aanschaf lexus

sev

Nieuw hier
17 dec 2011
12
0
1
Beste allen,

ik overweeg al een tijdje om een lexus IS aan te schaffen. Een tijdje wilde ik een diesel (ik rij 40000 per jaar), maar na lezen van slechte berichten over de motor, durf ik dat niet aan. Ik hoor zaken als zuigerveren die kapot gaan en met name de 2.2 motor (die ook in de avensis zit) die problemen geeft.

Dus de IS 250 is degene die ik zoek. Een mooie V6 en handgeschakeld want automaat rijden vind ik niks.

Nu weet ik dat het goeie auto's zijn, maar inmiddels zijn ze wel 12 jaar oud. Dus ik zou graag van jullie horen wat jullie voor gebreken hebben meegemaakt. Geen normaal onderhoud, echt zaken die stuk gaan of bijvoorbeeld roesten. Of zaken in het interieur die lelijk worden bijvoorbeeld.

Daarnaast ben ik benieuwd naar mensen hier die hoge kilometerstanden erop hebben. Wat zijn jullie ervaringen met de techniek? LPG lijkt me niet zo geschikt voor deze auto trouwens..
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.719
458
83
Ik heb nooit een handgeschakelde IS250 gereden, maar wel vaak gehoord dat een handgeschakelde een slechte keuze is.
De automaat heeft flippers aan het stuur, dus kan je alsnog schakelen als dat een must is.

Ik heb een IS250 gehad met meer dan 400.000km op de teller. Was helemaal niks op aan te merken, de automaat schakelde nog als nieuwe. Het enige wat roesten waren de klemmen onder de auto.
 

Redguy

Actief
19 apr 2014
175
30
28
Mn 250 nadert de drie ton, behoudens normale slijtage en onderhoud geen enkel probleem. En bij dit autotype is een automaat gewoon de beste keus.
Maar da's mijn mening.
 

Duc748

Nieuw hier
8 mrt 2019
6
1
0
Ik had ook mijn twijfels toen ik aan het Lexus avontuur begon. En ik moet het ook allemaal nog zien. Ik ben naar meerdere IS-250 gaan kijken en rijden. De auto met de laagste km-stand had 145000 gereden. Alle verkopers vertelden dat de kilometers geen punt zijn, mits goed onderhouden.
Uiteindelijk een 2006 IS250 gekocht met 245000 op de teller, maar een volledig door Lexus onderhouden exemplaar. We gaan zien hoe het afloopt. Voorlopig ben ik heel tevreden.

Een handbak?? Waarom dat dan???
 

sev

Nieuw hier
17 dec 2011
12
0
1
Ik vind automaat rijden niet fijn. die kick down en dat wachten op terugschakelen.... en dan in een toerengebied komen waar je niet wil zijn..... nee bah

Daarnaast heb ik een paar keer automaat gehad in youngtimers (Mercedes w210), printplaten die kapot gaan (2x!!), flushen (3x), allemaal ellende wat je niet hebt met een goeie handbak. En het rijdt nog fijner ook.

Als een handbak verder geen problemen geeft, heb ik dat het liefste.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.087
4
791
113
Vergelijken we nou een van de slechtste generaties MB van vorige eeuw (W210) met een jongere generatie Lexus? De bakken van de IS 250 gaan niet kapot en zijn nagenoeg onderhoudsvrij.
Mijn advies is om eens een keer een stukje te gaan rijden in een automaat IS 250. Je wilt nooit meer een handbak.
 

sev

Nieuw hier
17 dec 2011
12
0
1
Gelukkig zal lexus veel beter zijn dat die vreselijk slechte w210.....

Kunnen jullie me trouwens iets vertellen over de gebruikskosten?
Hoeveel kost jullie onderhoud en reparaties op de lange termijn (even los van banden en remmen die gewoon slijten).

Wat verbruikt jullie is 250 gemiddeld?
 

