IS 250 en E10/Euro95 brandstof na 12-10-2018

MJVC

Nieuw hier
4 okt 2018
7
1
0
Dag allemaal, tot nu toe las ik regelmatig mee op dit forum als extraatje naast het privilege van rijden in de IS. Nu is het tijd om er iets aan toe te voegen.
M.b.t. het hierna genoemde krantenbericht heb ik Lexus Nederland enkele vragen gesteld over de IS250 en E10. In afwachting van hun antwoorden (die ik later hier zal delen) ben ik ook benieuwd naar de meningen op dit forum.

Gisteren in het nieuws: https://www.telegraaf.nl/financieel/...en-nieuwe-naam
De IS250 gen2 gebouwd tussen augustus 2005 en september 2007 behoort tot de uitzonderingen die volgens de website e10 check (www.e10check.nl) niet overweg kunnen met deze nieuwe brandstof. Er wordt ook nog een code vermeld: 4gr-fse. Dit lijkt een code voor het mototype. Weet iemand waar is terug te vinden of deze code bij je auto hoort?

Tot nu tankte ik Euro95. Geadviseerd wordt om in het vervolg E5 (voorheen Euro98) te tanken. En dat is waar de verwarring ontstaat. Want tot nu toe waren ?voor zover mij bekend? Euro95 en E10 in Nederland vrijwel identiek. Echter Euro95 officieel bevat 5% ethanol en E10 10%. Vanaf komende vrijdag (12-10-2018) zijn nieuwe etiketten op tankstations verplicht. Euro95 gaat E10 heten. Om verwarring te voorkomen worden beide aanduidingen een tijdje naast elkaar vermeld op de pomp.

En dat is waar voor mij de verwarring ontstaat. Komt er vanaf die datum dan echt een ander benzinemengsel uit de pomp dat schadelijk voor mijn motor kan zijn? Of blijft alles bij het oude? Of geldt er een overgangsperiode waarin het ethanolgehalte wordt opgeschroefd van 5 naar 10%?

Ik ben benieuwd of iemand meer licht op deze situatie kan werpen. En hoe ga je er in de praktijk mee om? Vanaf nu alleen duurdere E5 tanken, of pas later (wanneer) switchen? Afwisselend in bepaalde verhouding E5 en E10 tanken? Alleen bepaalde merken (of premium mengsels) tanken? Bestaan er toevoegingen die E10 ?verdunnen?, aanvullen of minder schadelijk maken?
Zijn er onderlinge verschillen in het ethanolgehalte van verschillende brandstofmerken? En welke schade kan er optreden? ANWB heeft eens een proef gedaan en daaruit bleek na 7000 km nog geen schade, maar zat er na 27.000 km een gevaarlijk gat in de brandstofpomp van een Opel (https://www.anwb.nl/auto/nieuws/2012...geschikte-auto)

Tot slot de vraag of iemand een actueel overzicht kent van tankstations die E5 leveren.
 
Laatst bewerkt:

Achmed

Nieuw hier
31 aug 2018
8
0
0
@Achmed: snel ergens anders gaan tanken! Als je geluk hebt valt de schade mee. Afgaande op de ervaring van de ANWB met een Opel ontstaat schade tussen 7.000 en 27.000 km. Als ik snel reken heb jij plusminus 1300 km per maand gereden.

Is het echt zo erg dat er al zo snel schade ontstaat? In belgie srond er op de pomp gewoon euro 95. Ik had gister gebeld naar VanRaak en ze zeiden dat er ook een sticker boven was geplakt waar e10 op staat. En het inderdaad e10 is wat ik had getankt. Kan ik hun aansprakelijk stellen zou er schade ontstaan want ik ging er vanuit dat er gewoon eu95 in zat?
 

MJVC

Nieuw hier
4 okt 2018
7
1
0
@Metalfreak: was mij niet bekend, ik werd pas wakker van een recent bericht in de Telegraaf.
@Achmed: geen idee, de test van ANWB uit 2012 met een Opel is het enige wat ik erover kan vinden. Tot voor kort wist ik ook niet dat Euro95 in NL anders is samengesteld dan in het buitenland. Volgens mijn Lexus dealer kun je wel even E10 tanken zoals bv. tijdens een vakantie naar Frankrijk, maar ?niet te lang?.
 

