Onaangename geur Airco/Ventilatie verhelpen

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Sinds de aanschaf van mij IS200 ontvang ik telkens een onaangename, muffe geur wanneer ik de Airco aanzet. Dit gebeurd echter zelden, maar soms is dezelfde geur te merken wanneer de ventilatie aan staat. Ik las dat dit o.a. komt door bacteriegroei rondom de aircoverdamper. Nu zijn de lamellen van de condensor een beetje aan het vergaan, waardoor ik ooit een nieuwe verdamper nodig heb. Zal dit het probleem volledig oplossen of moet ik gaan kijken naar een Ozon-behandeling o.i.d.?
 

MrDaniel

Actief
13 dec 2015
414
173
43
Dit is inderdaad een schimmelgroei in de airco leidingen. Vaak als je ff naar de dealer rijd maken ze hem voor je schoon. Deze behandeling kost wel 99 euro maar dan is de geur voor 95% weg. Daarna goed je auto laten luchten dan moet de geur vanzelf weg gaan. zoniet dan inderdaad een ozonbehandeling.
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
nadat ik mijn verdamper had vervangen had ik minder last van luchtjes maar het komt terug ondanks het regelmatig reinigen van het koolstof interieur filter
"droog" rijden 10 min voor thuiskomst is de beste oplossing maar niet altijd even prettig , een airco reiniging zoals MrDaniel omschrijft lijkt me dan de beste oplossing
en je verdamper schoonmaken kan natuurlijk nooit geen kwaad , is bij mijn SC400 goed bereikbaar , geen idee hoe dat bij een IS200 is
 

MrDaniel

Actief
13 dec 2015
414
173
43
Correct me if im wrong maar als het airco gas (R134a) opdroogt zet het zichzelf om naar pure schimmels. Deze schimmels zijn niet direct gevaarlijk voor de mens alleen gaan deze wel stinken. Daarom wordt er altijd geadviseerd om 10 minuten voordat je op je bestemming aankomt je airco uit te zetten. Tijdens deze 10 minuten wordt er door ''normale'' lucht het airco gas verdamp en blijft het niet in je slangen zitten.

Eventueel heb je ook van Motip airco cleaner. Dit spray je in je ventilatie roosters en deze reinigen een klein beetje de overgebleven schimmels. Als je het natuurlijk goed wilt doen moet je ff naar de dealer. Deze maakt hem dan volledig schoon en vult het gas ook meteen weer bij.
 

Erjee

Actief
5 feb 2017
373
92
28
Well, if you insist...😁

De schimmelvorming ontstaat niet door koelvloeistof die uit het gesloten systeem ontnapt. Die schimmel en bacterie-groei ontstaat door condensvorming.
Deze condens ontstaat als je de airco uit zet.
De verdamper die achter je dashboard verborgen zit is ijskoud, maar wordt door de langs stomende lucht "droog" geblazen. Als je de airco uit zet, inclusief de ventilator, dan blijft die verdamper lang ijskoud.

Doordat er geen bewegende lucht langs stroomt zal de condensor kletsnat worden. Vandaar die poeltjes water die je dan onder je geparkeerde auto zag verschijnen.
Dat is geen lek, maar condens die van je verdamper stroomde.
als je alleen de A/C uit zet, maar de ventilator laat blazen zul je merken dat het gauw vies benauwd wordt. Dat is het vocht dat in je interieur geblazen wordt, afkomstig van de langzaam opwarmende verdamper.
Daarom 10 minuten voor het eind van je rit de raampjes op een kiertje zetten.
Nu zou je het belang van het droog rijden na het uitschakelen van de airco duidelijk moeten zijn.
🙂
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.087
4
791
113
Well, if you insist...😁

De schimmelvorming ontstaat niet door koelvloeistof die uit het gesloten systeem ontnapt. Die schimmel en bacterie-groei ontstaat door condensvorming.
Deze condens ontstaat als je de airco uit zet.
De verdamper die achter je dashboard verborgen zit is ijskoud, maar wordt door de langs stomende lucht "droog" geblazen. Als je de airco uit zet, inclusief de ventilator, dan blijft die verdamper lang ijskoud.

