In de basis zal een voorruit niet uit zichzelf scheuren. Dan was namelijk vanaf aflevering er al een probleem geweest en is de verwachting dat dat zich ook direct openbaart. Heel zeldzaam zijn de gevallen van spontaan scheurende ruiten, maar dan vrijwel meteen in de eerste weken. Misschien dat er iets aan de hand is met de rand waarin de ruit ligt?
Waarom scheurt een ruit? Door verschillende invloeden, zoals natuurlijk steenslag, temperatuurverschil en plaats van de inslag. De oorzaak is vrijwel altijd steenslag. Dat hoeft niet een grote inslag te zijn, maar een heel klein puntje is al voldoende. Een koets tordeert toch iets.
Onderaan in de ruit in de zwarte band is het het lastigst te zien, maar ook een gevoelige locatie. Laat een glasspecialist er naar kijken bij langsrijden en deze kan over het algemeen je de inslag aanwijzen.
Dit is een oud forumbericht, maar wel leuk om de reacties, ervaringen te lezen en daarop te reageren. De ruiten komen uit dezelfde fabrieken. Volgens mij zijn er wereldwijd drie grote leveranciers. Verschil met de dealer is over het algemeen een logo wat erop staat. Imitatieruiten vraag ik mij af of die bestaan, het zal eerder liggen aan een verschil in uitvoering, dus tint, wel of niet regensensor, et cetera. En in de totale kosten voor een ruitvervanging staat de besparing van een goedkopere ruit niet in verhouding (los van bruto ? netto = korting).
Dan heb je nog de verjaardagsverhalen en iedereen die roept dat hij het het beste kan. De dealer zegt dat van zijn merk. En vice versa. Het lijkt mij inderdaad dat een firma die zich alleen met ruitvervangingen bezig houdt, dit ook het beste kan. Ik weet dat diverse dealers de ruitvervanging ook uitbesteden aan hen. Dus jij als klant merkt er niets van, maar uitvoering is anders dan de verwachting. Dat doet er weinig toe, als het maar goed gebeurd.
Waarmee ik niet wil zeggen dat dealers het slecht uitvoeren, maar andersom ook niet. Er zijn inderdaad partijen of monteurs die het niet al te nauw nemen, slecht voor het imago van de ruitenbusiness. Maar dat komt voor bij alle partijen, dus ook de dealer.
En oh zo belangrijk, infomeer je klant. Probeer de verwachting te peilen en geef op z?n minst een standaard uitleg. Want met de wilde verhalen die de ronde doen, zijn conclusies niet altijd terecht. En ik heb de wijsheid ook heus niet in pacht
Mijn ervaring met de dealer is helaas bijzonder slecht. Altijd bij dezelfde Autotaalglas vestiging geweest en met de vorige IS200 dan toch een keer de dealer proberen, want het is tenslotte een Lexus dealer en de auto stond er toch. Dat werd meteen afgestraft. Lichte interieur en lak onder de vlekken, resten kit overal, krassen in mijn A-stijlen, plakband nog op de ruit, lijsten niet goed gemonteerd et cetera.
Zo, en nu is de mouw leeg?