Heeft de motor het nu weer koud of 'hoort' dit zo ?

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Dag forum vrienden, daar ben ik weer :eyes: en ik heb even een vraag.

Normaliter gebruik ik de auto alleen voor lange afstanden, maar vanmorgen moest ik even om een boodschapje.
Nu begint iedere rit met een koude motor, lange rit of korte rit, dus eigenlijk maakt dat niks uit, Maar vanmorgen viel mij het volgende op:

De auto startte zoals ik gewend ben meteen, ik wacht altijd eventjes met 'schakelen' totdat de toerenteller weer onder de 1000 rpm is gezakt, anders krijgt je bak zo'n klap...
daarna ben ik de garage uit gereden, de oprit af, de straat uit, allemaal rustig aan, tenslotte was de motor nog koud.

aan het einde van de straat; zo'n 600 meter verder op de T-splitsing even gewacht of er in de mist nog ander verkeer opdoemde, maar de weg was leeg, dus ik kon weer zachtjes het gaspedaal indrukken.
en toen schrok ik eventjes.. daar leek de motor t?ch even te haperen :eek::eek::eek: en als ik ergens van schrik is het van een haperende motor die even inhoudt.
vrij snel daarna gaat ie gewoon weer zoals het hoort, maar het is toch schrikken...

Om er zeker van te zijn dat ik me niet vergist had, ben ik een paarhonderd meter verderop even stil gaan staan, om vervolgens weer rustig weg te accelereren. en wederom leek de motor zich even een beetje te verslikken voordat ie er echt voor wilde gaan.

Nu de hamvraag: wie van jullie (met een V6 motor en dus geen hybride) herkent dit, of weet waar hier mogelijk het probleem ligt? (of ervaart men dit als normaal?)

vooralsnog is het echt alleen bij het wegrijden uit stilstand (met koude motor)

Ik ben zeer benieuwd.:eyes:

edit: ik leg een link met de kou, omdat mijn vorige auto dit (alleen op LPG) had wanneer het koud was.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Het lijkt er op dat bij het koud optrekken tijdelijk even de verhouding tussen ingespoten hoeveelheid brandstof en aangezogen lucht niet helemaal klopt. Bij een motor bij indirecte inspuiting zal zolang de motor nog koud is een deel van de ingespoten brandstof kunnen condenseren op de wand van het inlaatspruitstuk zodat deze niet de verbrandingsruimte bereikt en er tijdelijk een te arm mengsel ontstaat. Dat zou door de electronische regelapparatuur bij lage motortemperatuur gecompenseerd moeten worden, maar dat werkt kennelijk niet optimaal. De oorzaak kan daarmee in principe van alles zijn: temperatuursensor, lambdasensor, sensor die de hoeveelheid aanzuiglucht bepaald etc....In een enkel geval zelfs de brandstofsamenstelling: de benzinesamenstelling wordt aangepast aan het jaargetijde: er is zomer-, winter- en "overgangskwaliteit" benzine in de tussenliggende periodes. Het verschil in die benzines is gelegen in de aanwezigheid van meer of minder vluchtige bestanddelen en het kooktraject. Daarnaast was het vanmorgen nevelig: dat zal het neerslaan van benzine bij koude motor begunstigen. Soms is het tanken van een ander merk benzine voldoende om van het euvel af te geraken, als dat allemaal geen verschil maakt en het euvel aanhoudt, zal een nauwkeuriger controle van de regelapparatuur nodig kunnen zijn. Vroeger kon je dat allemaal met de "choke" helemaal zelf regelen....
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Het lijkt er op dat bij het koud optrekken tijdelijk even de verhouding tussen ingespoten hoeveelheid brandstof en aangezogen lucht niet helemaal klopt. Bij een motor bij indirecte inspuiting zal zolang de motor nog koud is een deel van de ingespoten brandstof kunnen condenseren op de wand van het inlaatspruitstuk zodat deze niet de verbrandingsruimte bereikt en er tijdelijk een te arm mengsel ontstaat. Dat zou door de electronische regelapparatuur bij lage motortemperatuur gecompenseerd moeten worden, maar dat werkt kennelijk niet optimaal. De oorzaak kan daarmee in principe van alles zijn: temperatuursensor, lambdasensor, sensor die de hoeveelheid aanzuiglucht bepaald etc....In een enkel geval zelfs de brandstofsamenstelling: de benzinesamenstelling wordt aangepast aan het jaargetijde: er is zomer-, winter- en "overgangskwaliteit" benzine in de tussenliggende periodes. Het verschil in die benzines is gelegen in de aanwezigheid van meer of minder vluchtige bestanddelen en het kooktraject. Daarnaast was het vanmorgen nevelig: dat zal het neerslaan van benzine bij koude motor begunstigen. Soms is het tanken van een ander merk benzine voldoende om van het euvel af te geraken, als dat allemaal geen verschil maakt en het euvel aanhoudt, zal een nauwkeuriger controle van de regelapparatuur nodig kunnen zijn. Vroeger kon je dat allemaal met de "choke" helemaal zelf regelen....

indirecte inspuiting? ik ben er toch altijd vanuit gegaan dat deze auto directe inspuiting heeft? maar misschien zit ik er helemaal naast?

