oliepijlstok

magnepan

Actief
19 feb 2017
154
38
28
ik heb nu een paar keer geprobeerd mijn oliepijl na te kijken,maar als ik de pijlstok eruit trek
kan ik hem niet goed aflezen de halve pijlstok zit onder de olie.
is dat bij jullie ook niet af te lezen.
lexus is250.

vriendelijke groet magnepan
 

Erjee

Actief
5 feb 2017
373
92
28
Hallo Magnepan,
hoe lang na het uitschakelen van de motor wacht je met het eruit trekken van de peilstok?
 

magnepan

Actief
19 feb 2017
154
38
28
als hij 3 dagen stil heeft gestaan moet je het toch goed kunnen zien op de pijlstok.
mijn zwager heeft het ook geprobeerd schoon maken en peilen en zelfde als ik.
niet goed af te lezen.

gr magnepan
 

Kopske

Actief
19 jun 2011
369
12
0
De olie die op de pijl stok achterblijft heeft deze overal dezelfde kleur tussen de strepen zou hij donkerder moeten zijn of zit er teveel in ?
 

magnepan

Actief
19 feb 2017
154
38
28
ik denk niet dat er teveel in zit hij heeft net een beurt gehad .
ik kijk het altijd na om te kijken of er wel genoeg olie ververs is.
als ik de pijlstok eruit haal zeg dat hij 300mm lang is dan is hij over 140 mm
licht onder de olie waardoor ik de laatste 10mm niet goed kan aflezen dus tussen het minimum
en maximum.
 

Erjee

Actief
5 feb 2017
373
92
28
Inderdaad zullen foto's van de peilstok meer duidelijk kunnen maken dan wat je beschrijft.
na een kwartier, helemaal na een paar dagen, is alle olie terug gezakt in het carter.
De stok zou min of meer droog moeten zijn op de ruimte tussen de markeerpunten na.

Als ik olie peil doe ik;
- stok helemaal er uit halen en tijdens het verwijderen hou ik een lap langs de stok.
- ik bekijk dat de markeringen wekelijk kurk droog zijn.
- Dan gaat de peilstok nog eens helemaal terug de motor in en trek die er uit.
- Aflezen zou nu tamelijk gemakkelijk moeten zijn.

Uiteraard wel voor voldoende licht zorgen.
Toen ik het peil voor het eerst controleerde schrok ik enorm.
Geen olie zichtbaar?!?!
Toen een extra lampje erbij gehaald, procedure herhaald en jawel hoor...
De olie was nog zo helder dat alleen de lichtreflectie het (juiste!) peil zichtbaar maakte.
Misschien is dat bij jouw auto ook het geval, omdat he schreeft dat de olie net ververst was.
 

Knot

Actief
28 apr 2017
114
4
0
Als de olie er net fris in zit is het soms lastig te zien. Bij wat oudere/zwarte olie kan het niet missen natuurlijk en anders had je allang oliedruk gemist en melding op je dashbord gehad (dan is het overigens wel al (te) ver heen).
 

Mr. niels

Hoort erbij
17 dec 2015
45
6
0
Wat als je de pijlstok eruit haalt zonder hem af te vegen en je meteen kijkt op welk pijn hij staat. (s`morgens voor je hem hebt gestart)
 

zjelko

Actief
9 aug 2020
217
147
43
Ik heb hetzelfde issue, aan 1 zijde niet goed af te lezen, zit veel olie op en er zit niet teveel in het blok. Andere zijde zie ik wel gewoon dat ie tot net onder de max staat. Heel vreemd
 
V

Verwijderd lid 3623

Guest
Dit probleem heb ik ook, maar dan bij een Verso-S uit 2011, maar nooit bij andere wagens gehad.
Exact hetzeflde fenomeen. Oplossing die ik daar toepas: Pijlstok omdraaien. Daar is die wel goed af te lezen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Henri27

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.087
4
790
113
Oud topic maar eens terughalen, ik heb hetzelfde probleem, ook bij mijn vorige wagens.
Het is wel geen IS, maar het principe blijft hetzelfde.
Warme motor, uitgezet en na een uurtje gecontroleerd. Lijkt wel of er veel te veel in zit.
Wat is het niveau? Zou tussen de pijlen moeten liggen. Weten jullie het?

Oliepijl.jpg
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Bij mijn 450 GS h is het ook vrij moeilijk af te lezen. Naar mijn gevoel heeft dat iets te maken met het gegeven dat de peilstok niet volledig recht het carter in steekt, maar dat er in de geleidebuis een kromming zit. Bij het uittrekken van de peilstok wordt aan de binnenkant van die geleidebuis wat olie afgegeven. Die blijft in koude toestand daar "kleven" en kan bij uittrekken, afvegen, opnieuw insteken en weer uittrekken om te meten aflezing lastig maken. Daarnaast is bij heldere olie aflezen toch al moeilijk. Het laatste is wat te verhelpen door het afleesgedeelte van de peilstok te bestrijken met witte verf (uiteraard na goed vetvrij maken en voldoende droogtijd). Het verbaast me overigens dat Lexus nog steeds vertrouwd op een peilstok, zeer veel auto's hebben een oliepeil sensor die bij de start aangeeft of er voldoende olie in zit. In mijn ervaring werken die inmiddels uiterst betrouwbaar.
 

Johno

Actief
23 jan 2022
439
188
43
ik heb nu een paar keer geprobeerd mijn oliepijl na te kijken,maar als ik de pijlstok eruit trek
kan ik hem niet goed aflezen de halve pijlstok zit onder de olie.
is dat bij jullie ook niet af te lezen.
lexus is250.

vriendelijke groet magnepan
Belangrijk is om het oliepeil te controleren wanneer de motor langere tijd uitgeschakeld is en de auto moet vlak staan. Haal de peilstok eruit, maak hem schoon met een papiertje en dan opnieuw de peilstok erin steken. Als je hem daarna afleest zou je oliepeil tussen de twee streepjes uit moeten komen en dat moet ook zichtbaar zijn. Te weinig olie maar ook teveel is niet goed.

Succes
 

Steve070

Hoort erbij
18 feb 2017
47
12
8
De handleiding is hier duidelijk in. ook mij lukt het niet altijd in 1x. Maar meestal wel als ik de peilstok eruit haal, schoon veeg met een doek, hem terugplaats en in een snelle vloeiende beweging er weer uit haal. succes.
 

Bijlagen

  • Olie peilen.jpg
    Olie peilen.jpg
    2,2 MB · Weergaven: 54
Laatst bewerkt: