots -> APK Afkeur). Sealed Beam kwam vooral voor bij reflectorlampen Bij projectorlampen is het lichtbeeld gelijk aan dat van de EU.
Een ander 'kwaaltje' van lampunits vanuit de US, is dat ze zelden tot nooit koplamphoogteverstelling ondersteunen. Ik ben het kwijt sinds welk bouwjaar dat in EU plicht is geworden? was volgens mij ergens rond de eeuwwisseling? Zo ja, krijg je mogelijk gezeur bij de APK als de hoogteverstelling niet meer werkt.

De units die vanuit JP en/of AUS komen, beschikken meestal wel over een electrische koplamphoogteverstelling, maar klopt het lichtbeeld niet (L/R). Maar vaak zijn daar wel de 'rechtsrijdende units' ook leverbaar.

Houd rekening dat de douane je een (achterlijk hoge) importheffing oplegt.

Hoewel hier niet naar wordt gevraagd, wil ik het toch even benoemen: Een valkuil bij aftermarket achterlichten:
Modellen voor de US en JP-markt beschikken nooit over het in de EU verplichte mistachterlicht.
De modellen uit AUS meestal wel, maar er zitten modellen tussen (althans voor de IS250) met slechts aan ??n zijde een mistachterlicht en aan de andere zijde ??n achteruitrijlicht?en omdat ze in AUS 'andersom rijden, zitten die lichten ook 'andersom' in de units -> APK afkeur. Let er dus op dat in beide (!) units zowel een mist- als achteruitrijlicht is opgenomen.

Ik hoop dat je iets aan deze info hebt...
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en ThinlaneT

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Dank je! Ik ga even kijken naar de prijs van OEM koplampen. Ik wil alles behalve inboeten op apk-compatibiliteit /gezeur achteraf.
 

MrDaniel

Actief
13 dec 2015
414
173
43
Dank je! Ik ga even kijken naar de prijs van OEM koplampen. Ik wil alles behalve inboeten op apk-compatibiliteit /gezeur achteraf.

OEM lampen zijn 301 euro P.s Incl de btw

Aftermarket lampen (net zoals die jij liet zien ) hebben inderdaad een verkeerd lichtbeeld. Het lichtbeeld loopt in een soort kommetje ipv 2 rechte lijnen. Genoeg redenen voor apk afkeur dus. Beste is inderdaad nieuwe koplampen kopen of de oude herstellen. Voor 2 nieuwe koplampen zit je helaas al aan de 600 euro.:cry:
 
  • Leuk
Waarderingen: ThinlaneT

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
OEM lampen zijn 301 euro P.s Incl de btw

Aftermarket lampen (net zoals die jij liet zien ) hebben inderdaad een verkeerd lichtbeeld. Het lichtbeeld loopt in een soort kommetje ipv 2 rechte lijnen. Genoeg redenen voor apk afkeur dus. Beste is inderdaad nieuwe koplampen kopen of de oude herstellen. Voor 2 nieuwe koplampen zit je helaas al aan de 600 euro.:cry:

Dank, ben bang het dat laatste wordt, units zijn voornamelijk aan de binnenkant aan het degradeeen.