MJVC

Nieuw hier
4 okt 2018
7
1
0
Het antwoord van Esso op m?n vraag naar de samenstelling van hun benzines. Formulering van de laatste zin is ?bijzonder?:
Wij willen u informeren dat Euro95 (E5) 0-5% ethanol kan bevatten en Synergy Supreme+ (95 octaan) typisch ong. 4.7 tot 4.8 % ethanol bevat.
Ons enige product dat geen ethanol zou moeten bevatten is Esso Synergy Supreme+ (98 octaan).
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Dus je hebt twee smaken Synergy Supreme+ (95 en 98) en ze houden stiekempjes een slag om de arm of de 98-versie daarvan inderdaad g??n ethanol bevat??
Ze kennen hun eigen productlijn dus niet eens. En dat noemt zich dan A-merk...
 

Htccone

Nieuw hier
14 jan 2020
6
0
0
Is die E10 benzine eigenlijk geschikt voor uw auto? In de meeste gevallen wel. Vrijwel alle Lexus modellen die gebouwd zijn vanaf januari 1998 kunnen probleemloos op E10 rijden. Er bestaan slechts 3 uitzonderingen:

Type LexusMotortypeProductieperiode
IS2502.5 L V6 ? 4GR-FSEaugustus 2005 t/m september 2007
GS3003.0 L V6 ? 3GR-FSEjanuari 2005 t/m augustus 2007
LS4604.6 L V8 ? 1UR-FSEaugustus 2006 t/m augustus 2007


Voor deze 3 modellen wordt het afgeraden om E10 benzine te tanken. Ethanol kan bij deze Lexus modellen namelijk de brandstofleidingen, brandstofpomp en zelfs de motor beschadigen. Kies bij deze types voor SuperPlus 98 of Euro 98.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
[?]

...Kies bij deze types voor SuperPlus 98 of Euro 98.

Daar had voor de volledigheid achter mogen staan: "...in het geval dat bij de betreffende pomp g??n E5 / Euro95 beschikbaar is". Maar E5/Euro95 is in NL vrijwel overal beschikbaar (in tegenstelling tot B).
Dus gewoon E5/Euro95 tanken ipv 98/SuperPlus. De IS250 (en GS300/460) bevatten geen mappings om de reserves van 98/Superplus/102 te kunnen uitbuiten. Buiten onnodige schade aan je portemonnaie levert 98/SuperPlus je NIETS EXTRA op. Vermeende winst zit enkel tussen de oortjes...;)
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
692
617
93
Is die E10 benzine eigenlijk geschikt voor uw auto? In de meeste gevallen wel. Vrijwel alle Lexus modellen die gebouwd zijn vanaf januari 1998 kunnen probleemloos op E10 rijden. Er bestaan slechts 3 uitzonderingen:

Type LexusMotortypeProductieperiode
IS2502.5 L V6 ? 4GR-FSEaugustus 2005 t/m september 2007
GS3003.0 L V6 ? 3GR-FSEjanuari 2005 t/m augustus 2007
LS4604.6 L V8 ? 1UR-FSEaugustus 2006 t/m augustus 2007


Voor deze 3 modellen wordt het afgeraden om E10 benzine te tanken. Ethanol kan bij deze Lexus modellen namelijk de brandstofleidingen, brandstofpomp en zelfs de motor beschadigen. Kies bij deze types voor SuperPlus 98 of Euro 98.

Het beschadigen van de brandstofpomp of de motor zal in de praktijk nog wel meevallen bij een 10% dosering ethanol. Het gevaar van brandstofleidingen is wel reeel: er zijn soms kunststofslangen gebruikt die min of meer zacht en poreus kunnen worden na langer contact met ethanol en dus eventueel kunnen gaan lekken. Het vervangen van die slangen door een ethanol en benzine bestendige variant lost dat probleem definitief op. De beschadiging van de brandstofpomp en de motor (waarbij waarschijnlijk slechts de injecteurs worden bedoeld....) is mogelijk door corrosie. Pure ethanol op zich is niet corrosief, maar het is hygroscopisch (trekt water aan). De combinatie van ethanol en vocht kan wel tot corrosie aanleiding zijn op langere termijn. Ook dat probleem laat zich minimaliseren door de auto niet gedurende langere tijd met een bijna lege tank stil te laten staan in een omgeving met wisselende temperatuur, zodat condens mogelijk de tank zou kunnen binnendringen.