Los daarvan, stel het is 1 van de sensoren die je noemt, zou dat dan gegarandeerd tot een foutmelding moeten leiden? (dat het uitleesbaar wordt?)

Ik zal in ieder geval in de gaten houden wat ie met nou kouder weer gaat doen.. m'n garantie loopt nog... maar wil niet met?en weer naar de dealer om 1 incidentje
 

Redguy

Actief
19 apr 2014
175
30
28
Wat kan helpen: recet de ECU een keer (accu aansluiting loshalen, 30 seconden wachten en dan weer aansluiten). Wel weer even de klok, radio etc. weer even opnieuw instellen.
Gasklephuis kan ook vervuilt zijn, evenals je luchtfilter die aan vervanging toe is?
Zomaar wat puntjes.
 
  • Leuk
Waarderingen: Henri27

zjelko

Actief
9 aug 2020
217
147
43
Ik had dat ook, MAF sensor schoongemaakt, en gasklephuis, toen was het over. Had de auto net een dag, volgende dag startte ik, het irriteerde me gelijk dus heb het gelijk verholpen.
De howto staat op jouwbuis *Youtube :)
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en Henri27

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
indirecte inspuiting? ik ben er toch altijd vanuit gegaan dat deze auto directe inspuiting heeft? maar misschien zit ik er helemaal naast?

Ik was er vanuit gegaan dat de motor alleen indirecte inspuiting had. Als deze motor de dubbele inspuiting heeft veranderd dat echter aan het verhaal niet veel. Op het moment dat je vanuit stilstand accelereert zal zeker bij koude motor een aanmerkelijk deel van de ingespoten brandstof via de indirekte inspuiting worden geleverd. Zie:

https://www.clublexus.com/forums/at...point-toyota-2gr-fse-gdi-pfi-engine-paper.pdf

Tijdens de opwarmperiode wordt ook bij lichte belasting een relatief groot deel van de brandstof indirekt ingespoten, met name om de hoeveelheid HC emissies te reduceren.

Het schoonmaken van de MAF sensor en het gasklephuis is inderdaad de meest voor de hand liggende eerste stap omdat die de brandstof/lucht verhouding in eerste instantie bepalen. Soms geven die storingen door afzetting van gumachtige producten afkomstig uit de brandstof en dat verstoort dan de juiste mengverhouding.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Ik was er vanuit gegaan dat de motor alleen indirecte inspuiting had. Als deze motor de dubbele inspuiting heeft veranderd dat echter aan het verhaal niet veel. Op het moment dat je vanuit stilstand accelereert zal zeker bij koude motor een aanmerkelijk deel van de ingespoten brandstof via de indirekte inspuiting worden geleverd. Zie:

https://www.clublexus.com/forums/at...point-toyota-2gr-fse-gdi-pfi-engine-paper.pdf

Tijdens de opwarmperiode wordt ook bij lichte belasting een relatief groot deel van de brandstof indirekt ingespoten, met name om de hoeveelheid HC emissies te reduceren.

Het schoonmaken van de MAF sensor en het gasklephuis is inderdaad de meest voor de hand liggende eerste stap omdat die de brandstof/lucht verhouding in eerste instantie bepalen. Soms geven die storingen door afzetting van gumachtige producten afkomstig uit de brandstof en dat verstoort dan de juiste mengverhouding.

Het is de 2.5 liter V6 ,die heeft alleen directe inspuiting..

Overige zal ik mee aan de slag gaan , thanks :rulez:
 

Bassj

Actief
25 jan 2020
217
129
43
Kan het ook met carbon build-up te maken hebben?
Direct ingespoten brandstofmotoren (waaronder idd de is250) schijnen hier last van te kunnen hebben.
Door korte stukjes rijden, langzaam rijden en e10 brandstof.
Op de Engelse fora komt dit wel af en toe ter sprake.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Kan het ook met carbon build-up te maken hebben?
Direct ingespoten brandstofmotoren (waaronder idd de is250) schijnen hier last van te kunnen hebben.
Door korte stukjes rijden, langzaam rijden en e10 brandstof.
Op de Engelse fora komt dit wel af en toe ter sprake.

