niet starten van de motor

Jouke

Nieuw hier
9 nov 2012
5
0
0
In de afgelopen maanden is het een aantal keren voorgekomen dat de motor eerst op 3,4 of 5 cilinders liep en na enkele seconden vervolgens op 6 cilinders. Twee weken geleden deed de motor na het indrukken van de startknop niets. Ook niet na 4/5 pogingen. Via de mobiliteitsservice is er een monteur langs geweest, deze constateerde dat de startmotor en de accu niet de oorzaak waren. Hij vertelde dat het net was alsof de motor geen compressie had. Na ongeveer 7 startpogingen begon de motor eerst op 1 cilinder te lopen en vervolgens kwam de rest. In de afgelopen weken start de motor normaal. Wie kan mij zeggen wat dit is of heeft dit ook weleens gehad. De kilometerstand is 130000km.
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Ik heb het meegemaakt dat de Accu nog wel werkte, maar de auto soms niet wilde starten. Soms is de accu gewoon niet meer krachtig genoeg.

Als de auto op vijf of minder cilinders loopt moet je motor management lampje aan gaan. Onderstaande waarschuwingslamp dus:
1.jpg


Als dit niet het geval is, zal het of meevallen of er is echt iets vreemds aan de hand. Hoe dan ook, de auto even laten uitlezen door de dealer is geen overbodige luxe.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
hoe oud zijn je bougies? en misschien kan het oook aan vervuilde benzine liggen?

Misschien ook brandstofpomp?

Ik heb het iig nooit gehad.. ik weet wel dat die soms wat meer moeite heeft met starten als je de auto daarvoor heel even hebt gestart en dan de motor weer uitzet. (auto van je oprit op straat zetten bv)
 

Jouke

Nieuw hier
9 nov 2012
5
0
0
De bougies zijn bijna 2 jaar oud en de accu is 5 jaar oud. Ondanks dat 2 maal is geconstateerd dat de accu niet het probleem is deze eerst maar eens vernieuwen en kijken of het probleem terugkomt?
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
het ligt eraan hoe die moeite heeft met het starten? je hoort en merkt wel als het aan de accu ligt, de startmotor krijgt minder stroom waardoor het geluid wat de startmotor maakt ook heel zwak is.
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Dat heb ik destijds dus niet ervaren. De startmotor werkte, maar de motor sloeg niet aan. Uiteindelijk toch op aanraden van Lexus de accu vervangen, hoewel ik daar erg sceptisch over was en idd, starten was geen probleem meer.
 

hofmantj

Nieuw hier
1 aug 2012
7
0
0
Even mijn input, ik heb namelijk hetzelfde probleem

Ik heb de Lexus in Januari gekocht in het de koude/natte wintermaanden van begin dit jaar het probleem ook gehad.

- Starten, komt moeilijk op toeren, loopt niet regelmatig en slaat af
- Daarna moeilijk starten, 3-4x achter elkaar starten, loop niet op alle cylinders en maar 400-600 RPM koude loop
- Als je in de D zet geeft de auto iets meer gas en dan met moeite loopt/slaat soms alsnog af en na 300-500 meter is het ok

Bij Lexus dealer geweest en deze hebben het onderzocht, enige wat te vinden was is een misfire op cylinder 3. Ze hebben hem een paar dagen gehad en gestart en de data vergeleken met een leen Lexus. Ze hebben niets kunnen vinden.

Ik heb ze de info gegeven mbt Carbon build-up wat ik had gevonden op het internet. Daar hebben ze niet veel mee gedaan aangezien dit niet in NL bekent is.

Lexus heeft de motor gereinigd met Forte motor reiniger, en nieuwe bougies geplaatst. Daarna voorjaar, zomer etc en alles is ok.

Afgelopen week ik rij weg......niet op alle cylinders en storing maar naar 300 meter weer ok. Ik heb dit aan Lexus doorgegeven ze hebben de computer uitgelezen en niets gevonden.

Gisteren na een dag buiten en kou en vocht. Jawel hoor hetzelfde probleem weer. Ter info ik had de dag ervoor alleen de auto een stukje verplaatst had dus maar heel even aan is geweest. Vanmorgen ging het ok maar er was wel een kleine hapering.

Ik ben bang dat nu het weer koud en wat vochtiger wordt en dus wat moeilijker, dat ik het probleem weer heb. Ik rij naar het werk via binnenwegen dus met een overdosis flitskasten dus dat gaat rustig. Het zou te maken kunnen hebben met de carbon build up.

Ik zal eens weer contact opnemen met Lexus en zien wat ze doen. Voor hun is het ook lastig omdat het niet iedere morgen gebeurt dus moeilijk te reproduceren is en weinig tot niets in de computer staat. Nu start ik morgen de auto met de telefoon in movie mode zodat ik het kan filmen (als het voorkomt). Gelukkig heb met mbt dit probleem een verlengde garantie.

Ik hou jullie op de hoogte en wie weet kunnen we elkaar via dit forum helpen.

Mvg Johannes
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Ik rij alleen lange stukken maar als ik een keer op een zondag de auto wegzet van de oprit om de andere auto te gebruiken, dan merk ik wel dat mijn volgende start wat ruiger gaat en wat meer moeite heeft, terwijl dagelijks met -10 geen problemen op te merken is.
 

Jouke

Nieuw hier
9 nov 2012
5
0
0
De auto is voor de tweede maal bij de dealer geweest. Alles is uitgelezen en doorgemeten maar men heeft niets kunnen vinden. De accus is goed en niet vervangen. In de afgelopen 4 weken start de motor zonder problemen. Het enige wat een mogelijke oorzaak kan zijn: vervuilde injectoren. De dealer kan niet met zekerheid zeggen dat na het reinigen(ultrasoon) het 'probleem' is verholpen. Vooralsnog beschouw ik het als een (eenmalig) incident.
Ps kan iemand mij vertellen wat de kosten zijn van ultrasoon reinigen van de injectoren?
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Hmm wat je kunt proberen is reinigende additieven in je tank te gooien voordat je ze laat reinigen, want het reinigen is zo gedaan, echter kunnen ze vast wel wat vragen voor het demonteren en monteren van de injectoren.
 

tonnetje

Actief
26 okt 2012
286
7
0
ok duidelijk
ik tank sinds aanschaf zowieso 98ron merkbenzine
ivm de (extra) reinigende werking hiervan
wat misfire betreft klinkt als het verhaal op het amerikaanse forum
ik zal even kijken of ik hem kan linken
verhaal komt aardig overeen met die van jou
eerst wisten ze ook niet hoe of wat,later is dit erkend door lexus usa!
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Ja carbon build up bedoel je?

Daar heb ik eerlijk gezegd nog niet echt veel last van met huidige km stand: 248.000km

Af en toe wat toeren maken om het schoon te blazen schijnt goed te helpen, ook in USA geconstateerd.

Wat ze in USA doen is bv met producten van bv Forte om je motor intern te reinigen, hierna moet je wel weer olie verversen.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Vanwege de directe injectie ipv port injectie wordt de inlaatkleppen/gedeelte inlaatkanaal niet meer gereinigd, dit zorgt voor aanslag in dit gedeelte waardoor het wat moeite heeft om stationair te lopen. Daarnaast kan dit voor wat olie verbruik als gevolg hebben.

Tegenwoordig zijn veel motoren direct injectie, dus er zijn veel motoren die hier last van hebben.