Brinkybunch

Hoort erbij
13 sep 2016
98
34
18
Hier ook een tevreden automaat rijder. Weliswaar in een nog wat oudere IS300, maar ga inderdaad eerst eens rijden in een automaat. Ik was verknocht aan de hand bakken in mijn alfa's, VW's, opels, nissans, toyota's en al wat nog meer gereden. Mijn hobby was altijd tussen max koppel en max vermogen te rijden. Zeker als het even wat sportiever mocht. Met de huidige (en ook vorige) generatie automaten in de Lexus is dit ook eenvoudig mogelijk. Heel rustig tokkelen, maar ook heel snel (en soepel) opschakelen naar het juiste toerental om de maximale (tussen) acceleratie eruit te persen gaat moeiteloos. Indien noodzakelijk ondersteund met handmatig schakelen via knoppen aan het stuur. (IS250 kun je ook krijgen met flippers). Zeker een aanrader om eerst eens te gaan proefrijden.
 

Redguy

Actief
19 apr 2014
175
30
28
Gelukkig zal lexus veel beter zijn dat die vreselijk slechte w210.....

Kunnen jullie me trouwens iets vertellen over de gebruikskosten?
Hoeveel kost jullie onderhoud en reparaties op de lange termijn (even los van banden en remmen die gewoon slijten).

Wat verbruikt jullie is 250 gemiddeld?

Verbruik zitten tussen de 1:10/1:13, hangt wel van je rijstijl af. De automaat schakelt vrij snel op wat het verbruik drukt.
Zet je m op sportstand zal ie zeker wat meer verbruiken maar daar krijg je dan wel weer wat voor terug.
Remmen zijn onderhoudsgevoelig maar als die eenmaal op orde zijn remt het ook als een tank.
Reparaties: zullen er ook ongetwijfeld zijn maar het "ergste" wat ik meemaakte was een defecte regelklep van de kachelventilator. Die is intussen in eigen beheer gemaakt maar de nieuwe reserve ligt klaar voor het geval dat.
 

sev

Nieuw hier
17 dec 2011
12
0
1
Verbruik zitten tussen de 1:10/1:13, hangt wel van je rijstijl af. De automaat schakelt vrij snel op wat het verbruik drukt.
Zet je m op sportstand zal ie zeker wat meer verbruiken maar daar krijg je dan wel weer wat voor terug.
Remmen zijn onderhoudsgevoelig maar als die eenmaal op orde zijn remt het ook als een tank.
Reparaties: zullen er ook ongetwijfeld zijn maar het "ergste" wat ik meemaakte was een defecte regelklep van de kachelventilator. Die is intussen in eigen beheer gemaakt maar de nieuwe reserve ligt klaar voor het geval dat.

Die remmen, hoe check ik of ze goed zijn? rechte weg en dan vol remmen?

Dat van die regelklep heb ik vaker gelezen. is dat iets kwetsbaars?
 

toyboy

Actief
22 jan 2012
301
9
18
Een handgeschakelde Lexus is inmiddels iets unieks geworden, ik zou dan ook zeker voor een IS250 gaan met conventionele automaat (koppelomvormer). Bij een handgeschakelde IS wil de koppeling nog wel eens beroerd aangrijpen: even goed op letten, want is een duur geintje om te verhelpen (vliegwiel/drukgroep/plaat vervangen).
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
691
133
43
Ik had dezelfde afweging toen ik mijn IS kocht, maar ja, toen ik een 350 tegenkwam had ik geen keus tussen handbak en automaat en is het dus automaat geworden. Heb er eigenlijk geen spijt van. Als je 'm wat agressiever wil hebben, zet je de automaat gewoon in PWR Mode, dan reageert 'ie allemaal wat sneller, maar goed, dat is ook weer wat minder zuinig. In Snow modus is het allemaal wat trager juist, gebruik ik ook wel eens bij langzaam verkeer. De IS als auto leent zich ook wel goed voor een automaat, zeker als je 40.000km per jaar moet afleggen.