Doordat er geen bewegende lucht langs stroomt zal de condensor kletsnat worden. Vandaar die poeltjes water die je dan onder je geparkeerde auto zag verschijnen.
Dat is geen lek, maar condens die van je verdamper stroomde.
als je alleen de A/C uit zet, maar de ventilator laat blazen zul je merken dat het gauw vies benauwd wordt. Dat is het vocht dat in je interieur geblazen wordt, afkomstig van de langzaam opwarmende verdamper.
Daarom 10 minuten voor het eind van je rit de raampjes op een kiertje zetten.
Nu zou je het belang van het droog rijden na het uitschakelen van de airco duidelijk moeten zijn.
🙂

Klopt helemaal, het condenswater dat op de condensor en in de luchtkanalen blijft zitten zijn een perfecte broedplaats voor schimmels en bacteri?n.
Hoe kouder de lucht hoe minder vocht deze kan bevatten, het vocht uit deze koude lucht moet ergens heen en slaat neer op de koude gedeeltes in je airco.
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Kun je vanuit de kant van de verdamper de lucht kanalen niet beter behandelen met een cleaner? Of is dat ook wat de dealer doet? Ik heb echt nooit m'n Airco aan dus aan die minimaal 10 minuten droogrijden kom ik zeker. Maar wellicht is het kiembakje van schimmels wel al 6 jaar oud en bij de vorige eigenaar ontstaan.
 

Erjee

Actief
5 feb 2017
373
92
28
Die verdamper moet je je voorstellen als een kleine radiator. Of intercooler. Een balkje met heel veel dunne lamellen waar de lucht langs stroomt en kanaaltjes waar doorheen de airco vloeistof (damp) stroomt. De viesigheid nestelt zich tussen de lamelletjes en is daarmee maar moeilijk te verwijderen.
in elk geval niet met die middeltjes die je bij de automaterialen koopt.
Die verbloemen de nare geur. De viezigheid kunnen die niet of nauwelijks verwijderen. Dat blijft toch een specialistisch klusje dat je het beste door je dealer of A/C specialist kunt laten doen.
Die kan dan ook de vloeistof controleren en bijvullen.
Die nare lucht gaat vaak hand-in-hand met een tekort aan vloeistof.
Stel je zelf deze vraag maar:
Als er niks werd gedaan aan de geur, dan wel aan het vloeistofniveau?
🙂
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Helder, dan ga ik opzoek naar vervanging van de condensor (gezien deze ook aan vervanging toe is). Bij mij in de buurt heb ik een zaak die het zowel het oude koudemiddel eruit kan halen (zodat ik zelf de radiator kan vervangen) alsmede de boel bijvult voor 1 vaste prijs.
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
Helder, dan ga ik opzoek naar vervanging van de condensor (gezien deze ook aan vervanging toe is). Bij mij in de buurt heb ik een zaak die het zowel het oude koudemiddel eruit kan halen (zodat ik zelf de radiator kan vervangen) alsmede de boel bijvult voor 1 vaste prijs.

de condensor is de "radiator" voor in de auto achter de grill , die koelt doormiddel van de rijwind , daar kan geen onaangename geur vanaf komen
ac01.jpg

de evaporator ( verdamper) raakt vervuild door schimmels en of bij een slecht werkend interieur filter door organisch materiaal
als je toch groot onderhoud pleegt aan de instalatie vervang dan ook de dryer (droger) , dat ding kost 4 tientjes of zo

ik heb mijn evaporator een poosje terug vervangen omdat deze lek bleek te zijn , na 22 jaar was ie aardig vuil geworden , mede doordat de eerste productiejaar SC geen interieur filter heeft
nu gelukkig wel

link: post 39
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.087
4
791
113
Ja en ja.
Bij mijn vorige LS toen deze 7 jaar oud was begon hij ook te stinken, een behandeling via de dealer en het was weg.
 
  • Leuk
Waarderingen: wiku

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Een aircosysteem heeft onderhoud nodig. Het is verstandiger om een controle van het systeem te laten uitvoeren door een daarin gespecialiseerd bedrijf (en dat kan ook een garagebedrijf zijn) dan te wachten tot er iets misgaat. Het doorrijden ondanks de stank of bij sterk verminderde werking door weglekken van koudemiddel kan uiteindelijk tot dure reparaties leiden. Afhankelijk van hoeveel je rijdt zou je kunnen denken aan een twee tot vierjaarlijkse controle op goede werking, voldoende koudemiddel, toestand warmtewisselaars etc.

