motorkoeling maakt overuren

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Dag Lexus vrienden, ik heb weer even een vraagje aan iedereen die zijn/haar auto al wat beter kent.


Het is mij al een aantal keer opgevallen dat de koelventilator redelijk snel (dan heb ik het over enkele minuten) aanslaat (goed hoorbaar) als de auto stationair staat te draaien, terwijl het buiten nog echt niet gek warm is (+/- 20 graden)
Hij gaat dan aan en na een tijdje weer uit etc.
Nu had mijn Toyota dat ook wel, maar is dat echt een Toyota/Lexus dingetje? ik hoor het bij anderen niet zo vaak namelijk (tenzij het echt heel warm is buiten)

Of hebben jullie dit ook allemaal en is dit normaal?
(ps. de motortemp. staat gewoon zoals het hoort i?ts onder het midden bij warme motor.)
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
Het is niet ongebruikelijk dat na een rit waarbij de motor op temperatuur is gekomen bij stilstand (en dus het wegvallen van de luchtstroom die de koelvloeistoftemperatuur stabiliseert) de ventilator opeens enige tijd gaat draaien. Bij sommige automodellen gebruikt men zelfs twee ventilatoren die of tegelijk of afzonderlijk en eventueel ook nog met verschillende toerentallen draaien. De bedoeling daarvan is warmtestuwing in de motor te voorkomen en lokaal "koken" te voorkomen. De door de meter aangegeven temperatuur kan bij stilstand op sommige plaatsen in de motor wel degelijk hoger zijn, en dat zie je dus niet. Door snel wat extra koeling in te schakelen kunnen problemen worden voorkomen. De kans dat het de airco is, lijkt me eigenlijk vrij klein. De temperatuur die de sensor van de airco meet zal veel minder snel reageren omdat de opwarming van het autointerieur minder snel gaat: de warmteopname van koelwater is per cm3 een stuk groter dan van lucht.

Bij moderne auto's wordt gebruik gemaakt van relatief weinig koelvloeistof met een bij warme motor relatief hoge temperatuur, wat als voordeel heeft dat een motor na een koude start snel op bedrijfstemperatuur komt. Zeker bij auto's met een start/stop voorziening (zoals alle hybrides) is dat van belang, de start/stop functie wordt meestal pas geactiveerd zodra het koelsysteem een bepaalde temperatuur heeft bereikt - meteen na een koude start zou kunnen leiden tot extra motorslijtage. Het gevolg van die aanpak is dat aan de "warme" kant de temperatuur strikt in de hand moet worden gehouden - en dat gebeurt door het veelvuldig kortstondig inschakelen van de ventilator(en).

Bij de meeste auto's geldt dat de gewenste koelwatertemperatuur reeds na korte rijtijd wordt bereikt - wat nuttig is om snel de emissiewaarden omlaag te brengen. Dat snel op temperatuur komen gledt overigens niet voor de motorolie, tenzij die tijdens de opwarmfase door de warmere koelvloeistof kan worden opgewarmd. Wanneer motorolie "op eigen kracht" warm moet worden kan dat best wel een minuut of 20 duren. Bij hybrides wordt soms het batterijkoelsysteem benut om de verbrandingsmotor sneller op temperatuur te krijgen na een koude start.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Het is niet ongebruikelijk dat na een rit waarbij de motor op temperatuur is gekomen bij stilstand (en dus het wegvallen van de luchtstroom die de koelvloeistoftemperatuur stabiliseert) de ventilator opeens enige tijd gaat draaien. Bij sommige automodellen gebruikt men zelfs twee ventilatoren die of tegelijk of afzonderlijk en eventueel ook nog met verschillende toerentallen draaien. De bedoeling daarvan is warmtestuwing in de motor te voorkomen en lokaal "koken" te voorkomen. De door de meter aangegeven temperatuur kan bij stilstand op sommige plaatsen in de motor wel degelijk hoger zijn, en dat zie je dus niet. Door snel wat extra koeling in te schakelen kunnen problemen worden voorkomen. De kans dat het de airco is, lijkt me eigenlijk vrij klein. De temperatuur die de sensor van de airco meet zal veel minder snel reageren omdat de opwarming van het autointerieur minder snel gaat: de warmteopname van koelwater is per cm3 een stuk groter dan van lucht.