Het corrosieprobleem zou eventueel door de brandstofleverancier kunnen worden opgelost door additivering. Of dat op dit moment in Europa gebeurt weet ik niet. In landen waar brandstof verkrijgbaar is met een veel hoger gehalte aan ethanol (zoals bijvoorbeeld 35% in Brazilie) gebeurt dat wel. Waarschijnlijker is dat in dit geval de reactie in Europa meer is van: "de autoindustrie wist al sinds 2007 dat dit zou gaan gebeuren, dus hadden ze alle tijd om hun auto's aan te passen...de techniek daarvoor was al vanaf ca 1980 bekend"
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
826
1
422
63
Ja, je moet 2 jaar lang tanken voor 1 “gratis” tankvulling :grin: . Maar hey, ‘t voelt wel heel goed :p

zonder gekheid, ik tank dat spul nu 4 jaar. Ik rij er rustig mee, zoals dat niet anders kan in het Nederlandse verkeer met regelmatig file :(. Dat hogere octaangetal, daar merk ik niks van. Die reinigende werking, mwah ik geloof er niet zo in. Maar afgelopen zomervakantie (ruim 3000 km) met veel snelweg en langdurig achter elkaar was de reactie op het gaspedaal feller, soepeler. Dit was voorgaande jaren wel vaker zo, na een vakantie, maar na een week was het weer bij het oude. Nu, afgelopen keer, hield dat fellere, soepelere gedrag een maand of twee aan. Pas daarna was het weer bij het oude.

Sommige dingen zitten tussen de oren, klopt. Maar dit was te opvallend voor een langere periode. En nee, dit was niet het adaptieve karakter van de automaat.:p
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
692
617
93
Dat hogere octaangetal, daar merk ik niks van.

Dat hoort ook zo....Iedere motor heeft een bepaalde oktaangetalbehoefte, en wanneer de brandstof een hoger oktaangetal heeft dan de motor nodig heeft zul je er niks van merken. Bij veelvulige koude ritten waarbij afzettingen in de verbrandingsruimte kunnen ontstaan, zal de oktaangetalbehoefte van de motor iets toenemen en dan zou je eventueel een verschil kunnen merken bij brandstof met een hoger oktaangetal dan voor de motor voorgeschreven.

Die reinigende werking, mwah ik geloof er niet zo in. Maar afgelopen zomervakantie (ruim 3000 km) met veel snelweg en langdurig achter elkaar was de reactie op het gaspedaal feller, soepeler. Dit was voorgaande jaren wel vaker zo, na een vakantie, maar na een week was het weer bij het oude. Nu, afgelopen keer, hield dat fellere, soepelere gedrag een maand of twee aan. Pas daarna was het weer bij het oude.

Sommige dingen zitten tussen de oren, klopt. Maar dit was te opvallend voor een langere periode. En nee, dit was niet het adaptieve karakter van de automaat.:p

Die reinigende werking is er wel degelijk. De in Europa verkochte brandstoffen dienen alle aan een bepaalde test daarvoor te voldoen. In de praktijk blijkt dat, afhankelijk van motortype en rijomstandigheden, niet onder alle omstandigheden voldoende te zijn. Wanneer dan een "premium" brandstof wordt getankt kun je na verloop van tijd verschil gaan merken omdat dergelijke brandstoffen een hogere dosering of een effectiever additief bevatten dan nodig is om aan de minimale testvereisten te voldoen. Wanneer je daarna weer een "net voldoende" kwaliteit brandstof tankt, zal de mate van vervuiling, afhankelijk van de rijomstandigheden, weer toenemen en kun je dat merken aan het minder vlot accelereren en mogelijk ook aan minder mooi stationair lopen van de motor.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
826
1
422
63
Ik tank dat spul (Aral Ultimate 102) nu zo’n 4 jaar. Ik merkte een langdurig verschil na een vakantie, onlangs. In die vakantie tank ik ook de dure brandstof, tenzij er niks anders te vinden is, dan gaat er pas E5 in (Euro 95). Wat ik wilde aangeven is dat je wellicht pas, na een aantal jaren een “reinigende” brandstof te tanken, verschil merkt als je die auto voor een langdurige periode goed warm rijdt. Bijvoorbeeld 800 km op een dag met snelwegen en heuvels, en dat 2 dagen achter elkaar. Wat experts zeggen (ik kan niet beoordelen of men dat is), is dat het goed is om op z’n tijd de auto vol te belasten voor een langere duur. Da’s dan geen 3 sprintjes naar de 100 km/h, maar bijvoorbeeld topsnelheid proberen te rijden in Duitsland bijvoorbeeld, voor een uur.

misschien heeft het tanken van een premium brandstof dan een langduriger effect. Maar naar mijn ervaring zakt dat na een tijdje weg omdat we in Nederland de auto niet voluit kunnen belasten zonder het overige verkeer in gevaar te brengen of je rijbewijs. Ik rij in woon-werkverkeer ook een stuk snelweg. Maximaal 90 km/h haal ik daar (130 km/h is max.). En dan rij ik voor de spits uit. Daar rij je dan met je V6, het ding maakt amper 2000 rpm. :brr: