Slecht bereik sleutel en keyless entry

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
691
133
43
Sinds een tijdje heb ik wat issues met mijn sleutel en het openen en sluiten van de deuren. Hierbij werkt de keyless entry vaak niet, als ik het maar vaak genoeg probeer, doet 'ie het uiteindelijk wel en soms werkt het gewoon in ??n keer. Ook bij het sluiten via het knopje op de deurgreep hetzelfde probleem. Ik sta soms wat onhandig lang bij de auto tot de auto uiteindelijk gesloten is. Vaak moet ik dan het knopje op de afstandsbediening gebruiken, maar ook daar heb ik wat problemen met het bereik. Ook daar moet ik het knopje vaak tig keer indrukken voor het een keer werkt en verder dan een meter van de auto hoef ik het niet te proberen..

Nu zul je natuurlijk zeggen: je batterij is leeg, maar die heb ik inmiddels al vervangen en heb ik ook nagemeten. Deze gaf ook een betere spanning af dan de vorige batterij, maar heeft helaas het probleem niet opgelost.

Helaas heb ik maar ??n sleutel bij de auto gekregen en omdat ik een USDM auto (en bijbehorende sleutel met knopje meer dan in Europa) heb, kan ik niet zomaar hier een nieuwe sleutel krijgen, dus ik kan niet heel eenvoudig een andere sleutel testen.

Iemand nog een idee of er nog opties zijn die ik kan proberen?
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.719
458
83
Mogelijk lage spanning van de autoaccu.
Heb je het voornamelijk als de auto langer stil heeft gestaan?
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Overigens krijg je bij een verzwakte batterij geklaag in je display dat de sleutel niet kan worden gevonden.
Ik wijt het verschijnsel aan een locale zender die je sleutel dwarsboomt.
Ik ken een aantal locaties die ik, ongeacht welke van de twee auto's ik daar neerzet, amper of niet keyless afgesloten krijg, Met veel gehannes (door de voorruit mikken) wil het dan uiteindelijk wel eens lukken. Zoniet, dan gebruik ik gewoon de 'hardware' sleutel. Starten is er ook niet bij. Ik moet de sleutel dan pal op de startknop gedrukt houden om de Lex gestart te krijgen. Misschien staat er ergens een gare 4G mast stevig in te stralen? Buiten die plaatsen heb ik absoluut nergens last van.

Nu is de hamvraag? is het verschijnsel bij jou ook zo plaatsgebonden?
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
Wat Xenon zegt herken ik. Er zijn plaatsen waar ik vaker de auto parkeer en waar ik soms met 5 meter verschil op een andere plek het gedrag ervaar wat jij beschrijft, of dat het prima werkt. Die handzenders werken met een frequentie die door meer systemen gebruikt mag worden. Ik heb eens een Range Rover Evoque naast mijn auto gezien, ik kreeg de deur niet open. Het verbaast me niet dat die Evoque ook een zender/ontvanger bij de deur heeft zitten en sterker is dan de combinatie in onze Lexus.
 

Redguy

Actief
19 apr 2014
175
30
28
Hoe oud is de accu?
Herken er iets van, diverse andere kleine storingen gehad in die trend.
Uiteindelijk de autoaccu vervangen en sindsdien storingsvrij.
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
691
133
43
Overigens krijg je bij een verzwakte batterij geklaag in je display dat de sleutel niet kan worden gevonden.
Ik wijt het verschijnsel aan een locale zender die je sleutel dwarsboomt.
Ik ken een aantal locaties die ik, ongeacht welke van de twee auto's ik daar neerzet, amper of niet keyless afgesloten krijg, Met veel gehannes (door de voorruit mikken) wil het dan uiteindelijk wel eens lukken. Zoniet, dan gebruik ik gewoon de 'hardware' sleutel. Starten is er ook niet bij. Ik moet de sleutel dan pal op de startknop gedrukt houden om de Lex gestart te krijgen. Misschien staat er ergens een gare 4G mast stevig in te stralen? Buiten die plaatsen heb ik absoluut nergens last van.

Nu is de hamvraag? is het verschijnsel bij jou ook zo plaatsgebonden?

Nee, eigenlijk heb ik het overal. Heb wel het idee dat het erger is als het kouder is. Vanmorgen ook op het werk, naar het werk gereden, en keyless afsluiten via het knopje op de deur werkte echt niet. Via het knopje op de afstandsbediening wel, maar ik kan niet gewoon achteloos op dat knopje drukken en maar er vanuit gaan dat het werkt.

Hoe oud is de accu?
Herken er iets van, diverse andere kleine storingen gehad in die trend.
Uiteindelijk de autoaccu vervangen en sindsdien storingsvrij.

Hmmm, mijn accu is uit mei 2017, maar ook al eens echt helemaal leeg geweest. Ik heb ergens sluipverbruik dat ik niet helemaal kan plaatsen of achterhalen waardoor de accu al eens een keer slechts 2,8 volt heeft aangegeven. Maar sindsdien leg ik 'm wel regelmatig aan de druppellader als de auto langer dan een paar dagen stil staat en dan heb ik ook geen startproblemen meer.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Dan zou Redguy het wel eens bij het rechte eind kunnen hebben.
Meet je accuspanning eens direct na het uitzetten van de motor. Een fitte accu blijft in elk geval ruim boven de 12V zitten. Ook na langere tijd. Zit je er dicht tegenaan of zelfs onder, dan heb je ofwel last van sluipverbruik (waar je met een druppel(!)lader overigens niets tegen begint) of een zwakke accu. Indien dat laatste, zou ik niet al te lang wachten met het vernieuwen van de accu, want je dynamo krijgt het beduidend zwaarder voor z'n kiezen dan met een fitte accu? en je hebt een electrische stuurbekrachtiging (afgezekerd met 80A) aan boord?

Tip: Mocht er een nieuwe accu komen: hang 'm dan v??r de eerste start een weekendje aan je druppellader. Aan de balie zullen ze zeggen dat ie er zo in kan, want ze zijn "droog voorgeladen" (of andere onzin die daar op neerkomt). Ze zien je namelijk liever al over twee tot drie jaar terugkomen voor een nieuwe accu, dan over zes tot acht jaar...

[edit]
Het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat je dynamo ondermaats presteert en je accu onvoldoende bijlaadt. Ook daarvoor bestaat een indicatie: meet je boordspanning tijdens een rit. Zit je op een spanning in de range van pakweg 13.5V ~14.5V, dan ziet dat er goed uit. Zit je eronder, dan levert je dynamo onvoldoende vermogen en lijdt je accu daaronder. Dan helpt ook geen nieuwe accu...
[/edit]
 
Laatst bewerkt:

Redguy

Actief
19 apr 2014
175
30
28
Dan zou Redguy het wel eens bij het rechte eind kunnen hebben.
Meet je accuspanning eens direct na het uitzetten van de motor. Een fitte accu blijft in elk geval ruim boven de 12V zitten. Ook na langere tijd. Zit je er dicht tegenaan of zelfs onder, dan heb je ofwel last van sluipverbruik (waar je met een druppel(!)lader overigens niets tegen begint) of een zwakke accu. Indien dat laatste, zou ik niet al te lang wachten met het vernieuwen van de accu, want je dynamo krijgt het beduidend zwaarder voor z'n kiezen dan met een fitte accu? en je hebt een electrische stuurbekrachtiging (afgezekerd met 80A) aan boord?

Tip: Mocht er een nieuwe accu komen: hang 'm dan v??r de eerste start een weekendje aan je druppellader. Aan de balie zullen ze zeggen dat ie er zo in kan, want ze zijn "droog voorgeladen" (of andere onzin die daar op neerkomt). Ze zien je namelijk liever al over twee tot drie jaar terugkomen voor een nieuwe accu, dan over zes tot acht jaar...

[edit]
Het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat je dynamo ondermaats presteert en je accu onvoldoende bijlaadt. Ook daarvoor bestaat een indicatie: meet je boordspanning tijdens een rit. Zit je op een spanning in de range van pakweg 13.5V ~14.5V, dan ziet dat er goed uit. Zit je eronder, dan levert je dynamo onvoldoende vermogen en lijdt je accu daaronder. Dan helpt ook geen nieuwe accu...
[/edit]

Wat Xenon zegt.