Bij moderne auto's wordt gebruik gemaakt van relatief weinig koelvloeistof met een bij warme motor relatief hoge temperatuur, wat als voordeel heeft dat een motor na een koude start snel op bedrijfstemperatuur komt. Zeker bij auto's met een start/stop voorziening (zoals alle hybrides) is dat van belang, de start/stop functie wordt meestal pas geactiveerd zodra het koelsysteem een bepaalde temperatuur heeft bereikt - meteen na een koude start zou kunnen leiden tot extra motorslijtage. Het gevolg van die aanpak is dat aan de "warme" kant de temperatuur strikt in de hand moet worden gehouden - en dat gebeurt door het veelvuldig kortstondig inschakelen van de ventilator(en).

Bij de meeste auto's geldt dat de gewenste koelwatertemperatuur reeds na korte rijtijd wordt bereikt - wat nuttig is om snel de emissiewaarden omlaag te brengen. Dat snel op temperatuur komen gledt overigens niet voor de motorolie, tenzij die tijdens de opwarmfase door de warmere koelvloeistof kan worden opgewarmd. Wanneer motorolie "op eigen kracht" warm moet worden kan dat best wel een minuut of 20 duren. Bij hybrides wordt soms het batterijkoelsysteem benut om de verbrandingsmotor sneller op temperatuur te krijgen na een koude start.

Ik begrijp je verhaal. nu is het natuurlijk ook zo dat je het alleen maar kunt horen als je er naast staat en niet als je rijdt,
maar ik heb in het laatste geval nauwelijks een rit gemaakt waar de auto echt warm van geworden kan zijn (lees rit van 1 km) en verder alleen maar stilstaand.
(het is niet dat ik net met een loeizware aanhanger bovenaan een bergpas ben gestopt en het dan hoor zeg maar, want dan zou het mij niet verwonderen.)

in ieder geval thanks voor de input, ik hoop dat we nog meer ervaringen kunnen horen hierover. (toch zal ik als ik het weer hoor ook de airco eens uitzetten, dan kunnen we dat ook meteen bevestigen danwel uitsluiten)
 
V

Verwijderd lid 3623

Guest
Geen ervaring met een IS250, maar wel met een Avensis uit 2003 (sorry dat ik er w??r een Toyota bij haal... -_-' maar hier heb ik wat ervaring mee )
Deze auto had een 2.4 liter (1AZ-FSE) en was ook na de kortste rit al veel te veel aan het blazen. Uitgaande dat er geen verstopping in het koelsysteem zit, heb ik preventief de thermostaat vervangen. Dat was daar de oplossing.

Hetzelfde geldt voor de IS200 die ik nu heb. Die bleef juist weer veel te lang koud, maar ook weer opgelost met een nieuwe thermostaat. Wellicht is dat een goede eerste plek om te zoeken.

Heb je trouwens ook al je koelvloeistofniveau op zich zelf gecontroleerd? Als die te laag is koelt ie natuurlijk ook niet goed. En mocht je reservoir leeg zijn, dan even je radiateurdop (met koude motor!!) even openen en via daar bijvullen. Grote kans in dat geval dat bijvoorbeeld je radiateur een klein gaatje heeft.


Aanvulling: De hogere kvs temperatuur was bij de Avensis ook niet te zien op de KVS-temperatuurmeter. Je hoorde het alleen aan de fans die zo'n beetje continue draaiden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
dit is ook door de dealer beoordeeld als : de oorzaak hiervan is de airco. ik heb met het steeds kouder worden buiten niet echt de kans meer om dat goed uit te proberen,
ik heb wel gisterenavond nog een hele tijd met een stationair draaiende motor gestaan, met een buitentemperatuur van 11 graden in het donker.
toen ging hij na l?nge tijd wel weer even blazen, maar dan was het maar kort, en dan na een paar minuten weer even enz..

dus hetzelfde probleem , maar l?ng niet zo erg als hiervoor.. (en ga er toch vanuit dat die ventilator er ook niet helemaal voor niks zit, en af en toe wel zijn werk moet doen, en dat het met hoger gebruik van de airco vaker nodig is dat hij aan gaat.. dus daar ga ik voorlopig maar vanuit.)

en als ik er de volgende zomer achter kom dat het niet te maken heeft met de airco, dan kan ik alsnog een thermostaat (laten) vervangen. (zij het dan niet meer in de garantie)
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
dit is ook door de dealer beoordeeld als : de oorzaak hiervan is de airco. ik heb met het steeds kouder worden buiten niet echt de kans meer om dat goed uit te proberen,
ik heb wel gisterenavond nog een hele tijd met een stationair draaiende motor gestaan, met een buitentemperatuur van 11 graden in het donker.
toen ging hij na l?nge tijd wel weer even blazen, maar dan was het maar kort, en dan na een paar minuten weer even enz..

