niet starten van de motor

Jouke

Nieuw hier
9 nov 2012
5
0
0
In de afgelopen maanden is het een aantal keren voorgekomen dat de motor eerst op 3,4 of 5 cilinders liep en na enkele seconden vervolgens op 6 cilinders. Twee weken geleden deed de motor na het indrukken van de startknop niets. Ook niet na 4/5 pogingen. Via de mobiliteitsservice is er een monteur langs geweest, deze constateerde dat de startmotor en de accu niet de oorzaak waren. Hij vertelde dat het net was alsof de motor geen compressie had. Na ongeveer 7 startpogingen begon de motor eerst op 1 cilinder te lopen en vervolgens kwam de rest. In de afgelopen weken start de motor normaal. Wie kan mij zeggen wat dit is of heeft dit ook weleens gehad. De kilometerstand is 130000km.
 

jpsystem

Actief
14 mrt 2012
135
1
18
En probleem uiteindelijk opgelost.? ik heb het bij die van mij nu drie keer gehad s,morgens starten onregelmatig lopen en gele motor lampje aan dat binnen een minuut weer uitging.
100k gelopen nieuwe bougies bij 90 k erin gekomen. Uitlezen leverde misfire op cylinder 1 en 5, 5 en 6 op. codes p0301 tm p0306.
 

Gtech

Hoort erbij
16 aug 2011
80
1
0
Je zou de tempertuursenor eens kunnen vervangen, deze geeft ook rare storingen en word zelden als fout opgeslagen.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Oeh... iedereen moet het zelf weten, maar om nou zomaar eens wat te gaan vervangen... Wat niet stuk is kan je ook niet repareren, wel juist stuk maken.

​Om te beginnen met de foutcodes: hoe oud zijn die? Je kunt ze zelf uitlezen, begrijp ik. Dan kan je ze waarschijnlijk ook resetten?
Zo ja, misschien een goed idee om daar eens mee te beginnen? Dan kan je ook zien wat de eerstvolgende storing voor code oplevert. Dan heb je een betrouwbaar(der) uitgangspunt.

Misfire kan allerlei totaal uiteenlopende oorzaken hebben: bougie, bougiekabel, bougiedop, bobine, doorslag, compressie, injector, losse/natte connector... keus genoeg.

Had je er drie opeenvolgende ochtenden last van? Of startte de auto tussentijds ook wel eens goed?
Treedt het probleem op onder droge of natte omstandigheden? Valt daar een lijn in te ontdekken? Toevallig de avond ervoor een wasstraat bezocht?
Heeft de auto buiten of binnen overnacht?

Je zou zelf al eens kunnen checken of:
- Alle bougiekabels goed vastzitten?
- Nergens water in staat?
- Je in het donker ergens vonken ziet/hoort doorslaan onder de motorkap?

En wat die tempsensor betreft: wijkt je tempaanduiding in je dash af?
- Zo ja: continu? Of soms?
- Zo nee, dan zou ik mooi van die sensor afblijven. :sneaky:

Just my two cents...
 

Gtech

Hoort erbij
16 aug 2011
80
1
0
is er maar een temperatuur sensor.? [h=1]Lexus 88790-22131[/h]

Dat is een buitentemperatuur sensor,

Meen dat het deze Is

89422-33030

Gaan vaker stuk en met dezelfde klachten als jou.

Het is een NTC weerstand dus als de motor denkt dat het min 20 Is terwijl het 5 graden Is zal hij veel teveel inspuiten en de olie van je cilinderwanden af spoelen waardoor met starten compressieverlies zal optreden.

Sensor kan in dit gebied afwijkende waardes geven en dit Is niet te zien op je dashboard.

Kan hoop tijd besteden om diagnose te zoeken maar voor een paar tientjes zelf even een sensor te vervangen kan in mijn ogen geen kwaad.

Succes.
 

jpsystem

Actief
14 mrt 2012
135
1
18
Dat is een buitentemperatuur sensor,

Meen dat het deze Is

89422-33030

Gaan vaker stuk en met dezelfde klachten als jou.

Het is een NTC weerstand dus als de motor denkt dat het min 20 Is terwijl het 5 graden Is zal hij veel teveel inspuiten en de olie van je cilinderwanden af spoelen waardoor met starten compressieverlies zal optreden.

Sensor kan in dit gebied afwijkende waardes geven en dit Is niet te zien op je dashboard.

Kan hoop tijd besteden om diagnose te zoeken maar voor een paar tientjes zelf even een sensor te vervangen kan in mijn ogen geen kwaad.

Succes.