En daarbij; accu`s kunnen heel lang meegaan (ooit meegemaakt 10 jaar!) maar kunnen ook binnen 2 tot 3 jaar de geest geven.
De manier van sneuvelen varieert ook:
-leegstarten in de winter, al lijkt het aannemelijk dat de accu nog goed is (meegemaakt),
-acute sluiting in een cel waardoor het voltage van 12 naar 8 volt gaat (ook waarvan acte),
-domweg slijtage door gebruik of dat ene gekke lampje wat ongezien blijft branden bijvoorbeeld in de kofferbak (idem!).

Gemiddeld genomen is 5 a 6 jaar een normale leeftijd voor een accu.
Afgaande op m`n huidige IS250 (die nu de 13 jaar nadert) en de gemiddelde levensduur heb ik recent de accu vervangen.
En vergeet niet dat dankzij de enorme berg elektronica in de hedendaagse auto`s knap veel van een accu gevraagd wordt, zeker in tegenstelling tot voertuigen van 25 ? 30 jaar terug.
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
691
133
43
Thanks, ik ga toch eens even goed meten. Wilde eigenlijk sowieso een keer een accumetertje binnen in de auto inbouwen. Misschien een goed moment om dat eens te doen. Die zijn in standaard Toyota/Lexus-formaat te krijgen. Of misschien ga ik zelf een logger in elkaar knutselen met een ESP8266 o.i.d.

Vanmorgen zette ik de auto weg op het werk op dezelfde plaats als gisteren en werkt het meteen, waar ik gister weer een tijd stond te klooien om de auto afgesloten te krijgen.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Gewoon zoiets...voor 'n paar euro op eBay.
 

Bijlagen

  • photo7242.jpg
    photo7242.jpg
    7,3 KB · Weergaven: 39

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
691
133
43
Update:
Ik had inmiddels deze binnen:
https://nl.aliexpress.com/item/12-V...nning-Meter-Voor-TOYOTA-VIGO/32891123366.html

Deze ingebouwd links naast het stuur en kan nu de spanning aflezen. Net na het starten is deze 14,2V en tijdens het rijden loopt deze geleidelijk terug naar 13,3V. De dynamo lijkt mij dus goed te zijn. Verder zag ik dat ik een voltage van 12,6V kon meten voor het starten, dus ook dat is prima.

Nu moet ik overigens wel zeggen dat het de laatste tijd weer wat beter lijkt te gaan met de sleutel. Kan de temperatuur misschien zo'n grote invloed hebben op het bereik hiervan?

Soms lijkt de auto op mij: wil niet echt iets doen onder de 10 graden :p (banden zijn onder die temperatuur ook waardeloos)
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Je zegt dat je de spanning van de batterij voor de sleutel hebt gemeten en dat die in ieder geval bij de nieuwe batterij goed was. Dat betekent niet noodzakelijkerwijs dat de sleutel die spanning ook onder alle omstandigheden zal "ervaren" omdat tussen batterij en de contacten in de sleutel mogelijk door vervuiling of oxidatie een spanningsverlies optreedt. Ik heb dat bijvoorbeeld ervaren met acculaders voor camera's en bij USB aansluitingen. Even spuiten met contactspray ("contactcleaner") loste dat probleem op. Wellicht het proberen waard.
 

Toyoroen

Nieuw hier
26 dec 2017
11
0
1
Hallo allemaal.
Mijn afstandsbediening werkt ook slechter met het koude weer.
Moet soms wel 10x drukken om hem op slot te krijgen.
Groet
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
691
133
43
En na maanden wat aanklooien en steeds maar weer 23x op het knopje drukken op de sleutel lijk ik nu eindelijk de oorzaak gevonden te hebben. De vorige eigenaar heeft een op afstand bedienbare klep in de uitlaat gebouwd. Ik gebruik dat dus echt nooit, maar een tijdje geleden wilde ik checken of dat nog werkte. Dat werkte dus niet meer, maar aangezien ik er toch niets mee deed, geen aandacht aan besteed. Ineens viel me vandaag in dat de ontvanger hiervan misschien wel eens kon storen op de ontgrendeling van de auto, dus zekering hiervan losgehaald en warempel: het lijkt erop dat de afstandsbediening ineens 100x beter functioneert... Ik ga het even in de gaten houden de komende tijd, maar het lijkt erop dat de ontvanger van dat systeem een storing heeft waardoor het ook stoort op de afstandsbediening.