Aankondiging

Ineenstorting
Nog geen aankondiging.

Heeft de motor het nu weer koud of 'hoort' dit zo ?

Ineenstorting
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

    Heeft de motor het nu weer koud of 'hoort' dit zo ?

    Dag forum vrienden, daar ben ik weer en ik heb even een vraag.

    Normaliter gebruik ik de auto alleen voor lange afstanden, maar vanmorgen moest ik even om een boodschapje.
    Nu begint iedere rit met een koude motor, lange rit of korte rit, dus eigenlijk maakt dat niks uit, Maar vanmorgen viel mij het volgende op:

    De auto startte zoals ik gewend ben meteen, ik wacht altijd eventjes met 'schakelen' totdat de toerenteller weer onder de 1000 rpm is gezakt, anders krijgt je bak zo'n klap...
    daarna ben ik de garage uit gereden, de oprit af, de straat uit, allemaal rustig aan, tenslotte was de motor nog koud.

    aan het einde van de straat; zo'n 600 meter verder op de T-splitsing even gewacht of er in de mist nog ander verkeer opdoemde, maar de weg was leeg, dus ik kon weer zachtjes het gaspedaal indrukken.
    en toen schrok ik eventjes.. daar leek de motor tóch even te haperen en als ik ergens van schrik is het van een haperende motor die even inhoudt.
    vrij snel daarna gaat ie gewoon weer zoals het hoort, maar het is toch schrikken...

    Om er zeker van te zijn dat ik me niet vergist had, ben ik een paarhonderd meter verderop even stil gaan staan, om vervolgens weer rustig weg te accelereren. en wederom leek de motor zich even een beetje te verslikken voordat ie er echt voor wilde gaan.

    Nu de hamvraag: wie van jullie (met een V6 motor en dus geen hybride) herkent dit, of weet waar hier mogelijk het probleem ligt? (of ervaart men dit als normaal?)

    vooralsnog is het echt alleen bij het wegrijden uit stilstand (met koude motor)

    Ik ben zeer benieuwd.

    edit: ik leg een link met de kou, omdat mijn vorige auto dit (alleen op LPG) had wanneer het koud was.

    #2
    Ik heb dit nooit ervaren met mijn IS250

    Commentaar


      #3
      Het lijkt er op dat bij het koud optrekken tijdelijk even de verhouding tussen ingespoten hoeveelheid brandstof en aangezogen lucht niet helemaal klopt. Bij een motor bij indirecte inspuiting zal zolang de motor nog koud is een deel van de ingespoten brandstof kunnen condenseren op de wand van het inlaatspruitstuk zodat deze niet de verbrandingsruimte bereikt en er tijdelijk een te arm mengsel ontstaat. Dat zou door de electronische regelapparatuur bij lage motortemperatuur gecompenseerd moeten worden, maar dat werkt kennelijk niet optimaal. De oorzaak kan daarmee in principe van alles zijn: temperatuursensor, lambdasensor, sensor die de hoeveelheid aanzuiglucht bepaald etc....In een enkel geval zelfs de brandstofsamenstelling: de benzinesamenstelling wordt aangepast aan het jaargetijde: er is zomer-, winter- en "overgangskwaliteit" benzine in de tussenliggende periodes. Het verschil in die benzines is gelegen in de aanwezigheid van meer of minder vluchtige bestanddelen en het kooktraject. Daarnaast was het vanmorgen nevelig: dat zal het neerslaan van benzine bij koude motor begunstigen. Soms is het tanken van een ander merk benzine voldoende om van het euvel af te geraken, als dat allemaal geen verschil maakt en het euvel aanhoudt, zal een nauwkeuriger controle van de regelapparatuur nodig kunnen zijn. Vroeger kon je dat allemaal met de "choke" helemaal zelf regelen....

      Commentaar


        #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Romke Bekijk bericht
        Het lijkt er op dat bij het koud optrekken tijdelijk even de verhouding tussen ingespoten hoeveelheid brandstof en aangezogen lucht niet helemaal klopt. Bij een motor bij indirecte inspuiting zal zolang de motor nog koud is een deel van de ingespoten brandstof kunnen condenseren op de wand van het inlaatspruitstuk zodat deze niet de verbrandingsruimte bereikt en er tijdelijk een te arm mengsel ontstaat. Dat zou door de electronische regelapparatuur bij lage motortemperatuur gecompenseerd moeten worden, maar dat werkt kennelijk niet optimaal. De oorzaak kan daarmee in principe van alles zijn: temperatuursensor, lambdasensor, sensor die de hoeveelheid aanzuiglucht bepaald etc....In een enkel geval zelfs de brandstofsamenstelling: de benzinesamenstelling wordt aangepast aan het jaargetijde: er is zomer-, winter- en "overgangskwaliteit" benzine in de tussenliggende periodes. Het verschil in die benzines is gelegen in de aanwezigheid van meer of minder vluchtige bestanddelen en het kooktraject. Daarnaast was het vanmorgen nevelig: dat zal het neerslaan van benzine bij koude motor begunstigen. Soms is het tanken van een ander merk benzine voldoende om van het euvel af te geraken, als dat allemaal geen verschil maakt en het euvel aanhoudt, zal een nauwkeuriger controle van de regelapparatuur nodig kunnen zijn. Vroeger kon je dat allemaal met de "choke" helemaal zelf regelen....
        indirecte inspuiting? ik ben er toch altijd vanuit gegaan dat deze auto directe inspuiting heeft? maar misschien zit ik er helemaal naast?