Als het inderdaad de airco is, zou het kunnen dat het koudemiddel voor een deel is verdwenen. Je kunt eenvoudig een idee krijgen in hoeverre de capaciteit van de airco nog voldoende is door de temperatuur flink laag in te stellen en dan met een thermometer de temperatuur van de lucht uit de uitstroomopeningen in de auto te meten. Die temperatuur dient dan aanmerkelijk lager te zijn dan de bulktemperatuur van de lucht in de auto. Het koudemiddel kan na verloop van tijd deels verdwinen door lekkage - wat je niet ziet omdat het daarbij verdampt. Om die reden is een tweejaarlijse controle van de airco aan te raden - te lang doorrijden kan de aircocompressor ernstig beschadigen en vervanging daarvan is erg duur.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
824
1
422
63
Ik heb onlangs mijn airco van onderhoud laten voorzien door de dealer in de afgelopen 6 jaar dat ik de auto in bezit heb. Ik heb begrepen dat de voorgaande jaren er geen onderhoud is gepleegd aan de airco, deze auto is nieuw geleverd door deze dealer en vrijwel al het onderhoud is door hen uitgevoerd, dus ik ben er vrij zeker van dat dit de eerste keer is dat er onderhoud gepleegd is aan deze airco. Op mijn vraag over het kapot lopen van de compressor werd me verteld dat deze een beveiliging kent, is er te weinig koudemiddel (wat de olie transporteert door het systeem), dan schakelt de compressor uit veiligheid uit. Kapot lopen zou daarmee, vanwege te weinig koudemiddel niet direct de aanleiding hoeven te zijn. Er is bij mij na 12 jaar 190 gram koudemiddel uitgekomen, er is 440 gram weer in gegaan.

Na dit onderhoud is er niet een hele warme periode geweest, maar tot dusver heeft dat ding het altijd gedaan. Maar, als deze auto pas afgeleverd is, zou een controle van de airco onderdeel van de afleverbeurt kunnen zijn geweest, als dit overeengekomen is :grin:
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
Op mijn vraag over het kapot lopen van de compressor werd me verteld dat deze een beveiliging kent, is er te weinig koudemiddel (wat de olie transporteert door het systeem), dan schakelt de compressor uit veiligheid uit. Kapot lopen zou daarmee, vanwege te weinig koudemiddel niet direct de aanleiding hoeven te zijn.

In theorie zou dat goed kunnen werken als de sensor die dat moet bewaken voldoende scherp is afgesteld en werkt op het moment dat het nodig is. In de praktijk zie je vaak dat men, als naar het gevoel van de bestuurder de auto niet snel genoeg afkoelt, de "koudekraan" nog wat verder open wordt gedraaid - en dan gaat het vaak door het sterk oplopen van de temperatuur in de compressor stevig mis. Ik zou het toch maar bij een twee- of driejarige controle houden en niet geheel op ingebouwde beveiligingen vertrouwen.
 

RvD

Hoort erbij
22 mei 2012
45
5
8
Beveiliging werkt prima, 2x gebeurd. Minimaal lek in de radiateur. Niet meetbaar maar door met fluor af te vullen op kunnen sporen. 2x meegemaakt dat ie na zo'n 3 jaar plots leeg was.... (dat gebeurd natuurlijk op vakantie met de caravan met 35 graden......).
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Als het inderdaad de airco is, zou het kunnen dat het koudemiddel voor een deel is verdwenen. Je kunt eenvoudig een idee krijgen in hoeverre de capaciteit van de airco nog voldoende is door de temperatuur flink laag in te stellen en dan met een thermometer de temperatuur van de lucht uit de uitstroomopeningen in de auto te meten. Die temperatuur dient dan aanmerkelijk lager te zijn dan de bulktemperatuur van de lucht in de auto. Het koudemiddel kan na verloop van tijd deels verdwinen door lekkage - wat je niet ziet omdat het daarbij verdampt. Om die reden is een tweejaarlijse controle van de airco aan te raden - te lang doorrijden kan de aircocompressor ernstig beschadigen en vervanging daarvan is erg duur.

ik weet (uit ervaring van kennissen gelukkig) dat dat een erg dure grap is, dus ik hou de airco wel goed in de gaten. (zo laat ik hem altijd aan staan, want als hij de hele winter niet draait is dat ook niet best voor een airco.) en ik voel vaak zelf wel of hij echt koud is of niet. Ik heb gisteren even de airco vol open gezet op ''LOW", binnen een paar seconden kwam er ijskoude lucht uit.
Tijdens de proefrit (in de warme juli maand) heb ik natuurlijk de airco ook even aan gezet, dit gaf voor mij geen reden om aan de werking van de airco te twijfelen.