In relatie tot de directe injectie is dit een mogelijkheid.
van "ergens gelezen" weet ik dat de Amerikanen er een mindere kwaliteit brandstof op nahouden, en dit daar regelmatig voorkomt. Maar als ik de dealer mag geloven, hebben ze dit in Nederland nog niet meegemaakt. (Heb bij aankoop nagevraagd en foto's gekregen) had hier al veel bangmakerij over gelezen.

Verder rijd ik bijna alleen lange stukken en tank ik E5 / super
Vandaag was het probleem niet waarneembaar, terwijl carbon build-up niet zomaar verdwijnt.

Dus je gedachtegang ben ik het mee eens, maar voor carbon build-up ben ik niet direct bang.

Er lijkt vooralsnog een relatie met koud weer.
(1e gevoel is toch een sensor) of zoiets MAFs :p
 
  • Leuk
Waarderingen: Bassj

tvkip

Hoort erbij
2 jul 2019
77
35
18
Kan het ook met carbon build-up te maken hebben?
Direct ingespoten brandstofmotoren (waaronder idd de is250) schijnen hier last van te kunnen hebben.
Door korte stukjes rijden, langzaam rijden en e10 brandstof.
Op de Engelse fora komt dit wel af en toe ter sprake.

Heb ook soms last van dit 'gestotter' bij koud weer. Gebruik zelf eens per jaar het Amerikaanse chemische goedje Seafoam. Heb hierna altijd wel het idee dat dit minder is. Mooi om te zien dat de IS-C met 100k maar een kwart rookt van mijn IS met 240k op de klok. :)

Spul is overigens (zover ik weet) niet te koop in Nederland, maar via eBay wel te krijgen. Omdat de motor direct ingespoten is moet je de variant voor de inlaat hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: Henri27

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Heb ook soms last van dit 'gestotter' bij koud weer. Gebruik zelf eens per jaar het Amerikaanse chemische goedje Seafoam. Heb hierna altijd wel het idee dat dit minder is. Mooi om te zien dat de IS-C met 100k maar een kwart rookt van mijn IS met 240k op de klok. :)

Spul is overigens (zover ik weet) niet te koop in Nederland, maar via eBay wel te krijgen. Omdat de motor direct ingespoten is moet je de variant voor de inlaat hebben.

Ik heb er al genoeg over gelezen en gezien , maar ik vraag me toch af; wat is de relatie met carbon build-up en koud weer m.b.t. het stotteren?

Vooralsnog is het probleem niet teruggeweest. Evenals de koude temperatuur op die dag.
 
  • Leuk
Waarderingen: Verwijderd lid 3623

tvkip

Hoort erbij
2 jul 2019
77
35
18
Ik heb er al genoeg over gelezen en gezien , maar ik vraag me toch af; wat is de relatie met carbon build-up en koud weer m.b.t. het stotteren?.

Werkelijk geen idee ;)
Maar heb hier geen last van als ik mijn auto een paar minuten laat voordraaien voordat ik weg ga, zelf heb ik wel het idee dat dit er mee te maken heeft. Heb toen ik daar voor het eerst last van had (de auto net had) ook alle bougies veranderd, geen verschil..

Het is voor mij niet storend genoeg om er verder iets aan te doen :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Henri27

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Kan het ook met carbon build-up te maken hebben?
Direct ingespoten brandstofmotoren (waaronder idd de is250) schijnen hier last van te kunnen hebben.
Door korte stukjes rijden, langzaam rijden en e10 brandstof.
Op de Engelse fora komt dit wel af en toe ter sprake.

Met carbon buildup wordt bedoeld dat er zich afzettingen kunnen vormen op de inlaatkleppen. Bij de eerste benzinemotoren met directe inspuiting kwam dit relatief veel voor. Bij indirect ingespoten motoren kon dit doorgaans effectief worden bestreden omdat benzines een additief bevatten dat dergelijke afzettingen meestal wel wist te voorkomen. Bij een alleen direct ingespoten motor lukt dat uiteraard niet omdat de benzine daar in de verbrandingsruimte wordt ingespoten en niet in de inlaatbuizen voor de inlaatkleppen. De oorzaak bleek vooral te liggen in de hogere temperatuur ter plaatse omdat de verdamping van de benzine pas plaats vindt in de verbrandingsruimte, zodat het koelende effect op de inlaatkleppen verviel. De meeste motorfabrikanten wisten het euvel na verloop van tijd op te lossen door subtiele veranderingen aan koelkanalen in de cilinderkop, zodat de temperatuur van de inlaatkleppen wat lager werd. De "carbon" is overigens niet afkomstig uit de benzine, maar uit de motorolie die via de klepgeleiders uiteindelijk op de klepschotel terecht kan komen. Normaal is dat buitengewoon weinig, maar als de afdichting van de klepstelen niet meer goed functioneert kan er meer olie langs lekken. Afhankelijk van het voor de afdichtingen gebruikte type kunststof en de rijomstandigheden kan het voorkomen dat de afdichtingen verharden en dan niet meer voldoende afdichten. Vroeger kwam dat tamelijk veel voor. Met name bij sommige BMW modellen: vele daarvan toonden vooral bij gas loslaten (en dus hoog vacuum) het door sommige rijders zo gewaardeerde "sportieve blauwe pluimpje". Inmiddels zou dat probleem toch opgelost moeten zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bassj

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Wanneer zijn de bougies de laatste keer vervangen?