        Los daarvan, stel het is 1 van de sensoren die je noemt, zou dat dan gegarandeerd tot een foutmelding moeten leiden? (dat het uitleesbaar wordt?)

        Ik zal in ieder geval in de gaten houden wat ie met nou kouder weer gaat doen.. m'n garantie loopt nog... maar wil niet metéen weer naar de dealer om 1 incidentje

        Commentaar


          #5
          Wat kan helpen: recet de ECU een keer (accu aansluiting loshalen, 30 seconden wachten en dan weer aansluiten). Wel weer even de klok, radio etc. weer even opnieuw instellen.
          Gasklephuis kan ook vervuilt zijn, evenals je luchtfilter die aan vervanging toe is?
          Zomaar wat puntjes.

          Commentaar


            #6
            Ik had dat ook, MAF sensor schoongemaakt, en gasklephuis, toen was het over. Had de auto net een dag, volgende dag startte ik, het irriteerde me gelijk dus heb het gelijk verholpen.
            De howto staat op jouwbuis *Youtube :-)

            Commentaar


              #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Henri27 Bekijk bericht
              indirecte inspuiting? ik ben er toch altijd vanuit gegaan dat deze auto directe inspuiting heeft? maar misschien zit ik er helemaal naast?
              Ik was er vanuit gegaan dat de motor alleen indirecte inspuiting had. Als deze motor de dubbele inspuiting heeft veranderd dat echter aan het verhaal niet veel. Op het moment dat je vanuit stilstand accelereert zal zeker bij koude motor een aanmerkelijk deel van de ingespoten brandstof via de indirekte inspuiting worden geleverd. Zie:

              https://www.clublexus.com/forums/att...gine-paper.pdf

              Tijdens de opwarmperiode wordt ook bij lichte belasting een relatief groot deel van de brandstof indirekt ingespoten, met name om de hoeveelheid HC emissies te reduceren.

              Het schoonmaken van de MAF sensor en het gasklephuis is inderdaad de meest voor de hand liggende eerste stap omdat die de brandstof/lucht verhouding in eerste instantie bepalen. Soms geven die storingen door afzetting van gumachtige producten afkomstig uit de brandstof en dat verstoort dan de juiste mengverhouding.





              Commentaar


                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Romke Bekijk bericht

                Ik was er vanuit gegaan dat de motor alleen indirecte inspuiting had. Als deze motor de dubbele inspuiting heeft veranderd dat echter aan het verhaal niet veel. Op het moment dat je vanuit stilstand accelereert zal zeker bij koude motor een aanmerkelijk deel van de ingespoten brandstof via de indirekte inspuiting worden geleverd. Zie:

                https://www.clublexus.com/forums/att...gine-paper.pdf

                Tijdens de opwarmperiode wordt ook bij lichte belasting een relatief groot deel van de brandstof indirekt ingespoten, met name om de hoeveelheid HC emissies te reduceren.

                Het schoonmaken van de MAF sensor en het gasklephuis is inderdaad de meest voor de hand liggende eerste stap omdat die de brandstof/lucht verhouding in eerste instantie bepalen. Soms geven die storingen door afzetting van gumachtige producten afkomstig uit de brandstof en dat verstoort dan de juiste mengverhouding.




                Het is de 2.5 liter V6 ,die heeft alleen directe inspuiting..

                Overige zal ik mee aan de slag gaan , thanks

                Commentaar


                  #9
                  Kan het ook met carbon build-up te maken hebben?
                  Direct ingespoten brandstofmotoren (waaronder idd de is250) schijnen hier last van te kunnen hebben.
                  Door korte stukjes rijden, langzaam rijden en e10 brandstof.
                  Op de Engelse fora komt dit wel af en toe ter sprake.

                  Commentaar


                    #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Bassj Bekijk bericht
                    Kan het ook met carbon build-up te maken hebben?
                    Direct ingespoten brandstofmotoren (waaronder idd de is250) schijnen hier last van te kunnen hebben.
                    Door korte stukjes rijden, langzaam rijden en e10 brandstof.
                    Op de Engelse fora komt dit wel af en toe ter sprake.
                    In relatie tot de directe injectie is dit een mogelijkheid.
                    van "ergens gelezen" weet ik dat de Amerikanen er een mindere kwaliteit brandstof op nahouden, en dit daar regelmatig voorkomt. Maar als ik de dealer mag geloven, hebben ze dit in Nederland nog niet meegemaakt. (Heb bij aankoop nagevraagd en foto's gekregen) had hier al veel bangmakerij over gelezen.

