Bougies vervangen IS250 2009

Bassj

Actief
25 jan 2020
217
130
43
Vandaag lekker aan de hobby geweest.
Gasklephuis gereinigd, LMM gereinigd en bougies vervangen.
Met het vervangen van de bougies ben ik wel even zoet geweest. Wat een enorme rotklus.
Er viel mij wel iets op waar ik niet echt een verklaring voor heb, misschien heeft iemand van jullie een verklaring.
Het inlaatspruitstuk moet verwijderd worden om de bougies aan de bestuurderskant te vervangen. Ik heb hiervoor enkele filmpjes geraadpleegd om mezelf wat voor te bereiden zodat ik niet verrast werd. Het valt mij op dat er 2 verschillende inlaatspruitstukken zijn voor dezelfde bouwjaren IS. Zou dit mogelijk te maken kunnen hebben met emissie-eisen of iets dergelijks. De afwijking heb ik geconstateerd bij de US-modellen en de Europese modellen.
Hieronder een foto van mijn spruitstuk en 1 van een US auto. Ik heb me rot gezocht naar die benzineleiding maar ben tot de conclusie gekomen dat die bij helemaal niet op die plaats gemonteerd is. Sterker nog, hij hoeft er niet eens af. Waar ik wel een beetje mee zit is dat ik het stationair toerental niet meer goed naar beneden krijg. Ook daar zijn wat trucjes voor maar dat lukt dus niet. Ik zal er eerst eens een paar dagen mee rijden en kijken of de auto dit zelf inregelt. Stel dat het niet zo is, zou het dan kunnen dat het inlaatspruitstuk niet helemaal goed zit? Ik hoor geen lekkages o.id. want dan zou ik wat geknetter moeten horen volgens mij....
Mijn auto:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie Naam: IMG-20201212-WA0009.jpg Bekeken: 0 Grootte: 142,0 KB ID: 177624
US-auto
Klik op de afbeelding voor een grotere versie Naam: IMG-20201212-WA0011.jpg Bekeken: 0 Grootte: 218,4 KB ID: 177625
 

RvD

Hoort erbij
22 mei 2012
45
5
8
Het is alweer even geleden dat ik dat gedaan heb. Hele klus, maar mooi werk! Had ook een beschrijving van internet bestudeerd en er zat idd wat verschil in (maar ben even kwijt of dat dit slangetje was, moet bijna wel). Dat toerental heb ik ook wel eens gehad maar regelde vanzelf bij. Heb je 'm even stationair laten draaien? Heb ook wel eens de accupool los gehaald om te 'resetten', zou ook wel eens kunnen helpen.
 

Bassj

Actief
25 jan 2020
217
130
43
Het is alweer even geleden dat ik dat gedaan heb. Hele klus, maar mooi werk! Had ook een beschrijving van internet bestudeerd en er zat idd wat verschil in (maar ben even kwijt of dat dit slangetje was, moet bijna wel). Dat toerental heb ik ook wel eens gehad maar regelde vanzelf bij. Heb je 'm even stationair laten draaien? Heb ook wel eens de accupool los gehaald om te 'resetten', zou ook wel eens kunnen helpen.

Ik heb de procedure om de gasklep te resetten nog eens opnieuw gedaan. Heb ook meteen even een donkere steeg opgezocht om mijn koplampen wat bij te stellen naar aanleiding van mijn andere post iv.m. het teleurstellende lichtbeeld. Dit scheelt nu enorm qua lichtopbrengst. Auto was lekker warm en dus nogmaals meteen geprobeerd de gasklep te resetten, met iets meer geduld. Ongeveer 4 ? 5 minuten gewacht met de auto op de handrem (of noemen ze dat bij Lexus een voetrem..) en dan de automaat in "D". Even wat langer langer laten draaien dan vanmiddag en toen zakte het toerental ineens w?l naar beneden en nu draait ie weer op een stabiel toerental van rond de 750 tpm of 800tpm.
Helemaal tevreden dus!
 
  • Leuk
Waarderingen: AkshayLexus en RvD

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Ik heb de procedure om de gasklep te resetten nog eens opnieuw gedaan. Heb ook meteen even een donkere steeg opgezocht om mijn koplampen wat bij te stellen naar aanleiding van mijn andere post iv.m. het teleurstellende lichtbeeld. Dit scheelt nu enorm qua lichtopbrengst. Auto was lekker warm en dus nogmaals meteen geprobeerd de gasklep te resetten, met iets meer geduld. Ongeveer 4 ? 5 minuten gewacht met de auto op de handrem (of noemen ze dat bij Lexus een voetrem..) en dan de automaat in "D". Even wat langer langer laten draaien dan vanmiddag en toen zakte het toerental ineens w?l naar beneden en nu draait ie weer op een stabiel toerental van rond de 750 tpm of 800tpm.
Helemaal tevreden dus!

Het US-model niet toevallig een IS350 geweest? Die heeft zowel indirect als directe inspuiting en kan mij indenken dat daar het inlaattraject heel anders is. Gasklephuis is altijd een dingetje en kan bij schoonmaken best wel eens van slag raken (heb ik met mijn IS200 gehad). Vaak een accu/ECU reset deed wonderen icm met een rondje van 20-30km rijden. Maargoed, hij loopt weer mooi stationair, waar je hem verwacht.