Zou ik dus uit moeten kunnen lezen welke temperatuur hij aangeeft.?
 

jpsystem

Actief
14 mrt 2012
135
1
18
Dat is een buitentemperatuur sensor,

Meen dat het deze Is

89422-33030

Gaan vaker stuk en met dezelfde klachten als jou.

Het is een NTC weerstand dus als de motor denkt dat het min 20 Is terwijl het 5 graden Is zal hij veel teveel inspuiten en de olie van je cilinderwanden af spoelen waardoor met starten compressieverlies zal optreden.

Sensor kan in dit gebied afwijkende waardes geven en dit Is niet te zien op je dashboard.

Kan hoop tijd besteden om diagnose te zoeken maar voor een paar tientjes zelf even een sensor te vervangen kan in mijn ogen geen kwaad.

Succes.[/QUO
Toch nog even, deze is om de koel water temperatuur te meten, lijkt me sterk dat hij op basis hiervan extra gaat inspuiten.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Sensor kan in dit gebied afwijkende waardes geven en dit Is niet te zien op je dashboard...

In ??n woord? Onzin!
NTC's en PTC's hebben 'hard ingebakken' technologische eigenschappen en zijn passief, waardoor ze ?f hun karakteristiek volgen, ?f 100% definitief stuk zijn (bijv. als gevolg van een breuk in het materiaal). En dat verschil zie je op je dash terug, aangezien de koelwatertemperatuur maar door ??n sensor gelezen wordt.
Hooguit valt een afwijkende karakteristiek te wijten aan een slechte (vuile? natte? geoxideerde?) aansluiting van de sensor. Dat zou een reden kunnen zijn waardoor het erop lijkt (!) dat de sensor de oorzaak van het probleem was, aangezien bij vervanging ervan de aansluiting opnieuw gerealiseerd is geworden. Nog afgezien van dat het voor menige garage een stuk lucrati€v€r is om naar een vervangbare component te wijzen, dan naar de aansluiting ervan.

Kan hoop tijd besteden om diagnose te zoeken maar voor een paar tientjes zelf even een sensor te vervangen kan in mijn ogen geen kwaad.

Succes.


​Ik mag hopen dat je niet in de medische sector werkzaam bent met zo'n benadering?
Dat je je eigen advies volgt is prima, maar anderen tegen kosten zo'n dwaalspoor op sturen zou ik me niet op m'n geweten willen hebben...
 
Laatst bewerkt:

TwaMu

Actief
13 mei 2015
233
19
18
Het compressieloos ronddraaien van een koude motor wordt veroorzaakt door de hydraulische klepstoters, deze werken om het simpel te vertellen op de traagheid/ dik vloeibaarheid van de olie.
Als de auto met een koude motor even gestart wordt voor een bijvoorbeeld kleine verplaatsing en daarna direct uitgezet wordt, dan zijn de hydraulische stoters als het ware overvuld en de kleppen blijven dan een fractie open staan. Als men hierna alleen maar korte startpogingen doet zal er wel benzine ingespoten worden en er geen verbranding plaats vinden, doordat er geen of te weinig compressie is. Dit probleem doet zich voor bij nagenoeg alle automerken. Het enige wat je kunt doen is de auto langer door te starten met een klein beetje gas bijgeven zodat de motor wat meer zuurstof bij de onverbrande brandstof krijgt en daardoor meer kans hebt op een goede ontsteking van dit mengsel, als dit mengsel dan ontbrandt zal de compressiedruk helpen om de kleppen goed te sluiten. Beter nog om in de koudere periodes van het jaar, bij een kleine verplaatsing van de auto deze even wat langer te laten draaien.Beter ??n lange startpoging dan drie-vier-vijf keer een korte poging.
 

JohnB

Nieuw hier
8 jan 2018
15
1
0
Het is even geleden maar dank voor deze omschrijving TwaMu!
Dit geeft exact aan wat er afgelopen weekend gebeurde met mijn IS250.
Voortaan bij verplaatsing even een rondje door de woonwijk :)
 

Dietrich

Actief
16 mrt 2018
256
89
28
Het is even geleden maar dank voor deze omschrijving TwaMu!
Dit geeft exact aan wat er afgelopen weekend gebeurde met mijn IS250.
Voortaan bij verplaatsing even een rondje door de woonwijk :)

Dat zijn nog eens up-kicks!

Maar goed, mijn IS300h had daar dus ook last van toen ik 'm net had en een paar keer heel kort de motor startte om een USB stickje met muziek te controleren.
De koude start de volgende ochtend leek het even een auto op drie cilinders. Ik heb toen de auto even laten lopen, daarna afgezet, twee minuten gewacht en daarna scheen de zon weer.
Dat korte starten moeten we maar niet meer doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: JohnB