                    Verder rijd ik bijna alleen lange stukken en tank ik E5 / super
                    Vandaag was het probleem niet waarneembaar, terwijl carbon build-up niet zomaar verdwijnt.

                    Dus je gedachtegang ben ik het mee eens, maar voor carbon build-up ben ik niet direct bang.

                    Er lijkt vooralsnog een relatie met koud weer.
                    (1e gevoel is toch een sensor) of zoiets MAFs

                    Commentaar


                      #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Bassj Bekijk bericht
                      Kan het ook met carbon build-up te maken hebben?
                      Direct ingespoten brandstofmotoren (waaronder idd de is250) schijnen hier last van te kunnen hebben.
                      Door korte stukjes rijden, langzaam rijden en e10 brandstof.
                      Op de Engelse fora komt dit wel af en toe ter sprake.
                      Heb ook soms last van dit 'gestotter' bij koud weer. Gebruik zelf eens per jaar het Amerikaanse chemische goedje Seafoam. Heb hierna altijd wel het idee dat dit minder is. Mooi om te zien dat de IS-C met 100k maar een kwart rookt van mijn IS met 240k op de klok.

                      Spul is overigens (zover ik weet) niet te koop in Nederland, maar via eBay wel te krijgen. Omdat de motor direct ingespoten is moet je de variant voor de inlaat hebben.

                      Commentaar


                        #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door tvkip Bekijk bericht

                        Heb ook soms last van dit 'gestotter' bij koud weer. Gebruik zelf eens per jaar het Amerikaanse chemische goedje Seafoam. Heb hierna altijd wel het idee dat dit minder is. Mooi om te zien dat de IS-C met 100k maar een kwart rookt van mijn IS met 240k op de klok.

                        Spul is overigens (zover ik weet) niet te koop in Nederland, maar via eBay wel te krijgen. Omdat de motor direct ingespoten is moet je de variant voor de inlaat hebben.
                        Ik heb er al genoeg over gelezen en gezien , maar ik vraag me toch af; wat is de relatie met carbon build-up en koud weer m.b.t. het stotteren?

                        Vooralsnog is het probleem niet teruggeweest. Evenals de koude temperatuur op die dag.

                        Commentaar


                          #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Henri27 Bekijk bericht

                          Ik heb er al genoeg over gelezen en gezien , maar ik vraag me toch af; wat is de relatie met carbon build-up en koud weer m.b.t. het stotteren?.
                          Werkelijk geen idee
                          Maar heb hier geen last van als ik mijn auto een paar minuten laat voordraaien voordat ik weg ga, zelf heb ik wel het idee dat dit er mee te maken heeft. Heb toen ik daar voor het eerst last van had (de auto net had) ook alle bougies veranderd, geen verschil..

                          Het is voor mij niet storend genoeg om er verder iets aan te doen

                          Commentaar


                            #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Bassj Bekijk bericht
                            Kan het ook met carbon build-up te maken hebben?
                            Direct ingespoten brandstofmotoren (waaronder idd de is250) schijnen hier last van te kunnen hebben.
                            Door korte stukjes rijden, langzaam rijden en e10 brandstof.
                            Op de Engelse fora komt dit wel af en toe ter sprake.
                            Met carbon buildup wordt bedoeld dat er zich afzettingen kunnen vormen op de inlaatkleppen. Bij de eerste benzinemotoren met directe inspuiting kwam dit relatief veel voor. Bij indirect ingespoten motoren kon dit doorgaans effectief worden bestreden omdat benzines een additief bevatten dat dergelijke afzettingen meestal wel wist te voorkomen. Bij een alleen direct ingespoten motor lukt dat uiteraard niet omdat de benzine daar in de verbrandingsruimte wordt ingespoten en niet in de inlaatbuizen voor de inlaatkleppen. De oorzaak bleek vooral te liggen in de hogere temperatuur ter plaatse omdat de verdamping van de benzine pas plaats vindt in de verbrandingsruimte, zodat het koelende effect op de inlaatkleppen verviel. De meeste motorfabrikanten wisten het euvel na verloop van tijd op te lossen door subtiele veranderingen aan koelkanalen in de cilinderkop, zodat de temperatuur van de inlaatkleppen wat lager werd. De "carbon" is overigens niet afkomstig uit de benzine, maar uit de motorolie die via de klepgeleiders uiteindelijk op de klepschotel terecht kan komen. Normaal is dat buitengewoon weinig, maar als de afdichting van de klepstelen niet meer goed functioneert kan er meer olie langs lekken. Afhankelijk van het voor de afdichtingen gebruikte type kunststof en de rijomstandigheden kan het voorkomen dat de afdichtingen verharden en dan niet meer voldoende afdichten. Vroeger kwam dat tamelijk veel voor. Met name bij sommige BMW modellen: vele daarvan toonden vooral bij gas loslaten (en dus hoog vacuum) het door sommige rijders zo gewaardeerde "sportieve blauwe pluimpje". Inmiddels zou dat probleem toch opgelost moeten zijn.

                            Commentaar


                              #15
                              Wanneer zijn de bougies de laatste keer vervangen?

                              Commentaar

                              Werken ...
                              X