Als het goed is bij de aflevering 5.000 km geleden.
maar ik heb niet gecontroleerd of de werkplaats ze ook echt vervangen heeft.

Maar als het aan de bougies ligt, verwacht ik dat het consequenter en erger wordt , daar lijkt het nu niet op.

Vooralsnog was het eenmalig, maar de eerste rit als het echt weer koud is moet nog komen.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
Volgende week dus :eek:

Ik heb een aantal jaren geleden een keer een bluetooth OBD2 dongle gekocht. Daarmee kun je storingen uitlezen en daar gebruik ik het ding vooral voor. Je kunt er niet zoveel mee als met een Techstream, maar voor een vlugge check voldoet ie prima. Je hebt ze ook goedkoper, maar dan werken ze niet op zowel een iPhone of Android toestel, deze werkt op beide. Er zijn genoeg apps waar je je auto mee kunt uitlezen.

Ik gebruik 'm ook wel eens als ik een proefrit ga maken in een auto die ik misschien zou willen kopen: even rijden, inpluggen en kijken of er storingen zijn.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Volgende week dus :eek:

Ik heb een aantal jaren geleden een keer een bluetooth OBD2 dongle gekocht. Daarmee kun je storingen uitlezen en daar gebruik ik het ding vooral voor. Je kunt er niet zoveel mee als met een Techstream, maar voor een vlugge check voldoet ie prima. Je hebt ze ook goedkoper, maar dan werken ze niet op zowel een iPhone of Android toestel, deze werkt op beide. Er zijn genoeg apps waar je je auto mee kunt uitlezen.

Ik gebruik 'm ook wel eens als ik een proefrit ga maken in een auto die ik misschien zou willen kopen: even rijden, inpluggen en kijken of er storingen zijn.

Ik hoop niet dat het terug komt, maar als het terug komt hoop ik op een melding, ik heb zowel techstream als OBD2 uitlees apparaatje, dus daar kom ik wel mee achter het evt probleem. Als het zover komt, hoort u van mij :oops:
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Dag Lexus vrienden,

Precies 1,5 jaar geleden dit topic gestart, inmiddels bijna 20.000 km verder heb ik vandaag zowaar hetzelfde euvel even meegemaakt.

Het was wel een heel andere situatie, vanmorgen nog een rit gemaakt van een goeie 40 km, auto weer in de garage geparkeerd.

Vanmiddag onverwacht de auto nodig, dus weer even uit de garage gehaald. toen ik achter de auto de garage deur dichtdeed, leek er een iets zwaardere brom in de uitlaat te zitten (alsof er een miniscuul lekje in zat) (achteraf denk ik dat het geen lekje was, maar meer een plof dat ie net niet perfect liep.)

ik heb de eerste paar km rustig gereden (60-80 km/h) en ik had het idee dat het even niet lekker liep.
even stoppen op het kruispunt, daarna plankgas oversteken, en ja hoor... pruttel pruttel pruttel brrrrrrr even haperen en dan pas op gang komen.
(zelfde als 1,5 jaar geleden maar nu heel andere weersomstandigheden)

paarhonderd meter verder gestopt, en een paar keer (met inmiddels warme motor) redline revven (sorry was gefrustreerd door dat gehaper)

daarna met een bloedgang over de polderweg geaccelereerd, gestopt en nog een paar keer plankgas 0-160
en het gehaper is niet meer terug geweest. ook op de terugweg naar huis geen slag meer overgeslagen.
gewoon niets aan de hand...

Wat zou dit nou toch kunnen zijn?
er zijn geen foutmeldingen.. het is kortdurend.. pas na 1,5 jaar en 20.000 km weer opnieuw gebeurd..
auto heeft daarvoor niet lang stilgestaan, ik tank standaard E5... naja.. noem maar op.. ik kan zelf niet bedenken wat dat nou is.

jullie ooit zoiets meegemaakt?

maak me verder weinig zorgen hoor, omdat het niet vaak gebeurd, en maar kort is.. maar toch.. blijft vervelend..
Het liefste hoor ik natuurlijk dat iedere motor dat wel eens heeft, en er gewoon bij hoort :p