dit topic was dan ook vooral begonnen om meningen te delen over het vele draaien van de ventilator, en is zo terecht gekomen bij de airco.
omdat de ventilator nu wel veel minder draait dan met 20+ graden in de zon, denk ik dat er wel een verband is met de airco, en zal ik dat komende zomer voor mezelf kunnen bevestigen.
komende zomer lijkt me dan ook een mooi moment om de airco te laten bijvullen/verversen/vacumeren/nakijken.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Ik heb onlangs mijn airco van onderhoud laten voorzien door de dealer in de afgelopen 6 jaar dat ik de auto in bezit heb. Ik heb begrepen dat de voorgaande jaren er geen onderhoud is gepleegd aan de airco, deze auto is nieuw geleverd door deze dealer en vrijwel al het onderhoud is door hen uitgevoerd, dus ik ben er vrij zeker van dat dit de eerste keer is dat er onderhoud gepleegd is aan deze airco. Op mijn vraag over het kapot lopen van de compressor werd me verteld dat deze een beveiliging kent, is er te weinig koudemiddel (wat de olie transporteert door het systeem), dan schakelt de compressor uit veiligheid uit. Kapot lopen zou daarmee, vanwege te weinig koudemiddel niet direct de aanleiding hoeven te zijn. Er is bij mij na 12 jaar 190 gram koudemiddel uitgekomen, er is 440 gram weer in gegaan.

Na dit onderhoud is er niet een hele warme periode geweest, maar tot dusver heeft dat ding het altijd gedaan. Maar, als deze auto pas afgeleverd is, zou een controle van de airco onderdeel van de afleverbeurt kunnen zijn geweest, als dit overeengekomen is :grin:

dat heb ik dus niet meegenomen in de onderhandelingen, omdat de airco tijdens de proefrit (in de zomer) uitstekend functioneerde (nog steeds) maar dat kan ik komende zomer alsnog doen.
bijvullen/verversen kost ook niet de wereld.
jaartje geleden heb ik een kennis mijn airco (van de vorige auto) nog laten bijvullen, een flesje koelmiddel met zo'n slangetje met manometer erop, kraantje open en gaan...
tip: vertrouw maar niet teveel op die doe-het-zelf-setjes de compressor sloeg om de 5 seconden aan en uit, en zo zie je dat die beveiliging toch ook weer w?l werkt!

ik ben de volgende dag naar een garage gegaan om het door een erkend bedrijf te laten doen..
er mag 490 gram in, (mag 30 gram afwijken) maar er kwam maar liefst 850 gram uit !! terwijl het doe-het-zelf-setje keurig de naald in het groen had staan.

de airco heeft daarna overigens tot aan de verkoop prima gewerkt.

maar on topic: de airco werkt nu prima, maar ga hem volgende zomer wel een beurtje laten geven.
 

tvkip

Hoort erbij
2 jul 2019
77
35
18
Heb je trouwens ook al je koelvloeistofniveau op zich zelf gecontroleerd? Als die te laag is koelt ie natuurlijk ook niet goed. En mocht je reservoir leeg zijn, dan even je radiateurdop (met koude motor!!) even openen en via daar bijvullen. Grote kans in dat geval dat bijvoorbeeld je radiateur een klein gaatje heeft.

Niks te maken met het airco verhaal, maar;
Wanneer ik mijn kv bijvul tot over de helft van het reservoir mikt ie het via de overdruk weer uit. Bij mijn VW kon deze altijd tot MAX. Meer mensen die dit hebben? Was eerst erg bang voor dure zaken als koppakking oid, maar blijft nu keurig op de helft staan :)
 
V

Verwijderd lid 3623

Guest
Bij mijn wagen blijft ie wel gewoon bij ?full? staan. Inmiddels iets meer dan 1000km gereden na laatste vervanging.

Maar als hij bij jou stabiel blijft is er weinig aan de hand lijkt me.

zou t kunnen zijn dat jouw radiateurdop misschien onterecht stoom afblaast?
 

RvD

Hoort erbij
22 mei 2012
45
5
8
Herkenbaar, had ik bij mijn vorige IS ook. Kon hem hoger bijvullen als midden max-min maar had geen zin, gooit ie er weer uit. Dacht ook een probleem te hebben. Was ook in de veronderstelling dat iets hoger beter was. Toen ik het telkens bijvullen beu was zakte ie tot mijn verbazing niet verder meer als halverwege...