Destijds werd mij de handbak ook afgeraden, alhoewel ik er zelf nooit in gereden heb. Maar ik begreep dat het dezelfde bak is als een Toyota Landcruiser of Hilux en daar mag het natuurlijk allemaal wat lomper.
 

RvD

Hoort erbij
22 mei 2012
45
5
8
Rij al 8 jaar met mijn IS250 met handbak, niks mis mee. Beste auto die ik ooit gehad heb. Ondertussen een paar keer een Lexus leenauto gehad met automaat en dat rijdt toch ook mooi....
Enige probleem wat ik gehad heb aan de auto was dat aan de rechterzijde achter de remklauw vast zat op de geleidepennen en dus niet goed uitlijnde met remmen. Niks spannends verder, op zijn tijd even de pennen invetten, niet veel werk op zich.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Zelf heb ik geen ervaring met de handgeschakelde IS250, maar geen haar op m'n hoofd (en dat zijn er nogal wat) die een handgeschakelde zou overwegen. De automaat kan je niet anders dan gaan waarderen. In hoofdletters! Zeker als je ook cruiserijder bent. Flipperen moet je even doorhebben, maar dan kan je de bak laten doen wat jij wilt, wanneer jij wilt, en na ??n file wil je nooit meer een derde pedaal onderin...
Hier staat nu sinds zes jaar een IS250 Automaat voor de deur die in die zes jaar een ton aan km's erbij heeft gekregen (leunt nu tegen de 150k aan). Verbruik in mix: rond de 8.0l/100km. In die zes jaar zijn weliswaar een dynamo, een waterpomp en een wielhub vervangen. De dynamo is wat aan de vroege kant. De waterpomp is niet helemaal vreemd bij 130k. Tja, that's it. Ik heb geen seconde spijt gehad van de aanschaf van de IS. En hij blijft voorlopig zeker nog mooi bij ons.
Het enige dat je bij een IS gen2 in de gaten moet houden, zijn de achterste remklauwen. Bij de wissel van zomer- naar winterschoeisel (en vv) maak ik ze even schoon. Kwartiertje werk per kant en je kunt vertrouwen op een prima bijtend stel ankers.

Ik weet niet wat je nu/tot op heden hebt gereden. Als je van Duits spul (van zelfde leeftijd) af mocht komen, gaat er met Lexus (maar ook andere Japanners) qua betrouwbaarheid een wereld voor je open... (zegt hij, die met z'n twee Lexus'en in Duitsland woont tussen al het Audi en BMW geweld in).
 

sev

Nieuw hier
17 dec 2011
12
0
1
ik heb tot nu toe Mercedes w210 gereden (veel roest) en nu Volvo s80 2004.
Volvo is op zich prima maar rijdt niet echt dynamisch. beetje golvend schip. Kwaliteit volvo is op zich ok. Mercedes was ronduit slecht.

Een lexus is 250 is een beetje wat ik zoek.
 

Pim

Nieuw hier
29 nov 2020
7
2
0
Veel mensen vinden een automaat helemaal goud .
Ik vind het saai .
opschakelen perfect
maar je kan niet afremmen op de motor , wat ik een groot gemis vindt van een automaat .
Niks te spelen ,
maar dat is persoonlijk ;-)

je remt toch ook veel meer met een automaat , maar denk dat de hybride modellen wel op de motor afremmen toch ?
Bij remmen wordt toch de accu opgeladen lijkt me .
Maar heb me er nog niet in verdiept .
 
Laatst bewerkt:

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Veel mensen vinden een automaat helemaal goud .
Ik vind het saai .
opschakelen perfect
maar je kan niet afremmen op de motor , wat ik een groot gemis vindt van een automaat .
Niks te spelen ,
maar dat is persoonlijk ;-)

ik kan wel degelijk afremmen op de automaat hoor. en goed ook