Daarnaast is het verstandig de installatie altijd aan te laten staan. Niet om ijskoude lucht naar binnen te blazen maar om te zorgen dat de lucht die binnen komt een luchtvochtigheid heeft die als aangenaam kan worden ervaren. Een AC installatie wordt vaak slechts als een koelinstallatie gezien, maar is meer dan dat. De belangrijkste taak is het reguleren van de luchtvochtigheid in het autointerieur - wat grote invloed heeft op hoe aangenaam je het "klimaat" in de auto ervaart.
 

kiwicupra

Actief
25 apr 2021
131
92
28
Heb vol interesse mee gelezen. Heldere uitleg. Maar hoe zit het als je de AC constant aan hebt staan, of is het toch beter de boel af en toe uit te hebben? Mijn vorige auto was van nature een zeer vochtige auto, en daar was het prettig om met AC aan te rijden, de droge lucht deed wonderen. Maar nu vind ik het klimaat in de mijn CT200h erg prettig met AC aan.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Heb vol interesse mee gelezen. Heldere uitleg. Maar hoe zit het als je de AC constant aan hebt staan, of is het toch beter de boel af en toe uit te hebben? Mijn vorige auto was van nature een zeer vochtige auto, en daar was het prettig om met AC aan te rijden, de droge lucht deed wonderen. Maar nu vind ik het klimaat in de mijn CT200h erg prettig met AC aan.
Er is geen enkele technische reden om de airco niet continu aan te laten staan - zolang het een automatisch systeem betreft ("climate control"). Je stelt gewoon de gewenste temperatuur in en de airco zorgt dat het interieur die temperatuur bereikt en daarbij zoveel ventileert dat ook de luchtvochtigheid binnen de perken blijft of wordt gebracht. Vaak wordt gezegd dat daardoor het brandstofverbruik oploopt. Dat moet je niet overdrijven. Zodra de gewenste condities zijn bereikt hoeft de installatie meestal nauwelijks meer te werken om die gewenste temperatuur en vochtigheid te handhaven, tenzij je opeens een stortbui krijgt of als de buitentemperatuur opeens heel sterk verandert. Dus, temperatuur kiezen en verder alles op "auto" ztten. Bij goedkope en simpele uitvoeringen kan het zijn dat het systeem echt handmatig moet worden bediend en daarbij "ongeregeld" hard werkt en dan extra brandstof verbruikt. Bij volledig automatische systemen wordt de instelling voortdurend gecontroleerd en aangepast aan de omstandigheden. Je kunt dat ook merken: bij wegrijden nadat de auto in een koude nacht buiten heeft gestaan zal de ventilatie sneller werken om zo snel mogelijk eventuele condens naar buiten af te voeren. Na enkele minuten is dan de situatie al snel zodanig verbetert dat de snelheid terug gaat. Warmte afgeven duurt uiteraard iets langer - die moet er eerst zijn, hoewel bij de Lexus hybrides door een goede regeling die al heel snel beschikbaar komt. Sneller opwarmen kan door tijdelijk de installatie op recirculeren te zetten. Dat moet je niet te lang doen, omdat je na verloop van tijd als een vis op het droge naar lucht gaat zitten happen. Eigenlijk is die recirculatie stand vooral bedoeld om tijdelijk de ventilatie met verse lucht te onderbreken om bijvoorbeeld lokaal aanwezige stank buiten te houden.

De meeste autofabrikanten geven in hun handleiding aan wat er allemaal kan met de verschillende bedieningsmogelijkheden van het ventilatie/verwarmings/airco systeem. Wat er meestal niet bij staat waarom je een bepaalde instelling zou willen en waarom dat nuttig zou zijn. Tot nu toe ben ik in de 15 verschillende auto's die ik kort of lang heb gereden maar een keer een exemplaar tegen gekomen waarbij er wel een duidelijke uitleg werd gegeven. In die Volvo was een van de opmerkelijkste aanwijzingen dat je bij rijden in een sneeuwbui de voorruit koel moet houden, dus niet te veel verwarmen. Bij verwarmen van de voorruit zal de sneeuw op de ruit smelten en vervolgens zal het als gevolg van de verwarming ontstane water op de ruitenwissers vastvriezen met allerlei daaruit voortvloeiende ellende (zoals condensvorming aan de binnen/onderkant van de voorruit. Als je de voorruit koel houdt, waait meestal door de rijwind de sneeuw gewoon weg of kun je het gewoon wegwissen. Het zal wel iets met het land van herkomst te maken hebben dat ze dat allemaal zo uitgebreid beschreven, maar in Scandinavie rijden ook Duitse, Franse en Japanse auto's.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sam_IS300h en kiwicupra