Olie ververst

zjelko

Actief
9 aug 2020
217
147
43
Olie ververst, filter eruit, het was een gevecht want zelfs met de Toyota tool , hij zat muurvast.
Wat me opviel was dat het filter wat erin ging zacht maar steving aanvoelde, wat eruit kwam was kei en keihard.
Het kwam wat vreemd op mij over of is dit normaal? Het was 12.800 kilometer wat er mee gereden was.

Alvast bedankt voor jullie tijd en antwoord
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Het zou kunnen dat het filter en met name eventuele kunststofbestanddelen daarvan zijn verhard als gevolg van een hoge temperatuur van de doorstromende olie. Was het een origineel Toyota filter of van een ander goedkoper (en mogelijk kwalitatief minder goed) fabrikaat? Dat een filter wat steviger wordt in gebruiik is normaal - er zit olie in en ook zaken die zijn uitgefilterd. Maar keihard kan alleen bij matige kwaliteit of veel te lang gebruik. Er zit veel verschil in de kwaliteit van allerlei (ongeveer) passende oliefilters - die onder naam van de autofabrikant geleverde zijn goed van kwaliteit, andere ook passende niet altijd, al zijn er zeker ook serieuze filterfabrikanten. Die leveren doorgaans ook de "automerk" filters. Het probleem is dat je als consument aan de buitenkant de kwaliteit er niet aan af kunt zien. Het is dus de vraag of je voor een betrekkelijk gering prijsverschil bereid bent om een onbekend risico te lopen met een filter dat wel zo ongeveer past maar niet specifiek is afgestemd om juist dat ene filter te vervangen maar in plaats daarvan de filters van tien of meer verschillende motoren en merken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Henri27 en Arbitrator

zjelko

Actief
9 aug 2020
217
147
43
Dank voor je heldere antwoord Romke, het was echt niet meer te zien wat voor filter het was, ding was zo zwart als steenkool, de olie ook trouwens. Ik heb vandaag 300 kilometer gereden en de olie is nog als nieuw gelukkig, kon ook voor het eerst onder de auto kijken tijdens het kopen heb ik dat nauwelijks gedaan. Ongelooflijk, geen spatje roest en alle rubbers prima en nul speling op de assen etc. Ik heb er nu een Bosch Filter en volsyntheet ingegooit van Lexus zelf. Ga dat elke 7500 kilometer maar doen, voor de kosten hoef ik het hier niet te laten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator en Henri27