Benzine E10 tanken

ron66

Hoort erbij
23 jun 2019
79
5
0
Hallo is wel leuk wat ze bedenken maar nu worden we gedwongen de duurdere benzine te tanken.
hoe doen jullie dat half e10 half ultimate benzine.
of werkt dat niet dat was mijn vraag
 

Henny

Heel actief
2 apr 2010
973
49
0
Geschikt voor E10


Alle Europese Lexus modellen geproduceerd vanaf januari 1998 zijn geschikt voor gebruik van E10 met uitzondering van de modellen genoemd onder 'Niet geschikt'.

Voorwaarden zijn dat het voertuig niet is gemodificeerd en bij het onderhoud en de reparatie originele onderdelen zijn gebruikt.

Het door de fabrikant voorgeschreven minimum octaangetal van de benzine (95 of 98) dient echter gerespecteerd te worden.



Niet geschikt voor E10


Lexus is250 2.5 liter v6 (code 4gr-fse) gebouwd tussen augustus 2005 en september 2007

Lexus gs300 3.0 liter v6 (code 3gr-fse) gebouwd tussen januari 2005 en september 2007

Lexus ls460 4.6 liter v8 (code 1ur-fse) gebouwd tussen augustus 2006 en september 2007

Alle overige modellen die niet onder geschikt voor E10 vallen. Bij twijfel raadpleeg uw merkdealer, handleiding of binnenzijde tankklep.
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
691
133
43
Hallo is wel leuk wat ze bedenken maar nu worden we gedwongen de duurdere benzine te tanken.
hoe doen jullie dat half e10 half ultimate benzine.
of werkt dat niet dat was mijn vraag

In Duitsland tanken, daar is Super nog volop verkrijgbaar. Kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst in Nederland getankt heb ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: ron66

Challenge

Nieuw hier
31 dec 2016
16
2
0
Laatst bij de Dealer geweest voor onderhoud.
Wel grappig dat ze dan een brandstof reiniging willen aansmeren van 25,- ivm E10
Blijkbaar zijn ze toch niet helemaal overtuigt dat de motor er tegen kan
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Brandstofreiniging? Wat ze waarschijnlijk aanbieden is een vloeistof die, opgelost in de brandstof, het inspuitsysteem kan reinigen (lakafzetting in/op verstuivers) en daarnaast eventueel afzetting op de inlaatklepstelen. Standaard bevat benzine die voldoet aan de betreffende EN norm dergelijke toevoegingen op een zodanig niveau dat de genoemde problemen zich niet zouden moeten voordoen. In de praktijk blijkt echter dat sommige motoren en rijomstandigheden zodanig zijn dat de dosering die standaard wordt meegeleverd niet altijd voldoende is om de gewenste mate van reinheid te handhaven. In dat geval kan een incidentele "overdosis" nut hebben.

Die situatie is door de invoering van E10 brandstof niet veranderd. Omdat er echter 10% bioethanol in zit, kan dat eventueel een wat grotere kans op corrosie met zich brengen in het brandstofsysteem omdat dat alcoholbestanddeel mengt/oplost in vocht dat door condens in de tank zou kunnen komen. Er zijn dan inmiddels ook een aantal aanbieders van dergelijke additieven die hun marketing hebben aangepast en beweren dat de "nieuwe, verbeterde, formule" nu ook dit euvel weet te bestrijden. Op zich is dat niet onmogelijk, maar het lijkt me op basis van ervaring in landen waar al langer E10 wordt geleverd ietwat voorbarig om aan te kondigen dat er een nieuw probleem is dat dringend om een oplossing zou vragen. Vervuiling is echter bij sommige merken en typen motoren wel degelijk een probleem. In feite gaat het daarbij om een onvolkomenheid in het motorontwerp, maar af en toe een scheutje "paardemiddel" is de goedkoopste manier om het euvel (onregelmatig lopen, injouden, niet meteen reageren op gas geven) te bestrijden.
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
691
133
43
Brandstofreiniging? Wat ze waarschijnlijk aanbieden is een vloeistof die, opgelost in de brandstof, het inspuitsysteem kan reinigen (lakafzetting in/op verstuivers) en daarnaast eventueel afzetting op de inlaatklepstelen. Standaard bevat benzine die voldoet aan de betreffende EN norm dergelijke toevoegingen op een zodanig niveau dat de genoemde problemen zich niet zouden moeten voordoen. In de praktijk blijkt echter dat sommige motoren en rijomstandigheden zodanig zijn dat de dosering die standaard wordt meegeleverd niet altijd voldoende is om de gewenste mate van reinheid te handhaven. In dat geval kan een incidentele "overdosis" nut hebben.

Je bedoelt injectorreiniger? Die volgens mij voor het grootste gedeelte uit kerosine bestaat. Maar ik gooide het ook 2x per jaar in de IS200 die er iets rustiger door liep en er beter door startte naar mijn idee.

Maar goed, die kun je er voor de helft van het geld dat de dealer ervoor vraagt ook gewoon zelf in gooien, tank volgooien, klein stukje rijden, tankdop openmaken, flesje openmaken, flesje in tank leeg gooien en klaar. Als je kunt tanken, kun je dit ook ;)
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Je bedoelt injectorreiniger? Die volgens mij voor het grootste gedeelte uit kerosine bestaat.

Het is goed mogelijk dat er kerosine als dragervloeistof wordt gebruikt om de werkzame stof goed met de brandstof te laten mengen. De werkzame stof zelf bestaat echter uit een of meer organische oplosmiddelen, meestal van het aromatische type. Die kerosine zelf is geen goed reinigingsmidel en een te veel aan kerosine zou het oktaangetal van de brandstof kunnen verlagen. Bij normale dosering (een flesje per tank) zal dat echter niet te merken zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Metalfreak